Rynek nieruchomości w czasie pandemii. Czy warto właśnie teraz inwestować?
agencja widoczni
Złotowska
60-189 Poznań
adrianna.nowak|widoczni.pl| |adrianna.nowak|widoczni.pl
+48 61 224 83 26
www.widoczni.com
Rynek nieruchomości na początku pandemii wyraźnie zwolnił. Wielu pośredników, zwłaszcza na początku wprowadzenia stanu epidemicznego w Polsce, zauważyło znaczący spadek zainteresowania tematem zakupu nieruchomości - mniej jest telefonów, mniej prezentacji lokali z rynku wtórnego. Czy to oznacza, że możemy spodziewać się spadku cen mieszkań? Czy warto inwestować w nieruchomości podczas pandemii czy lepiej decyzję o zakupie odłożyć na później? Zachęcamy do lektury.
Ceny mieszkań a koronawirus
Czy pandemia ma wpływ na ceny mieszkań? Do tej pory raczej nie ma przesłanek żeby mówić o znaczącym spadku cen - te pozostają na tym samym poziomie. Tendencja wzrostowa utrzymuje się na rynku nieruchomości od 2012 roku. Niewykluczone jednak, że sytuacja spowodowana SARS-CoV-2 wpłynie na obniżenie lub zahamowanie wzrostu cen nieruchomości w dalszej perspektywie. Trudno jednak przewidzieć dokładnie ile ta obniżka potrwa.
Koronawirus a popyt na rynku nieruchomości
Konsekwencją hamowania rynku nieruchomości w dobie pandemii jest obecnie nie tyle spadek cen, co spadek zainteresowania nieruchomościami, szczególnie mieszkaniami inwestycyjnymi. Mniej osób decyduje się na zakup mieszkań pod wynajem krótkoterminowy finansowany kredytem. Transakcje gotówkowe pokazują jednak, że inwestycja kapitału w nieruchomości uznawana jest za bezpieczniejsze rozwiązanie w kontekście ewentualnego spadku znaczenia złotego. Warto pamiętać, że w podejściu długoterminowym inwestycja w nieruchomości jest zawsze opłacalna.
Czy warto kupić mieszkanie na kredyt w dobie Covid-19?
Pandemia spowodowała chwilowy spadek zainteresowania także kredytami hipotecznymi - widać to szczególnie w zestawieniu danych z marca 2020 i 2019 - jak podaje portal nieruchomosci.wprost.pl, wg statystyk BIK w tym roku liczba wnioskowanych kredytów hipotecznych była aż o 7,6% niższa. Same banki też nie są tak skore do udzielania pożyczek, wiele z nich zaostrza zasady przy ocenie ryzyka i wydawaniu decyzji kredytowych, wymaga też 20% wkładu własnego. Mimo tych przeszkód, jest to sprzyjający czas dla kredytobiorców: obniżone stopy procentowe a także możliwość odroczenia płatności rat kredytowych.
Jakie są prognozy dot. rynku nieruchomości?
Warto na bieżąco obserwować rynek nieruchomości, sytuacja zmienia się bowiem dość dynamicznie. Finalizowanie umów kupna-sprzedaży zostało chwilowo zamrożone, podobnie jak ceny ofertowe. Okres przestoju związanego z pandemią z pewnością wpłynie na rynek nieruchomości i zachowania konsumentów, ale efekt uzależniony będzie nie od faktu pandemii, ale od tego, jak długo to zamrożenie potrwa. Już dziś wiele deweloperów oferuje promocje, np. wiosenne obniżki cen mieszkań.
Coraz więcej osób inwestuje w mieszkania na przedmieściach
Pandemia zweryfikowała popularność nieruchomości. Wielu deweloperów zaobserwowało wzrost zapytań dotyczący mieszkań z ogródkiem, loggią, balkonem, tarasem. W dobie przymusowego lockdownu to właśnie te elementy okazywały się istotne.
Mieszkania z ogrodem lub tarasem zlokalizowane w zielonej okolicy, np. w Mosinie, odpowiadają na potrzeby nie tylko rodzin z dziećmi, ale singli czy osób starszych. Liczne ścieżki rowerowe i spacerowe w pobliżu, las, cisza, własny ogródek, w którym można odpocząć - to właśnie tego typu nieruchomości cieszą się największym zainteresowaniem w ostatnim czasie. Na ich popularność wpływa także fakt, że są dobrze skomunikowane, ale poza tłocznym centrum.
Joanna Jakubowska, PB Lechbud
Czy w takim razie warto inwestować w mieszkania w dobie pandemii? Inwestycja kapitału w nieruchomości zawsze jest opłacalna w dłuższej perspektywie. Warto obserwować rynek, dokładnie ocenić ryzyko i inwestować mądrze - zarówno kupując mieszkanie dla siebie, jak i w celach inwestycyjnych).

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.