Komunikaty PR

Przemysł szuka pracowników. W jaki sposób ich znaleźć?

2023-10-19  |  01:00
Biuro prasowe

Jak wynika z raportu przygotowanego przez Grafton Recruitment, największym wyzwaniem dla 53 proc. pracodawców z branży przemysłowej jest pozyskanie pracowników o odpowiednich kwalifikacjach. Młodzi ludzie często rozpoczynają naukę na kierunkach humanistycznych, ubywa studentów politechnik bądź innych uczelni technicznych. Spadek liczby studentów uczelni technicznych wyniósł w tym roku 5,5 proc., a w 2022 roku ponad 3 proc. Obecnie możemy mówić o utrzymującym się trendzie. Coraz mniejsze zainteresowanie można zaobserwować we wszystkich województwach, przy czym w świętokrzyskim odnotowano rekordowy wynik, aż -11,3 proc[1]. Jak więc pozyskać pracowników w sektorze przemysłowym? Są na to sposoby.

 

Ponieważ w przypadku pozyskiwania pracowników dla przemysłu popyt przewyższa podaż, przede wszystkim bardzo ważne jest zbudowanie spójnego i pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy w oczach potencjalnych kandydatów. Warto też zwrócić uwagę, jak marka jest postrzegana przez współpracowników i osoby spoza organizacji.

Zadbaj o wewnętrzny Employer Branding

Employer Branding wewnętrzny jest skierowany do obecnych pracowników firmy i ma na celu zmniejszenie procesu retencji oraz podniesienie zadowolenia pracowników danej firmy. Niezwykle ważne są działania wewnętrzne HR: co przez nie można rozumieć? M.in. bogaty system motywacyjny, w tym benefity takie jak:

  • opieka medyczna,
  • ubezpieczenie,
  • karty MultiSport,
  • nisko oprocentowane pożyczki,
  • programy rozwojowe przygotowane specjalnie dla pracowników danej firmy,
  • system motywacyjny o charakterze finansowym,
  • konkursy i wyjazdy integracyjne,
  • elastyczne godziny pracy,
  • system wewnętrznej rekrutacji i selekcji związany z mobilnością pracowników i możliwościami przemieszczenia ich na inne stanowiska pracy.

 - Warto, aby w firmie rozbudowana była wysoka kultura organizacyjna przejawiająca się w tym, że pracownicy utożsamiają się z jej celami. Współgranie celów organizacyjnych z celami pracowników sprzyja budowaniu zaangażowania - podkreśla Joanna Hoc-Kopiej, z Dworu Korona Karkonoszy – miejsca, która organizuje wyjazdy integracyjne dla pracowników.

Hoc-Kopiej dodaje, że z roku na rok wzrasta świadomość pracodawców w obszarze benefitów pozapłacowych. Coraz więcej firm przysyła zapytania o możliwość organizowania wyjazdów integracyjnych i spotkań.

 

Podstaw na atmosferę

Dodatkowo ważne jest, by w miejscu pracy panowała przyjazna atmosfera. To właśnie ona sprawia, że ludzie często nie szukają innej pracy, tłumacząc to zażyłością z innymi pracownikami, wyrozumiałym szefostwem, lojalnością czy jakością relacji między członkami poszczególnych zespołów. Warto zauważyć, że jeśli pracownikom będzie się pracowało komfortowo w danej firmie, będą się o niej wypowiadać dobrze na zewnątrz organizacji, co przełoży się na reputację danego przedsiębiorstwa w szerszym środowisku.

Nie zapominaj o zewnętrznym Emoloyer Brandingu

Employer Branding zewnętrzny to działania, które potwierdzają, że w Twojej firmie warto się zatrudnić. Jest on zatem skierowany do potencjalnych kandydatów do pracy. A gdzie najczęściej obecnie ludzie szukają zatrudnienia? Oczywiście – żyjemy w dobie Internetu i to tam najlepiej się zaprezentować. Warto zainwestować w reklamy, prowadzenie profilu na Facebooku czy LinkedIn. Coraz częściej firmy tworzą profile na znanej platformie Tik-Tok. Nie zapomnijmy jednak o GoWork czy wizytówce w Google. Oczywiście można skorzystać również z innych dostępnych kanałów komunikacji, takich jak prasa czy banery reklamowe. 

Świetnym rozwiązaniem jest również promowanie własnej marki na targach pracy, gdzie corocznie przybywa nawet kilka tysięcy potencjalnych kandydatów.

