Przez inflację rezygnujemy z zakupu ulubionych marek?
Konsumenci najbardziej przywiązują się do marek słonych przekąsek, kosmetyków i alkoholu. Znacznie mniejsze znaczenie odgrywają marki pozostałych produktów spożywczych, zwłaszcza tłuszczy i produktów sypkich - wynika z raportu Ranking Popularności Marek FMCG 2022 od Listonic. Które marki najlepiej radzą sobie w nowej rzeczywistości?
Konsumenci vs inflacja
Niestabilna sytuacja na świecie i rosnące ceny podstawowych produktów zmuszają konsumentów do zmiany nawyków zakupowych. Jest to niemałym wyzwaniem dla wielu producentów w branży FMCG. Jak wynika z raportu State of the Connected Customer przeprowadzonego przez Salesforce, w 2021 roku aż 71% konsumentów co najmniej raz zmieniło dotychczas wybieraną markę – pod wpływem zmiany priorytetów i sytuacji finansowej.
Twórcy aplikacji Listonic sprawdzili, jak marki radzą sobie w czasach kryzysów. W tym celu przeanalizowano dane z mobilnych list zakupów w 9 popularnych kategoriach produktowych, tworząc przykładowy koszyk zakupowy Polaka. Następnie sprawdzono, jak często poszczególne produkty pojawiły się na listach zakupów, w jakich kategoriach asortymentowych konsumenci przywiązują się do marek, a także wytypowano te brandy, które najczęściej umieszczane są na listach zakupów.
Przywiązanie do marek spożywczych
Poziom przywiązania do marek, oznaczony w raporcie jako Brand Loyalty Index (BLI), znacząco różni się w zależności od kategorii wybieranego produktu. Z danych Listonic wynika, że żywność cechuje się stosunkowo niską lojalnością konsumentów. Jedynie 2,7% wszystkich produktów żywnościowych pojawia się na listach zakupów wraz z konkretną marką, ale widoczne są znaczące różnice w ramach poszczególnych grup produktów. W przypadku napojów wynik ten jest trzykrotnie wyższy i wynosi 8,9%.
- Umieszczanie nazwy marki na liście zakupów traktujemy jako oznakę przywiązania do niej, ponieważ pokazuje to, że już na etapie planowania zakupów jesteśmy zdecydowani na produkt od konkretnego producenta. Taki konsument będzie mniej podatny na inne oferty i rzadziej zdecyduje się na zakup np. tańszych zamienników – tłumaczy Agata Żur, Analityczka Danych w Listonic. – Produkty żywnościowe cechują się stosunkowo niskim przywiązaniem do marki. Może to wynikać z tego, że kupujemy je bardzo często, dlatego zamiast przywiązywać się do jednego produktu, decyzję o zakupie podejmujemy w sklepie, na podstawie dostępnych ofert.
Wraz z rosnącymi cenami spada przywiązanie do marek
Z analiz Listonic wynika, że w kategoriach takich jak tłuszcze czy produkty sypkie (np. cukier, mąka), obserwujemy szczególnie niskie przywiązanie do marek. Wskaźnik BLI dla produktów sypkich wyniósł 1,3%, dla tłuszczy – 1,4%, przy czym najniższą wartość wśród wszystkich analizowanych produktów osiągnęło masło – jedynie 0.9% produktów na listach powiązanych jest z konkretnym brandem.
Największe przywiązanie do marek dotyczy produktów z kategorii słonych przekąsek (10,7%), napojów (8,9%) oraz produktów kosmetycznych (8,7%). Wśród poszczególnych produktów szczególnie odznaczają się piwo, dla którego BLI wynosi aż 16,2%, oraz szampony – aż 22% z nich pojawia się na listach zakupów z konkretną marką.
- Warto zwrócić uwagę na kategorie, w których występuje szczególnie niskie przywiązanie do marek, czyli kategorie tłuszczy i produktów sypkich. Były one dotknięte znaczącym wzrostem cen. Bardzo wysokie przywiązanie obserwujemy w produktach kosmetycznych – te z kolei utrzymują względnie stałe ceny w porównaniu do innych grup produktowych. Uśrednione ceny produktów kosmetycznych i chemii domowej w lipcu 2022 r. były wyższe o zaledwie 2.8% niż rok wcześniej. Może to nasuwać wniosek, że w dobie inflacji, gdy konsumenci często poszukują jak najbardziej korzystnych cenowo ofert, zmienia się sposób postrzegania marki – zauważa Małgorzata Olczak, Head of Sales w Listonic. - Analiza zachowań użytkowników aplikacji pozwala nam lepiej zrozumieć zmiany zachodzące w podstawowym koszyku zakupowym Polaków, a tym samym sprawdzić, jakich wartości pożądają współcześni konsumenci.
Liderzy wśród marek FMCG
Wśród marek produktów spożywczych, które wyróżniły się bardzo wysokim udziałem na listach zakupów są m.in.: Łaciate, Mlekpol, Danone, Morliny, Mleczna Dolina, Kujawski, Desperados, Lay’s, Milka czy Lubella. W kategorii kosmetyków i chemii domowej wyróżnione zostały: Head&Shoulders, Lenor, Fairy, Lux oraz Lambi.
Pełny Ranking Popularności Marek FMCG dostępny jest na stronie: https://ads.listonic.com/raport/marki-fmcg-ranking-2022/
O badaniu:
Ranking Popularności Marek FMCG jest zestawieniem najpopularniejszych marek znajdujących się w koszyku zakupowym Polaka. W najnowszym raporcie Listonic wyróżnił marki FMCG, które z powodzeniem radzą sobie w trudnych, dynamicznie zmieniających się warunkach i cieszą się największym zainteresowaniem konsumentów. Publikacja zawiera analizę popytu dla wybranych kategorii produktowych oraz przegląd najważniejszych trendów rynkowych determinujących decyzje zakupowe.
Analizowane dane pochodzą z aplikacji Listonic z okresu od sierpnia 2020 r. do lipca 2022 r.

11 tysięcy automatów paczkowych w sieci DPD Pickup

E-commerce w 2025. Jak budować przewagę dzięki elastycznym strategiom cenowym?

Kamil R. Gancarz: Unia została rozegrana – nowa umowa handlowa z USA - „to się nie spina”
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni
Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.
Polityka
Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.
Infrastruktura
Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.