Skill blending i kluczowe kompetencje dla przyszłości firm
Skill blending i kluczowe kompetencje dla przyszłości firm
Efektywne łączenie kompetencji miękkich z twardymi to recepta na rozwój kadr i przygotowanie na przyszłość. Blisko 8 na 10 badanych uważa, że zacierać się będą granice między tymi dwoma kategoriami umiejętności. Przy nacisku na digitalizację i umiejętności twarde, firmy często zapominają o kompetencjach miękkich. Badania wskazują, że wielu pracodawców nie docenia ich znaczenia dla przyszłości firmy. Ich niedobór z kolei już dziś bywa przyczyną konfliktów, a nawet odejść z firm.
Kwestia znajomości technologii słusznie stała się w ostatnich latach przedmiotem wielu dyskusji. Dane z Polski i zagranicy podkreślają, że kompetencje cyfrowe będą odgrywać coraz większą rolę. Wzrasta także świadomość, że bez umiejętności miękkich funkcjonowanie w cyfrowej rzeczywistości będzie znacznie trudniejsze.
Dziś dobry pracownik to taki, który posiada umiejętności twarde, ale także potrafi komunikować się i współpracować z zespołem. Przykładem może być choćby rynek technologiczny, na którym to właśnie programiści posiadający umiejętności miękkie osiągają największe sukcesy i mogą obierać np. ścieżki menedżerskie lub przekazywać swoją wiedzę innym w przystępny sposób. Lekarze czy nauczyciele powinni wykazywać się empatią, dziennikarze zdolnościami analitycznymi, menedżerowie umiejętnościami interpersonalnymi, a urzędnicy powinni nabywać kompetencje cyfrowe.
Kluczowe kompetencje dla przyszłości firm
Na szczycie listy kompetencji, które są ważne dla przyszłości współczesnych organizacji, specjaliści HR ds. szkoleń stawiają właśnie umiejętność miękką – zdolności interpersonalne. Za zdecydowanie istotną uznało ją aż 3 na 4 badanych. Dopiero na kolejnych miejscach podium znalazły się kompetencje cyfrowe (69%) oraz produktywność w pracy zdalnej i hybrydowej, związane z wykorzystaniem technologii do wykonywania obowiązków. Wśród obszarów, które za zdecydowanie ważne uznała ponad połowa badanych ekspertów, znalazły się kolejne umiejętności miękkie: efektywna komunikacja (55%) oraz zdolność do zarządzania zespołem (51%).
Stan kształcenia kompetencji miękkich
Zestaw kompetencji, których poszukują dziś pracodawcy zmienia się. Obecnie równie ważne, co kompetencje cyfrowe czy umiejętność pracy w hybrydowych modelach są: elastyczność, zdolność komunikacji i budowy relacji. Zmiany są widoczne: zdecydowana większość badanych ekspertów przyznaje, że w Polsce przykłada się dziś dużo większą uwagę do rozwoju kadr w tej dziedzinie, niż jeszcze 10 lat temu.
- Biorąc pod uwagę tempo zmian, obecny progres to za mało. Zdecydowana większość specjalistów ds. szkoleń uważa, że w Polsce nadal przykłada się niewystarczającą wagę do kształcenia kompetencji miękkich – taką opinię wyraża aż 84% z nich. Dotyczy to zarówno sytuacji w skali makro, jak i mikro. W rzeczywistości połowa badanych ekspertów uważa, że ich firma angażuje się w kształcenie umiejętności miękkich – mówi Daniel Idźkowski, Country Director GoodHabitz Poland.
Analizując budżety przeznaczone na szkolenia, widać, że zarządy firm stawiają obszar kompetencji miękkich na dalszym planie. Około połowa respondentów uważa, że w ich firmie wyższe środki przeznacza się na szkolenie kompetencji twardych. Tymczasem aż 44% badanych ekspertów oczekiwałoby, że sytuacja będzie odwrotna. Taki odsetek spośród nich oczekuje, że na szkolenia z kompetencji miękkich będzie przeznaczane ponad połowa całego budżetu ich firmy na rozwój kompetencji pracowników.
Wpływ umiejętności miękkich na relacje w zespołach
