Projekt Galileo. W Lublinie mają pomysł na publiczną oświatę

Bartłomiej Dwornik
Ogólnopolski Operator Oświaty
ul. Jana Gorczyczewskiego 2/7
60-554 Poznań
fundaraising|operator.edu.pl| |fundaraising|operator.edu.pl
+48 533 978 513
https://operator.edu.pl
Na zdjęciu głównym: W publicznych przedszkolach i szkołach fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty uczy się ponad 7600 dzieci. Fot. Ogólnopolski Operator Oświaty, przedszkole Rozgwiazda w Kowalach
Na zdjęciach dodatkowych:Standard wyposażenia placówek fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty. Fot. Ogólnopolski Operator Oświaty.
Czy można w niecałe pół roku uruchomić nowoczesną, publiczną szkołę i przedszkole na kilkaset miejsc? Jak je utrzymać z subwencji oświatowej, bez potrzeby dokładania z samorządowego budżetu? W jaki sposób opracować i zrealizować ambitny, atrakcyjny program nauczania? W Lublinie powstaje właśnie odpowiedź na te pytania. Dzięki współpracy samorządu, dewelopera i fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty.
Dziesięć oddziałów przedszkolnych i pierwsza klasa szkoły podstawowej. Łącznie 275 nowych miejsc w systemie publicznej oświaty powstaje w ekspresowym tempie przy ulicy Diamentowej 2 w lubelskiej dzielnicy Wrotków. To szybko rozwijająca się okolica. Powstają nowe osiedla, przybywa mieszkańców, rosła potrzeba uruchomienia publicznego, bezpłatnego przedszkola i szkoły.
Szkoła i przedszkole Galileo, prowadzona przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty pierwsze dzieci przyjmie już we wrześniu. Zaledwie pół roku od zdiagnozowania potrzeby.
- Śledzimy i badamy takie trendy, od lat wspieramy samorządy w całej Polsce w uzupełnianiu oferty dobrej, publicznej edukacji. Kiedy samorząd jest świadomy tych potrzeb i podchodzi do nich profesjonalnie, efekty przychodzą szybko – tłumaczy Mateusz Krajewski, prezes fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty. – Przeprowadziliśmy analizę rynku, na tej podstawie zaproponowaliśmy lokalizację, ustaliliśmy warunki i rozwialiśmy wątpliwości. W nowym roku szkolnym mieszkańcy Lublina będą mieli do dyspozycji nowe, publiczne placówki. Odpowiedzialni i doświadczeni partnerzy potrafią taki proces przeprowadzić profesjonalnie i sprawnie.
Showroom! Start we wrześniu, prezentacja już w marcu
Na 2200 metrach kwadratowych budynku dzierżawionego przez fundację od lubelskiego dewelopera Lalak Development ruszają właśnie prace. Nowe, ergonomiczne meble, nowoczesne pomoce dydaktyczne, tablice interaktywne w szkole, kąciki tematyczne w przedszkolu i pełnowymiarowa sala gimnastyczna – tak Galileo przy Diamentowej będzie wyglądać już za kilka miesięcy. Jednak znacznie wcześniej będzie się można przekonać o tym na własne oczy.
- Do końca marca będzie gotowa pokazowa, w pełni wyposażona sala przedszkolna i szkolna klasa. Chcemy, żeby rodzice mogli przyjść i zobaczyć warunki, w jakich będą się uczyć ich dzieci – tłumaczy Monika Kremser, prezes spółki Edu-Expert, która realizuje inwestycje Ogólnopolskiego Operatora Oświaty. - Również w marcu gotowy będzie sekretariat i ruszy rekrutacja. To błyskawiczne terminy, ale dzięki dobrej współpracy z samorządem i właścicielem budynku, takie tempo pracy jest możliwe.
Przewiduj, oszczędzaj
Lublin jest dobrym przykładem na to, jak ważne jest myślenie o wszystkich potrzebach mieszańców już na etapie projektowania nowych osiedli. Deweloper Lalak Development przestrzeń na przedszkole i szkołę przewidział i uwzględnił już na etapie planowania inwestycji. To nowy, ciekawy trend, który nie tylko ułatwia życie nowym mieszkańcom, ale – jak się okazuje – podnosi atrakcyjność całej inwestycji.
Dzięki temu, że budynek przy Diamentowej jest przystosowany do działalności edukacyjnej i spełnia wszystkie wymogi uruchomienie nowych placówek jest możliwe błyskawicznie.
