SEZON ŚREDNIAK. WŁAŚCICIELE OBIEKTÓW PODSUMOWUJĄ WAKACJE
SEZON ŚREDNIAK. WŁAŚCICIELE OBIEKTÓW PODSUMOWUJĄ WAKACJE I CHCĄ AKTYWNIE ZABIEGAĆ O TURYSTÓW
Chociaż pogoda w Polsce dopisała, to nie był sezon marzeń. Co piąty właściciel obiektów noclegowych w Polsce ocenia swoje wyniki w czasie wakacji jako złe, 39% stwierdza, że było średnio – wynika z ankiety Nocowanie.pl, badającej nastroje po zakończeniu wysokiego sezonu. Zapytani o to, co dalej, właściciele obiektów zapowiadają inwestycje w remonty i dostosowanie oferty do konkretnych grup odbiorców.
O sprawdzenie nastrojów rodzimej branży noclegowej po zakończeniu wakacji pokusił się największy polski portal rezerwacyjny Nocowanie.pl. W przeprowadzonej przez niego ankiecie udział wzięło 200 właścicieli obiektów noclegowych z kraju. Najliczniejsza grupa – 39% – ocenia sezon jako średni. „Było źle” stwierdza 21% ankietowanych. Nie brakuje jednak zadowolonych: bardzo dobrze swoje wyniki ocenia 13% respondentów, a dobrze – kolejne 17%.
– Trudno się dziwić rozczarowaniu. Dopisała znakomita pogoda, od której najczęściej uzależnione są wyniki rodzimej branży. Były więc podstawy, żeby spodziewać się lepszego obłożenia – podkreśla Agnieszka Rzeszutek, ekspert Nocowanie.pl. – Tym bardziej, że świadomi silnej konkurencji i tej w kraju, i tej za granicą właściciele aktywnie zabiegali o gości – podkreśla.
Za najskuteczniejsze swoje działania ankietowani uznali promocje cenowe – 36% respondentów, reklamę w mediach społecznościowych 21% oraz reklamę w wyszukiwarkach 21%.
Badani zabiegali o turystów utrzymując ceny na zeszłorocznym poziomie (59%) a nawet obniżając
ceny (15%). Jeszcze przed sezonem zainwestowali w atrakcje i udogodnienia dla różnych grup docelowych. Ci, którzy liczyli na obecność rodzin stworzyli dodatkowe atrakcje dla dzieci – 21%, czy rodzinne strefy relaksu – 14%. Z kolei ci, którzy chcą przyciągnąć dorosłych inwestowali w udogodnienia takie, jak sauna czy jacuzzi – 9% ankietowanych.
– Jak podkreślają uczestnicy badania, sposobem na przyciągnięcie gości była też zmiana polityki dotyczącej długości rezerwacji, którą wymusił trend skróconych wyjazdów – zauważa Agnieszka Rzeszutek. – Aż 60% ankietowanych przyznaje, że goście zatrzymywali się u nich na zaledwie 3-5 nocy – podkreśla. Kolejne 16% podejmowało turystów na jeszcze krótsze pobyty – zaledwie jednodniowe lub dwudniowe. Żaden z respondentów nie odnotował pobytów dłuższych niż tydzień.
Dzięki ankiecie potwierdza się też kolejny trend – Polska coraz częściej zwraca uwagę gości z zagranicy. Aż 89% ankietowanych podjęło turystów zagranicznych. W przypadku 46% ankietowanych obcokrajowcy stanowili mniej niż 10% ogólnej liczby gości, ale 13% badanych przyznało, że turyści zagraniczni odpowiadali za 21-50% wszystkich rezerwacji złożonych w ich obiekcie.
Pozostaje jeszcze pytanie: co dalej? – Po zakończeniu wysokiego sezonu oczywistym wyzwaniem dla obiektów całorocznych jest mniejsza liczba turystów. Ankietowani podkreślają też, że muszą mierzyć się nie tylko ze sporą konkurencją, ale też z wysokimi kosztami utrzymania obiektu oraz kosztami pracowniczymi – relacjonuje dalej Agnieszka Rzeszutek.
Stąd poszukiwanie nowych możliwości i skierowanie oferty do precyzyjniej określonej grupy docelowej. W odpowiedzi na rosnący trend wypoczynku bez dzieci, aż 31% chce przyciągnąć pary. Kolejne 13% chce powalczyć o grupy zorganizowane, a 11% chce przyciągnąć osoby podróżujące służbowo.
Dlatego właściciele obiektów decydują się na remonty i rozbudowy, których przeprowadzenie w najbliższym czasie planuje aż 51% badanych, czy deklarowane inwestycje w udogodnienia typu spa&wellness. Stąd również ostrożna polityka cenowa: w sezonie zimowym 72% ankietowanych nie planuje podnosić cen, a 7% wręcz planuje obniżki.
– To odpowiedź na oczekiwania rynku. Obiekty oferujące tanie noclegi w dobrym standardzie najmniej odczuwają odpływ turystów – ocenia Agnieszka Rzeszutek. – Z drugiej strony na obłożenie mogą liczyć też obiekty o standardzie najwyższym, które niezmiennie przyciągają turystów o zasobniejszych portfelach, a także gości zagranicznych.

Smart travel w 5 krokach. Jak wypocząć i nie przepłacić?

Polacy rezerwują wczasy na ostatnią chwilę

Mateusz Waligóra przejechał zimą pustynię Gobi na rowerze. Samotnie.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.