SCM: Rotacja na placach dealerskich wciąż jest na dobrym poziomie
Santander Consumer Multirent: Rotacja na placach dealerskich wciąż jest na dobrym poziomie
Coraz wyższa średnia cena nowego auta oraz wzrost liczby pojazdów wyjeżdżających z fabryk sprawiły, że zaczął rosnąć również poziom wykorzystania tzw. limitów stokowych przez dealerów. To z kolei wśród wielu z nich rodzi obawy związane z możliwym spadkiem popytu i wolniejszą rotacją na placach. Co to dokładnie oznacza i jak instytucje finansowe mogą wspierać dealerów w zarządzaniu stokiem? Wyjaśnia ekspertka Santander Consumer Multirent.
Wrocław, 28 czerwca 2023 r. Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, średnia cena nowego pojazdu w kwietniu 2023 roku wyniosła ponad 174 tys. zł, czyli o niemal 13 proc. więcej w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Zwiększyła się też liczba pojazdów wyjeżdżających z fabryk. Pierwszy taki wzrost nastąpił już w 2022 roku – z danych ACEA wynika, że w tym okresie w Unii Europejskiej wyprodukowano 10,9 miliona samochodów osobowych, czyli o 8,3 proc. więcej niż w 2021. Czynniki te sprawiają, że zmienia się również poziom finansowania udzielanego dealerom.
– W momencie dostawy nowego auta na plac, pojazd najpierw fakturowany jest na dealera. Taki zakup finansuje się w ramach tzw. limitu stokowego, czyli w dużym uproszczeniu celowej linii kredytowej przyznawanej przez instytucję finansową. Im więcej droższych aut wjeżdża na plac, tym wyższa kwota, którą wykorzystuje dealer – mówi Joanna Solecka, zastępca dyrektora działu sprzedaży i współpracy z importerami w Santander Consumer Multirent. – Obecnie obserwujemy rosnące poziomy limitów stokowych oraz wzrost ich wykorzystania przez dealerów. Na całości naszego portfela limity zwiększyły się od końca zeszłego roku o około 19 proc., porównując zaś maj 2023 r. z analogicznym okresem ubiegłego roku – o 40 proc. Równocześnie średnio do 72 proc. wzrósł poziom wykorzystania limitów.
Według obserwacji Santander Consumer Multirent największe przyrosty nowych aut widać w przypadku marek, gdzie w ubiegłym roku występowały kłopoty z dostępnością pojazdów, a sytuacja odmieniła się stosunkowo niedawno. Pociągnęło to za sobą wyraźny wzrost uruchamianego finansowania.
Dobra rotacja
Wzrost cen aut i normalizacja produkcji sprawiają, że dealerzy obawiają się, że ich stoki samochodowe (czyli zasób pojazdów dostępnych w sprzedaży od ręki) będą rosnąć ponad miarę. Taka sytuacja stanowiłaby dla większości z nich wyzwanie kosztowe. Więcej samochodów na stoku to wyższy poziom zobowiązania wobec instytucji finansowej.
– To, że rosną limity stokowe i ich wykorzystywanie jest w obecnych warunkach rzeczą zupełnie naturalną. Ważne jest, by obserwować tzw. rotację, czyli czas jaki średnio auto jest na stoku dealerskim. Analizując dane na koniec maja 2023, wskaźnik rotacji jest na stabilnym poziomie i nie widzimy niepokojącego starzenia się stoków u naszych dealerów – zaznacza Joanna Solecka z Santander Consumer Multirent. – Trzeba jednak pamiętać, że jeśli popyt na samochody będzie się schładzał, to w statystykach finansowania będzie to widoczne z opóźnieniem. Obecnie spora grupa dealerów wciąż posiada dość pokaźne banki zamówień z poprzednich kwartałów. Część aut, które zjeżdżają na plac, została zamówiona przez klientów od kilku do nawet kilkunastu miesięcy temu. Takie pojazdy zaniżają więc średni czas rotacji pojazdów w finansowaniu stokowym. Stąd ważne, by dealer miał świadomość jaka jest rotacja na każdym pojeździe, który jest na jego stoku.
Wsparcie w zarządzaniu stokiem
Rosnące obroty i wysokie stopy procentowe NBP powodują, że polityka stokowa urasta obecnie do rangi najważniejszej dziedziny codziennego zarządzania stacją dealerską. Ważne staje się wybranie odpowiedniej instytucji finansującej, która rozumie sytuację jaka jest na rynku motoryzacyjnym oraz potrzeby dealerów.
– W Santander Consumer Multirent wspieramy dealerów w codziennym zarządzaniu biznesem, w tym zarządzaniu stokiem pojazdów. Udostępniamy zaawansowany system informatyczny, który umożliwia bieżący monitoring posiadanej u nas linii stokowej. Zarządzanie stokiem pojazdów staje się łatwiejsze dzięki raportom pokazującym bieżący poziom wykorzystania limitu, harmonogramy spłat czy koszty odsetkowe. Informacja o długości trwania transzy na finansowanie danego pojazdu wraz z informacją o zapłaconych odsetkach, daje dealerowi wiedzę na ile koszt finansowy obniżył potencjalną marżę na pojeździe i na ile ważna staje się jego szybka sprzedaż - podkreśla Joanna Solecka z Santander Consumer Multirent.

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Norwegia i Islandia mocniej rozważają dołączenie do UE. To byłyby ważne decyzje dla Polski
W Norwegii i na Islandii coraz częściej wspomina się o potencjalnej akcesji do Unii Europejskiej. Możliwe, że w obu tych krajach odbędą się referenda, które zbadają poparcie dla tej idei w społeczeństwach. Zdaniem europosła KO akcesja obu północnych państw byłaby znaczącym wzmocnieniem dla UE, ale także ważną decyzją dla Polski.
Infrastruktura
Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.