Ponadto czołowe uczelnie, w tym również techniczne, często organizują konkursy na pracodawcę roku, co jest atrakcyjną reklamą dla firmy. Kolejnym dostępnym rozwiązaniem jest wizytacja reprezentacji przedsiębiorstwa w szkołach średnich bądź uczelniach wyższych. Podczas takich spotkań jesteśmy w stanie zainteresować potencjalnych kandydatów pracą w danym przedsiębiorstwie czy rozdać broszury informacyjne.

 


[1] https://polskiprzemysl.com.pl/raporty/praca-w-sektorze-przemyslowym/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł Kraków ponownie stolicą branży elektronicznej Biuro prasowe
2024-06-28 | 13:00

Kraków ponownie stolicą branży elektronicznej

Kraków ponownie stolicą branży elektronicznej 12 czerwca już po raz piąty Międzynarodowe Centrum Targowo-Kongresowe EXPO Kraków stało się miejscem spotkań producentów, dystrybutorów, naukowców i dostawców rozwiązań oraz nowych technologii z całego świata. Okazją do wspólnego świętowania były targi Evertiq Expo, które otworzyło inspirujące przemówienie o rozwoju sztucznej inteligencji wygłoszone przez gościa specjalnego – dra Macieja Kaweckiego. Autor popularnego kanału na YouTube’ie – This is IT i Prezes Instytutu Lema, podkreślił, że w przypadku AI mamy okazję zobaczyć, jak przyszłość dzieje się na naszych oczach. Opowiedział również o tym, jak sztuczna inteligencja może zmienić oblicze medycyny oraz wpłynąć na nasze codzienne życie. Po zakończeniu udzielania odpowiedzi na liczne pytania od uczestników wykładu, na zwiedzających czekały już kolejne atrakcje przygotowane przez organizatorów tegorocznego Evertiq Expo w Krakowie. Profesjonaliści i pasjonaci elektroniki mieli okazję obejrzeć najnowsze rozwiązania technologiczne zaprezentowane przez 65 wystawców. Ekspozycji towarzyszyły merytoryczne wykłady poświęcone zagadnieniom związanym z systemami pomiarowymi, inspekcją optyczną, mikromobilnością, fotoniką, satelitami i sektorem kosmicznym, elektroniką oraz mikroelektroniką. Na scenie wystąpili eksperci z cenionych na rynku przedsiębiorstw: Karol Sowa, właściciel firmy Sowa Electronics i specjalista ds. procesów, współpracujący z MEK Marantz Electronics; Tadeusz Asyngier, Starszy Inżynier Aplikacyjny firmy Tektronix - Tespol Sp. z o.o.; Maciej J. Nowakowski, Dyrektor operacyjny Polskiej Platformy Technologicznej Fotoniki; Radosław Łapczyński, Chief Technology Officer, z wrocławskiej firmy SatRev; Rafał Maślanka, Project Manager z firmie FITECH; Grzegorz Trafiał, Wiceprezes ds. Produkcji i logistyki w firmie Green Cell; Członkowie Sekcji Rakiet AGH Space Systems & Balonów Stratosferycznych z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie: Aleksander Kopyto, radioelektronik sekcji rakiet AGH Space Systems, Zuzanna Cebula, członek zespołu elektroniki rakiet AGH Space Systems, Przemek Kaczorowski, lider zespołu elektroniki Sekcji Eksperymentów Balonowych i Rakietowych AGH, Jakub Lasak, członek zespołu elektroniki Sekcji Eksperymentów Balonowych i Rakietowych AGH Space Systems; Maciej Kaźmierczak, Kierownik Subcentrum Energy Saving Comarch w Comach S.A. Największe emocje wzbudził jednak prawdziwy gwóźdź programu – pierwszy w historii targów Evertiq Expo panel dyskusyjny „Dlaczego Polska?”. Poprowadził go dr Maciej Kawecki, który wraz z ekspertami szukał odpowiedzi na pytania dlaczego Polska jest dobrym miejscem do realizowania inwestycji, co przesądza o konkurencyjności naszego kraju na arenie światowej i dlaczego firmy coraz chętniej stawiają na rozwój właśnie nad Wisłą. Emocje sięgnęły zenitu, gdy w trakcie debaty padło pytanie o to, czy polska firma produkująca samochody elektryczne – Izera, odniesie sukces, czy poniesie porażkę. Uczestnikami elektryzującego panelu dyskusyjnego byli: Paweł Ochyński, Założyciel & CEO Green Cell; Maciej J. Nowakowski, Dyrektor Operacyjny Polskiej Platformy Technologicznej Fotoniki (PPTF); Rafał Jabłoński, Ekspert ds. rynku EMS w firmie Nordes. Zwieńczeniem dnia pełnego atrakcji było przedstawienie przez Ewelinę Bednarz z Evertiqa Top Listy globalnych dystrybutorów komponentnów elektronicznych. Po sukcesie piątych targów Evertiq Expo w Krakowie znana jest już data kolejnej edycji, która odbędzie się 28 maja 2025 r. w stolicy Małopolski. Wcześniej jednak, bo już 24 października 2024, przedstawiciele międzynarodowej branży elektronicznej spotkaja się podczas Evertiq Expo w Warszawie. Patronat Honorowy nad krakowskim wydarzeniem objęła Polska Agencja Inwestycji i Handlu, a patronami medialnymi zostali: magazyn Przedsiębiorcy@eu, Klub Integracji Europejskiej, Staleo.pl, Zrobotyzowany.pl, portal Mikrokontroler oraz czasopisma i portale: elektrotechnikAUTOMATYK i MM Magazyn Przemysłowy.
Przemysł PROMOTECH. Ukosowarki podbijają światowe rynki
2024-06-28 | 12:30

