Komunikaty PR

Grupa Stelmet poprawia rentowność pomimo wyzwań związanych z pandemią

2020-06-25  |  17:45
Biuro prasowe

W pierwszym półroczu roku obrotowego 2019/2020 (czyli w okresie od 1 października 2019 r. do 31 marca 2020 r.) przychody Grupy Stelmet wyniosły 247,2 mln zł i były o 6% niższe niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, do czego przyczynił się wybuch pandemii COVID-19. Dzięki podjętym działaniom Grupa osiągnęła znaczącą poprawę rentowności w omawianym okresie: EBITDA sięgnęła 37,5 mln zł (wzrost o 24% r/r), a zysk netto wyniósł 9,6 mln zł (wobec 3,5 mln zł straty netto przed rokiem). 

Obecnie, pomimo utrzymania części ograniczeń związanych z COVID-19, produkcja oraz sprzedaż realizowane są bez zakłóceń, zgodnie z zamówieniami kontrahentów.

 

Głównym źródłem przychodów Grupy Stelmet niezmiennie jest sprzedaż wyrobów drewnianej architektury ogrodowej (DAO). Przychody tego segmentu w pierwszym półroczu roku obrotowego 2019/2020 wyniosły 177,6 mln zł i odpowiadały za blisko 72% łącznych przychodów. 

 

Opóźniony sezon sprzedaży DAO z powodu pandemii

W porównaniu z pierwszym półroczem 2018/2019, sprzedaż DAO była niższa o 10%, co spowodowane było znacznym jest spadkiem w ostatnich tygodniach marca w wyniku wybuchu epidemii COVID-19 i wprowadzeniu licznych ograniczeń dotyczących funkcjonowania sklepów czy przemieszczania się. 

– Praktycznie na wszystkich rynkach, za wyjątkiem Wielkiej Brytanii, odnotowaliśmy spadki sprzedaży zarówno w ujęciu wartościowym jak i wolumenowym. Największy negatywny wpływ obserwowaliśmy na rynku francuskim, włoskim i hiszpańskim – te kraje najszybciej zostały dotknięte pandemią COVID-19. Nieco lepsza sytuacja była na rynku niemieckim oraz polskim, które później niż rynki Europy Południowej wprowadziły ograniczenia. Nieznaczne wzrosty sprzedaży rok do roku odnotowaliśmy na rynku brytyjskim, który najdłużej funkcjonował bez zakłóceń i dodatkowo sprzedaż była tam wspierana warunkami pogodowymi, tj. wichurami, które napędzały popyt odtworzeniowy – wyjaśniłAndrzej Trybuś, wiceprezes Stelmetu.

– Przełom lutego i marca to tradycyjnie początek sezonu najwyższej sprzedaży wyrobów drewnianej architektury ogrodowej. Pandemia istotnie zaburzyła tę sezonowość. Podjęte przez państwa UE działania w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa, których skutkiem było między innymi zamknięcie sieci sprzedaży, centrów handlowych i sklepów na większości rynków, na których działa Grupa Stelmet, zmusiły nas do stopniowego zmniejszania produkcji w ostatnich dniach marca, oraz całkowitego jej wstrzymania w pierwszej połowie kwietnia w zakładach w Zielonej Górze, Lubięcinie oraz Jeleniowie. W połowie kwietnia wznowiliśmy produkcję, a sytuacja na rynkach zaczęła stopniowo się poprawiać. Ograniczenia w turystyce oraz konieczność spędzania czasu we własnych domach przełożyły się na wzrost popytu na produkty wyposażenia ogrodów i działek, w tym również na wyroby DAO oferowane przez Grupę Stelmet – wskazał Stanisław Bieńkowski, prezes Stelmetu.

 

Dalszy wzrost sprzedaży pelletu

Spadek sprzedaży w segmencie DAO został częściowo skompensowany wzrostem sprzedaży pelletu oraz produktu ubocznego (tj. nieprzetworzonych na pellet trocin, zrębków, wiórów oraz kory). 

