Komunikaty PR

Wiek i płeć odwagi

2021-05-09  |  12:30
Biuro prasowe
Kontakt
Edyta Miszczuk
Grupa ANG

Dziekońskiego 1
00-728 Warszawa
edyta.miszczuk|grupaang.pl| |edyta.miszczuk|grupaang.pl
660128428
grupaang.pl

Wiek i płeć odwagi

Jak wynika z badania „Polacy o odwadze”, zdaniem Polaków odważna osoba to taka, która cechuje się dużą pewnością siebie, wierzy we własne możliwości i dzięki temu potrafi pokonywać własne słabości. Człowiek odważny postępuje zgodnie z własnymi wartościami i nie ulega wpływom innych – potrafi samodzielnie podejmować decyzje, nawet jeśli są one niepopularne i mogą spotkać się z negatywnym odbiorem innych. Jednak, gdy spojrzymy na zagadnienie z perspektywy wieku i płci, okazuje się, że kojarzona jest ona z różnymi obszarami. Jakimi?

„Odwaga jest czym innym dla kobiet a czym innym dla mężczyzn. I tak, kobiety częściej kojarzą odwagę z podejmowaniem ryzyka i działaniem w słusznej sprawie. Tym samym z ich perspektywy odwaga jest zachowaniem, dzieje się w danym momencie, pod wpływem konkretnych czynników czy też emocji.
W oczach mężczyzny odwaga jawi się jako męstwo i brawura, co bardziej odnosi się do cech charakteru. Różnice w postrzeganiu odwagi widoczne są także w zależności od wieku. W tym przypadku widzimy dwa skrajne podejścia. Osobom w wieku 18-24 lat częściej niż innym odwaga kojarzy się z pewnością siebie, podejmowaniem ryzyka, śmiałością, wytrwałością, niezależnością i brawurą, podczas gdy dla najstarszej grupy Polaków (55+) odwaga to bardziej działanie w słusznej sprawie, niezgoda na zło i niesprawiedliwość, odpowiedzialność, uczciwość i zaangażowanie w trudne sprawy wspólne” – powiedziała prof. dr hab. Dominika Maison z Uniwersytetu Warszawskiego.

Różne motywacje w zależności od wieku i płci

Czynnikami różnicującymi motywacje do bycia odważnym są wiek i płeć. W tym aspekcie najbardziej wyróżniają się najstarsi. Częściej niż inni wskazują chęć ochrony najbliższych, wsparcia bliskich, a także chęć postępowania zgodnie z własnym sumieniem oraz działania zgodnie z zasadami etyki. Osoby najmłodsze bardziej niż pozostałe są wrażliwe na zdanie innych. Chcą pokazać innym, że dają radę w trudnej sytuacji, nie chcą być postrzegane jako tchórze, ale też motywuje je zmiana swojej własnej sytuacji, z której nie są zadowolone. Osoby w wieku 25-44 lat częściej niż pozostali, jako czynnik motywujący do odwagi, wskazują pieniądze. A jak wygląda sytuacja w odniesieniu do płci? Otóż kobiety częściej jako czynnik motywujący do bycia odważną wskazują chęć postępowania zgodnie z własnymi zasadami. Mają większą chęć do udowodnienia samej sobie, że coś potrafią. Chcą także być wzorem dla swoich dzieci częściej niż ma to miejsce w przypadku mężczyzn.

„Odwaga utożsamiana z podejmowaniem odważnych decyzji, stawaniem w obronie własnych przekonań, pewnością siebie czy też podejmowaniem ryzyka wydaje się być tak rozumianą przez 20-30 latków. To oni w głównej mierze nie zgadzają się z zastaną rzeczywistością, głośno deklarują swoje oczekiwania, co szczególnie widać na przykładzie oczekiwań wobec firm, w których pracują. Co my jako biznes, społeczeństwo możemy zrobić, aby także te i wcześniejsze pokolenia miały przestrzeń do wyrażania własnych myśli, potrzeb, aby były im przypisywane takie cechy jak pewność siebie? Jak wzmocnić kobiety w przekonaniu, że są ważnym i cennym pierwiastkiem społeczeństwa i bez ich zaangażowania i rozwoju pełen rozkwit organizacji i społeczeństwa nigdy nie będzie możliwy? Powyższe pytania bez wątpienia są i będą kluczowe z punktu widzenia firm, których rolą jest budowanie przestrzeni (zawodowej i społecznej), w której współpracownicy – niezależnie od wieku, płci, swoich doświadczeń i lęków – będą spełniać się zawodowo oraz mieć odwagę, by sięgać po więcej” – powiedział Artur Nowak-Gocławski, prezes Grupy ANG SA.

„Polacy o odwadze” – informacje o badaniu

Badanie „Polacy o odwadze” zostało zrealizowane przez butik badawczy Maison & Partners na zlecenie Grupy ANG SA. Jego celem było zrozumienie postaw wobec zachowań Polaków związanych z odwagą. Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI na panelu badawczym Ariadna, na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie losowo-kwotowej (reprezentatywność ze względu na: płeć, wiek, wielkość miejscowości zamieszkania) dorosłych Polaków, N=1093. Realizacja badania – pierwszy kwartał 2021 roku.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Grupa ANG
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Problemy społeczne Finanse, obowiązki i pogoda: nowe badania pokazują, czym naprawdę stresujemy się w domu Biuro prasowe
2025-04-24 | 14:00

Finanse, obowiązki i pogoda: nowe badania pokazują, czym naprawdę stresujemy się w domu

Polacy są społeczeństwem zestresowanym. Ponad połowa martwi się z powodów finansowych, źródłem niepokoju są także sprawy bieżące oraz obowiązki związane
Problemy społeczne 878 miliardów dolarów: tyle wynosi wkład przemysłu piwowarskiego do globalnego PKB
2025-03-12 | 06:00

878 miliardów dolarów: tyle wynosi wkład przemysłu piwowarskiego do globalnego PKB

Branża browarnicza jest ważnym sektorem gospodarki światowej, który wygenerował 0,8% światowego PKB w 2023 r., czyli 878 miliardów dolarów. To więcej niż wg Banku
Problemy społeczne Światło dzienne – naturalny energetyk, który zmieni Twoje życie
2025-02-20 | 17:00

Światło dzienne – naturalny energetyk, który zmieni Twoje życie

Wyobraź sobie, że każdego ranka budzisz się wypoczęty i pełen energii. Co więcej, aby to osiągnąć nie potrzebujesz kolejnej kawy. Wystarczy naturalny, dostępny

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać

Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.

Polityka

Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.

Konsument

Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.