Przygotuj swój sklep internetowy na świąteczne szaleństwo
Świąteczne zakupy wystartowały. Jak pokazuje badanie Smart Shopper[1], choć Polacy chętnie robią je zarówno stacjonarne, jak i w internecie, to większość, bo 56 proc. respondentów, wybiera kanał online. To sygnał dla wszystkich przedsiębiorców działających w e-commerce, żeby odpowiednio przygotować się do zwiększonej aktywności konsumentów.
Popularność zakupów internetowych potwierdza też raport Izby Gospodarki Elektronicznej „Omni-commerce. Kupuję wygodnie”, z którego wynika, że 77 proc. internautów ostatni zakup zrobiło cyfrowo. Jednak popularność kanału e-commerce wiąże się też z pewnymi oczekiwaniami, które konsumenci mają względem platformy zakupowej i samego procesu zakupu. W trakcie wzmożonego ruchu na stronie sytuacje takie jak przeciążenie serwera, nieintuicyjna nawigacja po stronie, brak preferowanej formy płatności, mogą powodować frustrację zarówno u przedsiębiorcy, jak i klienta, a nieraz skutkować rezygnacją z zakupu. Jak przygotować sklep online do świątecznego szaleństwa, aby takie sytuacje nie zaskoczyły ani sprzedawcy, ani klienta?
Im więcej form płatności, tym lepiej
Trzech na czterech kupujących w sieci porzuca swoje koszyki zakupowe[2], a dane zebrane przez Instytut Baymarda pokazują, że 13 proc. robi to, jeśli nie znajduje wystarczającej liczby dostępnych metod płatności. Z raportu „E-commerce w Polsce 2024” wynika, że BLIK jest najchętniej wybieraną formą płatności za zakupy w internecie (68 proc.), na drugim miejscu jest szybki przelew przez serwis płatności (64 proc.), a na trzecim płatności kartą (43 proc.). Dlatego przedsiębiorca działający w kanale online powinien upewnić się, że oferuje swoim klientom jak najszerszy wachlarz opcji płatności, szczególnie tych wymieniowych wyżej.
- Branża płatnicza oferuje wiele narzędzi, które umożliwiają przedsiębiorcom przyjmowanie płatności online, nawet bez posiadania sklepu internetowego. Przykładem takiego rozwiązania jest np. Generator Linków PolCard from Fiserv – to rozwiązanie e-commerce, które umożliwia wygenerowanie bezpiecznego linku do płatności, który następnie przekierowuje klienta do bramki płatniczej. Przedsiębiorca, który posiada sklep internetowy może natomiast skorzystać z bramki płatniczej podpiętej bezpośrednio do strony sklepu. W przypadku obu tych rozwiązań przedsiębiorca zyskuje szybką i bezpieczną obsługę wszystkich najpopularniejszych metod płatności internetowych – zwraca uwagę Grzegorz Kucaba, Dyrektor Sprzedaży ds. eCommercew Fiserv Polska S.A. właściciela marki PolCard.
Wydajność sklepu
Większy ruch na stronie to większe obciążenie dla systemu, na którym zbudowany jest sklep, co może skutkować przerwą w działaniu strony i finalnie utratą klientów. Dlatego kluczowa jest wydajność strony internetowej. Aby mieć pewność, że wytrzyma ona przedświąteczny ruch, warto przeprowadzić testy obciążeniowe.
Podobnie jak w przypadku zakupów stacjonarnych, tak i w tych internetowych, znaczenie ma szybkość obsługi. Wpływa ona na ogólne zadowolenie klienta, a nieraz na decyzję o realizacji lub rezygnacji
z zakupu. Dlatego warto zoptymalizować szybkość ładowania strony, aby wydłużony czas oczekiwania nie powodował niepotrzebnej frustracji – to w końcu świąteczne zakupy, przez wielu jeden z bardziej wyczekiwanych okresów w roku.
Doświadczenia zakupowe
Łatwa i przyjemna nawigacja po stronie to istotny element budowania pozytywnych doświadczeń zakupowych klientów. Ułatwienie klientom znalezienia odpowiednich produktów to podstawa, dlatego warto zadbać np. o stworzenie na czas świątecznych zakupów kategorii tematycznych. Mogą to być podstawowe podziały na „Dla niej” i „Dla niego”, czy kategorie kosztowe – „Prezenty do 100 zł”, „Prezenty do 250 zł”, ale można pójść o krok dalej i stworzyć kategorie powiązane np. z hobby – „Dla miłośników gór”, „Dla domatorów”, „Dla podróżników” itd.
Sklepy stacjonarne, oprócz samej możliwości zrealizowania zakupów, pozwalają faktycznie doświadczyć atmosfery świąt – dekoracje w centrach handlowych, świąteczna muzyka z głośników, czy nawet rozpylanie świątecznych zapachów, wszystko to tworzy klimat świąt. Ale klienci sklepów internetowych też mogą poczuć ich magię. Prosta zmiana szaty graficznej na świąteczną, czy dodanie świątecznych akcentów wprowadzi ich w odpowiedni nastrój i umili zakupy.
