Uwaga na fałszywe zbiórki dla ofiar wojny w Gazie i w Izraelu
Jak donosi amerykańska Federalna Komisja Handlu, w przestrzeni internetowej pojawiają się próby oszustw związanych ze zbieraniem środków na pomoc ofiarom wojny pomiędzy Izraelem a Hamasem. Oszuści tworzą fałszywe strony i profile zbiórek, a następnie poprzez social media proszą o datki. W jaki sposób pomagać, by nie dać się oszukać?
(Źródło: https://consumer.ftc.gov/consumer-alerts/2023/10/safely-donating-response-israel-gaza-crisis)
Poniżej komentarz Kamila Sadkowskiego, analityka laboratorium antywirusowego ESET:
Cyberprzestępcy jak zwykle wykorzystują tragedie do czerpania korzyści, wykorzystując przy tym podstępne metody, które niestety okazują się nadzwyczaj efektywne. Oszustwa związane z fałszywymi zbiórkami opierają się na manipulowaniu naszymi emocjami, zachęcając nas do oddawania środków finansowych bez wnikliwej weryfikacji wiarygodności zbiórki. Poruszające zdjęcia i historie usypiają naszą czujność. W sieci krąży wiele prawdziwych zbiórek, a oszuści są niezwykle zręczni w ich kopiowaniu. To, co powinno nas zaniepokoić, to niewielka liczba obserwujących daną zbiórkę oraz potencjalne niedociągnięcia, takie jak błędy językowe w opisach. Czerwoną flagą jest prośba o wpłaty w kryptowalutach. Jednak aby podnieść swoją wiarygodność, cyberprzestępcy korzystają także z renomowanych platform płatności, takich jak np. PayPal. Pomagając, warto zachować czujność i ostrożność oraz przekazywać swoje wsparcie tylko sprawdzonym organizacjom charytatywnym.
Na co zwracać uwagę wybierając zbiórkę, na którą chcemy wpłacić środki?
- Wybieraj organizacje, które znasz i które mają doświadczenie w pomocy w czasie kryzysów humanitarnych.
- Sprawdzaj – zanim przekażesz pieniądze, sprawdź opinie o danej organizacji, zapytaj o nią znajomych, a najlepiej wyszukaj jej nazwę razem ze słowem „oszustwo” czy „scam”.
- Uważaj na prywatne zbiórki – znacznie trudniej je zweryfikować.
- Nie wpłacaj kryptowalut – uczciwe organizacje na ogół nie proszą o wpłaty w kryptowalutach.

878 miliardów dolarów: tyle wynosi wkład przemysłu piwowarskiego do globalnego PKB

Światło dzienne – naturalny energetyk, który zmieni Twoje życie

Tylko w co trzecim polskim domu jest równy podział obowiązków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.