Komunikaty PR

Rekordzista Lexusa. To najpopularniejszy model marki w Europie

2020-11-12  |  17:00
Biuro prasowe

Niemal równo 20 lat temu Lexus wprowadził na europejski rynek model RX. Jego projektanci z pewnością wiedzieli, że tworzą samochód przełomowy. Tym, co mogło ich jednak zaskoczyć, jest popularność, jaką ten SUV zdobył w kolejnych latach. Dziś wynik sprzedaż Lexusa RX liczymy w setkach tysięcy egzemplarzy. Bez niego japońska marka nie świętowałaby teraz miliona samochodów sprzedanych na Starym Kontynencie. Co przyczyniło się do sukcesu tego modelu?
 

Skonstruowany na nowo

Lexus RX trafił do sprzedaży w Europie w 2000 roku. Już wcześniej w salonach można było kupić luksusowe terenówki, które oferowały wiele wygód w czasie codziennej jazdy po asfalcie, ale nadal świetnie radziły sobie poza nim. Zresztą sam Lexus miał już wtedy (i ma do dziś) w swojej ofercie takie auto – dużego SUV-a LX z V-ósemką pod maską. Podobne samochody auta nie trafiały jednak w gusta wszystkich kierowców. Nadwozie oparte na tradycyjnej ramie sprawiało, że były cięższe od typowych aut drogowych o podobnych rozmiarach, zużywały od nich więcej paliwa, wymagały mocniejszych silników, by dorównać im osiągami i nie prowadziły się tak precyzyjnie.

Inżynierowie Lexusa zdawali sobie z tego sprawę i dlatego stworzyli model RX. Ten nowatorski SUV również dysponował napędem 4x4 (w sprzedaży była również wersja przednionapędowa), większym prześwitem niż typowe osobówki i komfortowym wnętrzem. Od klasycznych aut terenowych różnił się jednak nadwoziem samonośnym, dzięki któremu był bardziej zwinny, dynamiczny i oszczędny. Kierowcy poszukujący pojazdu, który pozwoli im na co dzień w komforcie jeździć po mieście i autostradach, a okazjonalnie pokonać też wyboistą polną drogę albo wysoki krawężnik, mieli coś dla siebie. Tak powstał pierwszy w historii luksusowy SUV we współczesnym rozumieniu. RX był dla Lexusa tym, czym RAV4 dla Toyoty. Stworzył nową kategorię samochodów, która dziś jest jedną z najistotniejszych dla niemal wszystkich producentów. Liczby mówią same za siebie. Lexus RX jest najpopularniejszym modelem japońskiej marki w historii jej obecności na europejskim rynku. Do 30 września 2020 roku tylko na Starym Kontynencie Lexus sprzedał 289 284 egzemplarzy tego auta.

Hybryda to jego specjalność

Lexus RX przetarł szlak i na rynku prędko zaroiło się od SUV-ów konkurencji zbudowanych według podobnych założeń. Japończycy łatwo znaleźli jednak sposób, by ponownie wyróżnić się z tłumu. W 2004 roku, kiedy w salonach stały już egzemplarze drugiej generacji modelu RX, wprowadzili do oferty odmianę hybrydową 400h. Tak z kolei powstała pierwsza w historii hybryda klasy premium.

Układ napędowy Lexusa RX 400h składał się z 3,3-litrowego motoru V6 3MZ-FE o mocy około 210 KM, jednego lub dwóch silników elektrycznych, bezstopniowej przekładni planetarnej e-CVT oraz akumulatora typu Ni-MH, który magazynował energię i zasilał napęd elektryczny. Łączna moc takiego układu wynosiła 272 KM. Dzisiaj hybrydowy wariant modelu RX nosi oznaczenie 450h, dysponuje mocą zwiększoną do 313 KM i bazuje na silniku V6 o pojemności 3,5 l.

Nowoczesne technologie

Pierwsze w historii luksusowe auto hybrydowe skrywało interesujący sekret pod nadwoziem. Wersja z dwoma silnikami elektrycznymi dysponowała bowiem napędem na cztery koła, który był realizowany w dość nietypowy sposób. Projektanci auta zrezygnowali z wału napędowego, a tylne koła napędzał wyłącznie dodatkowy silnik elektryczny. Dzięki temu można było ograniczyć masę auta w wersji z napędem na obie osie i zachować jak najwięcej miejsca w kabinie, zwłaszcza w jej tylnej części.

