Produkt, liczby i duma z Polski. Szanse i wyzwania turystyki przyjazdowej
fot. oLIVE media
Zrównoważone podejście ESG i CSR, sztuczna inteligencja i najnowsze narzędzia w zarządzaniu, a także najważniejsze trendy konsumenckie – w środę, 20 marca w hotelu Novotel Warszawa Centrum doszło do przeglądu polskiego sektora turystycznego. Na organizowanej przez Polską Organizację Turystyczną oraz Polską Izbę Turystyki konferencji dyskutowano o szansach i sukcesach, ale także wyzwaniach, które stoją przed pracownikami branży.
- Turystyka przyjazdowa to unikalna forma eksportu, w której nie ponosimy kosztów transportu – zdanie wypowiedziane przez dyrektora ZOPOT (Zagraniczny Ośrodek Polskiej Organizacji Turystycznej) w Wiedniu Marcina Płachno prowadzącego konferencję „Turystyka przyjazdowa w Polsce: Nowe horyzonty i wyzwania” w prosty sposób oddaje jej cel. - A nawet na tym transporcie możemy zarobić – dodał Prezes Polskich Linii Lotniczych LOT Michał Fijoł. O towarze eksportowym, czyli polskim produkcie turystycznym, który co roku generuje kilka proc. PKB, w środę w Warszawie dyskutowali czołowi przedstawiciele branży.
Świat przechodzi z cyfryzacji do automatyzacji. Polska wciąż w erze analogowej
Konferencję otworzył sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Piotr Borys, który zapewniał o rządowym wsparciu w rozwijaniu konkurencyjności polskiej oferty turystycznej. W części merytorycznej o zrównoważonym podejściu do turystyki krajowej i zagranicznej dyskutowali później prezes POT Rafał Szmytke, prezes ITAKA Piotr Henicz, prezes sieci Polskie Hotele Niezależne Elżbieta Lendo, prezes Wrocławskiej Organizacji Turystycznej Alfred Wagner oraz prezes Mazurkas Travel Andrzej Hulewicz.
Wykorzystanie AI, innych cyfrowych narzędzi oraz liczb było z kolei tematem debaty pomiędzy reprezentantami Szkoły Głównej Handlowej, Tourist Polska, Sykon i GetYourGuide – Magdaleną Kachniewską, Sebastianem Nasiłowskim, Mariuszem Galusem oraz Filipem Gąska. Eksperci zwrócili uwagę, że podczas gdy wielu przedstawicieli branży w Polsce znajduje się jeszcze w erze analogowej, świat przechodzi z cyfryzacji do automatyzacji. – Nie chcą robić wdrożeń jako pierwsi, wolą, żeby zrobił to ktoś inny – mówiła dr Kachniewska z SGH.
Szczycić się kuchnią i cenową przystępnością
O trendach wyjazdowych na świecie ze szczególnym uwzględnieniem rynków nordyckich, brytyjskiego, włoskiego oraz niemieckojęzycznych rozmawiali dyrektorki ZOPOT w Rzymie, Londynie i Sztokholmie: Barbara Minczewa, Dorota Wojciechowska, Małgorzata Hudyma, prowadzący spotkanie dyrektor wiedeńskiego biura POT Marcin Płachno, a o tendencjach światowych i działaniach PLL LOT mówiła dyrektor sprzedaży przewoźnika Marta Wiśniewska.
Na wymienionych rynkach najpopularniejszymi trendami są turystyka miejska i plażowa, zaś w przypadku Włochów, którzy wolą kurorty śródziemnomorskie, dodatkowo rośnie zainteresowanie jarmarkami świątecznymi w polskich miastach. Eksperci podkreślali, że Polska ma produkt, którego nie musi się wstydzić – chociażby w obszarze kulinariów – ale promując go, warto podkreślać jego unikalność i lokalność. Rozwijająca się siatka połączeń LOT stwarza dodatkowe możliwości i działa na rzecz synergii ZOPOT-ów z branżą turystyczną w Polsce.
Overtourism kontra naturalna chęć zysku
Na zakończenie konferencji doświadczeniami i dobrymi praktykami w ramach zrównoważonego rozwoju turystyki podzielili się prezeska Intercrac DMC i Symposium Cracoviense Anna Jędrocha, właścicielka Weiss Travel Karolina Gnusowska-Weiss, prezes Warszawskiej Organizacji Turystycznej Mateusz Czerwiński, a także pełnomocnik zarządu ds. rozwoju Hotelu Arłamów Maciej Straus.

Smart travel w 5 krokach. Jak wypocząć i nie przepłacić?

Polacy rezerwują wczasy na ostatnią chwilę

Mateusz Waligóra przejechał zimą pustynię Gobi na rowerze. Samotnie.
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Tylko 35 proc. Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ możliwe do osiągnięcia przed 2030 r. Potrzebna ściślejsza współpraca międzynarodowa
Jak wynika z raportu ONZ, choć w ciągu ostatniej dekady dzięki dążeniu do realizacji przyjętych celów udało się poprawić życie milionów ludzi na całym świecie, to jednak tempo zmian pozostaje zbyt wolne, by dało się je osiągnąć do 2030 roku. Postęp hamują przede wszystkim eskalacja konfliktów, zmiana klimatu, rosnące nierówności i niewystarczające finansowanie. Jak wynika ze sprawozdania Parlamentu Europejskiego, problemem jest także brak ścisłej współpracy międzynarodowej i sceptyczne podejście niektórych państw ONZ.
Przemysł spożywczy
UNICEF: Wszystkie dzieci poniżej piątego roku życia w Gazie cierpią z powodu niedożywienia. Sytuacja jest katastrofalna

Ataki Izraela na Strefę Gazy i jej izolacja doprowadziły do całkowitego załamania podstawowych usług i ograniczenia możliwości dostaw i dystrybucji pomocy humanitarnej – wskazuje UNICEF. W efekcie setki tysięcy Palestyńczyków są w sytuacji ciągłego zagrożenia życia i cierpią z powodu niedożywienia i głodu. Ta klęska dotyczy praktycznie wszystkich dzieci poniżej piątego roku życia. Konflikty są jednym z głównych przyczyn braku bezpieczeństwa żywnościowego, głodu i niedożywienia na świecie. Szczególnie dotyczy to Afryki i Azji Zachodniej.
Prawo
Branża ciepłownictwa czeka na unijną i krajową strategię transformacji. Liczy na większe fundusze i korzystne regulacje

Komisja Europejska zapowiedziała rozpoczęcie w I kwartale 2026 roku prac nad strategią dla ciepłownictwa i chłodnictwa. Nad tym strategicznym dokumentem w zakresie ciepłownictwa pracuje także polski rząd. Branża podkreśla, że obie te strategie będą miały kluczowe znaczenie dla trwającej transformacji w ciepłownictwie, czyli przyszłości ogromnych inwestycji, które czekają sektor do 2050 roku. Jednocześnie apeluje o większe wsparcie tego procesu ze środków publicznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.