Komunikaty PR

Rekordzista Lexusa. To najpopularniejszy model marki w Europie

2020-11-12  |  17:00
Biuro prasowe

Niemal równo 20 lat temu Lexus wprowadził na europejski rynek model RX. Jego projektanci z pewnością wiedzieli, że tworzą samochód przełomowy. Tym, co mogło ich jednak zaskoczyć, jest popularność, jaką ten SUV zdobył w kolejnych latach. Dziś wynik sprzedaż Lexusa RX liczymy w setkach tysięcy egzemplarzy. Bez niego japońska marka nie świętowałaby teraz miliona samochodów sprzedanych na Starym Kontynencie. Co przyczyniło się do sukcesu tego modelu?
 

Skonstruowany na nowo

Lexus RX trafił do sprzedaży w Europie w 2000 roku. Już wcześniej w salonach można było kupić luksusowe terenówki, które oferowały wiele wygód w czasie codziennej jazdy po asfalcie, ale nadal świetnie radziły sobie poza nim. Zresztą sam Lexus miał już wtedy (i ma do dziś) w swojej ofercie takie auto – dużego SUV-a LX z V-ósemką pod maską. Podobne samochody auta nie trafiały jednak w gusta wszystkich kierowców. Nadwozie oparte na tradycyjnej ramie sprawiało, że były cięższe od typowych aut drogowych o podobnych rozmiarach, zużywały od nich więcej paliwa, wymagały mocniejszych silników, by dorównać im osiągami i nie prowadziły się tak precyzyjnie.

Inżynierowie Lexusa zdawali sobie z tego sprawę i dlatego stworzyli model RX. Ten nowatorski SUV również dysponował napędem 4x4 (w sprzedaży była również wersja przednionapędowa), większym prześwitem niż typowe osobówki i komfortowym wnętrzem. Od klasycznych aut terenowych różnił się jednak nadwoziem samonośnym, dzięki któremu był bardziej zwinny, dynamiczny i oszczędny. Kierowcy poszukujący pojazdu, który pozwoli im na co dzień w komforcie jeździć po mieście i autostradach, a okazjonalnie pokonać też wyboistą polną drogę albo wysoki krawężnik, mieli coś dla siebie. Tak powstał pierwszy w historii luksusowy SUV we współczesnym rozumieniu. RX był dla Lexusa tym, czym RAV4 dla Toyoty. Stworzył nową kategorię samochodów, która dziś jest jedną z najistotniejszych dla niemal wszystkich producentów. Liczby mówią same za siebie. Lexus RX jest najpopularniejszym modelem japońskiej marki w historii jej obecności na europejskim rynku. Do 30 września 2020 roku tylko na Starym Kontynencie Lexus sprzedał 289 284 egzemplarzy tego auta.

Hybryda to jego specjalność

Lexus RX przetarł szlak i na rynku prędko zaroiło się od SUV-ów konkurencji zbudowanych według podobnych założeń. Japończycy łatwo znaleźli jednak sposób, by ponownie wyróżnić się z tłumu. W 2004 roku, kiedy w salonach stały już egzemplarze drugiej generacji modelu RX, wprowadzili do oferty odmianę hybrydową 400h. Tak z kolei powstała pierwsza w historii hybryda klasy premium.

Układ napędowy Lexusa RX 400h składał się z 3,3-litrowego motoru V6 3MZ-FE o mocy około 210 KM, jednego lub dwóch silników elektrycznych, bezstopniowej przekładni planetarnej e-CVT oraz akumulatora typu Ni-MH, który magazynował energię i zasilał napęd elektryczny. Łączna moc takiego układu wynosiła 272 KM. Dzisiaj hybrydowy wariant modelu RX nosi oznaczenie 450h, dysponuje mocą zwiększoną do 313 KM i bazuje na silniku V6 o pojemności 3,5 l.

