Współpraca oparta na zaufaniu. Danone wspiera polskich rolników
Wsparcie dla polskich rolników i rodzimej produkcji, jest kluczowe dla ich rozwoju. Obchodzony w sierpniu Dzień Polskiej Żywności to dobra okazja, by to podkreślić i docenić zaangażowanie krajowych hodowców i producentów. W gronie firm, które stoją ramię w ramię z polskimi gospodarstwami rolnymi od lat znajduje się spółka Danone, należąca do grupy spółek DANONE. Na potrzeby swojej produkcji w fabryce serków i jogurtów w Bieruniu, firma pozyskuje mleko wyłącznie z krajowych gospodarstw. Równocześnie wspiera swoich wieloletnich partnerów biznesowych we wdrażaniu praktyk regeneratywnych, mających na celu m.in. poprawę bioróżnorodności oraz efektywności ekonomicznej.
Polska jest jednym z największych producentów żywności w Europie[1], a obchodzony 25 sierpnia Dzień Polskiej Żywności jest dobrą okazją, by docenić produkty powstające z rodzimych surowców oraz wytwarzane w naszym kraju. To również dobra okazja, by wspomnieć o rolnikach, bez których zaangażowania nie powstałoby wiele smacznych i pożywnych produktów. Przykładem są polscy dostawcy mleka, bez których w fabryce Danone w Bieruniu nie powstawałyby różnorodne produkty mleczne.
Relacje oparte na zaufaniu
Grupa spółek DANONE współpracuje w Polsce z blisko 200 gospodarstwami, z czego ponad 120 dostarcza mleko spółce Danone, wytwarzającej wysokiej jakości produkty mleczne – jogurty naturalne, jogurty smakowe, a także serki homogenizowane. Współpraca z rolnikami oparta jest na zaufaniu i dialogu, dlatego ok. 80% gospodarstw współpracuje z firmą od początku jej obecności w Polsce. – Nasi partnerzy to wspaniali ludzie, którzy dbają o najwyższą jakość surowca. To m.in. dzięki ich zaangażowaniu, jesteśmy w stanie oferować konsumentom krajowym i zagranicznym najwyższej jakości produkty i realizować naszą misję niesienia zdrowia poprzez żywność tak wielu ludziom, jak to możliwe – mówi Anna Reps-Bednarczyk, Kierownik ds. Projektów i Jakości Mleka w grupie spółek DANONE.
Mleko wykorzystywane w fabryce w Bieruniu pochodzi od krów hodowanych na Śląsku, Kujawach i w Wielkopolsce. Do zakładu trafia rocznie ok. 130 tysięcy ton mleka od polskich dostawców.
Serce Danone bije w Bieruniu
Fabryka Danone w Bieruniu, w której przetwarzane jest mleko od polskich dostawców, jest jednym z największych zakładów produkcyjnych firmy na świecie. To tu powstaje ponad 300 wariantów produktów mlecznych, które trafiają do sklepów w Polsce, a także do 24 krajów europejskich. Dzięki temu polskie mleko trafia na stoły wielu konsumentów na świecie.
Działający od 1995 roku zakład został w zeszłym roku uhonorowany prestiżową nagrodą Lean Diamonds Awards 2023. Nagroda została przyznana za wdrożenie nowoczesnych procesów produkcyjnych, w tym zaawansowanych rozwiązań cyfrowych, które zwiększają efektywność produkcji, a także pozwalają działać w sposób bardziej zrównoważony. Zakład jest też doceniany za innowacyjność i wdrażane proekologiczne rozwiązania. Przykładowo, energia elektryczna, z jakiej korzysta fabryka, pochodzi w 100% ze źródeł odnawialnych[2]. Ponadto, 100% generowanych tam odpadów żywnościowych trafia do recyklingu lub odzysku. Rozwiązania te wpisują się w długofalową wizję rozwoju grupy spółek DANONE określone m.in. w strategii zrównoważonego rozwoju DANONE – „Droga pozytywnego wpływu”.
Razem dla środowiska
Troska o środowisko i zrównoważoną produkcję jest ważna zarówno dla Danone, jak i rolników, którzy współpracują z firmą. Właśnie dlatego spółka aktywnie wspiera swoich partnerów we wdrażaniu w ich gospodarstwach praktyk rolnictwa regeneratywnego, czyli takich rozwiązań, które prowadzą do poprawy kondycji gleby czy zwiększenia bioróżnorodności. Praktyki regeneratywne niosą także korzyści ekonomiczne, m.in. w postaci mniejszego zapotrzebowania na nawozy czy ograniczenia zużycia paliwa, co jest konsekwencją ograniczenia liczby przejazdów na polu.
