Komunikaty PR

Przemysł szuka pracowników. W jaki sposób ich znaleźć?

2023-10-19  |  01:00
Biuro prasowe

Jak wynika z raportu przygotowanego przez Grafton Recruitment, największym wyzwaniem dla 53 proc. pracodawców z branży przemysłowej jest pozyskanie pracowników o odpowiednich kwalifikacjach. Młodzi ludzie często rozpoczynają naukę na kierunkach humanistycznych, ubywa studentów politechnik bądź innych uczelni technicznych. Spadek liczby studentów uczelni technicznych wyniósł w tym roku 5,5 proc., a w 2022 roku ponad 3 proc. Obecnie możemy mówić o utrzymującym się trendzie. Coraz mniejsze zainteresowanie można zaobserwować we wszystkich województwach, przy czym w świętokrzyskim odnotowano rekordowy wynik, aż -11,3 proc[1]. Jak więc pozyskać pracowników w sektorze przemysłowym? Są na to sposoby.

 

Ponieważ w przypadku pozyskiwania pracowników dla przemysłu popyt przewyższa podaż, przede wszystkim bardzo ważne jest zbudowanie spójnego i pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy w oczach potencjalnych kandydatów. Warto też zwrócić uwagę, jak marka jest postrzegana przez współpracowników i osoby spoza organizacji.

Zadbaj o wewnętrzny Employer Branding

Employer Branding wewnętrzny jest skierowany do obecnych pracowników firmy i ma na celu zmniejszenie procesu retencji oraz podniesienie zadowolenia pracowników danej firmy. Niezwykle ważne są działania wewnętrzne HR: co przez nie można rozumieć? M.in. bogaty system motywacyjny, w tym benefity takie jak:

  • opieka medyczna,
  • ubezpieczenie,
  • karty MultiSport,
  • nisko oprocentowane pożyczki,
  • programy rozwojowe przygotowane specjalnie dla pracowników danej firmy,
  • system motywacyjny o charakterze finansowym,
  • konkursy i wyjazdy integracyjne,
  • elastyczne godziny pracy,
  • system wewnętrznej rekrutacji i selekcji związany z mobilnością pracowników i możliwościami przemieszczenia ich na inne stanowiska pracy.

 - Warto, aby w firmie rozbudowana była wysoka kultura organizacyjna przejawiająca się w tym, że pracownicy utożsamiają się z jej celami. Współgranie celów organizacyjnych z celami pracowników sprzyja budowaniu zaangażowania - podkreśla Joanna Hoc-Kopiej, z Dworu Korona Karkonoszy – miejsca, która organizuje wyjazdy integracyjne dla pracowników.

Hoc-Kopiej dodaje, że z roku na rok wzrasta świadomość pracodawców w obszarze benefitów pozapłacowych. Coraz więcej firm przysyła zapytania o możliwość organizowania wyjazdów integracyjnych i spotkań.

 

Podstaw na atmosferę

Dodatkowo ważne jest, by w miejscu pracy panowała przyjazna atmosfera. To właśnie ona sprawia, że ludzie często nie szukają innej pracy, tłumacząc to zażyłością z innymi pracownikami, wyrozumiałym szefostwem, lojalnością czy jakością relacji między członkami poszczególnych zespołów. Warto zauważyć, że jeśli pracownikom będzie się pracowało komfortowo w danej firmie, będą się o niej wypowiadać dobrze na zewnątrz organizacji, co przełoży się na reputację danego przedsiębiorstwa w szerszym środowisku.

Nie zapominaj o zewnętrznym Emoloyer Brandingu

Employer Branding zewnętrzny to działania, które potwierdzają, że w Twojej firmie warto się zatrudnić. Jest on zatem skierowany do potencjalnych kandydatów do pracy. A gdzie najczęściej obecnie ludzie szukają zatrudnienia? Oczywiście – żyjemy w dobie Internetu i to tam najlepiej się zaprezentować. Warto zainwestować w reklamy, prowadzenie profilu na Facebooku czy LinkedIn. Coraz częściej firmy tworzą profile na znanej platformie Tik-Tok. Nie zapomnijmy jednak o GoWork czy wizytówce w Google. Oczywiście można skorzystać również z innych dostępnych kanałów komunikacji, takich jak prasa czy banery reklamowe. 

Świetnym rozwiązaniem jest również promowanie własnej marki na targach pracy, gdzie corocznie przybywa nawet kilka tysięcy potencjalnych kandydatów.

Ponadto czołowe uczelnie, w tym również techniczne, często organizują konkursy na pracodawcę roku, co jest atrakcyjną reklamą dla firmy. Kolejnym dostępnym rozwiązaniem jest wizytacja reprezentacji przedsiębiorstwa w szkołach średnich bądź uczelniach wyższych. Podczas takich spotkań jesteśmy w stanie zainteresować potencjalnych kandydatów pracą w danym przedsiębiorstwie czy rozdać broszury informacyjne.

 


[1] https://polskiprzemysl.com.pl/raporty/praca-w-sektorze-przemyslowym/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł Nowy Prezes Związku Browary Polskie Biuro prasowe
2025-06-16 | 14:30

Nowy Prezes Związku Browary Polskie

Od 12 czerwca Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie ma nowego prezesa. Mieszko Musiał, na co dzień kierujący Carlsberg Polska, objął tę funkcję na
Przemysł CBAM - szansa czy zagrożenie dla polskiego przemysłu?
2025-06-03 | 12:30

CBAM - szansa czy zagrożenie dla polskiego przemysłu?

Polityka klimatyczna Unii Europejskiej od lat wyznacza ambitne cele redukcji emisji, stawiając coraz większe wymagania wobec firm działających na wspólnym rynku. Dla wielu
Przemysł MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny
2025-05-26 | 14:30

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Jeśli myślisz, że roboty to wciąż pieśń przyszłości, a rewolucja przemysłowa to temat z podręcznika do historii, to najwyraźniej nie byłeś na MSV w Brnie. Jesienią

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

Bankowość

RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.

Handel

Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.