Nowoczesne technologie

Pierwsze w historii luksusowe auto hybrydowe skrywało interesujący sekret pod nadwoziem. Wersja z dwoma silnikami elektrycznymi dysponowała bowiem napędem na cztery koła, który był realizowany w dość nietypowy sposób. Projektanci auta zrezygnowali z wału napędowego, a tylne koła napędzał wyłącznie dodatkowy silnik elektryczny. Dzięki temu można było ograniczyć masę auta w wersji z napędem na obie osie i zachować jak najwięcej miejsca w kabinie, zwłaszcza w jej tylnej części.

Dzisiaj Lexus RX nadal wyznacza nowe kierunki w ofercie japońskiego producenta. Przy okazji faceliftingu w 2019 roku auto jako pierwsze otrzymało nowy system adaptacyjnych świateł drogowych Blade Scan AHS. Układ bazuje nie tylko na dynamicznym włączaniu i wyłączaniu poszczególnych diod LED, rozwiązaniu znanym z innych Lexusów. Dysponuje też dodatkowymi, szybkoobrotowymi lustrami, które odpowiednio formują kształt wiązki światła. W efekcie reflektory mogą bardziej precyzyjnie oświetlać drogę, a to umożliwia dostrzeżenie pieszych i znaków drogowych znacznie wcześniej, bez oślepiania kierowców samochodów nadjeżdżających z przeciwka.

Wysoka niezawodność i komfort

Do popularności Lexusa RX przyczyniła się również wyjątkowa niezawodność tego modelu. W brytyjskim plebiscycie Driver Power 2019, organizowanym przez magazyn Auto Express, RX zdobył tytuł najlepszego SUV-a klasy premium oraz wyróżnienie za najlepsze wnętrze i komfort jazdy. W tym samym roku Which? Car przyznał hybrydowemu RX-owi nagrody Nasz wybór i Najlepszy zakup, oceniając auto jako jeden z najbardziej niezawodnych nowych samochodów, jakie można kupić. Podobny werdykt wydał w 2020 roku What Car, który uznał model RX za jedną z najbardziej niezawodnych hybryd na rynku – auto może popisać się zaledwie 4-procentową awaryjnością, a usterki dotyczyły wyłącznie elementów układu wydechowego.

Pochwały dla Lexusa RX płyną również zza Oceanu. W amerykańskim badaniu J.D. Power Quality Awards 2019 – które ocenia jakość i bezawaryjność samochodów w krótkim okresie po zakupie – auto zdobyło pierwsze miejsce w kategorii SUV-ów średniej wielkości klasy premium. W swoimi segmencie RX kilkukrotnie wygrywał również w J.D. Power Dependability, badaniu uwzględniającym niezawodność samochodów w skali trzech lat. Warto dodać, że wymienione wyżej badania bazują w większości na opiniach rzeczywistych użytkowników. Niezawodność Lexusa RX potwierdzają również wysoka wartość rezydualna i ceny egzemplarzy na rynku wtórnym. Nawet wiekowe egzemplarze są chwalone za świetne wyciszenie i komfort jazdy.

Milion samochodów Lexusa w Europie

Popularność modelu RX sprawiła, że Lexus może dziś świętować ponad milion egzemplarzy samochodów sprzedanych w Europie. Od 1990 roku – czyli wprowadzenia do sprzedaży modelu LS – do 30 września 2020 roku z salonów producenta wyjechało dokładnie 1 006 710 egzemplarzy aut. Na taki wynik złożyła się sprzedaż łącznie 14 modeli. Ogromną rolę odegrały oczywiście SUV-y, których wyjechało na drogi 550 tys. sztuk. Dla porównania egzotycznego i ściśle limitowanego LFA wybrało 38 klientów. Warto też dodać, że z miliona Lexusów kupionych przez europejskich klientów, około 45% stanowiły hybrydy.

