Komunikaty PR

Wiek i płeć odwagi

2021-05-09  |  12:30
Biuro prasowe
Kontakt
Edyta Miszczuk
Grupa ANG

Dziekońskiego 1
00-728 Warszawa
edyta.miszczuk|grupaang.pl| |edyta.miszczuk|grupaang.pl
660128428
grupaang.pl

Wiek i płeć odwagi

Jak wynika z badania „Polacy o odwadze”, zdaniem Polaków odważna osoba to taka, która cechuje się dużą pewnością siebie, wierzy we własne możliwości i dzięki temu potrafi pokonywać własne słabości. Człowiek odważny postępuje zgodnie z własnymi wartościami i nie ulega wpływom innych – potrafi samodzielnie podejmować decyzje, nawet jeśli są one niepopularne i mogą spotkać się z negatywnym odbiorem innych. Jednak, gdy spojrzymy na zagadnienie z perspektywy wieku i płci, okazuje się, że kojarzona jest ona z różnymi obszarami. Jakimi?

„Odwaga jest czym innym dla kobiet a czym innym dla mężczyzn. I tak, kobiety częściej kojarzą odwagę z podejmowaniem ryzyka i działaniem w słusznej sprawie. Tym samym z ich perspektywy odwaga jest zachowaniem, dzieje się w danym momencie, pod wpływem konkretnych czynników czy też emocji.
W oczach mężczyzny odwaga jawi się jako męstwo i brawura, co bardziej odnosi się do cech charakteru. Różnice w postrzeganiu odwagi widoczne są także w zależności od wieku. W tym przypadku widzimy dwa skrajne podejścia. Osobom w wieku 18-24 lat częściej niż innym odwaga kojarzy się z pewnością siebie, podejmowaniem ryzyka, śmiałością, wytrwałością, niezależnością i brawurą, podczas gdy dla najstarszej grupy Polaków (55+) odwaga to bardziej działanie w słusznej sprawie, niezgoda na zło i niesprawiedliwość, odpowiedzialność, uczciwość i zaangażowanie w trudne sprawy wspólne” – powiedziała prof. dr hab. Dominika Maison z Uniwersytetu Warszawskiego.

Różne motywacje w zależności od wieku i płci

Czynnikami różnicującymi motywacje do bycia odważnym są wiek i płeć. W tym aspekcie najbardziej wyróżniają się najstarsi. Częściej niż inni wskazują chęć ochrony najbliższych, wsparcia bliskich, a także chęć postępowania zgodnie z własnym sumieniem oraz działania zgodnie z zasadami etyki. Osoby najmłodsze bardziej niż pozostałe są wrażliwe na zdanie innych. Chcą pokazać innym, że dają radę w trudnej sytuacji, nie chcą być postrzegane jako tchórze, ale też motywuje je zmiana swojej własnej sytuacji, z której nie są zadowolone. Osoby w wieku 25-44 lat częściej niż pozostali, jako czynnik motywujący do odwagi, wskazują pieniądze. A jak wygląda sytuacja w odniesieniu do płci? Otóż kobiety częściej jako czynnik motywujący do bycia odważną wskazują chęć postępowania zgodnie z własnymi zasadami. Mają większą chęć do udowodnienia samej sobie, że coś potrafią. Chcą także być wzorem dla swoich dzieci częściej niż ma to miejsce w przypadku mężczyzn.

„Odwaga utożsamiana z podejmowaniem odważnych decyzji, stawaniem w obronie własnych przekonań, pewnością siebie czy też podejmowaniem ryzyka wydaje się być tak rozumianą przez 20-30 latków. To oni w głównej mierze nie zgadzają się z zastaną rzeczywistością, głośno deklarują swoje oczekiwania, co szczególnie widać na przykładzie oczekiwań wobec firm, w których pracują. Co my jako biznes, społeczeństwo możemy zrobić, aby także te i wcześniejsze pokolenia miały przestrzeń do wyrażania własnych myśli, potrzeb, aby były im przypisywane takie cechy jak pewność siebie? Jak wzmocnić kobiety w przekonaniu, że są ważnym i cennym pierwiastkiem społeczeństwa i bez ich zaangażowania i rozwoju pełen rozkwit organizacji i społeczeństwa nigdy nie będzie możliwy? Powyższe pytania bez wątpienia są i będą kluczowe z punktu widzenia firm, których rolą jest budowanie przestrzeni (zawodowej i społecznej), w której współpracownicy – niezależnie od wieku, płci, swoich doświadczeń i lęków – będą spełniać się zawodowo oraz mieć odwagę, by sięgać po więcej” – powiedział Artur Nowak-Gocławski, prezes Grupy ANG SA.

„Polacy o odwadze” – informacje o badaniu

Badanie „Polacy o odwadze” zostało zrealizowane przez butik badawczy Maison & Partners na zlecenie Grupy ANG SA. Jego celem było zrozumienie postaw wobec zachowań Polaków związanych z odwagą. Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI na panelu badawczym Ariadna, na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie losowo-kwotowej (reprezentatywność ze względu na: płeć, wiek, wielkość miejscowości zamieszkania) dorosłych Polaków, N=1093. Realizacja badania – pierwszy kwartał 2021 roku.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Grupa ANG
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Problemy społeczne Na dyskryminację już niedługo nie będzie nas stać – w Sejmie RP rusza wystawa i premiera raportu “Każdy talent na wagę złota” Związku Przedsiębiorców i Pracodawców Biuro prasowe
2025-06-24 | 18:00

Na dyskryminację już niedługo nie będzie nas stać – w Sejmie RP rusza wystawa i premiera raportu “Każdy talent na wagę złota” Związku Przedsiębiorców i Pracodawców

W Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej odbyła się uroczysta inauguracja wystawy i premiera raportu podsumowującego ogólnopolski projekt Związku Przedsiębiorców
Problemy społeczne Finanse, obowiązki i pogoda: nowe badania pokazują, czym naprawdę stresujemy się w domu
2025-04-24 | 14:00

Finanse, obowiązki i pogoda: nowe badania pokazują, czym naprawdę stresujemy się w domu

Polacy są społeczeństwem zestresowanym. Ponad połowa martwi się z powodów finansowych, źródłem niepokoju są także sprawy bieżące oraz obowiązki związane
Problemy społeczne 878 miliardów dolarów: tyle wynosi wkład przemysłu piwowarskiego do globalnego PKB
2025-03-12 | 06:00

878 miliardów dolarów: tyle wynosi wkład przemysłu piwowarskiego do globalnego PKB

Branża browarnicza jest ważnym sektorem gospodarki światowej, który wygenerował 0,8% światowego PKB w 2023 r., czyli 878 miliardów dolarów. To więcej niż wg Banku

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom

Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.

Transport

37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.

Prawo

Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.