Komunikaty PR

Badania: Jak kupują rolnicy? Mniej ufni i bardziej patriotyczni

2024-09-24  |  10:30
Biuro prasowe
Kontakt
Alina Geniusz-Siuchnińska
Inntu

ul. Traugutta 115C
80-226 Gdańsk
alina.geniusz|inntu.pl| |alina.geniusz|inntu.pl
531 150 022
www.inntu.pl

Dobre, bo polskie – nie wydaje się w przypadku rolników tylko marketingowym sloganem. Tylko dla co dziewiątego z nich pochodzenie produktów nie ma znaczenia – wynika z badania agencji Inny Format przeprowadzonego dla Inntu, agenci marketingowej.

Czym się kierują przy zakupach? Komu ufają? Co jest dla nich ważne? Preferencje zakupowe polskich rolników nie są zbyt często badane. To zaskakujące, bo na wsi mieszka prawie 40 proc. Polaków. Jak wynika z ostatnich dostępnych danych GUS w 2023 r. gospodarstwa domowe rolników miały najniższy udział wydatków w dochodach (zaledwie 50,9 proc.). W dłuższym okresie powinno się to przekładać na stopę oszczędności, a więc i potencjał kupowania produktów.

Rolnicy coraz rzadziej utrzymują się z hodowli lub uprawy. Aż 42 proc. jako główne źródło utrzymania wskazuje przychody spoza rolnictwa – wynika z badania agencji Inny Format przeprowadzonego w sierpniu 2024 r. na grupie 500 właścicieli gospodarstw rolnych z różnych regionów Polski. To nawet więcej niż w badaniu „Polska wieś i rolnictwo 2023” zleconym przez Ministerstwo Rolnictwa i rządowe agencje – tamtejsze dane pokazywały, że co czwarty ankietowany podejmował się pracy pozarolniczej.

Jest to zbieżne z subiektywną oceną sytuacji gospodarstw rolnych, wyłaniającą się z obu półrocznych badań koniunktury w 2023 r. przeprowadzonych przez GUS. Przy ocenie opłacalności produkcji rolniczej saldo odpowiedzi negatywnych w stosunku do pozytywnych było ostatnio rekordowe – w obu pomiarach powyżej minus 60 punktów procentowych. Ucieczka od mniej do bardziej opłacalnej aktywności, to kolejny argument za tym, że potencjał konsumencki rolników będzie rósł.

Przyzwyczajenia biorą górę

Gdy rolnicy już kupują, robią to nieco inaczej niż większość Polaków. Wciąż istotna jest cena, ale górę w ich decyzjach biorą przyzwyczajenia. Na pytanie „Czym się głównie kierujesz robiąc zakupy?”, aż 41 proc. odpowiedziało, że najchętniej sięgają po sprawdzone produkty. Cena (40 proc.) i jakość (34 proc.) odgrywają nieco mniejszą rolę. Przy czym wypróbowane wyroby w największym stopniu preferują najmłodsi z nich (18-39 lat), a cena ma znaczenie bardziej dla kobiet (aż dla 49 proc.), niż mężczyzn.

To o tyle ciekawe, że Polacy, a szerzej mieszkańcy Europy Środkowo-Wschodniej (CEE), są bardziej wrażliwi na ceny niż obywatele innych krajów. Aż 60 proc. Polaków ankietowanych przez PwC w styczniu i lutym 2024 r. odpowiedziało, że to ona w największym stopniu wpływa na ich zakupy żywieniowe.

W jeszcze większym stopniu siłę przyzwyczajenia widać po odpowiedziach na pytanie o to, skąd czerpią informacje o produktach. Aż 53 proc. kieruje się tu własną wiedzą, doświadczeniem. Media, przynajmniej deklaratywnie, nie są tu istotnym źródłem informacji – na internet wskazuje 30 proc., telewizję 5 proc., a radio 1 proc. Nie powinno zaskakiwać, że z internetu częściej korzystają najmłodsi ankietowani (18-39 lat), a najmniej najstarsi (50 lat i więcej) – odsetek odpowiedzi spada tu z 43 proc. do zaledwie 18-19 proc.