- To pokazuje, jak ważne jest myślenie przyszłościowe i jak dużo daje korzyści. Szkoła i przedszkole to bardzo specyficzna funkcjonalność. Adaptacja zwykłego lokalu do takich potrzeb długo trwa i dodatkowo kosztuje – tłumaczy Monika Kremser. - W Lublinie nie ma tego problemu. Możemy od razu zająć się wyposażaniem pomieszczeń i szykowaniem rozpoczęcia nowego roku szkolnego.
Czy to się opłaca?
Korzyści z prowadzenia publicznych szkół i przedszkoli przez niezależny organ prowadzący odczuje też budżet miasta. W modelu proponowanym przez Ogólnopolski Operator Oświaty, samorząd na funkcjonowanie placówek przekazuje wyłącznie podstawową kwotę dotacji. Nie musi dokładać dodatkowych pieniędzy z budżetu.
- To możliwe dzięki naszej organizacji sieci placówek. Prowadzimy w całej Polsce już 63 publiczne szkoły i przedszkola, spięte w efektywny system administracyjny, zarządzania dokumentami i organizacji pracy, co pozwala nam optymalnie wydawać każdą powierzoną złotówkę – tłumaczy Mateusz Krajewski. - Potrafimy też skutecznie pozyskiwać środki zewnętrzne i granty, dzięki czemu nasza oferta jest atrakcyjna, a jednocześnie tańsza.
Pomysły na rozwój publicznej edukacji, rolę niezależnych organów prowadzących w systemie oświaty i sposoby wsparcia samorządów w tym obszarze przedstawiciele fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty będą prezentować 6 marca, podczas VIII Europejskiego Kongresu Samorządów w Mikołajkach. Fundacja jest też partnerem merytorycznym Ogólnopolskiej Konferencji Samorządu i Oświaty „Edukacja przyszłości”, organizowanej w dniach 15 i 16 marca w Lublinie.
Na efektywność swoich działań Ogólnopolski Operator Oświaty przez 21 lat zebrał mocne dowody. Tylko w ubiegłym roku w Wielkopolsce i na Pomorzu uruchomił sześć nowych placówek i stworzył blisko tysiąc dodatkowych miejsc w publicznej oświacie:
- przedszkole Rozgwiazda w Kowalach, gmina Kolbudy – 200 miejsc,
- przedszkole Muszelka w Pruszczu Gdańskim – 125 miejsc,
- przedszkole Octopus w Gdańsku-Osowej – 150 miejsc,
- przedszkole w Rękusach i Chełchach, gmina Ełk – 100 miejsc,
- przedszkole Milusie w Rokietnicy, powiat poznański – 150 miejsc,
- przedszkole Kameleon w Pabianicach – 125 miejsc,
- nowa siedziba Szkoły Podstawowej Hevelius w Gdańsku – 150 miejsc,
- rozbudowa przedszkola Familijne Ranczo w Poznaniu-Kiekrzu – 50 miejsc.
W Poznaniu fundacja buduje też pierwszą w Polsce publiczną szkołę podstawową, od podstaw finansowaną z prywatnych środków. Nowoczesny budynek z 16 klasami na dwóch piętrach. Co najmniej 275 nowych, bardzo potrzebnych miejsc dla uczniów i przedszkolaków z Fabianowa, szybko rozwijającej się dzielnicy Poznania. Do tego sala gimnastyczna z szatniami i prysznicami, plac zabaw, tor rowerowy i duży parking - tak już wkrótce wyglądać będzie odnowiona szkoła Specto. To ewenement w skali kraju. Placówka ruszy we wrześniu, a Operator planuje już uruchamianie kolejnych.
Autonomia dyrektora, przestrzeń dla nauczyciela
W każdej swojej szkole i przedszkolu fundacja zapewnia opiekę psychologa dziecięcego, pedagoga i logopedy. Placówki prowadzone przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty są charakterystyczne z jeszcze jednego względu. Obowiązuje w nich zasada autonomii dyrektora. Polega na tym, że podstawa programowa realizowana jest w kreatywny, autorski sposób. Dyrektorzy i nauczyciele mają przestrzeń i możliwości, żeby wdrażać i stosować nowatorskie metody edukacji. Z wykorzystaniem nowoczesnych technologii i technik.
