Ponad 9,7 mln zł premii Fairtrade dla rolników, dzięki odpowiedzialnym zakupom
W 2023 roku wartość rynku Fairtrade w Polsce osiągnęła niemal 1 mld złotych i jest to wzrost o 23% w porównaniu do roku poprzedniego. To kolejny dowód na to, że Polacy chcą kupować świadomie i coraz częściej decydują się na certyfikowane produkty. Od 10 maja do 10 czerwca trwa miesiąc Fairtrade – cykliczna kampania, której celem jest promowanie idei Sprawiedliwego Handlu oraz zwiększanie rozpoznawalności znaku FAIRTRADE wśród konsumentów i firm.
Miesiąc Fairtrade to świetny czas, aby zastanowić się, co jako konsumenci możemy zrobić, aby wspierać ideę Sprawiedliwego Handlu. Okazuje się, że z pozoru zwykłe uwzględnienie w codziennych zakupach produktów z certyfikatem Fairtrade może mieć znaczący wpływ na budowanie bardziej sprawiedliwego świata. Jako konsumenci mamy ogromny i realny wpływ – bezpośrednio przez nasze działania, ale także poprzez sygnalizowanie firmom i korporacjom kierunku, w którym oczekujemy, że będą się rozwijać. Certyfikat Fairtrade oznacza lepsze ceny, godne warunki pracy i uczciwsze warunki dla rolników i pracowników, którzy pozyskują niektóre z naszych ulubionych towarów, takich jak kawa, kakao czy banany.
Polscy konsumenci doceniają znak Fairtrade
Na całym świecie wielu drobnych rolników i pracowników żyje za mniej niż 2 dolary dziennie. Fairtrade ma na celu przełamanie systemów, które trzymają rolników i pracowników w cyklach ubóstwa. Działanie w certyfikowanych spółdzielniach daje im większą kontrolę nad swoim życiem, możliwość godnego zarobku i decydowania o tym, jak inwestować w swoją przyszłość. – Podczas miesiąca Fairtrade chcemy podkreślać, że działania na rzecz praw człowieka i środowiska obejmują też tak proste czynności, jak codzienne zakupy. Wybór produktów
z certyfikatem Fairtrade to sposób na walkę z ubóstwem, pracą dzieci, pracą przymusową czy wycinaniem lasów. To szansa na godne życie dla ponad 2 milionów rolników i pracowników zrzeszonych w Fairtrade na całym świecie. W 2023 roku wartość rynku Fairtrade w Polsce wyniosła niemal 1 mld złotych. Jeszcze bardziej cieszy nas fakt, że jest to wzrost aż o 23% w porównaniu z poprzednim rokiem. Pokazuje to, że Polacy ufają naszemu znakowi i coraz chętniej wspierają ideę Sprawiedliwego Handlu – podkreśla Michał Bryda-Przybyszewski, menedżer ds. komunikacji w Fairtrade Polska.
W Polsce na rynku Fairtrade dwoma najważniejszymi kategoriami produktowymi bezsprzecznie są wyroby na bazie kakao (89%) oraz kawa (9%). W 2023 roku sprzedało się m.in. 47,5 mln tabliczek czekolady, 2,9 mln paczek kawy oraz 4,2 mln opakowań lodów z certyfikatem Fairtrade. Liczby te pokazują, że dla Polaków zrównoważone podejście do zakupów staje się coraz bardziej istotne.
- Chciałbym zachęcić konsumentów w Polsce, by dalej wspierali Fairtrade. To ważne, by podkreślić, że wybieranie produktów z tym certyfikatem, to aktywne działanie na rzecz praw człowieka. W ten sposób wspieramy drobnych rolników i ich rodziny, poprawiając standard życia i chroniąc środowisko poprzez etyczną produkcję i sprawiedliwe praktyki handlowe – mówi Felix Tetteh, rolnik uprawiający kakao w Ghanie, Asetenapa Cocoa Cooperative.
W 2023 roku przeprowadzono także badania wśród konsumentów. 53% Polek i Polaków zadeklarowało, że rozpoznaje znak FAIRTRADE na produktach. W przedziale wiekowym 18-24 lata odsetek ten był nawet wyższy – 64%. Deklarowany poziom zaufania do znaku wśród osób, które go rozpoznają wyniósł 82%. Dodatkowo 8 na 10 konsumentów, którzy rozpoznają certyfikat Fairtrade kupuje produkty z tym znakiem regularnie lub czasami[1]. Pokazuje to, że dla wielu Polaków zakup certyfikowanych produktów stał się już niemal nawykiem zakupowym.
Świadome zakupy = wsparcie dla rolników z globalnego Południa
Fairtrade zabiega o interesy rolników w warunkach istniejącej gospodarki rynkowej, stwarzając im szanse na uzyskanie uczciwej zapłaty za wytwarzane produkty. Rolnicy zrzeszeni w spółdzielniach Fairtrade mają pewność, że otrzymają̨ za swe plony co najmniej ustaloną cenę̨ minimalną Fairtrade, która chroni ich w przypadku spadków cen na światowym rynku. Oprócz stabilnych i uczciwych cen skupu rolnicy otrzymują̨ również premię Fairtrade na cele rozwojowe takie jak poprawa jakości i wydajności upraw, dostęp do edukacji lub opieki medycznej. W 2023 roku dzięki zakupom certyfikowanych produktów przez konsumentów w Polsce premia Fairtrade wyniosła 9,71 mln złotych, co oznacza wzrost o 13% w porównaniu do ubiegłego roku.