Różni od pozostałych

Z badania „Zwyczaje konsumenckie rolników” wynika też dość niski poziom zaufania do cudzych opinii. Choć niemal co czwarta pytana osoba twierdziła, że wiedzę na temat tego, co i gdzie kupić, czerpie od innych osób – znajomych, rodziny, sprzedawców - to równocześnie zaledwie 4 proc. utrzymuje, że ostateczną decyzję o zakupie podejmuje kierując się ich zdaniem.

To duża różnica w porównaniu np. z polskimi internautami. W zeszłorocznym badaniu „Preferencje zakupowe Polaków” przeprowadzonym dla Allegro przez SW Research, wynika, że 44,3 proc. uwzględnia opinie znajomych podczas zakupów. Różnice można tłumaczyć nie tylko innym zachowaniem, ale też dość niskim wykorzystaniem informacji z internetu przez rolników.

Z wielu badań dotyczących motywacji zakupowych Polaków wyłania się silna pozycja gazetek promocyjnych, powszechnie wykorzystywanych w handlu detalicznym do przyciągania klientów. W badania CPS GfK „Shopping monitoring” korzystanie z nich przy podejmowaniu decyzji potwierdziło aż 50 proc. Polaków. Dla rolników to także brane pod uwagę źródło informacji, ale z badania przeprowadzonego na zlecenie Inntu wynika, że zaledwie dla 14 proc.

Może to tłumaczyć ich subiektywne odczucie podatności na przekaz reklamowy. 55 proc. ankietowanych przez gdańską agencję badawczą Inny Format stwierdziło, że nigdy nie kupiło produktu pod wpływem reklamy. Według deklaracji z badania na jej wpływ są „uodpornieni” przede wszystkim najstarsi respondenci, nieco częściej mężczyźni (56%) niż kobiety (48%).

Wciąż silną pozycję jako medium reklamowe ma na polskiej wsi telewizja. Reklama na srebrnym ekranie skłania do zakupu niemal tak samo często, co reklama w internecie (odpowiednio 21 i 22 proc.).

Dobre, bo polskie

Rolnicy doskonale wiedzą, od czego zależy ich dobrobyt – od tego, by Polacy kupowali ich produkty. I działa to w obie strony. Dla zaledwie 12 proc. polskie pochodzenie wyrobów nie ma znaczenia. Niemal połowa (49 proc.) uważa, że kupowanie rodzimych towarów za bardzo ważne – i to bez względu na cenę. Kolejne 39 proc. podziela tę opinię, ale na ostatecznym wyborze waży cena.

- To cenne wskazania dotyczące komunikacji, adresowanej do tej grupy odbiorców - mówi Maciej Kuźmicz, prezes agencji marketingowej Inntu. - Istotnym wyzwaniem może być dotarcie do rolników z nowymi produktami, zwłaszcza tymi o bardziej złożonej strukturze. Reklamy w internecie czy social mediach mogą się okazać dalece niewystarczające.

- Rolnicy są nie tylko producentami polskiej żywności, ale stanowią znaczącą, bo bardzo liczną, grupę konsumentów. A mimo to, w badaniach marketingowych są często pomijani – wiele badań skupia się wyłącznie na mieszkańcach miast, jako typowych, czy może pożądanych przez marketerów, konsumentach. Jak pokazują wyniki omawianego badania – to duży błąd, bo jest to grupa dość istotnie różniąca się od reszty – czyli miejskiej częściej populacji Polski. Warto o tym pamiętać planując ogólnopolskie działania marketingowe czy komunikacyjne. – dodaje Artur Cieśliński, prezes agencji badawczej Inny Format.

Jaki obraz klientów z terenów wiejskich wyłania się z badania Innego Formatu dla agencji Inntu? Przede wszystkim różnią się nieco od typowych polskich konsumentów. Trudniej do nich dotrzeć z przekazem, bardziej ufają sobie niż innym, stawiają na polskie produkty, ale cena wciąż ma dla nich znaczenie.

Badanie ilościowe „Zwyczaje konsumenckie rolników” zostało przeprowadzone przez agencję badawczą Inny Format na zlecenie firmy Inntu między 5 a 20 sierpnia na 500 osobowej grupie osób posiadających gospodarstwa rolne o powierzchni co najmniej 1 ha i prowadzących na nich działalność rolną. 79 proc. ankietowanych stanowili mężczyźni, a 21 proc. kobiety.

