Dlaczego polskie ciągniki się psują - analiza PETRONAS
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl
Choć tradycyjne żniwa dobiegły już końca, to trwają jeszcze zbiory roślin uprawnych takich jak buraki czy ziemniaki. Mimo to przeszło 1,5 miliona maszyn rolniczych dalej pracuje w polu, aby przyszykować grunt pod nowe zasiewy. Eksperci PETRONAS wskazują z czym wiąże się intensywna eksploatacja ciągników w trakcie sezonu rolnego, co najczęściej się w nich psuje i podpowiadają, jak przeciwdziałać nieplanowanym przestojom.
Statystyki Centralnej Ewidencji Pojazdów podają, że w zeszłym roku zarejestrowano w kraju ponad 11 tysięcy nowych ciągników. Natomiast, według Rocznika Statystycznego GUS-u, po polskich polach jeździ ich niespełna 1,448 miliona sztuk (dane z 2020 roku). W ostatniej dekadzie ta liczba utrzymuje się na zbliżonym poziomie. To co się zmienia, to średnia moc silników, które umożliwiają obrobienie większego areału. Przed 20-laty, przeciętny ciągnik oferował 39,3 kW, dzisiaj zbliżamy się do 47 kW. Nowoczesne maszyny oferują nie tylko wydajniejszy napęd, ale także pakiet udogodnień elektronicznych ułatwiających codzienną pracę.
W przeprowadzonym w 2017 roku Niezależnym Badaniu Opinii Rolników NBOR przez badaczy z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu wzięło udział 650 rolników z całego kraju. Ankietowani zostali zapytani o odporność ich maszyn na różne awarie. Najniższy wynik pod względem bezawaryjności dla badanych maszyn wyniósł 3,92 (w skali 0-5) i dotyczył układu chłodzenia. Na drugim miejscu od końca znalazł się układ pneumatyczny (3,92) a na trzecim instalacja elektryczna (3,95), na dalszych miejscach znalazły przekładnie (4,01) i układ hydrauliczny (4,03). Innymi słowy to oznacza, że uczestnicy ankiety najczęściej spotykają się z awariami układu chłodzenia, pneumatyki i hydrauliki, czyli elementów wymagających regularnej konserwacji i jakościowych płynów funkcjonalnych.
Prawidłowa eksploatacja wydłuża żywotność kluczowych układach
Przeciętny ciągnik pracuje około 700–800 motogodzin rocznie, z czego 250-300 mtg przypada na szczyt sezonu w lipcu, sierpniu i początku września. Oczywiście, liczba ta zależy od warunków pracy i prędkości obrotowej silnika. W trudnym terenie maszyny zużywają się znacznie szybciej niż podczas lżejszych zadań. W starszych, bardziej wyeksploatowanych ciągnikach, serwis olejowy z reguły odbywa się co 200-250 mtg. Natomiast nowsze silniki potrzebują zmiany co 400-500 mtg.
- Prosta matematyka pokazuje zatem, że w ciągu roku warto przynajmniej dwa razy wymienić olej w swojej maszynie. Najlepiej się za to zabrać zaraz po szczycie sezonu, czyli właśnie teraz. Współpracujący z PETRONAS producenci ciągników z grupy CNH rekomendują serwis olejowy co około 400-500 motogodzin. Jednocześnie, interwał płynów funkcyjnych – przekładniowych, UTTO, hydraulicznych – wynosi około 1000 mtg. – przypomina Magdalena Szczepańska, Doradca Techniczny PETRONAS Lubricants International.
Planując czynności serwisowe warto uwzględnić warunki terenowe w jakich pracuje maszyna. Im trudniejsza ziemia, tym krótsze interwały olejowe. Oleje silnikowe, przekładniowe, UTTO, do pracy w ekstremalnych warunkach muszą więc spełniać wszystkie rygorystyczne normy, w tym zachować odporność na utlenianie i wpływać na utrzymanie temperatury roboczej. Istotne znaczenie ma sprawność skomplikowanych podzespołów, które coraz częściej spotykamy w nowoczesnych ciągnikach – filtry DPF, wtryski Common Rail czy różne czujniki kontrolujące stan maszyny. Dlatego, aby utrzymać w ruchu swój ciągnik nie warto oszczędzać na jakości smarowania.
Oleje PETRONAS nie tylko do bolidów Formuły 1
Znany z zaangażowania w motorsport koncern od lat współpracuję również z producentami sprzętu rolniczego z Grupy CNH. Dzięki temu, w tych samych laboratoriach powstają oleje i płyny funkcyjne zarówno dla Lewisa Hamiltona, jak i do ciągników CASE, New Holland i Steyr. Co równie istotne, w pracach projektowych uczestniczą przedstawiciele CNH, co ma zapewnić jak najlepsze dostosowanie specyfiki płynów do potrzeb sprzętu dla rolników. PETRONAS oferuje dwie dedykowane linie produktowe dla maszyn rolniczych: AKCELA dla maszyn CASE i STEYR oraz AMBRA dla maszyn New Holland. Do tego oleje z linii Tutela są zgodne ze specyfikacją przekładni i układów hydraulicznych ciągników z Grupy CNH.
- Wspomniane gamy olejowe obejmują zarówno płyny do smarowania układu napędowego, jak i przekładni i hamulców hydraulicznych. Spełniają one wszystkie rygorystyczne normy środowiskowe mają rekomendację od producentów maszyn wyposażonych w systemy HI-eSCR, Common Rail, filtry cząstek stałych (DPF) i turbinę o zmiennej geometrii. Poza liniami Akcela i Ambra, PETRONAS oferuje również uniwersalne produkty pod marką Arbor, które spełniają specyfikacje techniczne pozostałych dostawców sprzętu rolniczego – podsumowuje Magdalena Szczepańsk

Rolnicy dostaną 70 procent dopłaty

Czy kolejne nowoczesne gospodarstwo zostanie zlikwidowane decyzją urzędników podległych MRiRW?

SVI podwaja moce produkcyjne, otwierając drugi moduł szklarni w Zdunowie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.