Zakończenie siewu buraków w Nordzukcer Polska i projekt Soil Values
Na początku maja zakończyły się siewy buraka cukrowego w rejonach plantacyjnych Nordzucker Polska. Dwie cukrownie należące do koncernu, w Chełmży i Opalenicy, przyjmują buraki cukrowe od ponad 2,5 tys. polskich plantatorów, a swoje produkty sprzedają pod marką „Sweet Family”.
Warunki optymalne dla wysiewu buraka cukrowego
Wysianie nasion buraka cukrowego w odpowiednim czasie to tylko jedna z wielu kluczowych czynności warunkujących sukces uprawy. Buraki preferują wygrzaną glebę podczas kiełkowania, a siewki są delikatne wobec wiosennych przymrozków i potrzebują dostatecznej ilości wody. Dlatego też, w zależności od konkretnego regionu i uwarunkowań lokalnych wysiew odbywa się w różnych terminach. W Opalenicy siewy rozpoczęły się w 18 marca, natomiast w Chełmży 29 marca br.
W momencie wysiewu ważne jest, aby temperatura gleby na głębokości około 5 cm wynosiła przynajmniej 5°C. Wysiewanie ich w zimnej glebie może opóźnić kiełkowanie, co zwiększa ryzyko niższych plonów i gorszej jakości korzeni. Jednocześnie podczas dłuższych wschodów siewki narażone są na silniejsze porażenie ze strony patogenów glebowych. Przy planowaniu terminu siewu trzeba również brać pod uwagę przewidywane zmiany pogody podczas kiełkowania, kiedy to buraki są bardzo wrażliwe na przymrozki oraz występujące po mocnych opadach zaskorupienie wierzchniej warstwy gleby.
W większości kraju nie było warunków do siewu w pierwszych tygodniach kwietnia z powodu niskiej temperatury oraz lokalnych nadmiarów wody. Plantatorzy nie chcieli ryzykować strat w zbiorach, dlatego wyczekiwali na odpowiedni moment rozpoczęcia wysiewu. Częstym widokiem jeszcze pod koniec kwietnia były siewniki na polach – mówi Marcin Lechowski, prezes Nordzucker Polska.
A kiedy buraki będą gotowe do zbiorów? Najlepszy moment jest wtedy, gdy osiągają najwyższą wartość dla przemysłu spożywczego. Zazwyczaj następuje to około 180 dni po siewie, ale konkretny termin zależy od wielu czynników m.in. odmiany, stanowiska i jego lokalizacji, warunków pogodowych w danym sezonie oraz daty rozpoczęcia kampanii przez cukrownie.
Coraz więcej plantatorów stawia na zrównoważone metody uprawy
W uzyskaniu odpowiedniej jakości buraków cukrowych duże znaczenie mają nie tylko warunki pogodowe, odpowiednie nawożenie i dbanie o plony. Coraz większa liczba plantatorów, ale też klientów, dostrzega potrzebę wdrażania modelu rolnictwa regeneratywnego, które ma na celu racjonalne wykorzystanie zasobów przyrody.
Trendy związane z ochroną środowiska i poszanowaniem klimatu zmuszają rolnictwo do prowadzenia produkcji z zastosowaniem najnowszych technologii umożliwiających stosowanie jak najmniejszych ilości chemii, ograniczenie energochłonności produkcji oraz zachowanie transparentności prowadzonych działań. Stosując praktyki rolnictwa regeneratywnego, plantatorzy mogą wpłynąć na jakość gleby, ograniczając straty wilgoci oraz zwiększając jej zasobność i jednocześnie zapewnić bardziej sprzyjające warunki dla wzrostu buraka cukrowego.
Dr Anna Rosa, Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk:
Nordzucker Polska S.A. został jednym z partnerów w międzynarodowym projekcie Soil Values, w którym Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk jest jedną z 14 jednostek naukowo-badawczych wchodzących w skład konsorcjum. Projekt jest finansowany w ramach programu „Horyzont Europa” (2023-2026), a jego celem jest poprawa stanu gleby poprzez zastosowanie modeli biznesowych. Instytut zarządza jednym z 7 studiów przypadku (tzw. pól testowych), w którym opracowuje model biznesowy pod tytułem „Rolnictwo regeneratywne w łańcuchu wartości produkcji buraka cukrowego w Polsce”. Oczekuje się, że praktyczna weryfikacja możliwości implementacji skutecznych modeli biznesowych ukierunkowanych na ulepszenie jakości gleby, w których zarządzający gruntami podejmują decyzje produkcyjne, będzie skutkować wyższym poziomem glebowych usług ekosystemowych, w ramach których otrzymają oni niezbędne zachęty np. wynagrodzenia dla rolników, redukcję śladu węglowego, niższe koszty czy też pozytywny wizerunek przetwórców. Jesteśmy dumni, że plantatorzy Nordzucker Polska biorą udział w tym projekcie.

Czy kolejne nowoczesne gospodarstwo zostanie zlikwidowane decyzją urzędników podległych MRiRW?

SVI podwaja moce produkcyjne, otwierając drugi moduł szklarni w Zdunowie

Sytuacja w rolnictwie w 2024 i prognoza krótkookresowa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.