Rozdano certyfikaty II edycji Kampanii "Dobry Transport"
Festcom
ul. Admiralska
00-910 Warszawa
agnieszka.nowakowska|festcom.pl| |agnieszka.nowakowska|festcom.pl
660777909
www.festcom.pl
Flota betonomieszarek w Polsce to ponad 3100 aut. Każdego dnia przejeżdżają one średnio ponad pół miliona kilometrów – z tego 70 proc. w obszarze aglomeracji miejskich. Standardy transportu betonu towarowego mają wpływ na bezpieczeństwo pracowników, komfort życia mieszkańców miast i kwestie ekologiczne. Skala produkcji betonu sprawia, że bezpieczeństwo jego transportu to priorytet. Dobiegła końca II Edycja Kampanii „Dobry Transport” organizowanej przez Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce i Porozumienia dla Bezpieczeństwa w Budownictwie.
Polska produkuje rocznie ok. 25 mln. m3 betonu, będąc pod tym względem czwartym rynkiem w Europie. 600 firm posiada w Polsce ok. 1100 wytwórni betonu. Liczby obrazują skalę wpływu sektora na otoczenie – w wielu aspektach. Od dwóch lat branża betonowa mierzy się z nową rzeczywistością – w kontekście produkcji, transportu i zatrudnienia pracowników. Obecnie także samo słowo „bezpieczeństwo” zyskało nowe znaczenie – łącząc standardy załadunku, korzystania z maszyn i bezpieczeństwa na drodze – z ochroną zdrowia w czasie pandemii. Przedstawiciele branży budowlanej „okrzepli” już w nowej rzeczywistości, wychodząc naprzeciw potrzebom rynku. A prognozy pokazują, że w nadchodzących kwartałach potrzeby będą znaczne.
Perspektywy dla produkcji betonu
Na lata 2021-2027 zaplanowany jest najwyższy w historii poziom środków dla Polski z budżetu Unii Europejskiej – 139 mld EUR w formie dotacji oraz 34 mld EUR w formie pożyczek. Istotny wpływ na perspektywy sprzedażowe mają także rządowe programy infrastrukturalne. – Wysoki szacowany poziom inflacji, a także niewątpliwa niepewność dotycząca uwarunkowań legislacyjnych nie hamuje nastrojów inwestycyjnych, które, bezsprzecznie, odczuwa rynek. Widoczne są korzystne perspektywy w segmencie budownictwa mieszkaniowego i magazynowego. Stale ruszają nowe inwestycje – powiedział Michał Grys, Prezes Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego w Polsce. Oczywiście, należy zauważyć, że ostatni rok – w związku z pandemią – oznaczał znaczne spowolnienie inwestycji w obszarze budownictwa biurowego. Całościowy obraz perspektyw branży jest jednak obiecujący. Co więcej, jako kluczowy z priorytetów jawi się wdrażanie działań związanych ze zrównoważonym rozwojem branży. Osiągnięcia takie jak redukcja emisji CO2 i zmiany odnośnie DMC to zwiastun dalszych wyzwań w tym zakresie – dodał.
Jak pokazują szacunki SPBT, produkcja betonu towarowego w Polsce w latach 2020 i 2021 zamknie się wynikiem ok. 25,0-25,5 mln m3. Jest to wynik o ok. 1,5-2,0 proc. niższy niż w rekordowym roku 2019, ale w dalszym ciągu baza pozostaje na wysokim poziomie.
Bezpieczeństwo w branży produkcji betonu
Ostatnie kwartały pokazały bardzo duże zrozumienie i zaangażowanie uczestników branży dla kwestii bezpieczeństwa produkcji i transportu betonu, a także wpływu na ekosystem. Wspólne działanie firm przyniosło pozytywne rezultaty, o których głośno mówi sektor gospodarczy. Redukcja emisji CO2 (w ciągu 20 lat redukcja o ok. 60 proc. w m3), zwiększenie efektywności transportu betonu poprzez zwiększenie limitu Dopuszczalnej Masy Całkowitej (DMC) dla 4-osiowych betonomieszarek
z 32 t do 34 t, z zachowaniem maksymalnego nacisku 9,5 t/oś. Obecnie priorytetowym hasłem jest bezpieczeństwo – w całym łańcuchu dostaw, w tym w szczególności w transporcie. Klamrą, jaka spina dobre praktyki producentów betonu, jest Kampania „Dobry Transport”, za którą odpowiedzialne są Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce oraz Porozumienie dla Bezpieczeństwa w Budownictwie.
„Dobry Transport” – certyfikacja dla dobrych standardów
Zorganizowana już po raz drugi kampania koncentruje się na bezpieczeństwie na linii budowa – dostawa betonu. Obie edycje skierowane zostały do producentów betonu i firm świadczących usługi w zakresie transportu oraz podawania mieszanek betonowych. – Nasze działania kierujemy do firm, które, realizując swoje zadania, stawiają mocny akcent na zasady bezpieczeństwa. Edukujemy i certyfikujemy przedsiębiorstwa za pomocą szczegółowych audytów, dotyczących procedur pracy oraz parametrów maszyn – powiedział Maciej Gruszczyński, Dyrektor Biura Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego w Polsce.
W II Edycji Kampanii „Dobry Transport” certyfikowane zostały aż 53 pompy do betonu i 149 betonomieszarek. Większość pojazdów otrzymało to wyróżnienie na okres 2 lat. Jak podkreślają eksperci, posiadanie certyfikatu niesie za sobą wymierne korzyści ułatwiające funkcjonowanie na konkurencyjnym rynku.
Certyfikat dla identyfikacji
Certyfikowany pojazd uzyskuje m.in. prawo wjazdu na budowy realizowane przez firmy skupione w Porozumieniu dla Bezpieczeństwa w Budownictwie i ich podwykonawców bez konieczności każdorazowego prowadzenia prekwalifikacji i kontroli wstępnych z zakresu BHP. Ponadto, firmy świadczące usługi w zakresie transportu i podawania betonu uprawnione są do wolnego wjazdu na teren wytwórni betonu towarowego przynależnych do SPBT w okresie ważności certyfikatu bez dodatkowych kontroli z zakresu BHP. – Udział w Kampanii „Dobry Transport” umożliwia także łatwą identyfikację pojazdów certyfikowanych. Każda z maszyn, która otrzymała certyfikat, oznaczona jest naklejką ułatwiającą identyfikację. Na stronie internetowej SPBT znajduje się wyszukiwarka, która umożliwia sprawdzenie ważność certyfikatu pojazdu za pomocą numeru rejestracyjnego – podkreśla Maciej Gruszczyński.
Twórcy Kampanii zapowiadają kolejne edycje kampanii „Dobry Transport”.
dr inż. Maciej Gruszczyński
Dyrektor Biura SPBT
tel. 602 883 995
e-mail: gruszczynski@spbt.pl

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Norwegia i Islandia mocniej rozważają dołączenie do UE. To byłyby ważne decyzje dla Polski
W Norwegii i na Islandii coraz częściej wspomina się o potencjalnej akcesji do Unii Europejskiej. Możliwe, że w obu tych krajach odbędą się referenda, które zbadają poparcie dla tej idei w społeczeństwach. Zdaniem europosła KO akcesja obu północnych państw byłaby znaczącym wzmocnieniem dla UE, ale także ważną decyzją dla Polski.
Infrastruktura
Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.