Komunikaty PR

Rynek pojazdów elektrycznych (EV) i hybrydowych wzrósł o 55 proc.

2024-01-10  |  09:00
Biuro prasowe
Kontakt
CCG
CCG

CCG
02-518 Warszawa
clearcom|clearcom.pl| |clearcom|clearcom.pl
512 643 009
CCG

 

Rynek pojazdów elektrycznych rośnie w dynamicznym tempie. W 2022 r. dostarczono dla konsumentów, w skali globalnej, 10,5 mln nowych pojazdów elektrycznych (EV) i hybrydowych. Szacuje się, że liczba tych samochodów wzrosła o 55 proc. w porównaniu do 2021 r. Według analizy Siemens Financial Services wiele krajów, w tym Polska, wykazuje niski stosunek publicznych, dostępnych stacji ładowania do liczby pojazdów elektrycznych na drogach. Aby sprostać rosnącemu popytowi na auta napędzane alternatywnym napędem, kluczowe jest rozbudowanie infrastruktury EV. Pomóc w tym może m.in. wykorzystanie finansowania smart.

Zmiany klimatyczne skłaniają zarówno konsumentów, jak i firmy do poszukiwania bardziej zrównoważonych rozwiązań. Połowa produkowanej ropy naftowej jest bowiem wykorzystywana przez sektor transportu drogowego[1]. Z badań wynika, że Europa może zmniejszyć jej zapotrzebowanie nawet do 38,8 Mtoe (mln ton ekwiwalentu ropy naftowej)[2]. Byłoby to możliwe, dzięki podjęciu odpowiednich inicjatyw ekologicznych. Przykładem takiego działania może być m.in. wyposażenie ciężarówek w aerodynamiczne elementy czy ograniczenie podróży służbowych. Warto pamiętać, że konsumenci mają również wpływ na ilość zużywanej ropy naftowej. W celu zmniejszenia jej zużycia mogą np. częściej wybierać podróż środkami komunikacji publicznej, rowerem czy hulajnogą zamiast autem.

Rynek pojazdów elektrycznych (EV) rośnie coraz szybciej

Obecnie coraz częstszym wyborem konsumentów są też samochody elektryczne. W ujęciu globalnym tylko
w 2022 r. dostarczono 10,5 mln nowych pojazdów EV i hybrydowych, co stanowi wzrost o 55 proc. w porównaniu do 2021 r. Ponadto szacuje się, że udział sprzedaży samochodów elektrycznych na świecie zwiększył się do 13 proc. w 2022 r. z 8,3 proc. w 2021 r. Chiny zajmują pierwsze miejsce w tym rankingu,
w ujęciu regionalnym (27 proc.), natomiast Europa drugie (20,8 proc.). Świadczy to o tym, że zainteresowanie autami z alternatywnym napędem rośnie, a obecni, świadomi konsumenci chcą wybierać ekologiczne rozwiązania.

Potrzebny plan rozbudowy stacji ładowania EV

Szybki wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych wymaga pilnego rozbudowania infrastruktury ładowania, ze szczególnym uwzględnieniem szerokiej dostępności publicznych stacji ładowania. Obecnie wiele instytucji jest zaangażowanych w rozwój tych sieci, m.in. spółki paliwowe, sektor publiczny, hotele czy właściciele parkingów podziemnych. Aby jednak tempo powstawania nowych stacji ładowania było dopasowane do liczby sprzedawanych pojazdów elektrycznych, konieczne jest wypracowanie wspólnych standardów w skali globalnej. Według Boston Consulting Group, takie inicjatywy powinny być napędzane przez sektor publiczny[3]. Konieczne jest bowiem stworzenie ogólnego planu rozbudowy, który obejmuje m.in. harmonogram powstawania, typ, liczbę i lokalizację stacji ładowania pojazdów.

Siemens Financial Services przeprowadził analizę, z której wynika, że prawie wszystkie badane regiony wykazują niski stosunek publicznych, dostępnych stacji ładowania do liczby pojazdów elektrycznych na drogach. Z danych wynika również, że Chiny są liderem pod względem rozbudowy tej infrastruktury, ponieważ poczyniły w tym zakresie wiele inwestycji. Kraje europejskie, w tym Francja, Hiszpania, Wielka Brytania i Niemcy, zajmują o wiele niższe miejsca w rankingu i nadal nie osiągnęły wysokich wartości tego wskaźnika.

– Świadomość ekologiczna zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców, cały czas rośnie. Przejawia się to również tym, że inicjatywy zgodne ze zrównoważonym rozwojem cieszą się większą popularnością. Obecnie możemy zauważyć, że odsetek sprzedawanych samochodów elektrycznych w skali globalnej rośnie z roku na rok. Okazuje się jednak, że wiele krajów ma niedostateczną liczbę stacji ładowania pojazdów EV  mówi Łukasz Bancarzewski, menadżer ds. rozwoju elektromobilności z Siemens SI Emobility w Polsce Odpowiedzialne podejście do ekologii wiąże się nie tylko z wyborem „zielonych” produktów, lecz także z budową infrastruktury, która umożliwi pełne korzystanie z ich potencjału. Jest to wyzwanie, z jakim w najbliższej przyszłości będą mierzyć się instytucje. Pod koniec listopada 2023 r. w Polsce funkcjonowało 3277 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, a po polskich drogach porusza się blisko 95 000 samochodów osobowych z napędem BEV i PHEV [4]. Świadczy to o tym, że infrastruktura niestety wciąż nie jest na tyle wystarczająca, aby skutecznie podtrzymać rosnący trend zainteresowania ekologicznymi pojazdami – podsumowuje Łukasz Bancarzewski.

