Komunikaty PR

Przyszłość Konkurencyjności Polskich Firm - nowy raport PTG

2023-07-21  |  11:00
Biuro prasowe
Kontakt
Karol Tyszka
Polskie Towarzystwo Gospodarcze

ul. Wiejska 16/2
00-490 Warszawa
media|iptg.pl| |media|iptg.pl
730905969
www.iptg.pl

W prezentowanym opracowaniu znajdziemy zagadnienia dotyczące systemu podatkowego, surowców naturalnych, własności przemysłowej, kapitału społecznego oraz wydajności i barier rozwoju. Autorzy nie tylko identyfikują kluczowe zmiany zachodzące w polskiej gospodarce na przestrzeni ostatnich lat, wskazują na deficyt aktywności organów państwowych, ale również prezentują wnioski i adresują działania, które są konieczne do podjęcia w celu obrony rodzimego biznesu oraz zdrowej konkurencji.

 

Polskie Towarzystwo Gospodarcze we współpracy z Instytutem Studiów Ekonomiczno-Społecznych przygotowało raport, który ma szansę stać się przewodnikiem dla polskich firm w zakresie kompleksowo rozumianej konkurencyjności. “Wydarzenia ostatniego okresu przyniosły szereg zmian w Polsce i na świecie – wstąpienie Polski do Unii Europejskiej, kryzys finansowy lat 2007–2009, dynamiczny rozwój nowych technologii, pandemię COVID-19, wreszcie wojnę w Ukrainie. [...] Za tymi przemianami powinny również podążać instytucje rządowe” - piszą we wstępie autorzy podkreślając rolę państwa w zagwarantowaniu uczciwej konkurencji między różnymi podmiotami na rynku.

Raport składa się z 4 głównych części. W pierwszej z nich “Pojęcie i rola konkurencyjności w Europie i na świecie”, poruszone zostały kwestie definicji oraz samej koncepcji pojęcia konkurencyjności, jej determinanty po 2019 r. oraz wybrane obszary polskich firm w Europie i na świecie. W części drugiej ”Bariery rozwojowe na rynkach światowych i europejskich”, omawiane są problemy kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, ograniczeń regulacyjnych i instytucjonalnych, a także nieuczciwej konkurencji i luk w prawie.

W przedostatnim rozdziale “Czynniki zewnętrzne wpływające na konkurencyjność polskich firm” raport skupia się na działalności regulacyjnej organów UE, wpływie globalnych firm na rodzimy rynek, jak również na tendencjach w zmianach gospodarczych oraz ich wpływie na konkurencyjność. Wreszcie w części ostatniej “Wnioski i rekomendacje” pojawiają się podsumowania oraz sugestie w zakresie reform podatkowych, propozycji regulacyjnych, działań dyplomatycznych i politycznych oraz dobrych praktyk wspierania biznesu w Europie I na świecie.

Zasadnicze wnioski płynące z raportu autorzy podzielili na 5 obszarów, które są kluczowe dla zjawiska konkurencyjności. Pierwszy z nich to “Gospodarka cyfrowa i rozwój”, gdzie przywołany zostaje m. in. fakt możliwości rozszerzenie zasięgu działania przedsiębiorstwa z rynku krajowego na międzynarodowy dzięki intensywnemu rozwojowi technologii informacyjnych i komunikacyjnych, przy niewielkim udziale środków pieniężnych i inwestycji. Autorzy zaznaczają przy tym, że obecnie największe znaczenie dla przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa mają zasoby materialne, niematerialne oraz kompetencje. Podkreślają również, iż jednym z kluczowych obszarów wsparcia dla biznesu jest promocja ekspansji zagranicznej, w szczególności w zakresie zwiększania wartości sprzedaży na rynkach innych państw. Do grona najważniejszych trendów gospodarczych, obserwowanych obecnie, zaliczają zaś nearshoring, zieloną transformację, starzenie się społeczeństw wysoko rozwiniętych oraz przenoszenie kolejnych aspektów życia gospodarczego i społecznego do świata cyfrowego.

W drugim obszarze, czyli “Równych szansach rynkowych” nacisk położony zostaje na budowanie przejrzystego systemu wsparcia rządowego, a przez to redukcję ryzyka związanego z zagwarantowaniem preferencyjnego dostępu do rynku niektórym rodzajom przedsiębiorstw oraz na zapewnieniu przez polski rząd odpowiednich instrumentów finansowych dla przedsiębiorstw wchodzących na rynek, a także środków na inwestowanie w innowacje i dostosowywanie się do zmian. Wskazana została również konieczność działalności państwa na polu zapewnienia równych obciążeń regulacyjnych oraz podatkowych dla podmiotów krajowych i zagranicznych, jak również aktywnego zaangażowania krajowych urzędów antymonopolowych w postępowania mające na celu umożliwienie wykorzystywania pozycji dominującej przez międzynarodowe korporacje czy korzystania przez nie z nieformalnego wsparcia publicznego ze strony rządów państw swojego pochodzenia.