Inn|tu
Agencja doradztwa marketingowego i PR, założona w 2016 roku. Zajmuje się przygotowaniem i wdrożeniem strategii komunikacji dla firm i instytucji, wdraża rozwiązania w obszarze dialogu z interesariuszami, PR, digital. Konsultanci Inn|tu pracują w oparciu o własną metodologię. Dziś Inn|tu to zespół specjalistów, pracujących w Trójmieście i w Warszawie na rzecz firm z takich sektorów jak ubezpieczenia (Allianz), retail (Centrum Handlowe Riviera w Gdyni), energetyka i technologie (Greenway), instytucje samorządowe, a także wielu innych. Nagrodzeni Złotymi Spinaczami w 2018 i 2021 roku.

Inny Format
Agencja badawcza z Gdańska, obecna na rynku od 2011 roku. Zajmuje się badaniami marki i komunikacji, nowych produktów i innowacji oraz user experience. Wykorzystuje pełne spektrum metod i technik badawczych. Pracowali m.in. dla Grupy Energa, Grupy Lotos, ERGO Hestia, Neuca, Masterlease.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Inntu
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Rolnictwo SVI podwaja moce produkcyjne, otwierając drugi moduł szklarni w Zdunowie Biuro prasowe
2024-12-02 | 01:00

SVI podwaja moce produkcyjne, otwierając drugi moduł szklarni w Zdunowie

SVI podwaja moce produkcyjne, otwierając drugi moduł szklarni w Zdunowie. Firma już zapowiada kolejne inwestycje Dzięki uruchomieniu drugiego modułu szklarni w podwarszawskim Zdunowie,
Rolnictwo Sytuacja w rolnictwie w 2024 i prognoza krótkookresowa
2024-11-26 | 15:30

Sytuacja w rolnictwie w 2024 i prognoza krótkookresowa

Santander Leasing zaprezentował z analizę AGROskop dotyczącą bieżącej sytuacji w rolnictwie, w tym uwzględniającą otoczenie makroekonomiczne oraz koniunkturę i inwestycje oraz prognozę
Rolnictwo Lignosulfoniany – moc natury w nawozach dolistnych foliQ
2024-10-29 | 14:00

Lignosulfoniany – moc natury w nawozach dolistnych foliQ

Współczesne rolnictwo stale poszukuje rozwiązań, które jednocześnie zwiększają plonowanie upraw i są przyjazne dla środowiska. Na tym tle wyróżnia się technologia

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy

Spółka PGE Dystrybucja podpisała z firmą Ericsson umowę na dostawę blisko 600 systemów zasilania dla radiowych stacji bazowych i transmisyjnych węzłów agregacyjnych w ramach Programu LTE450. Jest to już ostatni kontrakt na dostawę kluczowych składników sprzętu telekomunikacyjnego sieci LTE450. Jego realizacja ma umożliwić budowę sieci o kluczowym znaczeniu dla sektora energetycznego, co przyspieszy jego cyfryzację.

Ochrona środowiska

Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna

Lasy Państwowe przedstawiły plan zwiększenia ochrony dla 17 proc. terenów leśnych, którymi zarządzają. To w sumie ponad 1,2 mln hektarów, z których 0,5 mln ha ma być całkowicie wyłączone z pozyskania drewna. Dodatkowa ochrona obejmie najcenniejsze przyrodniczo lasy w Polsce, w tym m.in. nadleśnictwa Puszczy Białowieskiej i najstarsze lasy w Polsce. Przedstawiciele LP podkreślają, że propozycja jest bezpieczna gospodarczo, ponieważ uwzględnia potrzeby przemysłu drzewnego i lokalnych mieszkańców.

Telekomunikacja

M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej

– Nie pohukiwanie w Parlamencie Europejskim, ale twarde sankcje, które Komisja powinna jak najszybciej zaproponować – mówi Maciej Wąsik, europoseł z PiS, zapytany o potrzebną reakcję państw Unii Europejskiej na uszkodzenie kabli biegnących na dnie Morza Bałtyckiego. Jak podkreśla, nikt nie ma wątpliwości, że to element wojny hybrydowej prowadzonej przez Rosję. Dlatego potrzebna jest jednolita i silna odpowiedź UE oraz większe wsparcie dla Ukrainy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.