 

Pomóc może finansowanie smart

W raporcie "Financing Decarbonization: eMobility", Siemens Financial Services oszacował tzw. lukę inwestycyjną, czyli środki, które powinny być zainwestowane w rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, aby sprostać ciągle rosnącej liczbie sprzedawanych samochodów oraz wspierać zainteresowanie nabywaniem ich w przyszłości. Kwota, jaka powinna być przeznaczona na ten cel w latach 2023-2025 wynosi około 104 miliardów euro. Przyspieszenie tempa rozwoju infrastruktury ładowania wymaga więc wysokiego poziomu nakładów kapitałowych, żeby zrealizować globalne, ambitne cele zerowej emisji netto. Warto jednak podkreślić, że skala potrzebnych inwestycji jest obecnie zbyt duża, aby zostały pokryte wyłącznie ze środków publicznych.

– Aby wypełnić lukę między rosnącym popytem na pojazdy elektryczne a obecnym brakiem niezbędnej infrastruktury ładowania, pomocne może być wykorzystanie środków pozyskanych od wyspecjalizowanych, podmiotów, które mogą dostarczyć  odpowiednie modele finansowania. Projektuje się je w taki sposób, aby mogły pomóc w dostosowaniu kosztów do oczekiwanego przepływu pieniężnego. Spłata może być dopasowana do założonych zysków wygenerowanych ze stacji ładowania, dzięki czemu koszty są rozłożone
w czasie i zbilansowane 
– mówi Marek Trejda, koordynator ds. finansowania branży przemysłowej
i energetycznej w Siemens Financial Services w Polsce.

 

Cały raport Siemens Financial Services „Financing decarbonization: the e-Charging Infrastructure Investmnet Challenge” dostępny jest do pobrania pod adresem: https://www.siemens.com/global/en/products/financing/whitepapers/whitepaper-financing-ev-charging-infrastructure.html

 

Kontakt dla mediów:

Radosław Pupiec

Menedżer Projektów, Clear Communication Group

radoslaw.pupiec@clearcom.pl

Tel. 517 595 218

 

***

Siemens Financial Services (SFS) - spółka z grupy Siemens - zapewnia rozwiązania finansowe dla przedsiębiorstw. Dzięki wyjątkowemu połączeniu wiedzy finansowej, zarządzania ryzykiem i wiedzy branżowej, SFS tworzy innowacyjne rozwiązania finansowe dostosowane do indywidualnych potrzeb przedsiębiorstw. Dzięki temu, SFS wspiera rozwój, buduje wartość, zwiększa konkurencyjność i pomaga klientom uzyskać dostęp do nowych technologii. Spółka wspiera inwestycje poprzez leasing, pożyczki korporacyjne, inwestycje kapitałowe oraz finansowanie projektów i strukturyzowane. Portfolio SFS uzupełniają rozwiązania w zakresie finansowania handlu i wierzytelności. Dzięki międzynarodowej sieci SFS jest dobrze dostosowana do wymagań prawnych w poszczególnych krajach i jest w stanie zapewniać rozwiązania finansowe na całym świecie. W grupie Siemens, SFS jest ekspertem w zakresie ryzyka finansowego. Siemens Financial Services ma swoją globalną siedzibę w Monachium w Niemczech i zatrudnia prawie 3000 pracowników na całym świecie. www.siemens.com/finance.

Siemens AG – globalna firma technologiczna obecna na polskim rynku od 1991 roku. Lider wdrażania innowacyjnych technologii i partner polskiej gospodarki na drodze do poprawy jej konkurencyjności, odporności i bezpieczeństwa. Promotor odpowiedzialnej transformacji cyfrowej w przemyśle i infrastrukturze. W ramach przyjętej strategii zrównoważonego rozwoju Siemens upowszechnia rozwiązania redukujące wpływ człowieka na środowisko.

W Polsce obejmuje 5 wyspecjalizowanych spółek oferujących kompleksowe usługi z zakresu automatyki i cyfryzacji w przemyśle i infrastrukturze, oprogramowania dla przemysłu, dystrybucji i rozdziału energii elektrycznej, transportu i e-mobilności, ochrony zdrowia oraz finansowania inwestycji: Siemens Sp. z o.o., Siemens Mobility Sp. z o.o., Siemens Financial Services Sp. z o. o., Siemens Industry Software Sp. z o.o. (wraz z Mentor Graphics Sp. z o. o.) oraz Siemens Healthcare Sp. z o. o.

 


[1]https://cleantechnica.com/2023/02/10/oil-industry-to-crash-burn-by-early-2030s/

[2]https://www.transportenvironment.org/wp-content/uploads/2022/08/2022August-oil-transport-demand-TE.pdf,

[3] https://www.bcg.com/publications/2021/electric-vehicle-charging-station-infrastructure-plan-for-governments

[4] https://pspa.com.pl/2023/informacja/licznik-elektromobilnosci-2023-dobrym-rokiem-dla-sektora-e-mobility/

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: CCG
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu Biuro prasowe
2025-06-18 | 06:00

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Wyjątkowa szansa na ekskluzywną podróż na lotnisko. Każda podróż zaczyna się od drogi na lotnisko, ale tym razem może to być coś znacznie więcej niż zwykły przejazd. Easy
Motoryzacja Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
2025-05-27 | 15:00

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

W ubiegłym roku wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrosła o blisko 25% – szacunkowo do ponad 55 mld zł (dane KPMG). Największą dynamiką wzrostu cieszyły
Motoryzacja Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
2025-05-14 | 12:00

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Siedem SUV-ów Toyoty jest dostępne w specjalnej ofercie podczas Dni Otwartych w salonach marki w całej Polsce. Od 12 do 17 maja u dilerów można otrzymać rabaty,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

Polityka

Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

Handel

Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.