„Allegro dla rolników” już w Polsce. Rusza duńska platforma Commoditrader
Inntu
ul. Traugutta 115C
80-226 Gdańsk
alina.geniusz|inntu.pl| |alina.geniusz|inntu.pl
531 150 022
www.inntu.pl
O 12 mln ton (2%) w tym roku wzrośnie ilość zboża w światowym handlu według szacunków Międzynarodowej Rady Zbożowej (IGC). W sezonie 2020/2021 wolumen zboża w światowym obrocie handlowym przekroczy już 2,2 miliarda ton. Przy tak ogromnych wolumenach coraz większą rolę odgrywają narzędzia cyfrowe, ułatwiające optymalizację handlu zbożem. W Danii już 40% rolników zarejestrowało się na cyfrowej giełdzie zbożowej Commoditrader, a producenci zbóż korzystający z platformy uzyskali nawet o 12% lepsze ceny zbytu. Giełda Commoditrader jest już dostępna w Polsce.
Commoditrader zapewnia producentom i nabywcom lepszy i szerszy dostęp do rynku, a co najważniejsze - pozwala na uzyskanie korzystniejszych cen i to dla obu stron transakcji. Duńskie i rumuńskie doświadczenia mówią o uzyskaniu cen nawet o 12 proc. lepszych od średnich cen rynkowych uzyskanych w tradycyjnej formie handlu w tym samym czasie.
Użytkownicy mogą zarówno sprzedawać, jak i skupować zboże tak, jak na znanych w Polsce platformach do e-handlu: Allegro czy OLX. Kupujący i sprzedający mogą zgłosić swoje zainteresowanie zakupem lub sprzedażą poprzez tworzenie lub wystawianie ofert na licytacje.
Giełda z towarem i transportem
Z cyfrowej giełdy Commoditrader korzystają zarówno rodzinne gospodarstwa, jak i wielcy producenci, oferujący duże partie towarów, a także pośrednicy, doradcy, młyny czy hodowcy poszukujący pasz. Użytkownicy mogą porównać oferty z całej Polski i z zagranicy za pomocą kilku kliknięć, a pośrednicy w jednym miejscu znajdą oferty zarówno sprzedających, jak i kupujących zboże. Podstawową funkcjonalnością platformy jest giełda, czyli miejsce, gdzie użytkownicy będą mogli tworzyć oferty kupna lub sprzedaży.
Korzystający z aplikacji będą mogli dodawać certyfikaty, określać parametry jakości towarów, a także tworzyć określone ceny dla różnych segmentów odbiorców.
Jedną z najważniejszych funkcji Commoditrader jest możliwość zakupu towaru łącznie z transportem – platforma ułatwi kontakt z niezależnym dostawcą logistycznym.
- Wierzymy, że można uczestniczyć w handlu na uczciwych zasadach i z równym dostępem do informacji – mówi Ida Boesen, współtwórczyni Commoditrader, która swą karierę zawodową zaczynała właśnie w sektorze rolnym. - Przy tworzeniu platformy przyświecała nam chęć zapewnienia producentom zbóż lepszego i szerszego dostępu do rynku. Dzięki naszemu produktowi, rolnicy będą mieli lepszy punkt wyjścia do negocjacji cen, a także lepszy dostęp do różnych rodzajów partnerów: producentów, handlowców, młynów, pośredników. I to wszystko w jednym miejscu.
Nowe technologie w handlu i rolnictwie
Jak podaje OECD, cyfryzacja handlu żywnością zachodzi z niespotykaną dotąd prędkością na całym świecie. Wraz z rosnącym stopniem globalnych współzależności, większym zapotrzebowaniem na dostawę na czas i coraz wyższymi wolumenami, procesy w handlu muszą być szybsze i bardziej niezawodne niż kiedykolwiek wcześniej.
