Z okazji Światowego Dnia Autyzmu P&G podsumowuje działania
Szeroko rozumiana różnorodność jest jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej koncernu Procter & Gamble, do którego należą takie marki jak Ariel, Pampers, Oral-B czy Gilette. Firma od wielu lat działa na rzecz walki ze stereotypami i świata równych szans. Światowy Dzień Autyzmu jest okazją do podsumowania jej działań na rzecz społeczności osób neuroróżnorodnych. W ramach tworzenia różnorodnego i inkluzywnego miejsca pracy P&G prowadzi już od kilku lat program zatrudniania osób w spektrum autyzmu. Niedawno, pracownicy P&G opracowali również rozwiązanie cyfrowe dla Fundacji SYNAPSIS, które ułatwi badania przesiewowe w kierunku tego zaburzenia neurorozwojowego.
Szacuje się, że w Polsce jedynie 2 proc. osób w spektrum autyzmu jest aktywnych zawodowo. To 5 razy mniej niż wynosi średnia dla Unii Europejskiej. Tymczasem, jak wskazuje raport Droga do otwarcia rynku pracy w Polsce dla osób autystycznych[1] większe zatrudnienie realnie przekłada się na korzyści dla gospodarki, ale pozytywów jest zdecydowanie więcej. Osoby neuroróżnorodne często charakteryzują wyjątkowe cechy, które mogą być niezwykle przydatne w niektórych zadaniach. Są to np. szybkie wykrywanie kluczowych informacji, rozpoznawanie ukrytych wzorców, precyzyjna analiza danych. Ideą, która stoi za programem zatrudniania osób neuroróżnorodnych w Procter & Gamble, jest chęć stworzenia tak różnorodnego zespołu, jak różnorodni są konsumenci, którym firma służy na co dzień. Skoro więc szacuje się, że ok. 20 proc. osób[2] wyróżniają szczególne cechy neurorozwojowe, to powinny to znaleźć odzwierciedlenie być one również w zespołach P&G.
Niska aktywność zawodowa osób w spektrum autyzmu, a co za tym idzie jej niewykorzystany potencjał, w dużej mierze wynika z barier w postaci niedostosowania warunków pracy czy rekrutacji do ich potrzeb. Dlatego też, przystępując do zatrudnienia osób neuroróżnorodnych P&G, wspólnie z wyspecjalizowanymi partnerami, jak np. Specialisterne czy AsperIT, opracowała program, przystosowany do potrzeb kandydatów. Aktywności objęły także obecnych managerów firmy – celem przeprowadzonych dla nich szkoleń było lepsze zrozumienie osób w spektrum autyzmu i wspieranie ich w codziennej pracy i długofalowym rozwoju.
Judyta Gurzyńska, Digital Department Specialist jest jedną z 11 osób zatrudnionych w ramach programu. Na co dzień zajmuje się przetwarzaniem danych, opracowywaniem raportów analitycznych i tworzeniem narzędzi cyfrowych, które usprawniają wybrane procesy w fabryce Procter & Gamble. Bardzo dobrze wspominam proces rekrutacji, przede wszystkim dlatego, że nasze umiejętności nie były oceniane tak, jak zazwyczaj odbywa się to podczas standardowych rozmów kwalifikacyjnych. Proces opierał sie na przykład na warsztatach, w których wykorzystywane były systemy Lego Mindstorm czy SCRUM, mogliśmy więc zaprezentować nasze mocne strony w praktyce. Już w trakcie rekrutacji poznałam różne metody pracy i narzędzia, których firma używa w codziennym rozwiązywaniu problemów. To pozwoliło mi bardzo szybko wdrożyć się w nowe obowiązki.
Wprowadzenie specjalnych procesów rekrutacyjnych pozwala odkrywać talenty, które nie mają szans zaprezentować swoich umiejętności podczas standardowych rekrutacji. Jak podkreśla manager i zespół, w którym pracuje osoba neuroróżnorodna w P&G, jest to zdecydowanie wysiłek, który warto podjąć.
Od pierwszego dnia zauważam wyjątkowe umiejętności i cechy Judyty, które sprawiają, że zyskaliśmy bardzo cennego członka zespołu. Sumienność, z którą wykonuje powierzone zadania, jest naprawdę imponująca. Jej zdolność do wychwytywania nieprawidłowości i luk, na które nikt wcześniej nie zwrócił uwagi, są bardzo inspirujące i motywuje cały zespół do poszukiwania możliwie najlepszych rozwiązań. Co ważne, jest to też niezwykle rozwijające doświadczenie dla mnie, jako dla managera i bardzo otwiera na to, jak unikalni jesteśmy oraz jak ważne jest, żeby tworzyć takie warunki, aby te unikalne cechy właściwie wykorzystywać – mówi Kamil Sitkiewicz, Digital Department Leader w Fabryce w P&G w Aleksandrowie Łódzkim, manager Judyty.
Pilotażowy program zatrudniania osób neuroróżnorodnych w P&G rozpoczął się już cztery lata temu w Wielkiej Brytanii, a Polska była jednym z pierwszych państw, które go wdrożyły. Dotychczas zatrudnione osoby w Polsce realizują zadania biznesowe między innymi w Globalnym Centrum Usług Biznesowych (GBS) i Europejskim Centrum Zarządzania Łańcuchem Dostaw (SNH) w Warszawie.
Aktywizacja zawodowa osób w spektrum autyzmu to nie jedyne działanie na rzecz tej społeczności, jakie podejmuje polski oddział firmy. W lutym br. pracownicy P&G podczas wewnętrznego hackathonu opracowali cyfrowe rozwiązanie na rzecz fundacji SYNAPSIS, które ułatwi prowadzenie badań przesiewowych. Nad aplikacją pracowały osoby z różnych zespołów, pracujących w drugim co do wielkości hubie IT P&G na świecie. Połączone siły i kompetencje w różnych obszarach pozwoliły im w trakcie godzin pracy, stworzyć i przekazać nieodpłatnie rozwiązanie cyfrowe, które pozwoli rodzicom w łatwy sposób dowiedzieć się, czy rozwój ich dziecka przebiega prawidłowo, czy warto byłoby skonsultować się ze specjalistą. Pracownicy podkreślali, że dużą wartością była dla nich możliwość realnej pomocy w realizacji tego ważnego celu i wsparcie dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi, a przy okazji hackathon był dla nich także rozwijający i integrujący.
Zaangażowanie w ważne społecznie projekty jest wpisane w strategię biznesową firmy. Działania na rzecz osób neuroróżnorodnych są kolejnym krokiem podejmowanym przez koncern na drodze do świata, który daje równe szanse wszystkim.
[1] https://pie.net.pl/wzrost-aktywnosci-zawodowej-osob-autystycznych-przynioslby-panstwu-wplywy-rzedu-nawet-12-mld-zl-rocznie/#xd_co_f=YjE1YTBjOGQtZDMyZC00MWY2LTk5MmMtMWY1NDkxODU3ODQ5~
[2] https://dceg.cancer.gov/about/diversity-inclusion/inclusivity-minute/2022/neurodiversity
Tylko w co trzecim polskim domu jest równy podział obowiązków
Burger King wchodzi do Zgorzelca
Pudliszki wspierają Szlachetną Paczkę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.