Komunikaty PR

Rynek CPaaS rośnie na fali dynamicznego rozwoju e-commerce

2021-10-05  |  14:00

CPaaS (Communication Platform-as-a-Service) to rozwiązanie umożliwiające komunikacje pomiędzy firmami a ich klientami za pośrednictwem jednej dedykowanej platformy. Zdobywają coraz większą popularność głównie za sprawą dynamicznego rozwoju e-commerce oraz postępującej cyfryzacji społeczeństwa.

Co to jest CPaaS?

CPaaS można w uproszczeniu opisać jako wyspecjalizowane rozwiązanie SaaS, które dedykowane jest stricte komunikacji na linii firma – klient. Platforma integruje i automatyzuje komunikację w ramach uzupełniających się kanałów: sms, e-mail, push oraz OTT (komunikatory typu Viber, Messenger, WhatsApp etc.), dzięki czemu jest ona uporządkowana, spójna, oraz efektywna. Platformy CPaaS oparte są na elastycznym rozwiązaniu API, które umożliwia dopasowanie usługi do potrzeb konkretnego odbiorcy bez konieczności budowania dedykowanej infrastruktury i interfejsów. Na co dzień z platform CPaaS korzystają podmioty praktycznie z każdej branży, gdzie kontakt z klientem ma fundamentalne znaczenie dla prowadzenia działalności. Przeważają takie sektory jak: e-commerce, retail, finanse, logistyka, telekomunikacja, digital marketing, ale także instytucje rządowe.

Perspektywy rozwoju

Przed rynkiem CPaaS rozpościerają się bardzo dobre perspektywy rozwoju. Głównymi stymulantami jest dynamiczny rozwój e-commerce, coraz powszechniejsze wykorzystywania rozwiązań MarTech’owych oraz szeroko pojęta cyfryzacja społeczeństwa. Szczególnie istotny jest handel online, gdyż jeden zakup dokonany w Internecie generuje szereg interakcji wykorzystujących platformę CPaaS (komunikaty ze strony e-sklepu, płatności, logistyka).

Na rynku dominują nadal rozwiązania jednokanałowe, które w porównaniu z rozwiązaniami wielokanałowymi są mniej efektywne, gorzej konwertują, z reguły są droższe, a także bardziej skomplikowane w zarządzaniu. W związku z tym przestrzeń dla rozwoju platform CPaaS jest bardzo duża. Według danych IDC Worldwide światowy rynek CPaaS będzie rozwijał się niezwykle dynamicznie. W 2020 r. jego wartość szacowana była na 5,6 mln USD, z kolei prognozowana wartość w 2025 r. to 23,1 mln zł – oznacza to wzrost skumulowanego rocznego wskaźnika wzrostu CAGR na poziomie 33 proc.

Wall Street stawia na CPaaS

Analizując ostatnie rundy inwestycyjne, głównie na Wall Street, widać, że część inwestorów dostrzega już te trendy. Tylko w ostatnim czasie SoftBank nabył wart 690 mln USD pakiet udziałów w notowanej na szwedzkiej giełdzie firmie Sinch. MessageBird pozyskał od inwestorów 200 mln USD przy wycenie 3 mld USD. Również 200 mln USD w rundzie A pozyskał od One Equity Partners chorwacki start-up Infobip, co daje mu wycenę ponad 1 mld USD. Z kolei francuski Sendinblue zamknął rundę pozyskując 160 mln USD. Rewelacją amerykańskich parkietów w ostatnich miesiącach jest notowane na nowojorskiej giełdzie Twilio, które w ciągu ostatniego roku wzrosło o przeszło 230 proc., uzyskując aktualną wycenę na poziomie 54,5 mld USD. W połowie marca br. Twilio przejęło lidera indyjskiego rynku CPaaS – spółkę ValueFirst. Microsoft również widzi potencjał w platformach CPaaS. Gigant z Redmond we wrześniu zeszłego roku zaczął oferować autorskie rozwiązanie Azure Communication Services.

Polska firma jednym z liderów rynku CEE

W obszarze CPaaS aktywne są działające globalnie duże firmy, ale w regionie Europy Środkowo-Wschodniej liderem jest polska spółka Vercom, która mimo lokalnych korzeni ma międzynarodowe aspiracje.  Jej siedziba mieści się w Poznaniu, natomiast biura zlokalizowane są w Warszawie, Pradze oraz Berlinie.

W 2020 r. Vercom przejął lidera czeskiego rynku sms – ProfiSMS, a w ostatnich kilku miesiącach dokonał dwóch strategicznych przejęć. Nabył 100 proc. udziałów w spółce Freshmail oraz 67,42 proc. w spółce PushPushGo. Pierwsza transakcja pozwoliła rozszerzyć bazę o ponad 6,5 tys. klientów, co niemal podwoiło liczbę obsługiwanych dotychczas użytkowników. Druga natomiast była inwestycją w nową technologię, jaką jest web push, pozyskanie know-how oraz doświadczonych specjalistów z tego obszaru.  Cała Grupa niezwykle dynamicznie rośnie. Jej przychody w latach 2005-2020 rosły w średniorocznym tempie 49 proc. Obecnie może pochwalić się 11,4 tys. klientów, wśród których są m.in. takie podmioty jak: Allegro, OLX.pl, eobuwie.pl, Answear.com, Rossmann, Żabka, mBank, IKEA.

- Mamy ambicje być globalnym graczem z pozycją lidera w regionie CEE. Obecnie rynek Europy Środkowo-Wschodniej jest rozdrobniony i mocno lokalny, a także bardzo perspektywiczny patrząc na wciąż niską penetrację e-commerce. W najbliższym czasie spodziewamy się jego konsolidacji, w której aktywnie chcemy brać udział. – komentuje Krzysztof Szyszka, prezes zarządu Vercom.

Dynamiczny wzrost rynku

W ostatnich tygodniach pojawił się nowy raport Juniper Research, nt. prognoz rozwojowych rynku CPaaS. Dowiadujemy się, że jego wartość w następnym roku przekroczy 10 mld USD, przy bardzo szybkim tempie wzrostu.

- Działamy na niezwykle wartościowym i szybko rosnącym rynku. Według analityków wartość rynku CPaaS w 2022 r. przekroczy 10 mld USD i będzie rosła w tempie ponad 30% rocznie.  Motorem napędowym rozwoju jest niezaprzeczalnie dynamiczny wzrost e-commerce, rosnąca popularność rozwiązań mar-tech’owych oraz stale postępująca digitalizacja. Naturalnie każda operacja wykonana w Internecie wiąże się wysłaniem szeregu komunikatów za pomocą różnych kanałów. Taką komunikację umożliwiają platformy CPaaS, które w ramach jednej, scentralizowanej platformy integrują i automatyzują wiele - komplementarnych względem siebie kanałów komunikacji elektronicznej – dodaje Krzysztof Szyszka.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25 Biuro prasowe
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,
IT i technologie Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce
2025-04-02 | 10:40

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

W Polsce zadebiutowała motorola edge 60 fusion – pierwszy tegoroczny model z rodziny edge. Łączy cechy smartfona klasy premium z wysoką odpornością, potwierdzoną

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów

W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.

Handel

Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.

Transport

W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.