Komunikaty PR

Roboty i pieniądze – różne formy finansowania robotyzacji

2020-11-05  |  12:00
Biuro prasowe

Warszawa, 5 listopada 2020 Finansowanie inwestycji w robotyzację było tematem szóstego spotkania z cyklu „Cobots Expert’s Breakfast” organizowanego przez Universal Robots. Główne poruszone obszary to zwrot z inwestycji w roboty współpracujące, doświadczenia klienta z sektora MŚP, instrumenty finansowe proponowane przez Fundację Platforma Przemysłu Przyszłości, projekt ulgi na robotyzację oraz formy takie jak leasing i robot jako usługa. W spotkaniu udział wzięli Daniel Niepsuj, Universal Robots, Piotr Kryjom, Platforma Przemysłu Przyszłości, Nikodem Bernacki, Bernacki Industrial Services, Anna Kuptel, DLL oraz Krzysztof Dragon, Rentcobot.

ROI – roboty współpracujące

Średni zwrot z inwestycji w roboty współpracujące Universal Robots oszacowany na podstawie informacji od klientów z całego świata to 10,5 miesiąca. W polskich warunkach w zależności od aplikacji i pozostałych czynników okres zwrotu jest nieco dłuższy. Przy instalacjach kolejnych cobotów zwrot następuje szybciej – ma na to wpływ lepsza znajomość technologii i umiejętność dostosowania jej do warunków konkretnego zakładu.

„Roboty współpracujące mogą być bardzo szybko wdrożone i uruchomione – dzięki temu inwestycja zaczyna spłacać się praktycznie z dnia na dzień. W ostatnich miesiącach przedsiębiorstwa zwracają większą uwagę na bezpieczeństwo inwestycji – widzimy zainteresowanie różnymi formami zakupu. Programy wspierające są dodatkowym bodźcem do rozważania robotyzacji, szczególnie w przypadku firm, które jeszcze nie mają doświadczeń w tym obszarze” – mówi Daniel Niepsuj, menedżer ds. rozwoju sprzedaży, Universal Robots.

Bernacki Industrial Services, firma z sektora MŚP specjalizująca się w produkcji komponentów dla montowni i OEM z różnych sektorów, wdrożyła 3 coboty UR10e do obsługi 7 z 11 posiadanych maszyn CNC. „Robotyzacja stanowisk trzykrotnie podniosła naszą wydajność oraz pozwoliła kontrolować terminy realizacji poszczególnych zleceń. Szybko zdobyliśmy wiedzę na temat robotów współpracujących. Przy trzecim cobocie Universal Robots inwestycja zwróciła się w 12 miesięcy” – mówi Nikodem Bernacki, dyrektor zarządzający, Bernacki Industrial Services.

Universal Robots uruchomił niedawno kalkulator ROI online – narzędzie pomocne szczególnie dla przedsiębiorców, którzy nie podejmowali wcześniej decyzji związanych z robotyzacją. Kalkulator jest dostępny na stronie: https://www.universal-robots.com/pl/payback/

Nawigator finansowy, ulga na robotyzację

Fundacja Platforma Przemysłu Przyszłości została powołana, aby wspierać firmy w transformacji cyfrowej, m.in. robotyzacji. FPPP oferuje obecnie 30 różnych instrumentów finansowych skupiających się na kilku obszarach: inwestycjach, dotacjach, pożyczkach i podatkach. „Nawigator Finansowy to narzędzie, dzięki któremu wspólnie z zainteresowanym przedsiębiorstwem analizujemy potrzeby, identyfikujemy optymalne źródła finansowania i pomagamy dostosować koncepcję do źródeł finansowania” – mówi dr Piotr Kryjom, menedżer produktów, Instrumenty Finansowe, Platforma Przemysłu Przyszłości.