Zrealizowany w 2023 r. przez Danone audyt pokazał, że już teraz 79% współpracujących z Danone w naszym kraju rolników stosuje praktyki regeneratywne w swoich gospodarstwach, a 30% z nich wdrożyło je na poziomie zaawansowanym. Jednocześnie 90% mleka, jakie firma kupuje od polskich rolników na potrzeby wytwarzania produktów mlecznych, pochodzi z gospodarstw, w których praktyki te są obecne.
Razem dla społeczności lokalnych
Polscy rolnicy, którzy współpracują z Danone, chętnie angażują się także w działania na rzecz społeczności lokalnych inicjowane przez spółkę. Przykładem jest realizowany od ponad 10 lat program edukacyjny DanEdu, w ramach którego dzieci uczą się o pochodzeniu mleka i produktów mlecznych. Lekcje prowadzone są w gospodarstwach rolników, z którymi współpracuje firma, dzięki czemu dzieci dowiadują się, jak wygląda praca w gospodarstwie mlecznym i skąd się bierze mleko. W tym roku w ramach programu odbyła się też pilotażowa wycieczka do fabryki w Bieruniu, podczas której przedszkolaki mogły przekonać się, jak wygląda produkcja serków i jogurtów Danone. Działania edukacyjne prowadzone są również w mobilnej Jogurtowej Wiosce Danone – stoisku, które obecne jest podczas lokalnych wydarzeń w regionie. Celem programu, w którym do tej pory wzięło udział ponad 60 tysięcy dzieci, jest także edukowanie o zdrowych nawykach żywieniowych, segregacji i recyklingu odpadów oraz niemarnowaniu żywności.
Od jogurtu się zaczęło
Historia Danone rozpoczęła się w 1919 roku, kiedy to Isaac Carasso stworzył swój pierwszy jogurt naturalny, by pomóc dzieciom cierpiącym na infekcje jelitowe. Zainspirowany badaniami naukowców, połączył żywe kultury bakterii z mlekiem i otrzymał znany dzisiaj wszystkim jogurt[3]. Początkowo produkt dostępny był wyłącznie w aptekach jednak szybko zyskał amatorów i jego sprzedaż rozpoczęła się także w sklepach na całym świecie. Obecnie marka Danone kontynuuje to dziedzictwo, kultywując wartości przyświecające jej powstaniu. Realizując od ponad 100 lat misję niesienia zdrowia poprzez żywność, Danone nieustannie pracuje nad rozwojem oferty swoich produktów, odpowiadając na zmieniające się potrzeby konsumentów. Więcej o historii marki, a także o współpracy z rolnikami dowiesz się na stronie https://danone.pl/robimy-ferment/.
[1] https://www.gov.pl/web/ijhars/dzien-polskiej-zywnosci
[2] Na podstawie PPA (Power Purchase Agreement) i GO (Guarantee of Origin).
[3] Historia marki Danone dostępna jest na stronie: https://www.danone.com/about-danone/ourhistory.html.

Rolnicy dostaną 70 procent dopłaty

Czy kolejne nowoczesne gospodarstwo zostanie zlikwidowane decyzją urzędników podległych MRiRW?

SVI podwaja moce produkcyjne, otwierając drugi moduł szklarni w Zdunowie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
Uchodźcy z Ukrainy coraz lepiej radzą sobie na polskim rynku pracy – pracuje 69 proc. z nich – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Deloitte dla UNHCR. Jednocześnie wciąż w tym obszarze jest wiele wyzwań, w tym bariery językowe czy kwestie dotyczące uznawania kwalifikacji, np. w zawodach medycznych i prawniczych. Na rosnącej aktywności zawodowej Ukraińców mocno skorzystała polska gospodarka, ale też sam rynek pracy: wzrosła konkurencja, a Polacy uzyskali możliwość specjalizacji i objęcia stanowisk menedżerskich, eksperckich i technicznych.
Ochrona środowiska
W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.
Konsument
Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.