"Liga Innowacyjności” – pracownicy cennym źródłem nowatorskich pomysłów
Według danych GUS, w latach 2020-2022, 36,1% firm przemysłowych w Polsce działało aktywnie innowacyjnie. Oznacza to wzrost o prawie 10 punktów procentowych w porównaniu z okresem 2019-2021. Każda innowacja ma swoje źródło. Inspiracja może płynąć z działań konkurencji czy oczekiwań klientów, jednak nie zawsze trzeba szukać jej poza organizacją. Źródłem innowacji w firmie mogą być też pracownicy. Jak wykorzystać potencjał i umiejętności zatrudnionych osób?
Przewagę w biznesie można tworzyć poprzez inwestycje w różne obszary przedsiębiorstwa. Od zaplecza finansowego, przez wykwalifikowany personel, aż po długofalowe strategie poparte przemyślanymi inwestycjami. Obecnie, w czasach dużej konkurencji na rynku na znaczeniu zyskują innowacje, których potencjał odkrywa coraz więcej polskich firm.
Rosnące zaangażowanie przedsiębiorstw w tym obszarze potwierdzają nie tylko dane GUS, ale także wyniki Europejskiego Rankingu Innowacyjności opracowanego przez Komisję Europejską. Raport zawiera analizę porównawczą wskaźników w zakresie badań naukowych i innowacji w państwach członkowskich UE. Jak wynika z raportu Polska wykazuje się wynikiem 62,8%, co klasyfikuje ją jako Wschodzącego Innowatora[1]. W porównaniu do średniej europejskiej wyniki polskiej gospodarki rosną szybciej o 8,5 punktu procentowego, co świadczy o szybkim tempie rozwoju innowacyjności w kraju. To dowód na to, że inwestycje w innowacje stają się kluczowym elementem strategii rozwoju gospodarczego.
Podstawowym wyzwaniem jest postawienie pierwszego kroku, a więc znalezienie pomysłu na innowacyjne działania oraz dalszy przebieg procesów decyzyjnych związany z ich podejmowaniem. Gdzie szukać inspiracji? Czynników wpływających na procesy innowacyjne jest wiele. Często jest to chęć nadążenia za konkurencją czy trendami na rynku, jak też odpowiadanie na zmieniające się potrzeby i oczekiwania klientów. Podobnie jest w przypadku źródeł innowacji.
Jak wynika z IV edycji badania „Monitoring innowacyjności polskich przedsiębiorstw” przeprowadzonego przez PARP, w 2021 r. innowacje w firmach animują osoby zarządzające, które często też podejmują ostateczne decyzje w sprawie ich wdrożenia. W przypadku większych firm działalność innowacyjna często stymulowana jest przez pracę powołanych do tego celu jednostek organizacyjnych lub zespołów kreatywnych i B+R. Znaczącym źródłem innowacji jest też otoczenie zewnętrzne przedsiębiorstwa. Według badania PARP 53,6% firm aktywnych innowacyjnie oraz 58,3%, które realizowały projekt innowacyjny w sposób nieskuteczny, tzn. przerwały go, zaniechały lub nie ukończyły, zadeklarowało współpracę z partnerami zewnętrznymi w celu podjęcia działań innowacyjnych. Mogą to być uczelnie wyższe, zewnętrzne jednostki B+R, firmy konkurencyjne, odbiorcy, dostawcy czy doradztwo firm konsultingowych i doradczych. Warto jednak zwrócić uwagę także na wewnętrzne źródła innowacji, do których należą: prace własnego działu B+R, technologia czy proinnowacyjna kultura organizacyjna, własna kadra - wiedza, doświadczenie, kwalifikacje i umiejętności pracowników oraz różne metody gromadzenia pomysłów np. burze mózgów[2]. Jak zachęcić pracowników do aktywności w tym obszarze oraz jakie efekty może przynieść takie działanie?
Pracownicy motorem innowacji w firmie
Aktywne podejmowanie prób opracowania nowych, przełomowych rozwiązań w danej dziedzinie przy jednoczesnym angażowaniu w nie całego zespołu jest znane krajowym przedsiębiorstwom. Do takich należy m.in. firma Sienkiewicz zajmująca się produkcją prefabrykatów betonowych, która w październiku 2023 zakończyła kolejną już edycję wewnętrznego konkursu „Liga Innowacyjności”. Biorący w nim udział pracownicy zgłaszali własne propozycje innowacyjnych zmian, które mają na celu ulepszyć jakość produkowanych wyrobów i sposób, w jaki będą wykonywane.