„W ramach wsparcia przedsiębiorstw na finansowanie wydatków związanych z szeroko rozumianą automatyzacją i robotyzacją oferujemy obecnie szerokie spektrum programów dotacyjnych, w tym dotacje z poziomu regionalnego (woj. dolnośląskie, opolskie i zachodniopomorskie), poziomu krajowego – Bon na innowacje, czy Agrotech – szybka ścieżka. W ramach instrumentów inwestycyjnych proponujemy: finansowanie kapitałowe przedsiębiorstw oraz wsparcie funduszy Venture Capital. W przypadku instrumentów zwrotnych zwracamy uwagę na atrakcyjne warunki pożyczek w ramach regionalnych funduszy mikro pożyczkowych, kredytu technologicznego oraz pożyczki dla innowacyjnych firm. Warto także rozważyć kwestię zmiany sposobu rozliczania podatku od prowadzonej działalności gospodarczej na bardziej pro-rozwojową wersję i wykorzystania: ulgi inwestycyjnej, ulgi na badania i rozwój, ulgi dla centrów badawczo-rozwojowych, czy planowanych na nowy rok podatkowy 2021 - estońskiego CIT i ulgi na robotyzację. W tym przypadku planowana ulga na robotyzację wydaje się bardzo ciekawym rozwiązaniem. Zgodnie z przyjętymi założeniami wg. komunikatu Ministerstwa Finansów z 11.09.2020 r. ulga na robotyzację planowana na lata 2021-2025 pozwoli firmom na odliczenie do 50 proc. kosztów uzyskania przychodów poniesionych na inwestycje w robotyzację. Ulga ma być dostępna dla wszystkich firm, płatników PIT i CIT. Koszty na robotyzację przedsiębiorcy będą mogli odliczyć w ciągu roku podatkowego, a w momencie składania rocznego zeznania podatkowego dokonają dodatkowego odpisu (tak jak przy uldze B+R). Obecnie trwają prace nad ostateczną wersją przyszłego rozwiązania podatkowego. Szczegółowe informacje na ten temat będą przekazywane w najbliższym czasie przez Ministerstwo Finansów. Platforma Przemysłu Przyszłości śledzi na bieżąco postępy prac nad ostatecznym jej kształtem i w przypadku jej przyjęcia będzie informowała w ramach Nawigatora finansowego” – dodaje dr Piotr Kryjom.

Leasing, robot jako usługa

W ramach Programu Finansowania Robotów, DLL proponuje klientom m.in. leasing operacyjny i finansowy oraz produkty „ala najem”, które zyskują na popularności. „Kontynuując strategię odejścia od form posiadania sprzętu do użytkowania, wprowadziliśmy tak zwany elastyczny leasing, dzięki któremu robotyzacja staje się dostępna dla każdego rodzaju i każdej wielkości produkcji, nawet tej nisko-i średnioseryjnej. Od początku 2020 roku wykonaliśmy ponad 110 kalkulacji, w których przedmiotem był co najmniej 1 cobot” – mówi Anna Kuptel, Key Account Manager, CT&I, DLL. W przypadku DLL propozycja dla firm obejmuje: brak wkładu własnego, minimum formalności, maksymalny okres finansowania 84 miesiące oraz atrakcyjne oprocentowanie. Zainteresowane są zarówno firmy z sektora MŚP jak i duże przedsiębiorstwa, szczególnie w obszarach pakowania i paletyzacji, w których coboty świetnie się sprawdzają.

RentCobot oferuje coboty na godziny. Jest to usługa w pełni kompleksowa, która zawiera integrację i dostosowanie robota do potrzeb klienta oraz pełną obsługę powdrożeniową. Forma „robot jako usługa” pozwala firmie zmniejszyć ryzyko inwestycji oraz wdrożyć coboty do kluczowych dla przedsiębiorstwa procesów z dnia na dzień, bez inwestycji początkowej. „Działamy według ustalonych kroków, w trakcie których klient nie ponosi żadnych kosztów, aż do momentu wdrożenia - czyli realnych godzin pracy cobota. Ze względu na  swoją uniwersalność, roboty współpracujące mają praktycznie nieograniczone zastosowanie. Najczęściej klienci wynajmujący coboty wykorzystują je w aplikacjach typu: pick and place, pakowanie i paletyzacja, malowanie, wykańczanie powierzchni, klejenie oraz montaż” – mówi Krzysztof Dragon, wiceprezes zarządu RentCobot.

 

O Universal Robots

Firma Universal Robots powstała w 2005 roku w celu rozpowszechnienia technologii robotów, tworząc niewielkie, łatwe w użyciu, przystępne cenowo oraz elastyczne i bezpieczne we współpracy roboty przemysłowe. Od 2008 r. kiedy został wprowadzony na rynek pierwszy robot współpracujący (cobot), firma rozwija się w szybkim tempie, a przyjazne użytkownikom coboty są obecnie sprzedawane na całym świecie. Firma, która jest częścią Teradyne Inc., ma swoją siedzibę w duńskim Odense, a jej przedstawicielstwa i oddziały mieszczą się w Stanach Zjednoczonych, Hiszpanii, Niemczech, Francji, Turcji, Meksyku, Czechach, Polsce, Chinach, Singapurze, Indiach, Japonii, Korei Południowej oraz na Tajwanie i we Włoszech. W 2018 r. przychód Universal Robots wyniósł 234 mln USD. Więcej informacji na www.universal-robots.com/pl/ oraz www.blog.universal-robots.com/

