Komunikaty PR

Prognozy dla polskiego sektora GovTech na rok 2021

2021-01-12  |  11:00
Biuro prasowe

Technologia okazała się w 2020 roku narzędziem, które pozwoliło wielu firmom i instytucjom przetrwać kryzys wywołany pandemią COVID-19. Rewolucja technologiczna trwa, zdecydowaliśmy się zapytać eksperta z obszaru GovTech – Sputnik Software czego możemy spodziewać się w Nowym Roku. Poniżej wypowiedź prezesa GIAP, członka zarządu Sputnik Software, Sławomira Hemerlinga-Kowalczyka.

 

„Rok 2020 to czas wyzwań związanych z adaptacją, która umożliwiła firmom przetrwanie w warunkach pandemii. Sektor technologiczny doświadczył chwili niepewności w drugim kwartale, ale szybko wrócił do zwykłego tempa wzrostu, skutecznie przenosząc swoją działalność do sieci. Zmianę trybu operacyjnego z powodzeniem przyjął zarówno sektor biznesowy jak i publiczny, lecz ważny pozostaje fakt zależności tego ostatniego, od dofinansowania zewnętrznego np. środków UE czy funduszy norweskich. Głównym źródłem napędzającym popyt na rynku GovTech są środki dystrybuowane w ramach regionalnych programów operacyjnych (RPO) wydatkowane z budżetu UE. Obecnie kończy się wydatkowanie środków z budżetu na lata 2014-2020. Do wydania zostały tylko środki w kilku konkursach w województwach mazowieckim, warmińsko-mazurskim, wielkopolskim, dolnośląskim, śląskim i podlaskim.

 

Pierwsze postępowania z następnego budżetu unijnego na lata 2021-2027 zostaną rozstrzygnięte najszybciej w roku 2023, a środki z ich tytułu trafią do firm dopiero w 2024 tj. za 3 lata. Będzie to prawdziwy test na odporność finansową wielu firm. Brak dofinansowania zewnętrznego w połączeniu ze spadkiem dochodów zarówno w budżecie państwa, jak i gmin może doprowadzić do drastycznego zmniejszenia ilości pieniędzy na rynku GovTech. Szansą jest budżet odbudowy realizowany w ramach nowego budżetu UE. Polska otrzyma 23,1 mld euro w postaci bezzwrotnych dotacji oraz 34,2 mld euro w formie ewentualnych pożyczek. Według Credit Agricole Bank Polska S.A. aż 15% kwoty dotacji trafi do Polski w 2021 roku, co stanowi ponad 23 mld złotych. Oczywiście tylko część tej kwoty przypadnie samorządom i zostanie wydana na cyfryzację, ale transformacja cyfrowa jest jednym z działań priorytetowych prac związanych z odbudową gospodarek pocovidowych. Aktualnie, obserwujemy jednak ponad dwukrotnie zwiększone zainteresowanie przetargami wśród konkurencji. Z jednej strony zmniejszenie popytu, a z drugiej ciągły wzrost kosztów pracowniczych oraz walka o pracowników IT z międzynarodowymi korporacjami niewątpliwie będą wyzwaniem, również finansowym, dla wielu firm. Dla większych podmiotów będzie to okazja do realizacji przejęć, zaś mniejsze firmy, które nie będą w stanie zaoferować swoim potencjalnym nabywcom realnej stopy zwrotu będą musiały zakończyć działalność."

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska Biuro prasowe
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

Polityka

Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

Handel

Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.