Dzisiaj Lexus RX nadal wyznacza nowe kierunki w ofercie japońskiego producenta. Przy okazji faceliftingu w 2019 roku auto jako pierwsze otrzymało nowy system adaptacyjnych świateł drogowych Blade Scan AHS. Układ bazuje nie tylko na dynamicznym włączaniu i wyłączaniu poszczególnych diod LED, rozwiązaniu znanym z innych Lexusów. Dysponuje też dodatkowymi, szybkoobrotowymi lustrami, które odpowiednio formują kształt wiązki światła. W efekcie reflektory mogą bardziej precyzyjnie oświetlać drogę, a to umożliwia dostrzeżenie pieszych i znaków drogowych znacznie wcześniej, bez oślepiania kierowców samochodów nadjeżdżających z przeciwka.

Wysoka niezawodność i komfort

Do popularności Lexusa RX przyczyniła się również wyjątkowa niezawodność tego modelu. W brytyjskim plebiscycie Driver Power 2019, organizowanym przez magazyn Auto Express, RX zdobył tytuł najlepszego SUV-a klasy premium oraz wyróżnienie za najlepsze wnętrze i komfort jazdy. W tym samym roku Which? Car przyznał hybrydowemu RX-owi nagrody Nasz wybór i Najlepszy zakup, oceniając auto jako jeden z najbardziej niezawodnych nowych samochodów, jakie można kupić. Podobny werdykt wydał w 2020 roku What Car, który uznał model RX za jedną z najbardziej niezawodnych hybryd na rynku – auto może popisać się zaledwie 4-procentową awaryjnością, a usterki dotyczyły wyłącznie elementów układu wydechowego.

Pochwały dla Lexusa RX płyną również zza Oceanu. W amerykańskim badaniu J.D. Power Quality Awards 2019 – które ocenia jakość i bezawaryjność samochodów w krótkim okresie po zakupie – auto zdobyło pierwsze miejsce w kategorii SUV-ów średniej wielkości klasy premium. W swoimi segmencie RX kilkukrotnie wygrywał również w J.D. Power Dependability, badaniu uwzględniającym niezawodność samochodów w skali trzech lat. Warto dodać, że wymienione wyżej badania bazują w większości na opiniach rzeczywistych użytkowników. Niezawodność Lexusa RX potwierdzają również wysoka wartość rezydualna i ceny egzemplarzy na rynku wtórnym. Nawet wiekowe egzemplarze są chwalone za świetne wyciszenie i komfort jazdy.

Milion samochodów Lexusa w Europie

Popularność modelu RX sprawiła, że Lexus może dziś świętować ponad milion egzemplarzy samochodów sprzedanych w Europie. Od 1990 roku – czyli wprowadzenia do sprzedaży modelu LS – do 30 września 2020 roku z salonów producenta wyjechało dokładnie 1 006 710 egzemplarzy aut. Na taki wynik złożyła się sprzedaż łącznie 14 modeli. Ogromną rolę odegrały oczywiście SUV-y, których wyjechało na drogi 550 tys. sztuk. Dla porównania egzotycznego i ściśle limitowanego LFA wybrało 38 klientów. Warto też dodać, że z miliona Lexusów kupionych przez europejskich klientów, około 45% stanowiły hybrydy.

Wiele wskazuje na to, że RX może wkrótce napisać kolejny rozdział w hybrydowej historii Lexusa. Słynny SUV jest typowany bowiem na jedno z pierwszych aut marki, które otrzyma napęd hybrydowy plug-in. Taki model zobaczymy najprawdopodobniej już w najbliższych latach.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Goodyear wspiera floty transportowe w nowych wymogach dotyczących rozwiązań TPMS Biuro prasowe
2024-04-26 | 11:50

Goodyear wspiera floty transportowe w nowych wymogach dotyczących rozwiązań TPMS

Od lipca br. unijny obowiązek stosowania systemów TPMS w oponach pojazdów ciężarowych obejmie także opony w naczepach [1]. Przepisy – wprowadzane stopniowo od kilku
Motoryzacja Tańsze, bardziej ekonomiczne i z dofinansowaniem.
2024-04-26 | 07:00

Tańsze, bardziej ekonomiczne i z dofinansowaniem.

Mikromobilność staje się coraz popularniejsza. Jest to już nie tylko trend, w wielu przypadkach realizuje zmieniające się potrzeby komunikacyjne, szczególnie w dużych miastach.
Motoryzacja Volkswagen Financial Services zbadał, czego oczekują eksperci zarządzający flotą
2024-04-25 | 17:00

Volkswagen Financial Services zbadał, czego oczekują eksperci zarządzający flotą

To nie wysokość raty okazała się najważniejsza przy ocenie zadowolenia z usług zarządzania flotą. Wyniki badania Volkswagen Financial Services pokazały, że klienci flotowi najbardziej

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.