Komunikaty PR

Produkujesz zdrową żywność i chcesz ją zaoferować innym? Internet daje duże możl

2021-09-09  |  11:00
Biuro prasowe

Producenci zdrowej żywności za pomocą takich serwisów jak OLX, mogą rozszerzyć swoją działalność, trafiając do szerszego grona klientów. Sprzedaż online, która z roku na rok coraz bardziej się rozwija, daje szerokie możliwości.

Nie każdy jednak wie, jak zacząć, na co zwrócić uwagę na etapie przygotowania żywności do sprzedaży i jak prawidłowo przygotować etykiety produktowe. Okazuje się, że można zrobić to samodzielnie, pamiętając o kilku najważniejszych zasadach.

Najważniejsze zasady znakowania żywności opakowanej

Jedną z podstawowych zasad, o których trzeba pamiętać, chcąc sprzedawać własne produkty spożywcze, jest konieczność znakowania ich w języku polskim. Treści muszą być precyzyjne oraz łatwe do zrozumienia. Kupujący powinien poznać podstawowe informacje znajdujące się na etykiecie produktowej jeszcze przed samym zakupem. Etykieta natomiast musi być czytelna, z odpowiednią wielkością czcionki (minimum 1,2 mm) i prawidłowym układem treści. Ważne też, żeby nie wprowadzać konsumentów w błąd – np. nazywając produkt „ekologicznym”, jeśli nie zostało to potwierdzone przez odpowiednią jednostkę certyfikującą. Jeśli wyroby powstają w sposób przemysłowy i z wykorzystaniem aromatów lub dodatków do żywności, nie można ich nazywać „domowymi”, czy „wiejskimi”. Warto pamiętać też, że żywność musi być zgodna z przepisami prawa nie tylko w zakresie znakowania, ale także w kwestiach higienicznych i jakości handlowej, a stosowane opakowania powinny być przeznaczone do kontaktu z żywnością.

Jak znakować wybrane produkty spożywcze?

Oprócz m.in. informacji o warunkach przechowywania, terminie przydatności do spożycia, wadze i użytych składnikach, projektując etykietę produktową należy pamiętać o innych ważnych aspektach.

Zacznijmy od przetworów owocowych. Dżemy, konfitury, galaretki, marmolady czy powidła to produkty, których wymogi jakościowe zostały ściśle zdefiniowane w jednym z rozporządzeń ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Przepisy precyzyjnie podają np. minimalne wymagania w zakresie choćby ilości owoców użytych do produkcji określonych przetworów. W przypadku tych produktów warto pamiętać o kilku ważnych kwestiach. W nazwie musi znaleźć się wskazanie owoców, jakie zostały użyte do produkcji. Jeśli produkt zawiera więcej niż dwa owoce, można go nazwać przetworem wieloowocowym. Nie może zabraknąć też informacji o pasteryzacji i innych procesach stosowanych przy produkcji. Z kolei jeśli na etykiecie nie ma tabeli z informacjami o wartościach odżywczych, niezbędne jest wskazanie zawartości cukru w produkcie gotowym do spożycia.

W przypadku miodów nie wolno zapomnieć o podaniu ich pełnej nazwy i rodzaju (np. wielokwiatowy, faceliowy) oraz kraju pochodzenia. W ten sposób można określać wyłącznie produkt wytworzony przez pszczoły, bez żadnych dodatkowych składników. Samo ogłoszenie o sprzedaży produktu natomiast warto uzupełnić o kilka zdań na temat swojej pasieki czy np. rodzinnej tradycji produkcji miodów.

Podczas znakowania pieczywa szczególną uwagę należy zwrócić na podawanie jego nazwy. Chlebem orkiszowym nie można nazywać produktu, w którego składzie mąka orkiszowa nie jest w przewadze ilościowej w stosunku do pozostałych składników sypkich. Popularne i zdrowe chleby na zakwasie mogą z kolei być takim mianem określane na etykietach, jeśli naturalny zakwas stanowi fundament procesu produkcji.

Trendy w produkcji opakowań

Ładne opakowanie przyciąga uwagę. Jeśli zainteresowany ma do wyboru dwa produkty w tej samej cenie, zachęcić go może do zakupu ten bardziej atrakcyjny wizualnie. Transparentność, estetyka retro i ekologia – te trzy trendy są obecnie najsilniejsze.