- Transformacja cyfrowa w międzynarodowym handlu spowodowała między innymi obniżenie kosztów oraz połączyła większą liczbę przedsiębiorstw i konsumentów na całym świecie. - wyjaśnia Julie Koch Fahler, współzałożycielka Commoditrader, mająca doświadczenie w branży technologicznej. - Cyfryzacja zwiększa zakres, skalę i szybkość handlu. Umożliwia dostarczanie produktów i usług większej liczbie odbiorców. Korzystanie z nowych, innowacyjnych rozwiązań i narzędzi cyfrowych powoduje zwiększenie przewagi konkurencyjnej, ułatwia zarządzanie przedsiębiorstwem, przezwycięża bariery wzrostu. Te zmiany następują także w rolnictwie.
Korzystanie z Commoditrader jest bezpłatne, za wyjątkiem wybranych funkcjonalności. Nieodpłatne są najważniejsze funkcje - czyli możliwość wystawiania nieograniczonej liczby ogłoszeń, składanie nieograniczonej liczby umów, korzystanie z opcji pośrednictwa transportu, rekomendacje, możliwość ubezpieczenia transakcji, zarządzanie transportem, samoobsługowe centrum wsparcia.
Płatny dostęp do platformy dodatkowo oferuje m.in. dostęp do informacji cenowych i rynkowych, dostęp do pełnej bazy użytkowników, ceny kontraktów futures, indywidualne wdrożenie do programu, a także – już w wersji PRO – testy laboratoryjne, czyli badanie jakości zboża dwa razy do roku.
Rynek zbóż w liczbach:
- Międzynarodowa Rada Zbożowa (IGC) przewiduje wzrost światowej produkcji zbóż w sezonie 2020/2021 o 12 mln ton do 2230 mln t (+ 2% r/r).
- Komisja Europejska szacuje, że jeżeli nie wystąpią większe zakłócenia pogodowe, to w sezonie 2020/2021 produkcja zbóż w Unii Europejskiej powinna osiągnąć 287,8 mln ton. Jest to wynik o 2,2% niższy niż poprzedzającym sezonie, ale wciąż o 2,2% wyższy niż średnia z 5 lat.
- Biuro Analiz i Strategii Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa podaje, że zbiory zbóż w Polsce w roku 2019 wyniosły 28,8 mln ton i były o 7% większe niż w 2018 r, ale o 4% mniejsze od średnich zbiorów w latach 2013-2017.
Commoditrader w liczbach:
- 2157 zarejestrowanych użytkowników z Danii i Rumunii,
- 4,9 mln ton zboża w obrocie,
- 5 zarejestrowanych firm transportowych,
- 10 czerwca 2020 - start platformy w Polsce.
O firmie:
Commoditrader to europejska platforma handlowa dla rolników oraz międzynarodowych firm handlowych, założona w Danii w 2018 r. Dzięki platformie użytkownicy mogą porównywać ceny produktów rolnych z całej Polski i z zagranicy za pomocą kilku kliknięć. Pośrednicy w jednym miejscu znajdą oferty zarówno sprzedających, jak i kupujących zboże. Podstawową funkcjonalnością platformy jest giełda, czyli miejsce, gdzie użytkownicy mogą tworzyć oferty kupna lub sprzedaży.
Platforma dostępna jest w Danii, Rumunii i w Polsce, a wkrótce w kolejnych krajach w Europie. Liczba zarejestrowanych użytkowników wynosi ponad 2100 rolników i firm handlowych. Obrót zbożem za pośrednictwem Commoditrader wynosi 4,9 mln ton. Firma współpracuje z 5 firmami transportowymi, zatrudnia 17 pracowników. W 2019 r. otrzymała nagrodę New Nordic FinTech Award w ramach Tygodnia FinTech w Kopenhadze, a rok wcześniej - nagrodę Agricultural Innovation 2018.

Czy kolejne nowoczesne gospodarstwo zostanie zlikwidowane decyzją urzędników podległych MRiRW?

SVI podwaja moce produkcyjne, otwierając drugi moduł szklarni w Zdunowie

Sytuacja w rolnictwie w 2024 i prognoza krótkookresowa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.