Komunikaty PR

Ponad 9,7 mln zł premii Fairtrade dla rolników, dzięki odpowiedzialnym zakupom

2024-05-27  |  14:03
Biuro prasowe

W 2023 roku wartość rynku Fairtrade w Polsce osiągnęła niemal 1 mld złotych i jest to wzrost o 23% w porównaniu do roku poprzedniego. To kolejny dowód na to, że Polacy chcą kupować świadomie i coraz częściej decydują się na certyfikowane produkty. Od 10 maja do 10 czerwca trwa miesiąc Fairtrade – cykliczna kampania, której celem jest promowanie idei Sprawiedliwego Handlu oraz zwiększanie rozpoznawalności znaku FAIRTRADE wśród konsumentów i firm. 

Miesiąc Fairtrade to świetny czas, aby zastanowić się, co jako konsumenci możemy zrobić, aby wspierać ideę Sprawiedliwego Handlu. Okazuje się, że z pozoru zwykłe uwzględnienie w codziennych zakupach produktów z certyfikatem Fairtrade może mieć znaczący wpływ na budowanie bardziej sprawiedliwego świata. Jako konsumenci mamy ogromny i realny wpływ – bezpośrednio przez nasze działania, ale także poprzez sygnalizowanie firmom i korporacjom kierunku, w którym oczekujemy, że będą się rozwijać. Certyfikat Fairtrade oznacza lepsze ceny, godne warunki pracy i uczciwsze warunki dla rolników i pracowników, którzy pozyskują niektóre z naszych ulubionych towarów, takich jak kawa, kakao czy banany.

Polscy konsumenci doceniają znak Fairtrade

Na całym świecie wielu drobnych rolników i pracowników żyje za mniej niż 2 dolary dziennie. Fairtrade ma na celu przełamanie systemów, które trzymają rolników i pracowników w cyklach ubóstwa. Działanie w certyfikowanych spółdzielniach daje im większą kontrolę nad swoim życiem, możliwość godnego zarobku i decydowania o tym, jak inwestować w swoją przyszłość. – Podczas miesiąca Fairtrade chcemy podkreślać, że działania na rzecz praw człowieka i środowiska obejmują też tak proste czynności, jak codzienne zakupy. Wybór produktów
z certyfikatem Fairtrade to sposób na walkę z ubóstwem, pracą dzieci, pracą przymusową czy wycinaniem lasów. To szansa na godne życie dla ponad 2 milionów rolników i pracowników zrzeszonych w Fairtrade na całym świecie. W 2023 roku wartość rynku Fairtrade w Polsce wyniosła niemal 1 mld złotych. Jeszcze bardziej cieszy nas fakt, że jest to wzrost aż o 23% w porównaniu z poprzednim rokiem. Pokazuje to, że Polacy ufają naszemu znakowi i coraz chętniej wspierają ideę Sprawiedliwego Handlu –
podkreśla Michał Bryda-Przybyszewski, menedżer ds. komunikacji w Fairtrade Polska.

W Polsce na rynku Fairtrade dwoma najważniejszymi kategoriami produktowymi bezsprzecznie są wyroby na bazie kakao (89%) oraz kawa (9%). W 2023 roku sprzedało się m.in. 47,5 mln tabliczek czekolady, 2,9 mln paczek kawy oraz 4,2 mln opakowań lodów z certyfikatem Fairtrade. Liczby te pokazują, że dla Polaków zrównoważone podejście do zakupów staje się coraz bardziej istotne.

- Chciałbym zachęcić konsumentów w Polsce, by dalej wspierali Fairtrade. To ważne, by podkreślić, że wybieranie produktów z tym certyfikatem, to aktywne działanie na rzecz praw człowieka. W ten sposób wspieramy drobnych rolników i ich rodziny, poprawiając standard życia i chroniąc środowisko poprzez etyczną produkcję i sprawiedliwe praktyki handlowe – mówi Felix Tetteh, rolnik uprawiający kakao w Ghanie, Asetenapa Cocoa Cooperative.

W 2023 roku przeprowadzono także badania wśród konsumentów. 53% Polek i Polaków zadeklarowało, że rozpoznaje znak FAIRTRADE na produktach. W przedziale wiekowym 18-24 lata odsetek ten był nawet wyższy – 64%. Deklarowany poziom zaufania do znaku wśród osób, które go rozpoznają wyniósł 82%. Dodatkowo 8 na 10 konsumentów, którzy rozpoznają certyfikat Fairtrade kupuje produkty z tym znakiem regularnie lub czasami[1]. Pokazuje to, że dla wielu Polaków zakup certyfikowanych produktów stał się już niemal nawykiem zakupowym.

