Samodzielna podróż dziecka samolotem - od ilu lat dziecko może latać samolotem?
Samodzielna podróż dziecka samolotem jest możliwa, jednak jej zasady ustalają indywidualnie linie lotnicze. Przewoźnicy często mają podobne zasady dotyczące tego jak wygląda indywidualny przelot dziecka samolotem. Od jakiego wieku dziecko może podróżować samodzielnie, a do kiedy koniecznie pod opieką osoby dorosłej?
Podróż samolotem z dzieckiem
Podróżowanie z dziećmi dla wielu rodziców jest sposobem na życie. Coraz więcej osób decyduje się na zabieranie maluchów w podniebne podróże. Należy jednak pamiętać, że do ukończenia przez dziecko pierwszego tygodnia życia obowiązuje bezwzględny zakaz lotów samolotem.
Oczywiście niemowlę nie może podróżować samodzielnie. Maluch do 2. roku życia powinien spędzać podróż na kolanach u rodziców, a po tym czasie dziecku należy wykupić indywidualny bilet. Dzieci w wieku powyżej dwóch lat mają jednak wiele zniżek na podróż, a niemowlęta często latają całkowicie za darmo.
Zanim wyruszymy w pierwszą podróż samolotem z naszym maluchem, należy odpowiednio przygotować dziecko do lotu. Nie możemy także zapomnieć o uzupełnieniu bagażu podręcznego w akcesoria niezbędne dziecku podczas podróży.
Samodzielna podróż dziecka samolotem
Oczywistym jest, że w przypadku bardzo małych dzieci, samodzielny lot samolotem nie jest możliwy. Inaczej jednak wygląda sytuacja ze starszymi dziećmi i nastolatkami. Starsze dzieci mogą bowiem samodzielnie podróżować samolotem, jednak bardzo często wymagana jest dla nich dodatkowa opieka, tzw. usługa asysty.
Podróżowanie dziecka samodzielnie na pokładzie samolotu najczęściej możliwe jest po ukończeniu przez nie 4. roku życia.
Od ilu lat można samemu latać samolotem - wymagania linii
Większość linii lotniczych zgadza się na to, aby dzieci będące w określonym wieku mogły podróżować samodzielnie. Obowiązują jednak przy tym określone zasady, dostosowane do wieku dziecka. W niektórych przypadkach potrzebne jest wykupienie dodatkowej usługi opieki, tzw. usługi asysty.
Ogólne zasady określające możliwość podróżowania dziecka bez opieki rodziców są następujące:
-
w przypadku maluchów do 4. roku życia rodzic ponosi za dziecko pełną odpowiedzialność i pozostanie rodzica przy dziecku podczas podróży jest konieczne.
-
od 5. do 11. roku życia dziecko może podróżować samodzielnie, ale konieczne jest zlecenie opieki przewoźnikowi lotniczemu lub przelot dziecka samolotem pod opieką osoby, która ukończyła 16. rok życia lub pod opieką osoby dorosłej,
-
powyżej 12 roku życia dziecko najczęściej może podróżować samolotem samodzielnie, jednak na życzenie rodzica skorzystać można z serwisu opieki, którą zapewniają pracownicy obsługi pasażerskiej.
Samodzielny lot dziecka - jak to wygląda w praktyce?
Ryanair
Tanie linie lotnicze takie jak Ryanair nie oferują samodzielnej podróży dzieciom do 16. roku życia. Dzieci w wieku poniżej 16 lat muszą podróżować wyłącznie pod opieką osoby dorosłej.
Wizz Air
Węgierskie linie lotnicze nie oferują co prawda usługi asysty, która towarzyszy dziecku podczas podróży, ale dzieci podróżują samodzielnie na ich pokładzie od ukończenia 14 - 15. roku życia.
Easy Jet
Podobnie jak w przypadku Ryanaira, z opieki osoby dorosłej muszą korzystać dzieci będące w wieku poniżej 16. roku życia. Samodzielna podróż samolotem dziecka nie jest więc możliwa. Easy Jet nie oferuje także usługi opieki.
LOT
Zgodnie z zasadami Polskich Linii Lotniczych, w przypadku dzieci do 5. roku życia możliwa jest podróż samolotem pod opieką dedykowanego pracownika obsługi od chwili odebrania dziecka od rodziców. Dzieci w wieku od 5. do 12. roku życia muszą w trakcie lotu korzystać z wykupionej asysty, natomiast pasażerowie powyżej 12. roku życia usługę asysty mają opcjonalną.
