Magazyn przyszłości Amica zmienia rynek sprzętów AGD
W 2023 roku minęło 6 lat od powstania najwyższego w Polsce magazynu wysokiego składowania. W porównaniu z tradycyjnymi magazynami, inwestycja jest bardziej ekologiczna, bezpieczniejsza i wymaga mniejszego nakładu pracy, a klienci szybciej otrzymują swoje zamówienia. Wszystko to przy wsparciu sztucznej inteligencji, która zapewnia pełną automatyzację.
Magazyn to konstrukcja o wysokości ponad 46 metrów. Można go przyrównać do budynku mieszkalnego o 15 piętrach. Na 6,5 tys. metrów kwadratowych znajduje się 26 tys. miejsc paletowych, które mogą pomieścić jednocześnie nawet 230 tys. sztuk urządzeń dużego AGD.
Tego rodzaju magazyny są stosowane w Europie od dawna, ale w polskiej branży AGD nikt wcześniej nie zastosował tak innowacyjnych rozwiązań na tak ogromną skalę. Do tej pory nikomu jeszcze nie udało się powtórzyć tego sukcesu.
Ogromną zmianą jest sposób ułożenia towarów. Producenci AGD składują towar w blokach, a wózki mogą pobierać kilka produktów jednocześnie. Zazwyczaj hale magazynowe nie mogą być zbyt wysokie, ze względu wytrzymałość opakowań. Sprzęt ułożony jeden na drugim, bez dodatkowego zabezpieczenia, mógłby ulec zniszczeniu. Amica zdecydowała o wprowadzeniu zupełnie nowego rozwiązania.
- Magazyn Amica wyróżnia się na rynku, mimo iż powstał w 2017 roku nadal jest niezwykle nowoczesny. Przed podjęciem decyzji o jego budowie, w branży praktycznie nie było porównywalnych magazynów automatycznych, co sprawiło, że nasze rozwiązanie było innowacyjne i wymagało zdefiniowania niemal wszystkich procesów od początku do końca. Zaczynając od układnic wyposażonych w kamery zapobiegające uszkodzeniu regałów i towarów, poprzez system MCC, który zarządza pracą układnic, transporterów, wydawaniem i przyjmowaniem towarów, aż po zarządzanie inwentaryzacją ciągłą - tłumaczy Robert Stobiński - Wiceprezes Zarządu ds. Operacyjnych w Grupie Amica.
Magazyn we Wronkach składa się z pięciu układnic, o długości prawie 47 metrów, ustawiających towary w odpowiednich miejscach. To one są najważniejszym elementem magazynu, bo na nich odbywa się rozwożenie i dostarczanie palet z towarem z prędkością 180 metrów na minutę w poziomie i 80 metrów na minutę w pionie.
Pełna automatyzacja
Przepustowość magazynu wysokościowego umożliwia wydanie ponad 180 palet w ciągu godziny i przyjęcie ok. 120. W pełni zautomatyzowany samozarządzający się system sterowania pozwala układać około 1,6 tys. artykułów na godzinę. Rocznie, daje to możliwość przyjęcia nawet 280 tys. palet! To miliony produktów, które trafiają na kilkadziesiąt rynków na całym świecie.
Cały magazyn wysokościowy jest obsługiwany tylko przez jedną osobę. Magazyn działa praktycznie bez przerwy, na czym skorzystali również klienci, bo dostawa skróciła się przynajmniej o dobę, a często nawet o 48 godzin.
Bezpieczeństwo i ekologia
Użycie maszyn powoduje także, że większość prac odbywa się bez fizycznego udziału ludzi, co zwiększa poziom bezpieczeństwa. Według założeń, innowacyjny magazyn wysokościowy miał być przede wszystkim bezpieczny.
Grunt został więc wzmocniony przez 20 km betonowych pali. Niektóre z nich sięgają aż 18 metrów w głąb ziemi. Użyto też wysokiej jakości materiałów. Dzięki tym zabiegom magazyn jest odporny na wiatry o prędkościach do 150 km/h. Nigdy jeszcze w historii nie odnotowano tak silnych podmuchów wiatru w tej okolicy. Magazyn ma też swoje alternatywne źródło energii, a dla bezpieczeństwa zamontowano 26 tys. tryskaczy zabezpieczających przed pożarem. W razie jakiejkolwiek awarii, na miejscu obecny jest także zespół specjalistów z uprawnieniami alpinistycznymi, którzy mogą dokonywać potrzebnych napraw na dużych wysokościach.
Projekt tak ogromnej inwestycji uwzględniał również komfort mieszkańców. Instalacja Grupy Amica nie generuje hałasu i żadnego rodzaju zanieczyszczeń. Jeszcze przed uruchomieniem nowego magazynu firma wprowadziła awizowanie transportów, żeby nie intensyfikować ruchu ciężarowego. Uruchomiono internetowy system awizacji samochodów. Przynajmniej dwanaście godzin przed załadunkiem system sam, automatycznie zaczyna zwozić z magazynu wysokiego składowania palety z produktami, które zamówiono. W ten sposób udało się także zredukować dużą część śladu węglowego, eliminując przewóz do magazynu zewnętrznego, co uchroniło okolicznych mieszkańców przed zanieczyszczeniem powietrza i utrudnieniami na drodze.

Zwyżki nożycowe – co je wyróżnia i do jakich zadań są polecane?

Zobacz, w jaki sposób dobra spawarka laserowa może przyspieszyć pracę w Twojej firmie

Adaptico wprowadza na polski rynek nowoczesne systemy lamp ostrzegawczych do suwnic
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
5 czerwca wygasa ATM, czyli wprowadzona przed trzema laty i potem z modyfikacjami przedłużana umowa między UE a Ukrainą, liberalizująca zasady wwozu ukraińskich towarów na teren Wspólnoty. Strona ukraińska chciałaby jej przedłużenia, na razie jednak Unia zgodziła się jedynie na przedłużenie bezcłowego przywozu żelaza i stali. Największe obawy, zwłaszcza w Polsce, budzi kwestia produktów rolnych. Zdaniem europosłanki Konfederacji Anny Bryłki należałoby wrócić do obowiązującej przed 2022 rokiem umowy stowarzyszeniowej DCFTA, ponieważ Ukraina może dziś eksportować swoje towary drogą morską poprzez porty na Morzu Czarnym, a dzięki darmowemu dostępowi do unijnego rynku bogacą się jedynie potentaci rolni.
Ochrona środowiska
Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć

Do 2030 roku 55 proc. odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych powinno trafiać do przetworzenia. W ubiegłym roku było to ok. 27 proc. Nowe technologie w coraz większym stopniu ułatwiają sortowanie odpadów, ale nie pozwalają jeszcze na przetworzenie wszystkich ich rodzajów. To pierwsze wyzwanie związane z zamykaniem obiegu. Kolejnym jest zwiększanie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w produkowanych opakowaniach, czego wymagają unijne przepisy. Choć w tym obszarze widać w ostatnich latach znaczące postępy, nie brakuje wyzwań.
Handel
Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku

– Kupowanie surowców energetycznych z Rosji jest jak kupowanie broni przeciwko Ukrainie – uważa europosłanka PO Mirosława Nykiel. Dlatego KE planuje do 2027 roku ograniczyć do zera import rosyjskich paliw. Joanna Scheuring-Wielgus ocenia, że taka decyzja powinna zapaść już dawno, ale lepiej późno niż wcale. Co więcej, państwa członkowskie powinny być w tych deklaracjach zjednoczone najbardziej, jak się da.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.