W pierwszym półroczu roku obrotowego 2019/2020 sprzedaż pelletu osiągnęła poziom 71 tys. ton, a przychody z tego tytułu wyniosły 53,8 mln zł, czyli o prawie 4% więcej niż przed rokiem. – W segmencie pelletu pandemia początkowo wywołała odwrotny skutek niż w segmencie DAO. W marcu odnotowaliśmy dynamiczny wzrost sprzedaży pelletu spowodowany obawami odbiorców o dostępność tego produktu w kolejnych okresach. W rezultacie, mimo ciepłej zimy, całe pierwsze półrocze roku obrotowego 2019/2020 zakończyliśmy z większą sprzedażą rok do roku, zarówno w ujęciu wolumenowym, jak i wartościowym – wskazał Andrzej Trybuś.

Przychody ze sprzedaży produktu ubocznego w omawianym okresie wyniosły 15,1 mln zł, co oznacza wzrost o blisko 14% w porównaniu z pierwszym półroczem 2018/2019.

 

Rentowność w górę

Mimo niższych przychodów, w pierwszym półroczu roku obrotowego 2019/2020 Grupa Stelmet odnotowała istotną poprawę kluczowych wyników finansowych. EBITDA, czyli zysk operacyjny powiększony o amortyzację, wyniosła 37,5 mln zł i była o ponad 24% wyższa niż przed rokiem. Tym samym, marża EBITDA wzrosła do 15,2% z 11,4% w pierwszym półroczu 2018/2019. 

– Poprawa wyniku na poziomie EBITDA to przede wszystkim pozytywny efekt przeprowadzonej w poprzednich latach optymalizacji działalności operacyjnej brytyjskiej spółki Grange Fencing oraz ograniczenia kosztów ogólnego zarządu. Pozytywny wpływ kształtowania się kursów walutowych na zysk z działalności operacyjnej w omawianym okresie był ograniczony i wyniósł 0,7 mln zł – wskazał Piotr Leszkowicz, członek zarządu i dyrektor finansowy Stelmetu.

Saldo przychodów i kosztów finansowych (z uwzględnieniem pozycji oczekiwanych strat kredytowych) w pierwszym półroczu roku obrotowego 2019/2020 było ujemne i wyniosło -5,1 mln zł wobec -8,0 mln zł przed rokiem.

Grupa Stelmet zakończyła pierwsze półrocze bieżącego roku obrotowego zyskiem netto na poziomie 9,6 mln zł, podczas gdy w analogicznym okresie roku obrotowego 2018/2019 zanotowała 3,5 mln zł straty netto.

 

Zdany egzamin z zarządzania w czasie pandemii

Pomimo wybuchu pandemii COVID-19, której dynamiczny rozwój nastąpił w Europie od pierwszych tygodni marca, nie miała ona istotnego negatywnego wpływu na efektywność działalności Grupy Stelmet, co prezentują osiągnięte wyniki pierwszego półrocza 2019/2020. 

– Choć musieliśmy się zmierzyć z licznymi wyzwaniami operacyjnymi, szybko reagowaliśmy na zamykanie lub ograniczanie działalności sklepów naszych odbiorców – w ślad za decyzjami sanitarnymi poszczególnych państw. Dostosowywaliśmy kanały dostaw w odpowiedzi na decyzje administracyjne dotyczące zamykania granic poszczególnych krajów  wskazał Stanisław Bieńkowski.

Stelmet zadbał również o bezpieczeństwo pracowników i współpracowników. Pierwsze działania w tym zakresie podjęto już 10 marca, czyli jeszcze przed ogłoszeniem narodowej kwarantanny. – Zapewniliśmy naszym pracownikom m.in. dostęp do środków dezynfekcyjnych, dla części wprowadziliśmy możliwość pracy zdalnej, a w przypadku pracowników produkcyjnych wprowadziliśmy przerwy pomiędzy poszczególnymi zmianami, aby uniknąć kumulowania się ludzi w jednym miejscu i zachować odpowiedni dystans. Każdego pracownika na produkcji wyposażyliśmy również w indywidualny zestaw ochronny. Obecnie, pomimo szeregu ograniczeń w sposobie wykonywania pracy, produkcja oraz sprzedaż realizowane są bez zakłóceń, zgodnie z zamówieniami kontrahentów. Pozwala nam to bardziej optymistycznie patrzeć na perspektywy dla Grupy Stelmet w bieżącym roku obrotowym niż to było w momencie wybuchu epidemii COVID-19 – podsumował prezes Stelmetu.