Lufthansa
W przypadku Lufthansy dzieci do 5. do 11. roku życia mogą podróżować pod opieką osoby w wieku powyżej 12. roku życia lub samodzielnie z asystą. Natomiast do 12. roku życia dzieci na pokładzie samolotów niemieckich linii podróżują samodzielnie.
Usługa asysty, a samodzielna podróż dziecka
W przypadku skorzystania z usługi asysty, masz pewność, że podczas podróży Twojemu dziecku będzie towarzyszył dedykowany opiekun. Najczęściej jest to członek personelu pokładowego, czyli stewardessa.
Eskorta towarzyszy dziecku od momentu odprawy biletowo bagażowej do momentu odebrania dziecka przez wyznaczoną osobę dorosłą na lotnisku docelowym. Dedykowany opiekun pomaga więc maluchowi przejść kontrolę bezpieczeństwa i towarzyszy mu podczas momentu wystartowania samolotu, a także podczas podróży.
Aby zapewnić usługę asysty dla swojego dziecka, konieczne jest wykupienie dodatkowej usługi. Jej koszt najczęściej zależy od długości trasy. Najczęściej jest do od 40 do 150 euro.
Opieka asysty obowiązuje do chwili odebrania dziecka na lotnisku docelowym
Korzystając z usługi asysty oferowanej przez linie lotnicze, warto mieć świadomość, że dziecko należy odprowadzić na lotnisko i przekazać do opieki. Często w przypadku małych pasażerów wyznaczone jest specjalne stanowisko odprawy gdzie odbywa się rozpoznanie bagażu. Niekiedy także są potrzebne dodatkowe dokumenty.
Jeżeli podczas Twojej podróży z dzieckiem na pokładzie samolotu, przytrafił Wam się zakłócony lot, możesz domagać się odszkodowania od linii lotniczych. Aby zgłosić roszczenie wypełnij formularz zgłoszenia szkody dostępny na stronie internetowej https://aircashback.com/.
AirCashBack to firma, która z sukcesami od lat w imieniu pasażerów występuje o odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot służbowy, prywatny, rejsowy i czarterowy.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronie: https://aircashback.com/.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Europosłowie za wydłużeniem finansowania krajowych planów odbudowy o 1,5 roku. Apelują o większą przejrzystość wydatków
Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) – uruchomiony po pandemii COVID-19 – wygasa w sierpniu 2026 roku. Europosłowie w przyjętej niedawno rezolucji postulują, by przedłużyć ten termin o 18 miesięcy dla kluczowych projektów bliskich ukończenia. To szczególnie ważne dla Polski, która przez trzy lata – przez spór poprzedniego rządu z Komisją Europejską – miała zablokowany dostęp do środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Jednocześnie rezolucja wzywa do większej przejrzystości wydawanych funduszy.
Polityka
Prof. G. Kołodko: Druga prezydentura Trumpa zmienia Amerykę i świat na gorsze. Nie przyczynia się do rozwiązywania fundamentalnych światowych problemów

Zdaniem byłego wicepremiera i ministra finansów, prof. Grzegorz Kołodki, trumpizm wzmacnia pewne trendy nacjonalizmu, populizmu ekonomicznego i handlowego nie tylko w Ameryce, ale także w innych państwach. W ocenie ekonomisty Trump i trumpizm będą mieli negatywne skutki dla światowych procesów demograficznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Prezydentura Trumpa nie skupia się na rozwiązywaniu najważniejszych światowych problemów, takich jak m.in. migracja, zimna wojna, czy też ocieplenie klimatu.
Konsument
Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju

W UE co roku wytwarza się ponad 2,2 mld t odpadów. Aby ograniczyć ich ilość, promowane jest przechodzenie na bardziej zrównoważony model, czyli gospodarkę o obiegu zamkniętym. W ramach pakietu zmian prawnych ograniczających negatywny wpływ działalności człowieka na środowisko nacisk położony jest w dużej mierze na producentów opakowań. Przedstawiciele branży podkreślają, że nowe regulacje to dla nich nie tylko nowe obowiązki, ale też okazja na zbudowanie przewagi konkurencyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.