Komunikaty PR

Raport: Jak rozliczamy i przekazujemy 1,5 proc. podatku?

2024-03-29  |  10:13
Biuro prasowe

Jak wynika z raportu opracowanego przez twórców aplikacji Pitbot, jak dotąd tylko 13 proc. jej użytkowników przekazało w tym sezonie podatkowym 1,5 proc. na OPP. Przeciętny podatnik wpłaca na ten cel średnio 98 zł, a najwyższe sumy odprowadzają użytkownicy z województwa śląskiego i mazowieckiego. Aby zachęcać większą liczbę podatników do włączania się w temat pomocy poprzez 1,5 proc., powstała akcja Procentujesz.pl, skierowana m.in. do biur rachunkowych. 

Niedawno opublikowane wyniki badania “Sytuacja na rynku consumer finance” [1] wskazywały, że aż 75 proc. gospodarstw domowych zapowiadało, że przekaże 1,5 proc. na OPP. Jak to wygląda w praktyce? Twórcy Pitbot - aplikacji do rozliczeń PIT w formie czatu ze sztuczną inteligencją - przeanalizowali dane 4,5 tys. użytkowników, którzy jak dotąd rozliczyli się przy pomocy tego narzędzia za rok 2023. Wynika z nich, że od 15 lutego, czyli od momentu startu okresu podatkowego, ze wszystkich osób, które złożyły deklarację podatkową przy pomocy aplikacji Pitbot, do akcji “1,5 proc.” dołączyło zaledwie 13 proc. podatników. Skąd tak niskie statystyki?

– Podwyższenie kwot wolnych od podatku, a także liczne ulgi sprawiły, że sporo podatników ma przychody mieszczące się w kwocie wolnej od podatku. Część naszych użytkowników decyduje się też na to, by nie przekazywać swojego 1,5 proc. podatku na żadną organizację pożytku publicznego. Dlatego też, wspólnie ze Stowarzyszeniem Sursum Corda, z którym współpracujemy od początku naszej działalności, realizujemy akcję Procentujesz.pl, która ma na celu zachęcenie jak największej liczby Polaków do przekazywania 1,5 proc. podatku. W tym roku kierujemy nasze działania przede wszystkim do biur rachunkowych –  mówi Maciej Wawrzyniak, współtwórca aplikacji Pitbot, która jest partnerem akcji Procentujesz.pl. 

Ile przekazuje przeciętny podatnik?

Analiza przeprowadzona przez twórców Pitbota tworzy ogólny obraz przeciętnego, polskiego podatnika i jego podejścia do wspierania organizacji pożytku publicznego poprzez przekazywanie 1,5 proc. Dowiadujemy się z niej m.in., że średnia kwota przekazywana na rzecz podopiecznych organizacji pożytku publicznego wynosi 98 złotych. Najwyższa kwota, jaka do tej pory została przekazana przez użytkowników aplikacji na ten cel w rozliczeniu za 2023 rok, wynosi 6798 zł, natomiast najniższa - nieco ponad 2 zł. Najwyższe sumy odprowadzają użytkownicy z województwa śląskiego i mazowieckiego.

Jak zachęcać do przekazywania 1,5 proc. na OPP?

Niezależnie od sposobu rozliczenia się, warto pomyśleć o aktywnym włączeniu się w pomoc potrzebującym i świadomym wyborze beneficjenta naszego 1,5 proc. podatku. To bezkosztowy krok, który ma ogromne znaczenie. Z takiego samego założenia wyszli organizatorzy akcji Procentujesz.pl. 

–  Tworząc aplikację Pitbot zwracaliśmy szczególną uwagę na kwestię przekazywania 1,5 proc. W naszym przypadku postawiliśmy na sprawdzoną współpracę z lokalnym Stowarzyszeniem Sursum Corda. W tym roku poszliśmy z naszym partnerem o krok dalej, kierując akcję Procentujesz.pl szerzej - nie tylko do użytkowników Pitbota, ale też do biur rachunkowych. Tego typu firmy są doskonałym łącznikiem z podatnikami i dzięki, nierzadko, wieloletniej współpracy z klientami mogą skutecznie zachęcać do przekazywania 1,5 proc. na OPP – mówi Maciej Wawrzyniak, współzałożyciel aplikacji Pitbot do rozliczania PIT-u w formie czatu ze sztuczną inteligencją.

“Procentujesz” to inicjatywa promująca ideę społecznej odpowiedzialności biznesu. Biura rachunkowe, które decydują się na dołączenie do akcji, zachęcają własnych klientów do przekazania 1,5% podatku z deklaracji PIT na rzecz stowarzyszenia Sursum Corda. To gest, który ma olbrzymie znaczenie dla tych, którzy potrzebują pomocy. W zamian za zaangażowanie w akcję biura rachunkowe mogą liczyć na podziękowanie od organizatorów w formie voucherów, działań wizerunkowych czy koszy podarunkowych. 

[1]  https://zpf.pl/sytuacja-na-rynku-consumer-finance/ 

O Procentujesz.pl 

Procentujesz.pl to serwis umożliwiający przekazywanie darowizn na rzecz podopiecznych Stowarzyszenia Sursum Corda poprzez organizowane zbiórki finansowe. Powstał z inicjatywy członków tego stowarzyszenia - jednej z czołowych organizacji działających na rzecz dobra społecznego w Polsce - jako efekt doświadczenia i dążenia do pomagania potrzebującym. Zgodnie z założeniami programu Procentujesz.pl pomaganie innym nie tylko ma ogromny wpływ na życie potrzebujących, ale również przynosi korzyści dla tych, którzy decydują się na działanie altruistyczne. W zamian za przekazane potrzebującym wsparcie, darczyńcy otrzymują zniżki lub kupony do wykorzystania w popularnych sieciach handlowych. Partnerem programu Procentujesz.pl jest Pitbot.pl - program do rozliczeń PIT w formie aplikacji do rozliczeń PIT w formie czatu ze sztuczną inteligencją.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Siła kobiet w biznesie: Anna Górecka-Kuczmowska na czele finansów i księgowości w Thompson&Stein Biuro prasowe
2025-03-11 | 06:00

Siła kobiet w biznesie: Anna Górecka-Kuczmowska na czele finansów i księgowości w Thompson&Stein

Anna Górecka-Kuczmowska, z wieloletnim doświadczeniem w branży finansowej, dołączyła do zespołu Thompson&Stein jako Head of Finance and Accounting CEE. Na nowym
Finanse Czy warto korzystać z grid tradingu w inwestowaniu?
2025-03-03 | 10:25

Czy warto korzystać z grid tradingu w inwestowaniu?

Dlaczego niektórzy inwestorzy wybierają handel z tzw. siatką zleceń? Ponieważ grid trading jest zautomatyzowany, co pozwala w pewnym stopniu ułatwić codzienny handel.
Finanse Po ludzku o PIT-8C
2025-03-03 | 09:00

Po ludzku o PIT-8C

Po ludzku o PIT-8C 1 stycznia 2024 roku weszły w życie nowe przepisy, w związku z którymi uczestnik funduszu inwestycyjnego jest zobowiązany do samodzielnego

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.