Uwaga na fałszywe zbiórki dla ofiar wojny w Gazie i w Izraelu
Jak donosi amerykańska Federalna Komisja Handlu, w przestrzeni internetowej pojawiają się próby oszustw związanych ze zbieraniem środków na pomoc ofiarom wojny pomiędzy Izraelem a Hamasem. Oszuści tworzą fałszywe strony i profile zbiórek, a następnie poprzez social media proszą o datki. W jaki sposób pomagać, by nie dać się oszukać?
(Źródło: https://consumer.ftc.gov/consumer-alerts/2023/10/safely-donating-response-israel-gaza-crisis)
Poniżej komentarz Kamila Sadkowskiego, analityka laboratorium antywirusowego ESET:
Cyberprzestępcy jak zwykle wykorzystują tragedie do czerpania korzyści, wykorzystując przy tym podstępne metody, które niestety okazują się nadzwyczaj efektywne. Oszustwa związane z fałszywymi zbiórkami opierają się na manipulowaniu naszymi emocjami, zachęcając nas do oddawania środków finansowych bez wnikliwej weryfikacji wiarygodności zbiórki. Poruszające zdjęcia i historie usypiają naszą czujność. W sieci krąży wiele prawdziwych zbiórek, a oszuści są niezwykle zręczni w ich kopiowaniu. To, co powinno nas zaniepokoić, to niewielka liczba obserwujących daną zbiórkę oraz potencjalne niedociągnięcia, takie jak błędy językowe w opisach. Czerwoną flagą jest prośba o wpłaty w kryptowalutach. Jednak aby podnieść swoją wiarygodność, cyberprzestępcy korzystają także z renomowanych platform płatności, takich jak np. PayPal. Pomagając, warto zachować czujność i ostrożność oraz przekazywać swoje wsparcie tylko sprawdzonym organizacjom charytatywnym.
Na co zwracać uwagę wybierając zbiórkę, na którą chcemy wpłacić środki?
- Wybieraj organizacje, które znasz i które mają doświadczenie w pomocy w czasie kryzysów humanitarnych.
- Sprawdzaj – zanim przekażesz pieniądze, sprawdź opinie o danej organizacji, zapytaj o nią znajomych, a najlepiej wyszukaj jej nazwę razem ze słowem „oszustwo” czy „scam”.
- Uważaj na prywatne zbiórki – znacznie trudniej je zweryfikować.
- Nie wpłacaj kryptowalut – uczciwe organizacje na ogół nie proszą o wpłaty w kryptowalutach.
Startuje 3. edycja konkursu CSR Poland Awards!
Ponad 60 tys. zł na wsparcie dzieci w pieczy zastępczej i usamodzielnionych
FUNDACJA ZIKO DLA ZDROWIA WSPIERA DZIECI DOTKNIĘTE POWODZIĄ
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
Myśląc o emeryturze, dwa razy więcej Polaków odczuwa lęk niż nadzieję – wynika z badania ING Banku Śląskiego. Blisko połowa badanych spodziewa się obniżenia swojego poziomu życia po zakończeniu pracy. Mimo to wciąż mniejszość Polaków, bo 39 proc., oszczędza z myślą o tym okresie życia. Ten odsetek jednak stopniowo rośnie. Ponad 2/3 słabo orientuje się w instrumentach finansowych, które pozwalają gromadzić środki na emeryturę.
Polityka
Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
Wynik wyborów prezydenckich w USA może mieć kluczowe znaczenie dla wojny w Ukrainie. Kamala Harris jest zwolenniczką kontynuacji wsparcia militarnego dla Ukrainy i rozpoczęcia negocjacji z Moskwą tylko przy pełnym zaangażowaniu Kijowa. Donald Trump zapowiada zdecydowane działania na rzecz zakończenia wojny, ale nie wiadomo, w jaki sposób miałoby się to odbyć i czy kosztów nie poniesie Ukraina, a w konsekwencji także Europa. Wiele pytań budzą także jego plany co do NATO.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.