Więcej informacji: Zofia Bielska, Omega Communication, +48 22 854 1634, +48 882 502 401, zbielska@communication.pl

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł Wydajny magazyn na 49 tys. palet - case study Biuro prasowe
2024-07-31 | 11:15

Wydajny magazyn na 49 tys. palet - case study

W odpowiedzi na rosnący popyt na urządzenia HVAC, firma TROTEC zdecydowała się usprawnić procesy logistyczne, konsolidując magazyny i tworząc centralne, wydajne centrum dystrybucji
Przemysł Nowe regulacje i trendy: Co czeka polski rynek mebli do siedzenia?
2024-07-31 | 06:31

Nowe regulacje i trendy: Co czeka polski rynek mebli do siedzenia?

Najnowszy raport agencji badawczej MarketHub ujawnia kluczowe trendy i zmiany na polskim rynku mebli do siedzenia. Meble tapicerowane wciąż dominują, jednak meble nietapicerowane odnotowują
Przemysł Andrzej Wiśniowski z nagrodą „Osobowość 35-lecia Wolności RP”
2024-07-15 | 14:35

Andrzej Wiśniowski z nagrodą „Osobowość 35-lecia Wolności RP”

Andrzej Wiśniowski, założyciel i właściciel firmy WIŚNIOWSKI, został uhonorowany prestiżową nagrodą „Osobowość 35-lecia Wolności RP”. Statuetka, przyznana przez

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zbiory czereśni zakończyły się o miesiąc wcześniej niż zazwyczaj. Z powodu szybszej wegetacji owoce przypominają te z południa Europy

Zmiany klimatyczne wpływają na uprawy i zbiory owoców. Drzewa czereśni zakwitły w tym roku o kilka tygodni wcześniej niż zazwyczaj. Ciepła i słoneczna pogoda już w marcu przyspieszyła kwitnienie. W efekcie, o ile w poprzednich latach czereśnie można było kupić jeszcze w sierpniu, w tym roku już w lipcu zbierano późne odmiany. – Sezon wegetacyjny był o wiele dłuższy, a temperatura była wysoka w trakcie dojrzewania owoców. To warunki porównywalne z włoskim klimatem, a owoce, które udało nam się wyprodukować, są doskonałej jakości – mówi Krzysztof Czarnecki, wiceprezes Związku Sadowników RP. Część upraw zniszczyły jednak kwietniowe przymrozki.

Prawo

Osoby z niepełnosprawnością i ich opiekunowie czekają na ustawę o asystencji osobistej. Dzięki niej może wzrosnąć zainteresowanie pracą w tym zawodzie

Polska jest jednym z ostatnich europejskich krajów bez ustawy o asystencji osobistej. Tymczasem wspieranie osób z niepełnosprawnościami w różnych aspektach życia może mieć kluczowe znaczenie dla rynku pracy. Zatrudnienie będzie mogła znaleźć część osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunowie. Stworzy to też duże zapotrzebowanie na pracę asystentów. Dziś część z nich nie chce podejmować niepewnego zatrudnienia, nieuregulowanego w przepisach. – Jest przestrzeń dla tego nowego, bardzo prestiżowego w Europie zawodu asystenta osobistego osoby z niepełnosprawnością, który wesprze system ochrony zdrowia – przekonuje Małgorzata Szumowska, prezeska Fundacji Centrum Edukacji Niewidzialna.

Bankowość

Małe i średnie firmy czeka szereg wyzwań związanych ze zrównoważonym rozwojem. Banki chcą im w tym pomagać

Hasła takie jak zrównoważony rozwój, ESG, taksonomia czy dekarbonizacja będą w nadchodzącym czasie dotyczyć nie tylko korporacji, ale też małych i średnich firm. Chcąc pozostać konkurencyjnymi uczestnikami łańcucha dostaw, także mniejsze podmioty  będą musiały wypełnić unijne wymogi i realizować proekologiczne projekty. To jednak oznacza dla nich szereg wyzwań, związanych chociażby z poznaniem wymogów unijnych, terminów ich realizacji i całym aspektem ich wdrożenia. Wydany właśnie przez Bank Ochrony Środowiska przewodnik, podsumowujący najważniejsze wyzwania legislacyjne, ma pomóc przedsiębiorcom się odnaleźć w gąszczu regulacji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.