Komunikaty PR

Rok w FM

2021-01-18  |  01:00

Mariusz Kisiel - Dyrektor Operacyjny TechFM w SPIE Building Solutions Sp. z o.o.

 

2020 rok z wielu powodów był bardzo nietypowy dla Facility Management (FM). Biura długo stały puste, a branża wykorzystała ten czas na remonty i głośne prace budowlane. Nie ograniczano zadań związanych z utrzymaniem infrastruktury. Po częściowym powrocie ludzi do pracy nowego znaczenia nabrały usługi związane z utrzymaniem czystości. Ważny był sposób realizacji prac na powierzchniach najemców w czasie ich obecności w biurach. Mimo obaw, trudne miesiące nie przyniosły kryzysu, ale rozwój technologii i wzrost zatrudnienia. Roczna wartość usług Facility Management wynosi ok. 30 mld PLN.

 

Pierwszy kwartał roku to dynamiczny rozwój zapotrzebowania na usługi techFM i związane z tym szeroko zakrojone działania rekrutacyjne. Wiosną, lockdown gospodarczy wprowadził sporo niepewności. Stałe zlecenia dotyczące utrzymania infrastruktury obiektowej nie zmniejszyły się. Ograniczano jednak usługi dodatkowe. Spadki w tym zakresie równoważyło rosnące zapotrzebowanie na zadania związane z utrzymaniem czystości i przewietrzaniem obiektów. Z kolei praca zdalna obowiązująca w wielu firmach przez dużą część roku, a w efekcie puste biura, umożliwiły prowadzenie prac głośnych i „brudnych” przez całą dobę.

 

Ludzie kluczowym zasobem

Wchodząc w 2020 rok jednym z największych wyzwań branży FM było pozyskiwanie wartościowych ludzi. Obawy o ich dostępność przekładały się na większą skłonność właścicieli biurowców do inwestowania w technologię, która pozwalałaby zmniejszyć zagrożenia związane z brakiem zasobów ludzkich. W marcu pandemia obniżyła aktywność biznesową w wielu branżach, a zamrożenie gospodarki rodziło obawy o wzrost bezrobocia. Równocześnie budziło też nadzieje na zwiększenie dostępności wartościowego personelu. Ostatecznie bezrobocie nie wzrosło znacząco, a branża FM nawet na chwilę nie zmniejszyła intensywności procesów rekrutacyjnych. Musiała jednie dostosować je do wymogów dystansu społecznego. Obecnie w FM jest zatrudnionych około 630 tys. osób, a w 2020 roku liczba ta wzrosła o około 3-5 proc. Jeśli weźmiemy pod uwagę także sieć firm podwykonawczych, sektor usług Facility Management zatrudnia w Polsce ponad 1 mln osób. Kompetentni pracownicy w dalszym ciągu są kluczowym zasobem FM, a wykwalifikowanej kadry na rynku ciągle brakuje.

 

Dążenie do innowacji

Brak rąk do pracy wymusza innowacyjność i rozwiązania technologiczne, coraz bardziej zaawansowane pomysły z zakresu tzw. proptech, czyli property technology. Poszukiwane i cenione są techniczne usprawnienia, skracanie procesów, przyspieszanie ich, dopasowanie rozwiązań, poprawianie komunikacji – wszystko co pozwala sprawnie zarządzać nieruchomościami w zautomatyzowany sposób. Rośnie opłacalność inwestycji w technologie w obszarach, gdzie może w przyszłości zabraknąć kadry.

Pandemia nie wstrzymała testowania i wdrażania nowych technologii. Na niektórych polach napędzała nowe potrzeby jak np. zdalny pomiar temperatury w celu wychwytywania chorych. Najwięcej tego typu usprawnień w 2020 roku pojawiło się w zakresie dostosowania infrastruktury do pracy hybrydowej i udostępniania zasobów pracownikom zdalnym. Również obszar serwisowania obiektów, zgłaszanie problemów i kontakt z serwisem został zdigitalizowany i zorganizowany w duchu zasad utrzymywania dystansu społecznego.

