Komunikaty PR

Polskie marchewki i cebule na przekór inflacji

2023-03-21  |  12:00
Biuro prasowe

W ostatnim czasie w przestrzeni medialnej pojawiły się liczne doniesienia na temat rekordowo drogich warzyw. Mimo że w tym okresie ich ceny co roku wzrastają, obecnie po raz pierwszy osiągnęły aż tak wysoki poziom. Analitycy EMIS (ISI Emerging Markets Group) tłumaczą, co mogło być tego przyczyną.

21 marca 2023 – Uprawa szklarniowa warzyw i owoców przyzwyczaiła nas do tego, że nawet w środku zimy w sklepach bez problemu można kupić pomidory, ogórki czy paprykę. I to mimo że ich zbiory przypadają na miesiące letnie. Niestety wzrost inflacji i wojna w Ukrainie przyczyniły się do ogromnego wzrostu cen energii, przez co ogrzewanie szklarni stało się kosztownym i w wielu przypadkach mało opłacalnym przedsięwzięciem.

Cenowa spirala szklarniowych warzyw

Na sklepowych półkach największe emocje wśród konsumentów, co wynika z ostatnich doniesień medialnych, wzbudza cena pomidorów. Jednak, aby mogły one trafić w marcu do sklepów czy na targowiska, muszą dojrzewać w szklarniach. Produkcja szklarniowa wymaga bardzo dużo energii, a jej koszty osiągają zawrotne kwoty. Z tej przyczyny wielu krajowych producentów w ogóle zrezygnowało z uprawy tego warzywa. Z danych wynika, że import wcale nie okazał się korzystniejszy – atak zimy w Hiszpanii i Maroku, skąd w 2022 r. Polska importowała ponad 80 tys. ton pomidorów, przyniósł ogromny spadek w tamtejszych uprawach. Jeśli dystrybutorzy zdecydują się na transport, również muszą zapłacić dużo więcej ze względu choćby na wyższe ceny paliwa.

Lokalne znaczy tańsze

Pomidor, papryka czy ogórek jeszcze nie tak dawno były warzywami uprawianymi lokalnie sezonowo. Uprawa szklarniowa przyzwyczaiła konsumentów, że zimą na sklepowych półkach pojawiły się dorodne, czerwone gargamele i bawole serca. Według opracowanego przez analityków EMIS (ISI Emerging Markets Group) raportu „Poland Agribusiness Sector 2022/2023” polscy rolnicy stawiają przede wszystkim na uprawę polową. W 2020 r. aż 79,5 proc. produkcji stanowiły warzywa uprawiane na polach, a zaledwie 20,5 proc. w szklarniach (a to oznacza spadek o 3 pkt. proc. w stosunku do 2019 r.).

Cebula i marchew to jedne z najpopularniejszych warzyw w naszym kraju. Raport EMIS „Poland Agribusiness Sector 2022/2023” wskazuje, że aż 17,3 proc. wszystkich polskich warzyw uprawianych na polach w 2020 r. stanowiły marchewki. Cebulom przypadło niewiele mniej, bo 17,1 proc. Najczęściej na polach można zobaczyć kapustę (18,4 proc.). Raport potwierdza, że pomidory nie należą do najchętniej uprawianych warzyw – i tu można upatrywać między innymi powodu, skąd aktualne ceny. Pomidory stanowiły zaledwie 4,8 proc. tutejszych pól.

Polska oferta warzyw i owoców

Analitycy EMIS przypominają w swojej analizie, że Polska nie jest dużym producentem warzyw – w 2020 r. zajęły one zaledwie 6,9 proc. na wykresie całkowitej wielkości produkcji roślinnej według rodzaju (liderem pozostają zboża z 50,2 proc.). W tym miejscu warto podkreślić wielkość polskiej produkcji owoców – ponieważ, jak wskazuje raport „Poland Agribusiness Sector 2022/2023”, to aż 25,5 proc. wszystkich roślin. Niekwestionowanym rekordzistą od lat pozostają jabłka. W 2021 r. Polska wyprodukowała aż 4,01 mln ton, stając się europejskim czempionem. To wynik prawie dwukrotnie większy niż zajmujące drugie miejsce Włoch (2,21 mln ton jabłek) i pozostawiający w tyle zamykającą podium Francję (1,61 mln ton).

Nasz kraj, jak podkreślają analitycy EMIS, może zaoferować konsumentom lokalne, wartościowe produkty rolne. Ich wybór może nie jest na tyle bogaty, aby zapełnić regały w supermarketach. Jednak zwrócenie się ku nieimportowanym, a więc i odpowiednim do danego sezonu warzywom i owocom może pozwolić ominąć produkty najbardziej dotknięte cenową spiralą.

 

Źródło: EMIS Insights „Poland Agribusiness Sector 2022/2023” (dostępny w zakładce Więcej informacji)

 

O ISI Emerging Markets Polska: 

ISI Emerging Markets Group – wiodący dostawca informacji (danych, analiz, badań, raportów) makroekonomicznych, spółkowych i branżowych na temat rynków wschodzących i rozwiniętych. Firma posiada 20 biur na całym świecie oraz profesjonalny zespół konsultantów, analityków, programistów, inżynierów, specjalistów od danych i treści (ponad 500 osób zatrudnionych).

ISI Emerging Markets Group składa się z trzech marek: EMIS (wrażliwe i trudno dostępne dane o firmach, branżach i krajach rynków wschodzących), CEIC (kompleksowe i dokładne dane makroekonomiczne dotyczące ponad 200 gospodarek rynków wschodzących i rozwiniętych, analizy i badania ekonomiczne oraz inwestycyjne dla ekonomistów, analityków, inwestorów, korporacji i uniwersytetów) oraz REDD (istotne informacje o katalizatorach transakcyjnych z rynków wschodzących).

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Rolnictwo Jak zadbać o lepsze zyski w branży ogrodniczej dzięki zabezpieczeniom? Biuro prasowe
2024-03-28 | 12:00

Jak zadbać o lepsze zyski w branży ogrodniczej dzięki zabezpieczeniom?

Rozpoczął się sezon wiosenny, który przynosi ze sobą nie tylko kolorowe kwiaty, ale także wyzwania dla branży. Niepewna pogoda i wymagająca sytuacja na rynku skłania
Rolnictwo DANONE podsumowuje rok realizacji nowej strategii zrównoważonego rozwoju
2024-02-19 | 10:00

DANONE podsumowuje rok realizacji nowej strategii zrównoważonego rozwoju

Kondycja zdrowotna społeczeństw oraz stan planety stanowią nierozerwalny związek – kierując się takim podejściem, firma w ciągu ostatnich 12 miesięcy zrealizowała
Rolnictwo Zakończono audyt rolnictwa regeneratywnego gospodarstw współpracujących z Danone
2024-02-05 | 15:00

Zakończono audyt rolnictwa regeneratywnego gospodarstw współpracujących z Danone

W 100% gospodarstw dostarczających  mleko na potrzeby produkcji produktów mlecznych Danone w Polsce zrealizowano audyt poziomu wdrożenia praktyk rolnictwa regeneratywnego. Tym samym

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.