Świadome zakupy = wsparcie dla rolników z globalnego Południa

Fairtrade zabiega o interesy rolników w warunkach istniejącej gospodarki rynkowej, stwarzając im szanse na uzyskanie uczciwej zapłaty za wytwarzane produkty. Rolnicy zrzeszeni w spółdzielniach Fairtrade mają pewność, że otrzymają̨ za swe plony co najmniej ustaloną cenę̨ minimalną Fairtrade, która chroni ich w przypadku spadków cen na światowym rynku. Oprócz stabilnych i uczciwych cen skupu rolnicy otrzymują̨ również premię Fairtrade na cele rozwojowe takie jak poprawa jakości i wydajności upraw, dostęp do edukacji lub opieki medycznej. W 2023 roku dzięki zakupom certyfikowanych produktów przez konsumentów w Polsce premia Fairtrade wyniosła 9,71 mln złotych, co oznacza wzrost o 13% w porównaniu do ubiegłego roku.

- Premia Fairtrade to dodatkowe środki przeznaczone na projekty, służące nie tylko poszczególnym rolnikom, lecz także ich rodzinom i całym społecznościom lokalnym. Wzrost sprzedaży produktów ze znakiem Fairtrade oznacza zwiększenie zapotrzebowania na certyfikowane surowce, a w związku z tym wyższą wartość premii Fairtrade, którą otrzymują rolnicy z krajów globalnego Południa. Jesteśmy wdzięczni, że Polacy coraz częściej wybierają produkty z tym certyfikatem i dzięki temu przyczyniają się do budowania bardziej sprawiedliwego świata – podkreśla Michał Bryda-Przybyszewski, menedżer ds. komunikacji w Fairtrade Polska.

Dla ludzi, dla planety

Miesiąc Fairtrade świętowany jest właśnie pod hasłem: „Dla ludzi, dla planety”. Choć Fairtrade powstał z myślą o poprawieniu losu rolników z globalnego Południa, ma również bezpośrednie przełożenie na środowisko, w którym żyją i pracują. Standardy Fairtrade promują zrównoważone metody rolnicze, przeciwdziałają wylesianiu, a wiele spółdzielni zrzeszonych w ramach Fairtrade posiada również certyfikaty produkcji ekologicznej. Standardy Fairtrade zobowiązują producentów rolnych do poszanowania lokalnego środowiska naturalnego. Rolnicy zrzeszeni w certyfikowanych spółdzielniach nie są zostawieni sami sobie także w obliczu nasilających się skutków zmian klimatu – Fairtrade pomaga im poprzez wsparcie techniczne, tak by mogli wdrażać praktyki rolnicze zwiększające odporność upraw na  zmiany klimatu.

 


[1] Badanie konsumenckie na temat rozpoznawalności znaku FAIRTRADE w Polsce, GlobeScan 2023

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Rolnictwo Jak pestycydy trafiają na nasze stoły? - nowy raport ujawnia niespójności w polityce UE Biuro prasowe
2025-06-30 | 06:00

Jak pestycydy trafiają na nasze stoły? - nowy raport ujawnia niespójności w polityce UE

Czy pestycydy wracają na nasze stoły? Najnowszy raport rzuca światło na poważne niespójności w polityce rolnej i handlowej Unii Europejskiej. Analiza wskazuje, że mimo
Rolnictwo Rolnicy dostaną 70 procent dopłaty
2025-03-12 | 06:00

Rolnicy dostaną 70 procent dopłaty

Resort rolnictwa zapowiedział kontynuację dofinansowywania ubezpieczenia zwierząt gospodarskich od chorób zakaźnych, rozpoczętego w 2025 roku. Dopłata ponownie wyniesie 70
Rolnictwo Czy kolejne nowoczesne gospodarstwo zostanie zlikwidowane decyzją urzędników podległych MRiRW?
2024-12-17 | 14:00

Czy kolejne nowoczesne gospodarstwo zostanie zlikwidowane decyzją urzędników podległych MRiRW?

Jedna z najnowocześniejszych instalacji rolniczych w kraju - magazyn zbożowy w Goli k. Gostynia w woj. wielkopolskim należący do gospodarstwa Top Farms Wielkopolska,

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

Bankowość

RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.

Handel

Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.