W ramach działań mających na celu ograniczenie skutków pandemii, Grupa Stelmet w kwietniu br. otrzymała od Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Zielonej Górze pozytywną decyzję o przyznaniu dofinansowania w łącznej kwocie ponad 7,9 mln zł (płatnej w trzech równych transzach). Dofinansowanie dotyczyło wynagrodzeń pracowników objętych obniżonym wymiarem czasu pracy na skutek COVID-19. W czerwcu br. Stelmet, po otrzymaniu łącznego wsparcia w kwocie około 5,3 mln zł, złożył wniosek o anulowanie wypłaty ostatniej transzy świadczeń w związku z przywróceniem normalnego czasu pracy.

 


Grupa Stelmet zajmuje się produkcją i dystrybucją tzw. drewnianej architektury ogrodowej. Wytwarza wyroby z drewna sosnowego i świerkowego, obejmujące m.in. różnego rodzaju płoty, kratki, deski, podesty, pergole, kwietniki, altany czy domki narzędziowe. Produkty te przeznaczone są do grodzenia, wyposażania, upiększania oraz dekoracji ogrodów, działek, parków, tarasów i wszelkiego rodzaju przestrzeni o charakterze rekreacyjnym. 

W ocenie zarządu, pod względem wolumenu produkcji w m3, Grupa Stelmet jest największym w Polsce i Europie pionowo zintegrowanym producentem i dystrybutorem drewnianej architektury ogrodowej. Grupa wykonuje samodzielnie wszystkie procesy technologiczne ‑ od zakupu surowca drzewnego, poprzez produkcję aż po pakowanie gotowych wyrobów. Grupa także zarządza w pełni logistyką dostaw do większości swoich klientów. 

Znacząca większość produktów Grupy Stelmet sprzedawana jest poza granicami Polski. Trafiają one do odbiorców w ponad 25 krajach, głównie do czołowych europejskich sieci sklepów DIY („Zrób To Sam”) i specjalistycznych marketów budowlanych. 

W roku obrotowym 2018/2019 całkowite przychody Grupy Stelmet wyniosły 602 mln zł, a skonsolidowana EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację) sięgnęła 69 mln zł.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł Jak polskie termoelektryki mogą odpowiedzieć na wyzwania zielonej transformacji Biuro prasowe
2024-04-24 | 01:00

Jak polskie termoelektryki mogą odpowiedzieć na wyzwania zielonej transformacji

W ostatnich latach coraz częściej słyszymy o konieczności przejścia na odnawialne źródła energii. To nie tylko kwestia ekologii, ale także suwerenności energetycznej. W Polsce, ze
Przemysł Co trzeci przetwórca tworzyw sztucznych inwestuje w park maszyn i urządzeń
2024-04-13 | 08:00

Co trzeci przetwórca tworzyw sztucznych inwestuje w park maszyn i urządzeń

Polskie przedsiębiorstwa przetwarzające tworzywa sztuczne zwiększyły swoją zdolność do konkurowania. Świadczy o tym wzrost sub-indeksu MiU dla tej branży o 6,15 pkt. Jest to efekt m.in.
Przemysł Forum Holzbau Polska - spotkanie profesjonalistów branży konstrukcji drewnianych
2024-04-05 | 12:30

Forum Holzbau Polska - spotkanie profesjonalistów branży konstrukcji drewnianych

Wydarzenie: Forum Holzbau Polska - spotkanie profesjonalistów branży konstrukcji drewnianych Data: 23-24.04.2024 r. Miejsce: Windsor Hotel Jachranka Dla

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.