Solidne wyniki pomimo pandemii, raport finansowy Danfoss za I półrocze 2020
Pandemia COVID-19 wywarła duży wpływ na sprzedaż i zyski w pierwszej połowie roku. Globalne ukierunkowanie na zieloną infrastrukturę i transformację energetyczną sprawia, że technologie Danfoss są obecnie bardziej relewentne niż kiedykolwiek dotychczas.
Globalna sprzedaż firmy Danfoss w pierwszym półroczu wyniosła 2,9 mld euro, czyli o 10% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Zysk operacyjny (EBITA) wyniósł 309 mln euro, czyli o 19% mniej niż w tym samym okresie 2019, a marża EBITA wyniosła 10,8% wobec 12,1% w pierwszym półroczu zeszłego roku.
Pierwsza połowa roku 2020 upłynęła pod znakiem pandemii COVID-19, która wciąż jest istotnym czynnikiem wpływającym na globalny brak stabilności i niepewność. Dotknęła ona wszystkie regiony i większość segmentów rynku, w których działa Danfoss. Największy negatywny wpływ na sprzedaż Danfoss odnotował w kwietniu i maju, po czym pod koniec drugiego kwartału nastąpiła okresowa poprawa. Z pozytywnych wiadomości, widzimy oznaki stabilizacji sprzedaży w Azji, a Chiny odzyskały swoją siłę nabywczą i powróciły z rekordową sprzedażą w drugim kwartale. W całej Europie Danfoss również dostrzega oznaki poprawy w porównaniu z niskim poziomem na początku drugiego kwartału. „Pierwsza miesiące roku to przede wszystkim ogromne wyzwanie sprawnego sprowadzania komponentów do naszych fabryk w funkcjonującym do tej pory globalnym łańcuchu dostaw. Starannie przyglądamy się naszym powiązaniom rynkowym i podejmujemy kroki w celu zwiększenia efektywności dostaw dla naszych klientów. Wpływ na naszą sprzedaż miało silne powiązanie gospodarek naszego regionu Europy Wschodniej z koniunkturą niemiecką, które wpłynęło znacząco na lokalne produkcje przemysłowe, przekładając się bezpośrednio na obniżenie popytu na niektóre nasze. Mimo że dostrzegamy pierwsze sygnały poprawy jesteśmy ostrożni i na bieżąco analizujemy sygnały rynkowe. Przed nami trudna z perspektywy rozwoju epidemii jesień i nie sposób w tej chwili przewidzieć jak bardzo wpłynie to na sytuację ekonomiczną.” Komentuje Adam Jędrzejczak, Prezydent Regionu Europy Wschodniej i Prezes Zarządu Danfoss Poland. Z kolei wpływ pandemii na sprzedaż w Ameryce Północnej, Południowej i w Indiach jest nadal silnie odczuwalny.
"Jestem dumny z tego, jak nasze zespoły na całym świecie poradziły sobie z tą trudną sytuacją. Szybko zareagowaliśmy, skupiając się na bezpieczeństwie pracowników. Zatrzymaliśmy naszych pracowników w firmie, obsługiwaliśmy naszych klientów i dostosowaliśmy nasze koszty do niższego poziomu aktywności. Utrzymaliśmy fabryki na całym świecie i wzmocniliśmy naszą cyfrową obecność wśród klientów i dostawców jednocześnie koncentrując się nadal na naszym strategicznym kierunku", powiedział Kim Fausing, Prezes i Dyrektor Generalny Danfoss.
Widocznym trendem w Europie są zielone inwestycje w infrastrukturę i trandformację energetyczną, które powinny być kluczowymi narzędziami w planach naprawczych mających na celu pobudzenie gospodarek po zakończeniu kryzysu spowodowanego pandemią COVID-19. Produkty i rozwiązania Danfoss istotnie wpisują się w globalne megatrendy, takie jak elektryfikacja, urbanizacja i zmiany klimatu.
"Choć spodziewamy się, że pandemia będzie miała wpływ również na pozostałą część roku 2020 i, że wiele rynków będzie nadal niestabilnych, oczekujemy powolnego ożywienia. Danfoss został wybrany przez kilka wiodących światowych firm jako preferowany partner technologiczny, zwłaszcza w zakresie elektryfikacji, co pozwala nam optymistycznie patrzeć w przyszłość", podsumowuje Kim Fausing.
Najważniejsze dane za 1. połowę 2020 r.
- Sprzedaż spadła o 10% do 2 864 mln euro (I półrocze 2019 r.: 3 166 mln euro), co odpowiada wynikowi w walucie lokalnej.
- Zysk operacyjny przed potrąceniem odsetek, podatków oraz amortyzacji (EBITA) spadł o 19% do 309 mln euro (w I poł. 2019 r.: 383 mln euro). Marża EBITA wyniosła 10,8% (w I poł. 2019 r.: 12,1%).
- Zysk netto spadł o 32% do 164 mln euro (w I poł. 2019 r.: 242 mln euro).
- Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej wzrosły o 44% do 166 mln euro (w I poł. 2019 r.: 115 mln euro).
- Inwestycje w innowacje osiągnęły poziom 130 mln euro (w I poł. 2009 r.: 140 mln euro), co odpowiada 4,6% sprzedaży (w I poł. 2019 r.: 4,4%).
Przywracamy prognozę na 2020 r.
W dniu 27 maja wytyczne finansowe na rok 2020 zostały zawieszone ze względu na niski stopień przewidywalności i zwiększoną niepewność związaną z COVID-19 i jego potencjalnym wpływem na rynki. Wciąż odnotowujemy wysoki stopień niepewności, jednakże w oparciu o wyniki w pierwszej połowie 2020 r. Danfoss zakłada przywrócenie wytycznych na cały rok 2020 do poziomu sprzed pandemii COVID-19.
Pomimo obecnej zmiennej sytuacji na rynku spodziewamy się dalszego wzrostu lub utrzymania naszego udziału w rynku, przy jednoczesnym utrzymaniu rentowności mierzonej jako marża na poziomie z 2019 r. oraz kontynuowaniu inwestycji mających na celu tworzenie trwałej wartości. Perspektywy nie uwzględniają skutków przejęcia działu hydraulicznego Eaton. Oczekuje się, że transakcja zakończy się w pierwszym kwartale 2021 roku.
Ze względu na sytuację związaną COVID-19, podstawowe założenia leżące u podstaw wytycznych są bardziej niepewne niż zwykle.
Więcej informacji: https://www.danfoss.com/en/about-danfoss/company/financials/
Magia podczas szkolenia? Tagomago Hair rusza ze szkoleniami z MAGIC TAPE
Finał III edycji akcji „Dom z Serca”
Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Optegra otwiera dwunastą klinikę w Polsce i trzecią w Warszawie, dedykowaną specjalnie do korekcji wad wzroku
Sieć klinik okulistycznych Optegra, lider chirurgii korekcji wad wzroku w Polsce, otwiera nową, flagową klinikę w nowoczesnym biurowcu Warsaw Trade Tower w centrum Warszawy. Będzie to dwunasta placówka Optegra w Polsce oraz trzecia w Warszawie.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.
Problemy społeczne
Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.
Zagranica
Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.