Jakość obsługi to kolejny element, który wpływa na doświadczenia zakupowe i zaufanie do marki.
W sklepach stacjonarnych jest łatwiej zbudować pozytywny wrażenie, ponieważ sprzedawca ma realny kontakt z klientem. Jednak i w przestrzeni internetowej są pewne dobre praktyki, które choć wirtualnie, pozwolą zadbać o komfort klienta. Warto przygotować FAQ – często okazuje się, że odpowiedzi na większość swoich pytań klient znajdzie właśnie tam. Przyspieszy to cały proces zakupowy, bez konieczności wysyłania maili i czekania na odpowiedź, a będzie też dodatkowym sygnałem dla klienta, że sprzedawca dba o jego komfort i wyprzedza potencjalne pytania. Ciekawym rozwiązaniem jest utrzymywanie historii koszyka, co przy regularnych zakupach, znakomicie ułatwia proces zakupowy, skraca go i buduje przywiązanie klienta. Równie istotna jest jasna polityka zwrotów i reklamacji, szczególnie że jej brak jest jednym z powodów porzucania koszyków zakupowych – wynika z badania „Omni-commerce. Kupuję wygodnie”.
- Odpowiednie przygotowanie sklepu internetowego na przedświąteczne zakupy może nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale poprzez budowanie pozytywnych doświadczeń zakupowych klientów i troskę
o ich komfort zbudować lojalność. Z większym prawdopodobieństwem osoby, które odwiedziły sklep po raz pierwszy w okresie przedświątecznym, wrócą do niego przy okazji innych zakupów – podsumowuje Grzegorz Kucaba.
[1] Badanie Smart Shopper, Google, Cint (2023+2024) / Savanta (2022) / Kantar (2020+2019), Polska, badanie internetowe, respondenci w wieku powyżej 18 lat.
[2] https://eizba.pl/wp-content/uploads/2024/07/Omni-commerce-Kupuje-wygodnie-2024-skrot.pdf
E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online
Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku
Wady refrakcji, takie jak krótkowzroczność, astygmatyzm czy starczowzroczność, można skutecznie i trwale usunąć. Kwestii bezpieczeństwa zabiegów korekcji wad wzroku dotyczy najwięcej obaw pacjentów, którzy myślą o takim kroku. Tutaj z pomocą przychodzą certyfikaty spełnianych norm jakości, akredytacje poszczególnych placówek oraz potwierdzenie kwalifikacji lekarzy chirurgów.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Zamrożenie cen prądu do końca września br. Takie mechanizmy nie rozwiązują przyczyn problemu wysokich cen
Zgodnie z decyzją rządu zamrożenie cen energii dla gospodarstw domowych na poziomie 500 zł netto za 1 MWh zostało wydłużone do 30 września 2025 roku. Dzięki temu odbiorcy jeszcze przez co najmniej dziewięć miesięcy nie odczują wzrostu rachunków za energię elektryczną. – Dopłaty jako sposób walki z wysokimi cenami energii nie są dobrym rozwiązaniem, bo one nie zlikwidują problemu. Znacznie prostszym rozwiązaniem byłby powrót do tańszych źródeł energii, w przypadku Polski takim tanim źródłem jest węgiel i elektrownia atomowa – ocenia europoseł z Konfederacji Marcin Sypniewski.
Prawo
Pracodawcy apelują o usprawnienie wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemcom. Nowe regulacje tylko w części w tym pomogą
Projekt ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Polski został przyjęty w grudniu przez rząd i trafił już do Sejmu. Nowe przepisy zakładają pełną elektronizację wnioskowania i wydawania zezwoleń na pracę i rezygnację z testu rynku pracy. Niekoniecznie jednak oznacza to większą otwartość na pracowników z zagranicy. – To nie zmiana jakościowa, ale co najwyżej próba sanacji przeciążonego systemu – ocenia dr Michał Szypniewski z kancelarii BKB Baran Książek Bigaj.
IT i technologie
Centrum Implementacji Sztucznej Inteligencji ma wystartować w tym roku. Polskie wojsko coraz szerzej korzysta z tej technologii
– Opracowujemy koncepcję funkcjonowania Centrum Implementacji Sztucznej Inteligencji. Szkolimy też odpowiednio naszych inżynierów, współpracujemy z uczelniami wyższymi w tym aspekcie, aby mieć gotowy odpowiedni potencjał intelektualny – mówi gen. dyw. Karol Molenda, dowódca Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni. Nowa formacja będzie odpowiadać za opracowywanie i wdrażanie rozwiązań AI na potrzeby działań militarnych. Podobne instytucje są już powoływane przez inne kraje NATO.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.