 

Zmiana struktury zleceń

Liczba zamówień dotyczących stałego utrzymania infrastruktury na rynku biurowym nie spadła w 2020 roku. Te prace realizowano zgodnie z harmonogramem, chociaż były nieco trudniejsze do wykonania. Konieczne było i jest izolowanie zespołów serwisowych po to, żeby w razie zakażenia nie wyłączać z pracy zbyt wielu ludzi.

Na rynku biurowym nieco spadło zapotrzebowanie na tzw. prace dodatkowe. Są to zadania związane z podnoszeniem standardu – audyty, modernizacje, naprawy, wymiany urządzeń oraz instalacji, czyli wszelkiego rodzaju usprawnienia obiektu. Te ograniczenia były jednak równoważone przez rosnące zapotrzebowanie wynikające z zagrożeń covidowych. Nowe zalecenia dotyczyły np. intensywnego przewietrzania obiektów z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury budynkowej.

Innym przykładem działań zapobiegających szerzeniu się epidemii jest ingerencja w pracę wind. Dźwigi (jeśli to możliwe) powinny być programowane tak, aby nieużywane kabiny automatycznie zjeżdżały na dół, a drzwi pozostawały otwarte. Zwiększa to wymianę powietrza w kabinie.

 

Oczekiwania obniżania kosztów

Takie zalecenia podnoszą jednak zużycie prądu i finalnie mogą wpłynąć na ewentualną zmianę ilości zamówionej energii. Sprawy kosztowe zawsze były dla właścicieli parków biurowych istotne, teraz stały się jeszcze ważniejsze. Od techFM oczekiwano w tym roku odpowiednio zoptymalizowanych parametrów działania systemów w budynku, np. temperatury powietrza. Właściwe zaprojektowanie ilości zużywanej energii i niższe koszty są możliwe, jeśli prowadzone są odpowiednie analizy zużycia, a przepływ informacji pomiędzy najemcami, zarządzającym obiektem, a zespołem FM jest efektywny. Optymalizacje wdrażano, ale nie kosztem bieżącej obsługi urządzeń technicznych.

 

Głośne remonty

Lockdown tylko na chwilę wstrzymał prace budowlane i remontowe, które już od późnej wiosny były prowadzone intensywnie. Praca zdalna pracowników etatowych to większy komfort dla budowlańców. Pozwala na przyśpieszenie prac remontowych, nadrabianie zaległości, a czasem nawet na wyprzedzanie harmonogramu zadań. Głośne czy „brudne” prace mogły być prowadzone całą dobę, także w dzień, a nie - tak jak w normalnych okolicznościach - tylko wieczorami i nocą. Firmy prowadziły np. liczne działania związane z integracją automatyki budynkowej, a przede wszystkim prace kubaturowe polegające m.in. na remontach czy przebudowach. Fakt, że w biurowcach ciągle jest zdecydowanie mniej etatowych pracowników pozwala działać bardziej elastycznie.

 

 

 

Wprawdzie ostateczne wyniki poznamy w pierwszym kwartale 2021 roku, ale prawdopodobnie nasza firma miniony rok zakończyła sprzedażą usług TechFM ok. 13% wyższą niż w 2019 roku. Na koniec 2020 roku zarządzaliśmy 7,2 mln mkw. Wzrósł metraż, który obsługujemy w biurach i obiektach logistycznych. Zarówno w 2019r. jak i w 2020r. najwięcej nowych kontraktów pod względem powierzchni, ale też pod względem liczby budynków, zawarliśmy z partnerami logistycznymi. W przypadku obiektów przemysłowych i handlowych zabezpieczamy podobny metraż jak w 2019r. W 2021 roku skupimy się na dalszym rozwoju, szczególnie w perspektywicznych lokalizacjach. Wyróżniamy się jakością, wiemy jak skutecznie zapobiegać awariom, więc nasze portfolio sukcesywnie rośnie. Niezabezpieczony przestój – zarówno w biurze, magazynie jak i hali produkcyjnej - może powodować wysokie koszty finansowe. Dlatego klienci są skłonni zainwestować w bezpieczeństwo, wysoką jakość naszych usług oraz szerokie kompetencje naszych pracowników –Mariusz Kisiel - Dyrektor Operacyjny TechFM w SPIE Building Solutions Sp. z o.o.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Siedziba główna AXI IMMO pozostaje w Spektrum Tower Biuro prasowe
2024-05-16 | 12:00

