Wyzwania w logistyce paliw płynnych
W dniach 23-24 października w Uniejowie odbyła się Pierwsza Konferencja Logistyka Paliw Płynnych, organizowana wspólnie przez firmy Endress+Hauser i Merrid Controls. Ponad 160 przedstawicieli sektora logistyki paliw, firm wykonawczych i środowiska naukowego dyskutowało o aktualnej sytuacji oraz przyszłości sektora paliw płynnych w Polsce.
Podczas konferencji omawiano perspektywy rozwoju paliw alternatywnych, takich jak LNG/bioLNG, biododatków oraz paliw syntetycznych, które mogą odgrywać istotną rolę w przyszłym miksie paliwowym. Podkreślane były tu wyzwania związane z wymogami Unii Europejskiej w zakresie wdrożenia dyrektyw REDII i REDIII, z których implementacją Polska ma od dawna problem i opóźnienie w stosunku do innych krajów członkowskich. Związane z tymi zagadnieniami prelekcje wygłosili m.in. przedstawiciele grupy DUON, a także Politechniki Wrocławskiej oraz Instytutu Technologii Paliw i Energii z Gliwic.
Duże zainteresowanie wzbudził wykład Wojciecha Jakóbika, eksperta ds. energetyki i twórcę podcastu Energy Drink oraz Ośrodka Bezpieczeństwa Energetycznego. Prelekcja skupiała się na geopolityce paliw i potencjalnych „Czarnych Łabędziach” sektora paliw w 2025 roku, które mogą przynieść niespodziewane zmiany i konsekwencje nie tylko w branży, ale wpłynąć na całą gospodarkę Polski i Europy. Przykładem są potencjalne działania służb rosyjskich, wpływające na funkcjonowanie szlaków handlowych operatorów logistycznych paliw płynnych.
Podczas prezentacji przedstawicieli firm Orlen i PERN skupiono się na kwestiach digitalizacji i optymalizacji procesów logistycznych na terminalach paliw w Polsce, związanych ze zmieniającym się otoczeniem rynkowym i wymaganiami klientów. Główny wniosek z obu prezentacji był jeden – za pomocą obecnej infrastruktury i przy użyciu odpowiednich systemów informatycznych możemy znacząco przyśpieszyć procedurę obsługi klientów oraz skutecznie zarządzać ryzkiem bezpieczeństwa procesu, bez konieczności rozbudowy terminali o chociażby kolejne fronty nalewcze.
Uzupełnieniem konferencji były dwa panele dyskusyjne, z których pierwszy skupiał się na wyzwaniach inwestycyjnych w branży infrastruktury krytycznej. Przedstawiciele firm PERN, AGAT, Gazoprojekt i Asia Connecting Center rozmawiali o problemach związanych ze stabilnością legislacyjną, wymogami unijnymi w zakresie dyrektyw RED II i RED III, ale także tych związanych z dostępnością wykwalifikowanych specjalistów. Panel kończył pierwszy dzień konferencji i mimo późnych godzin popołudniowych, sala była wypełniona niemal po brzegi.
Drugi panel dyskusyjny skupiał się na jeszcze nieobecnym w Polsce, ale już widocznym na horyzoncie problemie logistyki CO2 w związku z planowaną budową przemysłowych instalacji CCS (Carbon Capture Storage). W panelu wziął udział m.in. przedstawiciel firmy Holcim Polska, Filip Adamkiewicz, który opowiedział o założeniach pierwszej wielkoskalowej instalacji wychwytu CO2 ze spalin cementowni Holcim Kujawy. Instalacja zaplanowana jest na niemal milion ton CO2 rocznie, co rodzi szereg wyzwań natury logistycznej związanych zwłaszcza z przesyłem produktu drogą kolejową.
W drugim dniu konferencji goście mieli okazję do wysłuchania prelekcji Michała Boruckiego, prezesa firmy Blue Energy, związanej z wdrożeniem dyrektywy NIS2 (Network and Information Systems Directive 2), której celem jest zapewnienie odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa m.in. w obszarze infrastruktury krytycznej. Uzupełnieniem tej tematyki była prezentacja Adama Wachowskiego z firmy Enmaro dotycząca przygotowania projektów produkcji i transportu paliw alternatywnych w dialogu z odbiorcami i instytucjami finansującymi.
Pierwsza Konferencja Paliw Płynnych w Uniejowie zgromadziła więc czołowych ekspertów i praktyków branży, którzy omawiali najnowsze wyzwania i kierunki rozwoju sektora paliwowego w kontekście zrównoważonego rozwoju i transformacji energetycznej sektora. Nie zapomniano przy tym o teraźniejszości i wykorzystaniu zasobów, które już dziś są w zasięgu przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi i technologii informatycznych. Konferencja była również okazją do wymiany wiedzy i nawiązania współpracy między uczestnikami. Kolejna edycja wydarzenia planowana jest na wiosnę 2026 roku.

Zwyżki nożycowe – co je wyróżnia i do jakich zadań są polecane?

Zobacz, w jaki sposób dobra spawarka laserowa może przyspieszyć pracę w Twojej firmie

Adaptico wprowadza na polski rynek nowoczesne systemy lamp ostrzegawczych do suwnic
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
5 czerwca wygasa ATM, czyli wprowadzona przed trzema laty i potem z modyfikacjami przedłużana umowa między UE a Ukrainą, liberalizująca zasady wwozu ukraińskich towarów na teren Wspólnoty. Strona ukraińska chciałaby jej przedłużenia, na razie jednak Unia zgodziła się jedynie na przedłużenie bezcłowego przywozu żelaza i stali. Największe obawy, zwłaszcza w Polsce, budzi kwestia produktów rolnych. Zdaniem europosłanki Konfederacji Anny Bryłki należałoby wrócić do obowiązującej przed 2022 rokiem umowy stowarzyszeniowej DCFTA, ponieważ Ukraina może dziś eksportować swoje towary drogą morską poprzez porty na Morzu Czarnym, a dzięki darmowemu dostępowi do unijnego rynku bogacą się jedynie potentaci rolni.
Ochrona środowiska
Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć

Do 2030 roku 55 proc. odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych powinno trafiać do przetworzenia. W ubiegłym roku było to ok. 27 proc. Nowe technologie w coraz większym stopniu ułatwiają sortowanie odpadów, ale nie pozwalają jeszcze na przetworzenie wszystkich ich rodzajów. To pierwsze wyzwanie związane z zamykaniem obiegu. Kolejnym jest zwiększanie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w produkowanych opakowaniach, czego wymagają unijne przepisy. Choć w tym obszarze widać w ostatnich latach znaczące postępy, nie brakuje wyzwań.
Handel
Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku

– Kupowanie surowców energetycznych z Rosji jest jak kupowanie broni przeciwko Ukrainie – uważa europosłanka PO Mirosława Nykiel. Dlatego KE planuje do 2027 roku ograniczyć do zera import rosyjskich paliw. Joanna Scheuring-Wielgus ocenia, że taka decyzja powinna zapaść już dawno, ale lepiej późno niż wcale. Co więcej, państwa członkowskie powinny być w tych deklaracjach zjednoczone najbardziej, jak się da.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.