PROMOTECH. Ukosowarki podbijają światowe rynki

Aż cztery nowe ukosowarki planuje wprowadzić w tym roku do oferty białostocki PROMOTECH. To odpowiedź na wyraźny wzrost zainteresowania tego typu urządzeniami na wszystkich rynkach
Przemysł STILL wprowadza proste do wdrożenia i serwisu wózki automatyczne
2024-06-28 | 11:15

STILL wprowadza proste do wdrożenia i serwisu wózki automatyczne

Dynamiczny rozwój rynku rozwiązań automatyzacji magazynu wymusza na ich dostawcach zmianę podejścia do serwisu. Firma STILL opracowała zoptymalizowaną pod tym kątem kompleksową

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Gminy obawiają się wysokich kar za nieosiągnięcie poziomów recyklingu odpadów. Apelują o szybkie wprowadzenie zasady „zanieczyszczający płaci”

Polska jest ostatnim krajem Unii Europejskiej, który nie wdrożył jeszcze systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). W efekcie koszty zagospodarowania odpadów opakowaniowych obecnie ponoszą głównie mieszkańcy, a odpowiedzialność organizacyjną – gminy. To na nich spoczywa też obowiązek osiągania określonych prawem poziomów odpadów poddanych recyklingowi. W tym roku wiele z gmin może mieć z tym problem, a to oznacza groźbę kar. Wprowadzenie systemu kaucyjnego bez wcześniejszego albo równoległego wprowadzenia ROP może oznaczać dalsze problemy gmin. – Konieczne jest uszczelnienie systemu – podkreśla Olga Goitowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Prawo

Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur

Liczba pracowników z zagranicy zarejestrowanych w ZUS-ie w ciągu ostatniej dekady wzrosła kilkukrotnie. Zdecydowanie szybciej przybywa w tej grupie obywateli spoza Unii Europejskiej, nie tylko z Ukrainy, Białorusi i Kaukazu, ale też z Azji Południowo-Wschodniej, Afryki czy Ameryki Południowej. W przyszłości potrzeba zatrudniania obcokrajowców będzie coraz większa ze względu na kurczącą się liczbę osób w wieku produkcyjnym. Dlatego firmy podkreślają potrzebę uproszczenia procedur dopuszczających pracowników z krajów trzecich i skrócenia czasu ich procedowania.

Transport

Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry

W stolicy trwają prace nad nowym systemem biletowym. Zamiast karty miejskiej, na której kodowane są wszystkie dane, powstanie centralne konto pasażera, dostępne z komputera i aplikacji mobilnej. Zniknie konieczność skanowania kodów QR w pojazdach, a wprowadzony ma zostać nowy system naliczania opłat za przejazd, wzorowany na obowiązującym m.in. w Londynie.  – Zależy nam, żeby pasażer nie zastanawiał się, jaki bilet kupić, a podróż jego była rozliczana optymalnie, bo o to tu głównie chodzi – przekonuje Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektorka Pionu Handlowego ZTM w Warszawie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.