Siedziba główna AXI IMMO pozostaje w Spektrum Tower

AXI IMMO, największa polska firma doradcza na rynku nieruchomości komercyjnych, zdecydowała się na przedłużenie dotychczasowej umowy najmu oraz dobranie nowej powierzchni pod rozwijające
Nieruchomości Dom Development z rosnącą sprzedażą mieszkań i rekordowym potencjałem przekazań
2024-05-16 | 12:00

Dom Development z rosnącą sprzedażą mieszkań i rekordowym potencjałem przekazań

W I kwartale 2024 roku Grupa Dom Development sprzedała 1 011 lokali netto, tj. o 11% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku, umacniając wiodącą pozycję na rynku mieszkaniowym
Nieruchomości Tajlandia – rajskie krajobrazy i zawiłe przepisy dotyczące inwestycji
2024-05-16 | 09:52

Tajlandia – rajskie krajobrazy i zawiłe przepisy dotyczące inwestycji

Z roku na rok coraz więcej osób decyduje się na zakup nieruchomości poza granicami naszego kraju. Polacy poszukują alternatywnych metod inwestycji oraz sposobów na

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii

– W całym kraju jest już 1,5 tys. stacji 5G obsługujących pasmo C, ale cały czas pracujemy nad zwiększeniem zasięgu i włączamy kolejne. Do końca roku klienci Orange Polska będą korzystać łącznie z 3 tys. stacji, które włączamy zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miejscowościach – zapowiada Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego. Jak podkreśla, ta technologia, która na dobre ruszyła w Polsce z początkiem tego roku, jest dla konsumentów rewolucją w korzystaniu z mobilnego internetu. Wraz z jej upowszechnianiem Polacy kupują też coraz więcej telefonów obsługujących sieć 5G – łącznie w ich rękach jest już 3,25 mln takich smartfonów, a dostępność takiego sprzętu poprawiają coraz bardziej przystępne ceny.

Finanse

Trwają prace nad reformą finansowania samorządów. Mają zyskać większą autonomię i niezależność budżetu od zmian w podatkach

Ministerstwo Finansów przedstawiło założenia reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego. Resort przekonuje, że po jej wprowadzeniu dochody samorządów będą wyższe i niezależne od decyzji podatkowych podejmowanych na szczeblu centralnym. Dochody JST mają być określane poprzez wskazanie procentowego udziału danej jednostki w dochodach podatkowych na jej terenie, nie tylko w przypadku PIT-u i CIT-u, ale też podatku zryczałtowanego. Ministerstwa do końca maja mają też dokonać przeglądu zadań zlecanych samorządom, co będzie służyć ich wystandaryzowaniu.

Transport

Nadchodzi kumulacja inwestycji finansowanych ze środków UE. Wykonawcy muszą się przygotować na problemy z dostępnością kadr i zasobów

W związku z odblokowaniem środków unijnych firmy – zwłaszcza z sektora budowlanego – spodziewają się w tym roku boomu w inwestycjach infrastrukturalnych. Barierą dla ich realizacji może się jednak okazać dostępność rąk do pracy. Przedsiębiorcy obawiają się też, że kumulacja inwestycji w krótkim czasie może pociągnąć za sobą wzrost popytu nie tylko na kadry, ale i materiały czy specjalistyczne usługi podwykonawcze, co z kolei może się przełożyć na wzrost cen. – Od strony formalnej jesteśmy przygotowani do poradzenia sobie z tą kumulacją. Jest możliwość punktowych zmian w prawie zamówień publicznych i tego nie wykluczam – mówi Hubert Nowak, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.