Przyszłość branży mleczarskiej
Przyszłość branży mleczarskiej
Branża mleczarska w Polsce to jedna z nielicznych branż, w której eksport produktów mlecznych ma przewagę nad importem, z roku na rok bijąc kolejne rekordy sprzedaży na rynki zagraniczne. Według danych Ministerstwa Finansów wartość eksportu wyrobów mleczarskich w 2022 rok wyniosła 16,8 mld zł i była o 37% wyższa niż w roku poprzednim. Mimo to polski sektor mleczarski stoi w obliczu znaczących wyzwań, stwarzających zagrożenie dla wielu podmiotów rynku.
W ostatnim dziesięcioleciu liczba gospodarstw produkujących mleko systematycznie spada. Natomiast jego obecne, radykalne obniżki cen w skupie (spadek o 30-40 gr na litrze) mogą spowodować upadek kolejnych gospodarstw, w szczególności mniejszych, które rozwijając się z trudem, zmuszone będą zakończyć działalność. Rosnące koszty produkcji w połączeniu z niższymi cenami mleka zaczynają bowiem przewyższać osiągane przez nich dochody, powodując straty finansowe.
- Z jednej strony mamy producentów mleka oczekujących wysokich cen za dostarczony surowiec, z drugiej przetwórców, który są poddani stałej presji ze strony sieci handlowych, żądających coraz niższych cen. Dodatkowo, wysokie ceny paliw i energii, rosnące koszty produkcji, a także konieczne inwestycje w utrzymanie czy rozwój zakładów sprawiają, że działalność wielu z nich staje się nieopłacalna. O ile duże firmy z rozpoznawalną marką się obronią, o tyle małe i średnie mleczarnie mogą nie mieć szansy na przetrwanie - mówi Mateusz Augustyniak, Partner w firmie handlowej Foodcom S.A.
Czy nastąpi konsolidacja?
Cała branża mleczarska stanowi zespół naczyń połączonych. Kłopoty jednego z elementów powodują kłopoty całego sektora. Współpraca pomiędzy dostawami surowca, a mleczarniami jest więc niezbędna, w celu utrzymania stabilności na rynku oraz zapewnienia miejsc pracy uczestnikom społeczności lokalne
- Coraz bardziej prawdopodobnym scenariuszem wyjścia z sytuacji staje się konsolidacja branży mleczarskiej, co może przynieść zarówno pozytywne jak i negatywne konsekwencje. Z jednej strony może prowadzić do zwiększenia wydajności produkcji, wpływając pozytywnie na konkurencyjność polskiego rynku mleczarskiego w skali globalnej, z drugiej – przyczynić się do wzmocnienia pozycji większych firm. Dlatego ważne jest, aby w procesie konsolidacji uwzględniać interesy wszystkich podmiotów na rynku - dodaje Mateusz Augustyniak.

Rolnicy dostaną 70 procent dopłaty

Czy kolejne nowoczesne gospodarstwo zostanie zlikwidowane decyzją urzędników podległych MRiRW?

SVI podwaja moce produkcyjne, otwierając drugi moduł szklarni w Zdunowie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.