- Nasza firma ma charakter rodzinny i zależy nam na tym, żeby każdy pracownik czuł się częścią organizacji. To powoduje, że pracownik związany jest wartościami i poczuciem, że buduje nie tylko samoświadomość, ale również czuje swój wkład w realne zmiany, które są wdrażane. Budowanie motywacji w zaangażowanie pracowników wpływa korzystnie, jednoczy, przywiązuje do samej idei wartości wizji organizacji – komentuje Emilia Mieszkowska, HR Business Partner w firmie Sienkiewicz.
Konkurs „Liga Innowacyjności” przeprowadzany jest w przedsiębiorstwie od wielu lat, a za wdrażanie projektu odpowiedzialny jest Andrzej Woźniakowski, Koordynator HR oraz ekspert ds. innowacji i zarządzania kapitałem ludzkim w firmie Sienkiewicz. W konkursie uczestniczą pracownicy firmy zgłaszając pomysły na innowacyjne zmiany w swoich wyrobach i sposobach ich wykonania.
- Idea konkursu Ligi Innowacyjności przynosi firmie cały szereg korzyści – w tym obniża koszty produkcji, zwiększa jakość wyrobów i ich nowoczesność, sprzyja poprawianiu bezpieczeństwa pracy i stymuluje talenty racjonalizatorskie pracowników. Najważniejsze efekty tej inicjatywy to nie tylko jakość i innowacyjność produkcji, ale zwiększanie bezpieczeństwa pracy. Konkurs ten wspaniale buduje poczucie satysfakcji pracowników i ich poczucie sprawstwa – zaznacza Andrzej Woźniakowski.
Wśród zgłoszonych pomysłów usprawniających produkcję znalazły się między innymi takie pomysły, jak: zmiana składu dodatków do mieszkanek wykorzystywanych do produkcji betonu, dostosowanie hali produkcyjnej do manipulacji półproduktami, stół do produkcji zbrojeń, lustro zapewniające łatwy podgląd stanu zapełnienia kosza z betonem, zmiana konstrukcji zamków do form, która umożliwia zmniejszenie strat betonu i wydłużenie okresów pracy bezawaryjnej czy zmiany konstrukcyjne wprowadzane do form używanych do produkcji.
Firma Sienkiewicz planuje dalsze poszukiwania innowacyjnych rozwiązań poprzez realizację kolejnych edycji konkursu „Lider innowacyjności”. Przedsiębiorstwo posiada również duży dział badawczo-rozwojowy, który opracowuje nowe rodzaje produktów betonowych.
____________
Firma SIENKIEWICZ jest producentem prefabrykatów betonowych i żelbetowych ze 100% polskim kapitałem, którego wyróżnia wieloletnie doświadczenie w prefabrykacji, nastawienie na nieustanny rozwój i inwestycje w innowacje technologiczne oraz wykwalifikowana kadra, która jest z nami od lat i dzięki zdobytej wiedzy zapewnia profesjonalną usługę oraz doradztwo. Asortyment produktów firmy obejmuje prefabrykaty betonowe i żelbetowe dla takich obszarów i branż, jak: kanalizacja, kolejnictwo, retencja, drogownictwo, gazownictwo, budownictwo inżynieryjne i deweloperskie oraz elementy nietypowe, w tym niestandardowe wzory płyt i obiektów z betonu: opracowywane według indywidualnego projektu i odlewane na zamówienie.
[1] Europejski Ranking Innowacyjności za 2023 r. Profil kraju: Polska, Komisja Europejska, dostęp pod linkiem: https://ec.europa.eu/assets/rtd/eis/2023/ec_rtd_eis-country-profile-pl.pdf
[2] Chyba Z. (2014), Porównanie wybranych źródeł innowacji w przedsiębiorstwie, "Krakowskie Studia Małopolskie", nr 19, s.230-232

CBAM - szansa czy zagrożenie dla polskiego przemysłu?

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Rosnąca popularność wynajmu wózków widłowych. Koszty, dostępność i serwis decydują o wyborze
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.