Rok 2020: COVID-19 sprzyja stabilnej sytuacji na rynku płatnej telewizji i dynam

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Według danych PMR, w 2020 r. rynek płatnej telewizji w Polsce zanotował wzrost wartości o 1%, do poziomu 6,2 mld zł. Z kolei wartość rynku VOD PMR ocenia na 1,3 mld zł, co oznacza wzrost o 25% r/r. Dysonans pomiędzy rynkami wynika z różnego stopnia nasycenia usługami, ale również czynników, które rozwadniają ARPU z usług VOD. W 2020 r. kryzys COVID-19 paradoksalnie zadział na korzyść rynku płatnej telewizji i usług VOD.
Rynek VOD nie kanibalizuje płatnej telewizji? Dlaczego?
Rynek płatnej telewizji w Polsce pozostaje stabilny, zarówno w ujęciu ilościowym jak i wartościowym, choć z lekką tendencją do spadków. Kluczowe znaczenie mają w tym względzie relatywnie niskie ceny abonamentu telewizyjnego, również za kontent premium (na tle stawek europejskich) oraz pakietyzacja usługi, głównie z dostępem do szybkiego łącza internetowego (kryzys COVID-19 tylko uwydatnił ten trend). Mocna pozycja dostawców płatnej telewizji rzutuje na rynek VOD w Polsce, który mimo, iż rozwija się dynamicznie, to nadal istnieje na nim spora luka popytowa, jeśli chodzi o dostęp do płatnych serwisów (ograniczone budżety konsumentów). W 2020 r. pandemia COVID-19 spowodowała przyspieszony wzrost liczby subskrypcji serwisów SVOD. Efekt koronawirusa pod tym względem powinien być również widoczny w krótkim terminie. Równolegle PMR ocenia, że przyrost liczby subskrybentów SVOD mocno ogranicza trend współdzielenia kont, który utrzyma się na rynku również w perspektywie sześciu kolejnych lat.
Rynek płatnej telewizji: wzrost wartości pomimo pandemii
Według danych PMR, w 2020 r. rynek płatnej telewizji w Polsce zanotował wzrost wartości o 1%, do poziomu 6,2 mld zł. Koniunktura rynku jest pozytywna mimo lekko spadkowej tendencji w ujęciu ilościowym, podobnie jak rok wcześniej (-0,1% r/r). Pokazuje to, że kryzys COVID-19 miał neutralny wpływ na rynek, a poniekąd także pozytywny, przyczyniając się do większej lojalizacji (niższy wskaźnik churn) abonentów płatnej telewizji podczas lockdownu. Wartościowo, mimo gorszej sytuacji makroekonomicznej, dostawcy płatnej telewizji zdołali podnieść ARPU ze swoich usług dzięki prowadzonemu upsellingowi dodatkowych produktów i usług (m.in. pakiety kanałów telewizyjnych premium). Swoje znaczenie miały pod tym względem m.in. czasowo udostępnione kanały, w tym również premium, z wyższych pakietów telewizyjnych w ramach „otwartych okien” w trakcie pierwszej fali pandemii COVID-19. Wyniki badania PMR wskazują, że na przestrzeni ostatniego roku skłoniło to część abonentów do zakupu w ciągu ostatniego roku droższego pakietu telewizyjnego, z tymi właśnie kanałami.
W latach 2021-2026 PMR prognozuje lekkie spadki dla rynku płatnej telewizji, zarówno w ujęciu ilościowym (CAGR 2021-2026: -0,2%), jak i wartościowym (CAGR 2021-2026: -0,7%). Główne trendy, które zdominują rynek to dalsza pakietyzacja usług oraz premiumizacja oferty, czyli rozwój produktów i usług premium.
Usługi VOD: serwisy SVOD dynamizują rynek
Liczba użytkowników serwisów VOD w Polsce notuje dynamiczny wzrost. Rzutuje na to w dalszym ciągu niskie nasycenie lokalnego rynku tymi usługami, głównie jeśli chodzi o dostęp do płatnych serwisów. Z kolei darmowe serwisy osiągnęły już pewną masę, która pozwala mówić o wysokiej penetracji usługami. Według danych PMR, w 2020 r. z serwisów AVOD korzystało w sumie 9 mln gospodarstw domowych, co przekłada się na 62% penetrację. Rok temu pierwszy spadek zanotowała jednak liczba gospodarstw korzystających wyłącznie z AVOD. Jest to efekt większej migracji użytkowników w stronę płatnego VOD, głównie serwisów subskrypcyjnych. Kryzys COVID-19 wywołał bowiem dodatkowy popyt na usługi SVOD. PMR szacuje, że w 2020 r. przybyło blisko 900 tys. nowych subskrypcji SVOD, podczas gdy rok wcześniej ok. 500 tys.
Wartościowo rynek VOD również zyskuje z racji rosnącego wolumenu, ale też umacniającego się ARPU z usługi. PMR ocenia, że w 2020 r. wartość rynku wyniosła ok. 1,3 mld zł, rosnąc rok do roku o 25%. Jednak w dalszym ciągu jest to wartość dużo poniżej wartości rynku płatnej telewizji (6,2 mld zł w 2020 r.). Znaczenie ma oczywiście różny stopień nasycenia poszczególnymi usługami. Poza tym rynek VOD nie jest uzależniony od cykliczności opłacania abonamentu z uwagi na podpisaną umowę z dostawcą usługi. Ogranicza go również trend współdzielenia subskrypcji w ramach segmentu SVOD, który rozwadnia ARPU z usługi.
W latach 2021-2026 PMR prognozuje dalsze wzrosty dla rynku VOD, zarówno w ujęciu ilościowym – gospodarstwa domowe (CAGR 2021-2026: 3,2%), jak i wartościowym (CAGR 2021-2026: 8,1%), choć z roku na rok podparte coraz niższą dynamiką. Główne trendy, które zdominują rynek to rosnąca migracja w kierunku płatnych serwisów VOD, głównie SVOD, dalsze współdzielenie kont do serwisów subskrypcyjnych czy rosnąca liczba serwisów SVOD per gospodarstwo domowe (maksymalnie 2 serwisy do 2026 r.).

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.