Klienci chcą widzieć, jak wygląda produkt i co tak naprawdę kupują. Przezroczyste opakowania pokazujące zawartość, udowadniają jego wiarygodność i autentyczność. Coraz więcej konsumentów zwraca też uwagę na ekologiczność i wybieranie przyjaznych dla środowiska opakowań. Warto więc opierać na tym swoje działania, minimalizując jednocześnie produkcję odpadów czy wykorzystanie plastiku.

Popularny, szczególnie przy produkcji opakowań do przetworów owocowych, jest styl vintage, dzięki któremu uzyskuje się wrażenie powrotu do przeszłości, produktów z babcinej spiżarni, podkreślając przy tym wielowiekową tradycję i regionalne pochodzenie.

Co z żywnością nieopakowaną?

Jeśli żywność jest przeznaczona do sprzedaży w formie nieopakowanej lub jest pakowana na życzenie klienta, w miejscu sprzedaży takiej żywności (stacjonarnie oraz online) producent jest zobowiązany przedstawić konsumentowi konkretne dane, zgodne z rozporządzeniem ministra rolnictwa i rozwoju wsi (m.in. nazwę produktu, wykaz składników, dane producenta). W przypadku np. znakowania ziemniaków oraz mięsa, producent powinien wskazać kupującemu informację o pochodzeniu produktu.

Siła internetu i serwisów z ogłoszeniami

Ostatnie półtora roku tylko potwierdziło, jak istotne znaczenie w sprzedaży ma internet. Jakie korzyści daje oferowanie swoich produktów w sieci? Serwis OLX zgromadził wokół siebie ogromną rzeszę użytkowników – zarówno kupujących, jak i sprzedających. Miesięcznie średnio ponad 1,5 miliona osób szuka na portalu ogłoszeń związanych z żywnością i produktami rolnymi, mogąc wybierać spośród ponad 20 tysięcy ofert.

Najwięcej osób poszukuje ogłoszeń z kategorii Rolnictwo/Ryneczek na OLX w niedzielę (średnio 90 tysięcy osób). Najwięcej z nich pochodzi z województwa mazowieckiego i małopolskiego (około 2,5 tys. ogłoszeń). W ścisłej czołówce są producenci z Wielkopolski, Śląska i Lubelszczyzny (około 2 tys. ofert).

Co można znaleźć w ogłoszeniach w kategorii Rolnictwo/Ryneczek? Mogą to być m.in. świeże jaja od rolników, żywność ekologiczna, produkcja miodów, serów, zdrowe przetwory owocowe, grzyby. Każdy producent zdrowej żywności znajdzie tu dla siebie miejsce i nowe grono klientów.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Rolnictwo Jak zadbać o lepsze zyski w branży ogrodniczej dzięki zabezpieczeniom? Biuro prasowe
2024-03-28 | 12:00

Jak zadbać o lepsze zyski w branży ogrodniczej dzięki zabezpieczeniom?

Rozpoczął się sezon wiosenny, który przynosi ze sobą nie tylko kolorowe kwiaty, ale także wyzwania dla branży. Niepewna pogoda i wymagająca sytuacja na rynku skłania
Rolnictwo DANONE podsumowuje rok realizacji nowej strategii zrównoważonego rozwoju
2024-02-19 | 10:00

DANONE podsumowuje rok realizacji nowej strategii zrównoważonego rozwoju

Kondycja zdrowotna społeczeństw oraz stan planety stanowią nierozerwalny związek – kierując się takim podejściem, firma w ciągu ostatnich 12 miesięcy zrealizowała
Rolnictwo Zakończono audyt rolnictwa regeneratywnego gospodarstw współpracujących z Danone
2024-02-05 | 15:00

Zakończono audyt rolnictwa regeneratywnego gospodarstw współpracujących z Danone

W 100% gospodarstw dostarczających  mleko na potrzeby produkcji produktów mlecznych Danone w Polsce zrealizowano audyt poziomu wdrożenia praktyk rolnictwa regeneratywnego. Tym samym

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.