Rekordowe wyniki białostockiego Promotechu
Masz-Media Ida Marzenna Szwaczko
Waszyngtona 18/213
15-269 Białystok
maszmedia|wp.pl | |maszmedia|wp.pl
693400464
www.maszmedia.pl
Ponad 85 mln zł - białostocki producent i eksporter osiągnął w minionym roku najwyższy w historii poziom sprzedaży, przekraczając zakładany budżet o ponad 5 mln zł. Plany na ten rok są nie mniej ambitne.
Jednak ważny jest nie tylko systematyczny wzrost przychodów. Innym, bardzo istotnym wskaźnikiem jest rentowność, która o 20 proc. przekroczyła planowaną wartość.
- Ten wskaźnik jest i będzie dla nas priorytetowy, dlatego od stycznia 2023 r. realizujemy dodatkowy, partycypacyjny i motywacyjny system premiowania pracowników, związany z wynikiem firmy, a mający na celu podniesienie zaangażowania wszystkich zatrudnionych. Wyższa od zakładanej rentowność, świadczy o tym, że ten system działa, a wkład i inicjatywa poszczególnych pracowników ma realny wpływ na ostateczny wynik przedsiębiorstwa – mówi Artur Zawadzki, prezes Promotechu.
Tak dobry wynik spółki to także efekt wdrożenia 12 projektów oszczędnościowych, które firma prowadziła od 2022 roku.
- Ale też ograniczenia kosztów wytwarzania i zmian organizacyjnych na produkcji, prac konstruktorów nad obniżeniem tych kosztów, skutecznych negocjacji cen zakupu, prowadzonych przez dział logistyki i efektywniejszej technologii wytwarzania – w sumie, w 2023 r. udało się obniżyć koszty dla naszych wyrobów o kilka proc. rok do roku - mówi Artur Zawadzki. - Przełożenie na ostateczny wynik miała też, dużo wyższa niż zakładaliśmy, sprzedaż CAS (Ciężkiej Automatyzacji Spawania), optymalizacja mocy produkcyjnych i zaangażowanie wszystkich pracowników w ograniczenie kosztów funkcjonowania firmy.
Również wszystkie spółki-córki Promotechu zanotowały na koniec roku znaczne wzrosty obrotów. Jednym z ubiegłorocznych priorytetów białostockiego producenta był rozwój sprzedaży na rynku indyjskim za pośrednictwem tamtejszej spółki Promotech - FM i dynamiczne wejście z własną marką wiertarek elektromagnetycznych. Z kolei sukces Promotechu na najważniejszych branżowych targach Schweissen-Schneiden w Essen jest dobrym prognostykiem dla rozwoju sprzedaży na rynku niemieckim i w całym regionie DACH (Niemcy, Austria i Szwajcaria), na którym firma działa za pośrednictwem swojej spółki Promotech-Deutschland.
Plany na rok 2024
Budżet na ten rok jest nie mniej ambitny – firma zakłada wzrost przychodów do 88,5 mln zł, przy zachowaniu podobnego poziomu rentowności.
- Jednak czeka nas w tym roku sporo wyzwań, związanych m.in. z niestabilnym kursem euro, czy trudną sytuacją geopolityczną – wojna na Ukrainie i Bliskim Wschodzie wpływa w dalszym ciągu na ograniczenia w łańcuchu dostaw – mówi Artur Zawadzki. - Sporym wyzwaniem będzie też planowane na ten rok wprowadzenie trzech nowych systemów informatycznych, które usprawnią funkcjonowanie firmy. Jednocześnie pojawiają się wyzwania, związane z wdrażanymi przepisami unijnymi np. konieczność raportowania ESG czy CBAM.
W tym roku Promotech planuje też realizację kolejnych projektów oszczędnościowych – tym razem m.in. w sferze ciężkich automatów spawalniczych, a także dokonanie analizy w zakresie możliwości optymalizacji oraz ograniczenia kosztów pozaprodukcyjnych. Poza tym w planach jest praca nad nowoczesnym wizerunkiem, jeszcze wyższą jakością wyrobów oraz opakowań, a także ujednolicenie identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa. Jedną z tegorocznych inwestycji będzie też utworzenie profesjonalnego showroomu, wraz z pomieszczeniami testowymi i szkoleniowymi.
![Kraków ponownie stolicą branży elektronicznej Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_635504530,w_266,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Kraków ponownie stolicą branży elektronicznej
![PROMOTECH. Ukosowarki podbijają światowe rynki](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1062119131,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
PROMOTECH. Ukosowarki podbijają światowe rynki
![STILL wprowadza proste do wdrożenia i serwisu wózki automatyczne](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_697856626,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
STILL wprowadza proste do wdrożenia i serwisu wózki automatyczne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Konsument
![](https://www.newseria.pl/files/11111/recycling-1,w_274,_small.jpg)
Gminy obawiają się wysokich kar za nieosiągnięcie poziomów recyklingu odpadów. Apelują o szybkie wprowadzenie zasady „zanieczyszczający płaci”
Polska jest ostatnim krajem Unii Europejskiej, który nie wdrożył jeszcze systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). W efekcie koszty zagospodarowania odpadów opakowaniowych obecnie ponoszą głównie mieszkańcy, a odpowiedzialność organizacyjną – gminy. To na nich spoczywa też obowiązek osiągania określonych prawem poziomów odpadów poddanych recyklingowi. W tym roku wiele z gmin może mieć z tym problem, a to oznacza groźbę kar. Wprowadzenie systemu kaucyjnego bez wcześniejszego albo równoległego wprowadzenia ROP może oznaczać dalsze problemy gmin. – Konieczne jest uszczelnienie systemu – podkreśla Olga Goitowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Prawo
Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur
![](https://www.newseria.pl/files/11111/gremi-cudzoziemcy-foto,w_133,_small.jpg)
Liczba pracowników z zagranicy zarejestrowanych w ZUS-ie w ciągu ostatniej dekady wzrosła kilkukrotnie. Zdecydowanie szybciej przybywa w tej grupie obywateli spoza Unii Europejskiej, nie tylko z Ukrainy, Białorusi i Kaukazu, ale też z Azji Południowo-Wschodniej, Afryki czy Ameryki Południowej. W przyszłości potrzeba zatrudniania obcokrajowców będzie coraz większa ze względu na kurczącą się liczbę osób w wieku produkcyjnym. Dlatego firmy podkreślają potrzebę uproszczenia procedur dopuszczających pracowników z krajów trzecich i skrócenia czasu ich procedowania.
Transport
Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ztm-warszwa-bilety-foto2,w_133,r_png,_small.png)
W stolicy trwają prace nad nowym systemem biletowym. Zamiast karty miejskiej, na której kodowane są wszystkie dane, powstanie centralne konto pasażera, dostępne z komputera i aplikacji mobilnej. Zniknie konieczność skanowania kodów QR w pojazdach, a wprowadzony ma zostać nowy system naliczania opłat za przejazd, wzorowany na obowiązującym m.in. w Londynie. – Zależy nam, żeby pasażer nie zastanawiał się, jaki bilet kupić, a podróż jego była rozliczana optymalnie, bo o to tu głównie chodzi – przekonuje Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektorka Pionu Handlowego ZTM w Warszawie.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.