Przemysł szuka pracowników. W jaki sposób ich znaleźć?
Jak wynika z raportu przygotowanego przez Grafton Recruitment, największym wyzwaniem dla 53 proc. pracodawców z branży przemysłowej jest pozyskanie pracowników o odpowiednich kwalifikacjach. Młodzi ludzie często rozpoczynają naukę na kierunkach humanistycznych, ubywa studentów politechnik bądź innych uczelni technicznych. Spadek liczby studentów uczelni technicznych wyniósł w tym roku 5,5 proc., a w 2022 roku ponad 3 proc. Obecnie możemy mówić o utrzymującym się trendzie. Coraz mniejsze zainteresowanie można zaobserwować we wszystkich województwach, przy czym w świętokrzyskim odnotowano rekordowy wynik, aż -11,3 proc[1]. Jak więc pozyskać pracowników w sektorze przemysłowym? Są na to sposoby.
Ponieważ w przypadku pozyskiwania pracowników dla przemysłu popyt przewyższa podaż, przede wszystkim bardzo ważne jest zbudowanie spójnego i pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy w oczach potencjalnych kandydatów. Warto też zwrócić uwagę, jak marka jest postrzegana przez współpracowników i osoby spoza organizacji.
Zadbaj o wewnętrzny Employer Branding
Employer Branding wewnętrzny jest skierowany do obecnych pracowników firmy i ma na celu zmniejszenie procesu retencji oraz podniesienie zadowolenia pracowników danej firmy. Niezwykle ważne są działania wewnętrzne HR: co przez nie można rozumieć? M.in. bogaty system motywacyjny, w tym benefity takie jak:
- opieka medyczna,
- ubezpieczenie,
- karty MultiSport,
- nisko oprocentowane pożyczki,
- programy rozwojowe przygotowane specjalnie dla pracowników danej firmy,
- system motywacyjny o charakterze finansowym,
- konkursy i wyjazdy integracyjne,
- elastyczne godziny pracy,
- system wewnętrznej rekrutacji i selekcji związany z mobilnością pracowników i możliwościami przemieszczenia ich na inne stanowiska pracy.
- Warto, aby w firmie rozbudowana była wysoka kultura organizacyjna przejawiająca się w tym, że pracownicy utożsamiają się z jej celami. Współgranie celów organizacyjnych z celami pracowników sprzyja budowaniu zaangażowania - podkreśla Joanna Hoc-Kopiej, z Dworu Korona Karkonoszy – miejsca, która organizuje wyjazdy integracyjne dla pracowników.
Hoc-Kopiej dodaje, że z roku na rok wzrasta świadomość pracodawców w obszarze benefitów pozapłacowych. Coraz więcej firm przysyła zapytania o możliwość organizowania wyjazdów integracyjnych i spotkań.
Podstaw na atmosferę
Dodatkowo ważne jest, by w miejscu pracy panowała przyjazna atmosfera. To właśnie ona sprawia, że ludzie często nie szukają innej pracy, tłumacząc to zażyłością z innymi pracownikami, wyrozumiałym szefostwem, lojalnością czy jakością relacji między członkami poszczególnych zespołów. Warto zauważyć, że jeśli pracownikom będzie się pracowało komfortowo w danej firmie, będą się o niej wypowiadać dobrze na zewnątrz organizacji, co przełoży się na reputację danego przedsiębiorstwa w szerszym środowisku.
Nie zapominaj o zewnętrznym Emoloyer Brandingu
Employer Branding zewnętrzny to działania, które potwierdzają, że w Twojej firmie warto się zatrudnić. Jest on zatem skierowany do potencjalnych kandydatów do pracy. A gdzie najczęściej obecnie ludzie szukają zatrudnienia? Oczywiście – żyjemy w dobie Internetu i to tam najlepiej się zaprezentować. Warto zainwestować w reklamy, prowadzenie profilu na Facebooku czy LinkedIn. Coraz częściej firmy tworzą profile na znanej platformie Tik-Tok. Nie zapomnijmy jednak o GoWork czy wizytówce w Google. Oczywiście można skorzystać również z innych dostępnych kanałów komunikacji, takich jak prasa czy banery reklamowe.
Świetnym rozwiązaniem jest również promowanie własnej marki na targach pracy, gdzie corocznie przybywa nawet kilka tysięcy potencjalnych kandydatów.
Ponadto czołowe uczelnie, w tym również techniczne, często organizują konkursy na pracodawcę roku, co jest atrakcyjną reklamą dla firmy. Kolejnym dostępnym rozwiązaniem jest wizytacja reprezentacji przedsiębiorstwa w szkołach średnich bądź uczelniach wyższych. Podczas takich spotkań jesteśmy w stanie zainteresować potencjalnych kandydatów pracą w danym przedsiębiorstwie czy rozdać broszury informacyjne.
[1] https://polskiprzemysl.com.pl/raporty/praca-w-sektorze-przemyslowym/

Duże linie myjące: zintegrowane systemy dla wymagającej produkcji

Nowy model myjni przemysłowej NOYEN: Dlaczego warto zainwestować w kompaktowe rozwiązanie mycia detali

Nowy Prezes Związku Browary Polskie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni
Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.
Polityka
Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.
Infrastruktura
Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.