Dlatego dzieci w przedszkolach tabletów nie używają do oglądania bajek, ale programują na nich roboty Photon albo BeeBot. Są placówki daltońskie i freinetowskie – szkoły bez dzwonków i zadań domowych, przedszkola bez podziału na grupy wiekowe. Jest nawet leśna szkoła, w której lekcje prowadzone są w plenerze. Jeśli tylko pogoda na to pozwala.
Praktyka pokazuje, że dzieci uczące się w takim modelu lepiej się rozwijają, rozumieją i szanują otaczający je świat i są zdecydowanie bardziej samodzielne. Również dla kadry pedagogicznej praca w takim formacie jest atrakcyjna.
– W ciągu ostatnich 10 lat wypracowaliśmy szczególną kulturę organizacyjną, w ramach której jesteśmy w stanie zapraszać do pracy u nas najlepszych specjalistów w dziedzinie edukacji – wyjaśnia Mateusz Krajewski, prezes Ogólnopolskiego Operatora Oświaty. – Stworzyliśmy rozwiązania, według których dyrektorzy prowadzący placówki oświatowe mają ogromną swobodę działania i decyzyjności w swoim miejscu pracy. Co za tym idzie, mogą w tych miejscach realizować swój program i swoje pasje.
Jak wyjątkowo będzie wyglądał program lubelskiego Galileo? O tym zdecyduje kadra placówki, którą fundacja rekrutuje właśnie w Lublinie. Już w marcu ruszy też sekretariat i zapisy dla dzieci. Do przedszkola i pierwszej klasy szkoły podstawowej. Wszystkie aktualne informacje będzie można śledzić na powstającej właśnie stronie internetowej, pod adresem www.galileo-lublin.operator.edu.pl.
Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty od 21 lat wspiera samorządy w realizacji zadań i projektów oświatowych. Jest organizacją pożytku publicznego, prowadzi bezpłatne przedszkola i szkoły w całej Polsce. W 63 placówkach, prowadzonych obecnie przez fundację uczy się obecnie ponad 7600 dzieci.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Możliwość pozyskiwania danych z ZUS i prowadzenia zdalnych kontroli. Państwową Inspekcję Pracy czeka szereg zmian
Instytucje kontrolujące stopniowo zmieniają swój charakter na bardziej doradczy, informacyjny i edukacyjny – wskazuje Główny Inspektor Pracy. Ta zmiana odpowiada na potrzeby procesu deregulacji prowadzonego przez rząd, który zresztą w pierwszym pakiecie uwzględnił ograniczenie liczby kontroli i ich czasu. Jednocześnie trwają prace nad wzmocnieniem PIP w ramach kamieni milowych przewidzianych w Krajowym Planie Odbudowy, w tym nadaniu jej uprawnień do przekształcania pozornych umów cywilnoprawnych w umowy o pracę.
Prawo
Mikro-, małe i średnie firmy liczą na lepszy dostęp do finansowania. To coraz istotniejszy klient dla sektora bankowego

Sektor MŚP stanowi 99 proc. firm w Polsce i odpowiada za prawie połowę polskiego PKB. Dlatego od jego rozwoju w dużej mierze uzależniony jest wzrost gospodarczy. Ekonomiści wskazują jednak, że poziom inwestycji jest zbyt niski, by budować silne podstawy rozwoju. Jak wskazuje Rzecznik MŚP, przedsiębiorcy liczą na lepszy dostęp do finansowania bankowego. Chodzi nie tylko o wsparcie inwestycji w kraju, lecz również w ekspansji zagranicznej.
Farmacja
E. Kopacz: Róbmy wszystko, by dzieci przyjeżdżające do Polski wchodziły w cykl kalendarza szczepień. Wiele zależy od świadomości matek

Według danych UNICEF poziom wyszczepialności dzieci w Ukrainie wynosi 70 proc. i jest znacząco niższy niż w przypadku dzieci w Polsce. – Róbmy wszystko, żeby dzieci, które do nas przyjeżdżają, wchodziły w cykl kalendarza szczepień i pobierały szczepionki – mówi Ewa Kopacz. Jednocześnie dane Ministerstwa Zdrowia wskazują, że noworodki, które przychodzą na świat w Polsce, są szczepione w prawie 100 proc. Wciąż jest jednak pewien odsetek mam, które mimo obowiązku szczepień dla dzieci nie zamierzają tego robić. Duża w tym wina mitów krążących wokół szczepionek, podsycanych przez ruchy antyszczepionkowe.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.