Komunikaty PR

Przygotuj swój sklep internetowy na świąteczne szaleństwo

2024-12-12  |  09:00
Biuro prasowe
Kontakt
CCG
CCG

CCG
02-518 Warszawa
clearcom|clearcom.pl| |clearcom|clearcom.pl
512 643 009
CCG
Do pobrania docx ( 0.03 MB )

Świąteczne zakupy wystartowały. Jak pokazuje badanie Smart Shopper[1], choć Polacy chętnie robią je zarówno stacjonarne, jak i w internecie, to większość, bo 56 proc. respondentów, wybiera kanał online. To sygnał dla wszystkich przedsiębiorców działających  w e-commerce, żeby odpowiednio przygotować się do zwiększonej aktywności konsumentów.

Popularność zakupów internetowych potwierdza też raport Izby Gospodarki Elektronicznej „Omni-commerce. Kupuję wygodnie”, z którego wynika, że 77 proc. internautów ostatni zakup zrobiło cyfrowo. Jednak popularność kanału e-commerce wiąże się też z pewnymi oczekiwaniami, które konsumenci mają względem platformy zakupowej i samego procesu zakupu. W trakcie wzmożonego ruchu na stronie sytuacje takie jak przeciążenie serwera, nieintuicyjna nawigacja po stronie, brak preferowanej formy płatności, mogą powodować frustrację zarówno u przedsiębiorcy, jak i klienta, a nieraz skutkować rezygnacją z zakupu. Jak przygotować sklep online do świątecznego szaleństwa, aby takie sytuacje nie zaskoczyły ani sprzedawcy, ani klienta?

Im więcej form płatności, tym lepiej

Trzech na czterech kupujących w sieci porzuca swoje koszyki zakupowe[2], a dane zebrane przez Instytut Baymarda pokazują, że 13 proc. robi to, jeśli nie znajduje wystarczającej liczby dostępnych metod płatności. Z raportu „E-commerce w Polsce 2024” wynika, że BLIK jest najchętniej wybieraną formą płatności za zakupy w internecie (68 proc.), na drugim miejscu jest szybki przelew przez serwis płatności (64 proc.), a na trzecim płatności kartą (43 proc.). Dlatego przedsiębiorca działający w kanale online powinien upewnić się, że oferuje swoim klientom jak najszerszy wachlarz opcji płatności, szczególnie tych wymieniowych wyżej.

- Branża płatnicza oferuje wiele narzędzi, które umożliwiają przedsiębiorcom przyjmowanie płatności online, nawet bez posiadania sklepu internetowego. Przykładem takiego rozwiązania jest np. Generator Linków PolCard from Fiserv – to rozwiązanie e-commerce, które umożliwia wygenerowanie bezpiecznego linku do płatności, który następnie przekierowuje klienta do bramki płatniczej. Przedsiębiorca, który posiada sklep internetowy może natomiast skorzystać z bramki płatniczej podpiętej bezpośrednio do strony sklepu. W przypadku obu tych rozwiązań przedsiębiorca zyskuje szybką i bezpieczną obsługę wszystkich najpopularniejszych metod płatności internetowych – zwraca uwagę Grzegorz Kucaba, Dyrektor Sprzedaży ds. eCommercew Fiserv Polska S.A. właściciela marki PolCard.

Wydajność sklepu

Większy ruch na stronie to większe obciążenie dla systemu, na którym zbudowany jest sklep, co może skutkować przerwą w działaniu strony i finalnie utratą klientów. Dlatego kluczowa jest wydajność strony internetowej. Aby mieć pewność, że wytrzyma ona przedświąteczny ruch, warto przeprowadzić testy obciążeniowe.

Podobnie jak w przypadku zakupów stacjonarnych, tak i w tych internetowych, znaczenie ma szybkość obsługi. Wpływa ona na ogólne zadowolenie klienta, a nieraz na decyzję o realizacji lub rezygnacji
z zakupu. Dlatego warto zoptymalizować szybkość ładowania strony, aby wydłużony czas oczekiwania nie powodował niepotrzebnej frustracji – to w końcu świąteczne zakupy, przez wielu jeden z bardziej wyczekiwanych okresów w roku.