Trzecim obszarem jest “Dostosowana i proporcjonalna regulacja”, gdzie zaakcentowano, iż obecny stan krajowego systemu podatkowego uderza szczególnie w małych i średnich przedsiębiorców, dla których koszty dostosowania się do zmian w przepisach i interpretacjach są relatywnie dużo wyższe niż dla wielkich przedsiębiorstw, w tym tych zagranicznych. Aby to zmienić rząd powinien tak kształtować instrumenty wsparcia dla firm, aby nie zablokować struktur rynkowych o niższej presji konkurencyjności oraz wspierać i rozwijać zinstytucjonalizowane mechanizmy konsultacyjne i koordynacyjne między państwem a biznesem (np. związki pracodawców). Szczególnie w przypadku Polski wydaje się, że nacisk na funkcjonowanie tak zinstytucjonalizowanych ciał i procedur doradczych ma głęboki sens.

Kolejny obszar - “Zagrożenia” to identyfikacja ryzyk i wyzwań, przed którymi stoi polityka gospodarcza kraju. Wśród wniosków autorzy wymieniają: agresywną konkurencję przedsiębiorstw zarówno z bardziej rozwiniętych gospodarek (np. USA), jak i krajów rozwijających się (np. Chiny); istnienie luk legislacyjnych w obszarze konkurencyjności, które może prowadzić do faworyzowania przedsiębiorstw spoza Europy względem podmiotów krajowych; niewystarczające regulacje i brak adekwatnych działań ze strony organów ochrony konkurencji; niechęć Komisji Europejskiej do zajmowania się sprawami zgłaszanymi przez polskich i unijnych przedsiębiorców. Ponadto autorzy piszą o agresywnej optymalizacji podatkowej zagranicznych podmiotów i ich wspieraniu przez państwa rodzime, co stanowi wielkie zagrożenie dla konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Zwracają również uwagę, na największą bolączkę polskich pracodawców: system podatkowy, należący do najbardziej skomplikowanych w UE.

Piąty obszar, poniekąd wynikający z powyższych, “Działania na przyszłość” to nic innego jak zbiór konkretnych rekomendacji. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują: aktywne otwarcie się przedsiębiorców na nowe kanały sprzedażowe i eksportowe, mocne wspieranie rozwoju polskich podmiotów za granicą przez państwo oraz na ograniczanie nieuczciwej konkurencji z Chin, np. poprzez bardziej efektywne kontrole celne produktów przysyłanych w ramach funkcjonowania sklepów e-commerce i stosowanie kar finansowych wobec tychże podmiotów, które korzystając z pomocy publicznej w stopniu prowadzącym do nieuczciwej konkurencji z podmiotami rodzimymi. Zdaniem autorów wartym rozważenia jest powołanie, wzorem dyplomacji USA, jednostki Digital Attaché, która specjalizowałaby się w zadaniach związanych z obroną interesów krajowych przedsiębiorstw cyfrowych, działających również poza granicami Polski, a także projektowanie inwestycji państwowych z uwzględnieniem ich wpływu na konkurencyjność poszczególnych branż.

Cały raport jest wynikiem wielomiesięcznej i wnikliwej pracy analityków na co dzień zawodowo zajmujących się poszczególnymi obszarami gospodarki. Dokument można pobrać z oficjalnej strony Polskiego Towarzystwa Gospodarczego. Dostępny jest pod adresem:

https://iptg.pl/wp-content/uploads/2023/07/Przyszlosc-Konkurencyjnosci-Polskich-Firm.pdf

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Polskie Towarzystwo Gospodarcze
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku Biuro prasowe
2025-06-30 | 10:00

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Kończy się prezydencja Polski w Radzie Unii Europejskiej. Warszawa weszła w tę rolę z ambitnymi deklaracjami dotyczącymi przede wszystkim bezpieczeństwa, rozwoju
Gospodarka Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie
2025-03-27 | 10:00

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Godzenie rozwoju zawodowego z życiem rodzinnym, argumentowanie swojej wartości oraz dowodzenie słuszności swoich pomysłów – to zaledwie kilka wyzwań, na jakie
Gospodarka Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
2025-03-24 | 15:50

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

Prawie 300 postulatów deregulacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a dotyczących m.in podatków, zatrudnienia, cyfryzacji czy energetyki

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

Transport

Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.