- Premia Fairtrade to dodatkowe środki przeznaczone na projekty, służące nie tylko poszczególnym rolnikom, lecz także ich rodzinom i całym społecznościom lokalnym. Wzrost sprzedaży produktów ze znakiem Fairtrade oznacza zwiększenie zapotrzebowania na certyfikowane surowce, a w związku z tym wyższą wartość premii Fairtrade, którą otrzymują rolnicy z krajów globalnego Południa. Jesteśmy wdzięczni, że Polacy coraz częściej wybierają produkty z tym certyfikatem i dzięki temu przyczyniają się do budowania bardziej sprawiedliwego świata – podkreśla Michał Bryda-Przybyszewski, menedżer ds. komunikacji w Fairtrade Polska.
Dla ludzi, dla planety
Miesiąc Fairtrade świętowany jest właśnie pod hasłem: „Dla ludzi, dla planety”. Choć Fairtrade powstał z myślą o poprawieniu losu rolników z globalnego Południa, ma również bezpośrednie przełożenie na środowisko, w którym żyją i pracują. Standardy Fairtrade promują zrównoważone metody rolnicze, przeciwdziałają wylesianiu, a wiele spółdzielni zrzeszonych w ramach Fairtrade posiada również certyfikaty produkcji ekologicznej. Standardy Fairtrade zobowiązują producentów rolnych do poszanowania lokalnego środowiska naturalnego. Rolnicy zrzeszeni w certyfikowanych spółdzielniach nie są zostawieni sami sobie także w obliczu nasilających się skutków zmian klimatu – Fairtrade pomaga im poprzez wsparcie techniczne, tak by mogli wdrażać praktyki rolnicze zwiększające odporność upraw na zmiany klimatu.
[1] Badanie konsumenckie na temat rozpoznawalności znaku FAIRTRADE w Polsce, GlobeScan 2023
![Polscy konsumenci zainteresowani mlekiem A2A2 Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_50965631,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Polscy konsumenci zainteresowani mlekiem A2A2
Rolnictwo regeneratywne i niższy poziom emisji gazów cieplarnianych
![Mars publikuje wielomilionowy plan zrównoważonego mleczarstwa](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1380446604,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Mars publikuje wielomilionowy plan zrównoważonego mleczarstwa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Bankowość
![](https://www.newseria.pl/files/11111/bgk,w_274,_small.jpg)
Samorządy mogą liczyć na rekordowe finansowanie w tej perspektywie finansowej UE. Pierwsze środki już do nich trafiają
– Poza środkami własnymi samorządy mają dostęp do środków unijnych i do kredytów. To są trzy nogi, na których stoi finansowanie jednostek samorządu terytorialnego – podkreśla Mateusz Walewski, główny ekonomista Banku Gospodarstwa Krajowego. Bank w kwietniu br. uruchomił pierwszy instrument finansowany z KPO, czyli pożyczki wspierające zieloną transformację miast, z budżetem wynoszącym prawie 9 mld euro. Samorządy będą mogły sfinansować z tych środków inwestycje, które powodują, że miasto jest bardziej zielone, nowoczesne i przyjazne dla mieszkańców. Samorządy z niecierpliwością wyczekują również reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego, która ma ustabilizować ich sytuację po zmianach wprowadzonych w tzw. Polskim Ładzie.
Regionalne –
Przyspiesza dekarbonizacja ciepłownictwa. Elektrociepłownia w Bydgoszczy od przyszłego roku zrezygnuje z kolejnych kotłów węglowych
![](https://www.newseria.pl/files/11111/pge-bydgoszcz-foto-2,w_133,r_png,_small.png)
Elektrociepłownia Bydgoszcz II, należąca do PGE Energia Ciepła, wchodzi w kluczowy etap inwestycji, która ma doprowadzić do wyłączenia dwóch z czterech kotłów węglowych i ograniczenia emisji dwutlenku węgla o 17 proc. To oznacza, że od II kwartału 2025 roku mieszkańcy Bydgoszczy będą korzystać z ciepła wytworzonego w nowych niskoemisyjnych źródłach. To jeden z kilku realizowanych projektów PGE Energia Ciepła, które zmierzają do dekarbonizacji w ciepłownictwie.
Nauka
Polski przemysł kosmiczny jest gotowy na zwiększanie udziału w programach Europejskiej Agencji Kosmicznej. Do tego będzie potrzebować coraz więcej wykwalifikowanych kadr
![](https://www.newseria.pl/files/11111/zpsk-kadry-kosmos-foto,w_133,r_png,_small.png)
Pierwsza grupa młodych inżynierów z Polski rozpoczęła dwuletni staż w ośrodkach Europejskiej Agencji Kosmicznej w Niderlandach, Hiszpanii, Francji i Niemczech. W sumie do 2025 roku na staże do ESA zostanie skierowanych 30 kandydatów z Polski, którzy wezmą udział w kluczowych przedsięwzięciach naukowych i technologicznych agencji. To tylko jedna z inicjatyw nakierowanych na kształcenie kadr do pracy w sektorze kosmicznym. Sytuacja w tym zakresie poprawiła się na przestrzeni ostatnich lat, jednak w związku z szybkim rozwojem branży w nadchodzących latach zapotrzebowanie na wykwalifikowanych ekspertów będzie rosło.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.