Doświadczenia zakupowe

Łatwa i przyjemna nawigacja po stronie to istotny element budowania pozytywnych doświadczeń zakupowych klientów. Ułatwienie klientom znalezienia odpowiednich produktów to podstawa, dlatego warto zadbać np. o stworzenie na czas świątecznych zakupów kategorii tematycznych. Mogą to być podstawowe podziały na „Dla niej” i „Dla niego”, czy kategorie kosztowe – „Prezenty do 100 zł”, „Prezenty do 250 zł”, ale można pójść o krok dalej i stworzyć kategorie powiązane np. z hobby – „Dla miłośników gór”, „Dla domatorów”, „Dla podróżników” itd.

Sklepy stacjonarne, oprócz samej możliwości zrealizowania zakupów, pozwalają faktycznie doświadczyć atmosfery świąt – dekoracje w centrach handlowych, świąteczna muzyka z głośników, czy nawet rozpylanie świątecznych zapachów, wszystko to tworzy klimat świąt. Ale klienci sklepów internetowych też mogą poczuć ich magię. Prosta zmiana szaty graficznej na świąteczną, czy dodanie świątecznych akcentów wprowadzi ich w odpowiedni nastrój i umili zakupy.

Jakość obsługi to kolejny element, który wpływa na doświadczenia zakupowe i zaufanie do marki.
W sklepach stacjonarnych jest łatwiej zbudować pozytywny wrażenie, ponieważ sprzedawca ma realny kontakt z klientem. Jednak i w przestrzeni internetowej są pewne dobre praktyki, które choć wirtualnie, pozwolą zadbać o komfort klienta. Warto przygotować FAQ – często okazuje się, że odpowiedzi na większość swoich pytań klient znajdzie właśnie tam. Przyspieszy to cały proces zakupowy, bez konieczności wysyłania maili i czekania na odpowiedź, a będzie też dodatkowym sygnałem dla klienta, że sprzedawca dba o jego komfort i wyprzedza potencjalne pytania. Ciekawym rozwiązaniem jest utrzymywanie historii koszyka, co przy regularnych zakupach, znakomicie ułatwia proces zakupowy, skraca go i buduje przywiązanie klienta. Równie istotna jest jasna polityka zwrotów i reklamacji, szczególnie że jej brak jest jednym z powodów porzucania koszyków zakupowych – wynika z badania „Omni-commerce. Kupuję wygodnie”.

- Odpowiednie przygotowanie sklepu internetowego na przedświąteczne zakupy może nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale poprzez budowanie pozytywnych doświadczeń zakupowych klientów i troskę
o ich komfort zbudować lojalność. Z większym prawdopodobieństwem osoby, które odwiedziły sklep po raz pierwszy w okresie przedświątecznym, wrócą do niego przy okazji innych zakupów
– podsumowuje Grzegorz Kucaba.

 


[1]  Badanie Smart Shopper, Google, Cint (2023+2024) / Savanta (2022) / Kantar (2020+2019), Polska, badanie internetowe, respondenci w wieku powyżej 18 lat.

 

[2] https://eizba.pl/wp-content/uploads/2024/07/Omni-commerce-Kupuje-wygodnie-2024-skrot.pdf

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: CCG
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b Biuro prasowe
2025-05-14 | 08:30

AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b

W 2025 roku skuteczność tradycyjnych technik sprzedaży, takich jak cold calling, spadła nawet poniżej 5%. Tymczasem większość polskich firm B2B nadal nie wdraża automatyzacji,
Handel Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!
2025-05-12 | 08:00

Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!

Zakupy online to nie tylko wygoda, ale też najlepszy sposób na szukanie oszczędności – szczególnie na ERLI. Polska platforma oferuje szereg przystępnych metod
Handel Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry
2025-04-28 | 10:30

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry

Fulfillment, czyli kompleksowa usługa magazynowa, to jeden z filarów rozwoju nowoczesnego e-commerce. W dobie rosnących oczekiwań konsumentów, konieczności szybkiej dostawy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Problemy społeczne

37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.

Telekomunikacja

Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.