Potrzeba zwiększania budżetów na szkolenie kompetencji miękkich ma swoje konkretne uzasadnienie. Ich brak niesie realne konsekwencje, dostrzegalne tak dla pracowników, jak i kadry zarządzającej. Niedobór kompetencji miękkich może skutkować poważnymi problemami, od zmniejszonej efektywności, przez wewnętrzne konflikty, aż po ostateczne odejścia z firmy.
Co interesujące, na zbyt niski poziom kompetencji miękkich współpracowników zwracają uwagę zarówno menedżerzy i pracownicy. Badani dostrzegają konflikty wywoływane przez menedżerów nie posiadających tych kompetencji (70% ekspertów), jak też i gorsze wyniki pracowników nie potrafiących się komunikować w zespole (65%). Przeciwdziałać temu można właśnie przez odpowiednie szkolenie. Jak wskazują odpowiedzi badanych, w 6 na 10 firm pracownicy chętnie korzystają z benefitów w obszarze kształcenia kompetencji miękkich.
Skill blending – nowy wymiar rozwoju
Opinie specjalistów HR ds. szkoleń wskazują, że kształcenie kompetencji miękkich w najbliższych latach może zyskać zupełnie inny wymiar. Ich rolą coraz częściej będzie umożliwianie efektywnego łączenia technologii i twardej wiedzy z potencjałem zespołów i ich poszczególnych członków. Zdolność do współpracy projektowej, skutecznej komunikacji, kreatywnego podejścia do dostępnych narzędzi, unikania konfliktów i nieporozumień w pracy na odległość – to tylko część umiejętności miękkich, których rola rośnie i ewoluuje.
Efektem tych zmian jest rosnący nacisk na tzw. skill blending. Za tym terminem kryje się sprawne łączenie kompetencji twardych czy cyfrowych z rozwojem umiejętności miękkich. Aż 96% badanych przez nas ekspertów HR ds. szkoleń uważa, że w najbliższych latach na znaczeniu będzie zyskiwać łączenie kompetencji miękkich z cyfrowymi. Ponadto o tym, że granice między różnymi rodzajami kompetencji będą się zacierać, przekonanych jest blisko 8 na 10 respondentów.
Zachodzące obecnie przemiany przyspieszyły od wybuchu pandemii COVID-19, ale mają one miejsce realnie już od dłuższego okresu. Już pod koniec 2019 roku eksperci PFR, DELab UW i Google podkreślali, że równolegle z rozwojem kompetencji cyfrowych potrzebny jest rozwój umiejętności miękkich, które pozwalają ludziom odróżnić się od maszyn i wykorzystywać unikalne umiejętności – takie jak np. rozwiązywanie problemów, empatia, zarządzanie ludźmi czy krytyczne rozumowanie. W efekcie, jak wynika z badania GoodHabitz, 8 na 10 ekspertów HR ds. szkoleń jest przekonanych, że we współczesnych organizacjach pracownicy muszą rozwijać zupełnie inne kompetencje, niż jeszcze 5 lat temu.
- Realizacja coraz bardziej złożonych procesów wymaga coraz większych umiejętności – zarówno w obszarze cyfrowym, jak i kompetencji miękkich. Ważne jest posiadanie zestawu umiejętności i specjaliści, którzy mają wiedzę specjalistyczną, ale potrafią też zrozumieć biznes klienta: utrzymać z nim relację, zarządzić procesem. Osoby, które dbają o swój rozwój, mają otwarty umysł, potrafią dzielić się swoim sukcesem zwiększają swoją atrakcyjność na rynku pracy. To dzięki połączeniu kompetencji zarówno w obszarze cyfrowym, jak i kompetencji miękkich, mogą przejmować globalne funkcje stając się liderami, a nie tylko dostarczycielami usług – dodaje Anna Berczyńska, Wiceprezeska ds. Talentów, ABSL.

Szkolenie – pełnomocnik oraz audytor wewnętrzny AS 9100: klucz do jakości w branży lotniczej

Zawody, które wracają do łask – przegląd niszowych, ale potrzebnych profesji

Zaproszenie do Sejmu RP na uroczyste otwarcie wystawy „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.