Rok w FM
Mariusz Kisiel - Dyrektor Operacyjny TechFM w SPIE Building Solutions Sp. z o.o.
2020 rok z wielu powodów był bardzo nietypowy dla Facility Management (FM). Biura długo stały puste, a branża wykorzystała ten czas na remonty i głośne prace budowlane. Nie ograniczano zadań związanych z utrzymaniem infrastruktury. Po częściowym powrocie ludzi do pracy nowego znaczenia nabrały usługi związane z utrzymaniem czystości. Ważny był sposób realizacji prac na powierzchniach najemców w czasie ich obecności w biurach. Mimo obaw, trudne miesiące nie przyniosły kryzysu, ale rozwój technologii i wzrost zatrudnienia. Roczna wartość usług Facility Management wynosi ok. 30 mld PLN.
Pierwszy kwartał roku to dynamiczny rozwój zapotrzebowania na usługi techFM i związane z tym szeroko zakrojone działania rekrutacyjne. Wiosną, lockdown gospodarczy wprowadził sporo niepewności. Stałe zlecenia dotyczące utrzymania infrastruktury obiektowej nie zmniejszyły się. Ograniczano jednak usługi dodatkowe. Spadki w tym zakresie równoważyło rosnące zapotrzebowanie na zadania związane z utrzymaniem czystości i przewietrzaniem obiektów. Z kolei praca zdalna obowiązująca w wielu firmach przez dużą część roku, a w efekcie puste biura, umożliwiły prowadzenie prac głośnych i „brudnych” przez całą dobę.
Ludzie kluczowym zasobem
Wchodząc w 2020 rok jednym z największych wyzwań branży FM było pozyskiwanie wartościowych ludzi. Obawy o ich dostępność przekładały się na większą skłonność właścicieli biurowców do inwestowania w technologię, która pozwalałaby zmniejszyć zagrożenia związane z brakiem zasobów ludzkich. W marcu pandemia obniżyła aktywność biznesową w wielu branżach, a zamrożenie gospodarki rodziło obawy o wzrost bezrobocia. Równocześnie budziło też nadzieje na zwiększenie dostępności wartościowego personelu. Ostatecznie bezrobocie nie wzrosło znacząco, a branża FM nawet na chwilę nie zmniejszyła intensywności procesów rekrutacyjnych. Musiała jednie dostosować je do wymogów dystansu społecznego. Obecnie w FM jest zatrudnionych około 630 tys. osób, a w 2020 roku liczba ta wzrosła o około 3-5 proc. Jeśli weźmiemy pod uwagę także sieć firm podwykonawczych, sektor usług Facility Management zatrudnia w Polsce ponad 1 mln osób. Kompetentni pracownicy w dalszym ciągu są kluczowym zasobem FM, a wykwalifikowanej kadry na rynku ciągle brakuje.
Dążenie do innowacji
Brak rąk do pracy wymusza innowacyjność i rozwiązania technologiczne, coraz bardziej zaawansowane pomysły z zakresu tzw. proptech, czyli property technology. Poszukiwane i cenione są techniczne usprawnienia, skracanie procesów, przyspieszanie ich, dopasowanie rozwiązań, poprawianie komunikacji – wszystko co pozwala sprawnie zarządzać nieruchomościami w zautomatyzowany sposób. Rośnie opłacalność inwestycji w technologie w obszarach, gdzie może w przyszłości zabraknąć kadry.
Pandemia nie wstrzymała testowania i wdrażania nowych technologii. Na niektórych polach napędzała nowe potrzeby jak np. zdalny pomiar temperatury w celu wychwytywania chorych. Najwięcej tego typu usprawnień w 2020 roku pojawiło się w zakresie dostosowania infrastruktury do pracy hybrydowej i udostępniania zasobów pracownikom zdalnym. Również obszar serwisowania obiektów, zgłaszanie problemów i kontakt z serwisem został zdigitalizowany i zorganizowany w duchu zasad utrzymywania dystansu społecznego.