Wiele wskazuje na to, że RX może wkrótce napisać kolejny rozdział w hybrydowej historii Lexusa. Słynny SUV jest typowany bowiem na jedno z pierwszych aut marki, które otrzyma napęd hybrydowy plug-in. Taki model zobaczymy najprawdopodobniej już w najbliższych latach.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Goodyear na targach IAA Transportation 2024 Biuro prasowe
2024-07-29 | 10:30

Goodyear na targach IAA Transportation 2024

Podczas targów IAA Transportation 2024, które odbędą się w dniach 17-22 września w Hanowerze, firma Goodyear zaprezentuje swój kompleksowy pakiet
Motoryzacja VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych
2024-07-16 | 12:00

VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych

Udział w rynku leasingu i CFM na poziomie 18,7 proc., ponad 215 tys. finansowanych samochodów oraz 83 proc. zadowolonych klientów. Volkswagen Financial Services to nr
Motoryzacja Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO
2024-07-15 | 14:48

Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO

Projekt PZO II ponownie został w pełni skomercjalizowany. Nowy najemca – Grupa Cichy-Zasada – wynajął blisko 1000 mkw. powierzchni na parterze budynku. We współpracy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zbiory czereśni zakończyły się o miesiąc wcześniej niż zazwyczaj. Z powodu szybszej wegetacji owoce przypominają te z południa Europy

Zmiany klimatyczne wpływają na uprawy i zbiory owoców. Drzewa czereśni zakwitły w tym roku o kilka tygodni wcześniej niż zazwyczaj. Ciepła i słoneczna pogoda już w marcu przyspieszyła kwitnienie. W efekcie, o ile w poprzednich latach czereśnie można było kupić jeszcze w sierpniu, w tym roku już w lipcu zbierano późne odmiany. – Sezon wegetacyjny był o wiele dłuższy, a temperatura była wysoka w trakcie dojrzewania owoców. To warunki porównywalne z włoskim klimatem, a owoce, które udało nam się wyprodukować, są doskonałej jakości – mówi Krzysztof Czarnecki, wiceprezes Związku Sadowników RP. Część upraw zniszczyły jednak kwietniowe przymrozki.

Prawo

Osoby z niepełnosprawnością i ich opiekunowie czekają na ustawę o asystencji osobistej. Dzięki niej może wzrosnąć zainteresowanie pracą w tym zawodzie

Polska jest jednym z ostatnich europejskich krajów bez ustawy o asystencji osobistej. Tymczasem wspieranie osób z niepełnosprawnościami w różnych aspektach życia może mieć kluczowe znaczenie dla rynku pracy. Zatrudnienie będzie mogła znaleźć część osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunowie. Stworzy to też duże zapotrzebowanie na pracę asystentów. Dziś część z nich nie chce podejmować niepewnego zatrudnienia, nieuregulowanego w przepisach. – Jest przestrzeń dla tego nowego, bardzo prestiżowego w Europie zawodu asystenta osobistego osoby z niepełnosprawnością, który wesprze system ochrony zdrowia – przekonuje Małgorzata Szumowska, prezeska Fundacji Centrum Edukacji Niewidzialna.

Bankowość

Małe i średnie firmy czeka szereg wyzwań związanych ze zrównoważonym rozwojem. Banki chcą im w tym pomagać

Hasła takie jak zrównoważony rozwój, ESG, taksonomia czy dekarbonizacja będą w nadchodzącym czasie dotyczyć nie tylko korporacji, ale też małych i średnich firm. Chcąc pozostać konkurencyjnymi uczestnikami łańcucha dostaw, także mniejsze podmioty  będą musiały wypełnić unijne wymogi i realizować proekologiczne projekty. To jednak oznacza dla nich szereg wyzwań, związanych chociażby z poznaniem wymogów unijnych, terminów ich realizacji i całym aspektem ich wdrożenia. Wydany właśnie przez Bank Ochrony Środowiska przewodnik, podsumowujący najważniejsze wyzwania legislacyjne, ma pomóc przedsiębiorcom się odnaleźć w gąszczu regulacji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.