Przełomowy rok PragmaGO. Spółka podsumowuje sukces emisji obligacji w 2023 r.
W 2023 roku PragmaGO z powodzeniem zadebiutowała jako emitent obligacji niezabezpieczonych. Spółka przeprowadziła pięć emisji (cztery prospektowe i jedną skierowaną do ograniczonego grona inwestorów), w których przydzieliła obligacje o łącznej wartości 97 mln zł. Wartość popytu na obligacje prospektowe wyniosła 189 mln zł, ponad 2-krotnie przewyższając wartość ofert. Wszystkie emisje prospektowe Spółki w 2023 roku zostały zamknięte z redukcją popytu od 48% do niemal 66%.
„To był przełomowy rok. Dołączyliśmy do elitarnej grupy dużych, wiarygodnych i rozpoznawalnych podmiotów, które potrafią pozyskiwać dług z rynków kapitałowych bez zabezpieczeń. To potwierdzenie, że obrany kierunek rozwoju jest słuszny. Inwestorzy doceniają zarówno nasze wyniki i tempo wzrostu, jak i innowacyjność. Jesteśmy postrzegani jako kluczowy dostawca kapitału dla mikro i małych przedsiębiorców w Polsce” – mówi Jacek Obrocki, Wiceprezes Zarządu PragmaGO.
W trakcie roku, w kolejnych emisjach Spółka wydłużała termin zapadalności i jednocześnie obniżała marżę, co nie wpłynęło negatywnie na popyt. Na koniec 2023 roku w obrocie giełdowym znajduje się 12 serii obligacji PragmaGO o wartości nominalnej 168 mln zł (wzrost o 51% w porównaniu do stanu na koniec 2022 roku).
Spółka dba o dywersyfikację źródeł finansowania. Inwestor strategiczny Spółki – Enterprise Investors – dostarcza kapitał własny. PragmaGO korzysta również z kredytów. W 2023 roku Spółka pozyskała finansowanie z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, co jest potwierdzeniem bardzo dobrej oceny jej zdolności kredytowej. PragmaGO utrzymuje też bezpieczny poziom wskaźników zadłużenia (relacja długu oprocentowanego pomniejszonego o gotówkę do kapitałów własnych na koniec 3 kwartału br. wyniosła 184%, przy dopuszczalnym limicie zapisanym w warunkach emisji obligacji na poziomie 400%).
PragmaGO od 2011 r. jest emitentem obligacji notowanych na rynku Catalyst. W tym czasie wyemitowała 29 serii obligacji o łącznej wartości nominalnej 407 mln zł. 17 serii o wartości 220 mln zł zostało spłaconych terminowo.
W 2023 r. PragmaGO wyemitowała cztery emisje prospektowe (serii B2, B3, B4 i C1) oraz jedną emisję skierowaną do ograniczonej grupy inwestorów (seria V).
Emisja (seria) | B2 | B3 | B4 | V | C1 |
Data | 27.01.2023 | 25.04.2023 | 27.06.2023 | 05.09.2023 | 27.11.2023 |
Zapadalność | 2 lata | 2 lata | 2 lata 3 miesiące | 2 lata 6 miesięcy | 3 lata |
Wartość nominalna emisji (mln zł) | 20,0 | 25,0 | 20,0 | 12,0 | 20,0 |
Marża nad WIBOR3M | 6,0% | 5,5% | 5,3% | 5,3% | 5,3% |
Popyt (mln zł) | 58,5 | 48,1 | 43,7 | 12,0 | 38,9 |
Liczba subskrybentów | 1 042 | 929 | 691 | 42 | 747 |
Redukcja | 65,8% | 48,0% | 54,2% | n.d. | 48,5% |
PragmaGO rozwija zarówno produkty faktoringowe, jak i pożyczki online, stawiając na wygodę klienta i nowe rozwiązania UX/UI. W zakresie usług embedded finance Spółka wprowadziła m.in. finansowanie w modelu Merchant Cash Advance z takimi partnerami jak Allegro czy Polskie ePłatności.

Wycena prezesów #TOP 30 polskiej giełdy według SEC Newgate CEE

Big Cheese Studio S.A. ogłasza nowy plan rozwoju na 2025 rok!

Bankier.pl „Najpopularniejszym Serwisem Internetowym” wśród inwestorów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.