Zmiana struktury zleceń
Liczba zamówień dotyczących stałego utrzymania infrastruktury na rynku biurowym nie spadła w 2020 roku. Te prace realizowano zgodnie z harmonogramem, chociaż były nieco trudniejsze do wykonania. Konieczne było i jest izolowanie zespołów serwisowych po to, żeby w razie zakażenia nie wyłączać z pracy zbyt wielu ludzi.
Na rynku biurowym nieco spadło zapotrzebowanie na tzw. prace dodatkowe. Są to zadania związane z podnoszeniem standardu – audyty, modernizacje, naprawy, wymiany urządzeń oraz instalacji, czyli wszelkiego rodzaju usprawnienia obiektu. Te ograniczenia były jednak równoważone przez rosnące zapotrzebowanie wynikające z zagrożeń covidowych. Nowe zalecenia dotyczyły np. intensywnego przewietrzania obiektów z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury budynkowej.
Innym przykładem działań zapobiegających szerzeniu się epidemii jest ingerencja w pracę wind. Dźwigi (jeśli to możliwe) powinny być programowane tak, aby nieużywane kabiny automatycznie zjeżdżały na dół, a drzwi pozostawały otwarte. Zwiększa to wymianę powietrza w kabinie.
Oczekiwania obniżania kosztów
Takie zalecenia podnoszą jednak zużycie prądu i finalnie mogą wpłynąć na ewentualną zmianę ilości zamówionej energii. Sprawy kosztowe zawsze były dla właścicieli parków biurowych istotne, teraz stały się jeszcze ważniejsze. Od techFM oczekiwano w tym roku odpowiednio zoptymalizowanych parametrów działania systemów w budynku, np. temperatury powietrza. Właściwe zaprojektowanie ilości zużywanej energii i niższe koszty są możliwe, jeśli prowadzone są odpowiednie analizy zużycia, a przepływ informacji pomiędzy najemcami, zarządzającym obiektem, a zespołem FM jest efektywny. Optymalizacje wdrażano, ale nie kosztem bieżącej obsługi urządzeń technicznych.
Głośne remonty
Lockdown tylko na chwilę wstrzymał prace budowlane i remontowe, które już od późnej wiosny były prowadzone intensywnie. Praca zdalna pracowników etatowych to większy komfort dla budowlańców. Pozwala na przyśpieszenie prac remontowych, nadrabianie zaległości, a czasem nawet na wyprzedzanie harmonogramu zadań. Głośne czy „brudne” prace mogły być prowadzone całą dobę, także w dzień, a nie - tak jak w normalnych okolicznościach - tylko wieczorami i nocą. Firmy prowadziły np. liczne działania związane z integracją automatyki budynkowej, a przede wszystkim prace kubaturowe polegające m.in. na remontach czy przebudowach. Fakt, że w biurowcach ciągle jest zdecydowanie mniej etatowych pracowników pozwala działać bardziej elastycznie.
Wprawdzie ostateczne wyniki poznamy w pierwszym kwartale 2021 roku, ale prawdopodobnie nasza firma miniony rok zakończyła sprzedażą usług TechFM ok. 13% wyższą niż w 2019 roku. Na koniec 2020 roku zarządzaliśmy 7,2 mln mkw. Wzrósł metraż, który obsługujemy w biurach i obiektach logistycznych. Zarówno w 2019r. jak i w 2020r. najwięcej nowych kontraktów pod względem powierzchni, ale też pod względem liczby budynków, zawarliśmy z partnerami logistycznymi. W przypadku obiektów przemysłowych i handlowych zabezpieczamy podobny metraż jak w 2019r. W 2021 roku skupimy się na dalszym rozwoju, szczególnie w perspektywicznych lokalizacjach. Wyróżniamy się jakością, wiemy jak skutecznie zapobiegać awariom, więc nasze portfolio sukcesywnie rośnie. Niezabezpieczony przestój – zarówno w biurze, magazynie jak i hali produkcyjnej - może powodować wysokie koszty finansowe. Dlatego klienci są skłonni zainwestować w bezpieczeństwo, wysoką jakość naszych usług oraz szerokie kompetencje naszych pracowników –Mariusz Kisiel - Dyrektor Operacyjny TechFM w SPIE Building Solutions Sp. z o.o.

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.