Roboty zyskują w pandemii
- Roboty pracują 24 godziny na dobę na izbie przyjęć w warszawskim szpitalu.
- Na wdrożenie takiego rozwiązania czeka ok. 90 placówek medycznych w całej Polsce.
- Właściciel centrum robotów notuje trzykrotny wzrost obrotów od momentu wybuchu pandemii.
Roboty pomagają przyjmować pacjentów na izbie przyjęć w jednym z warszawskich szpitali. Firma, która je opracowała, notuje trzykrotność obrotów w porównaniu z czasami przed pandemią.
„#wspieramyszpitale oferując bezpłatne #roboty_dla_szpitali”, to akcja Rhenus Data Office - firmy, która specjalizuje się w automatyzacji m.in. procesów biznesowych oraz obiegu dokumentów. Ta kompetencja okazała się pomocna dla służby zdrowia zmagającej się z kryzysem.
– Pomagamy zbierać dane niezbędne przy rejestracji pacjenta. Dzięki udostępnieniu zdalnych formularzy przyśpieszamy czas, minimalizujemy błędy, pracujemy całą dobę – tłumaczy Jacek Dudkiewicz, prezes Rhenus Data Office.
Pierwszy taki robot działa już w warszawskim Centrum Zdrowia Dziecka. Zakres jego pracy został uzgodniony we współpracy z informatykami z placówki medycznej. Robot rejestruje pacjentów w systemie szpitalnym, weryfikuje dane, ale co szczególnie istotne w czasie pandemii, ogranicza kontakt osobisty między ludźmi do minimum.
Robotyzacja jednego szpitala w zakresie, który proponuje firma, to w normalnych, rynkowych warunkach koszt zaczynający się od kilkudziesięciu tysięcy złotych na rok.
- W ramach naszej akcji, którą traktujemy jako część misji, ograniczyliśmy licencję, wdrożenie i utrzymanie do kwoty 4 tys. zł za jednego robota na rok. Chcemy pomóc jak największej liczbie szpitali, mamy jednak swoje ograniczone możliwości. Dlatego organizujemy zbiórkę na jednym z portali crowdfoundingowych w nadziei, że lokalne społeczności będą chciałby wesprzeć działające na ich terenie placówki. Szpitale dokonują zgłoszeń poprzez dedykowaną stronę akcji www.wspieramyszpitale.pl. Na naszej liście zakwalifikowanych do akcji szpitali czeka już ponad 90 jednostek – dodaje Jacek Dudkiewicz.
Roboty pracują też dla kurierów
Wdrożenia robotów na izbie przyjęć, to tylko przykład budzącego coraz większe zrozumienie trendu automatyzacji. Rhenus Data Office odnotował w marcu trzykrotnie wyższe obroty, niż średnia z minionych miesięcy. Zdaniem zarządzających nie ma wątpliwości, że to pandemia wpływa pozytywnie na zainteresowanie ofertą.
- Roboty wspierają procesy restrukturyzacji przedsiębiorstw. Są teraz dla wielu branży ratunkiem. Z drugiej strony wpływają na efektywność biznesową. Wreszcie pojawia się trzeci obszar, który przed pandemią nie był powszechnie brany pod uwagę, czyli zarządzanie bezpieczeństwem w kontekście minimalizowania kontaktów międzyludzkich – mówi Jacek Dudkiewicz.
Spośród branży, które w minionych tygodniach wykazały szczególną aktywność i zainteresowanie automatyzacją jak największej ilości procesów, są firmy kurierskie. Ich wzmożona aktywność, efekt przeniesienia znaczącej części handlu do sieci, to jednoczesny wzrost ilości reklamacji, sprawozdań oraz kluczowe zarządzanie najbardziej kosztochłonnym, ostatnim etapem dostawy produktu, to obszary gdzie robotyka okazuje się pomocna. Zdaniem Jacka Dudkiewicza automatyzacja będzie miała szczególne znaczenie również dla telekomów oraz branży BPO/SSC. Wszędzie tam, gdzie praca zdalna i ograniczenie obiegu papierowych dokumentów okazują się źródłem efektywności.
Robot w szpitalu, jak to działa w praktyce?
Robot usprawnia system rejestracji pacjentów. Przed pierwszym zaplanowanym i potwierdzonym przyjęciem na oddział, pacjent wypełnia elektroniczny formularz. Może to zrobić zdalnie np. z domu. Formularz jest weryfikowany przez robota. Dane są wprowadzane do systemu szpitalnego (co ważne, dane mogą być pobierane z także z pisma odręcznego). Pobieranie i analiza danych może działać 24 godziny na dobę.

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.