Solidne wyniki pomimo pandemii, raport finansowy Danfoss za I półrocze 2020
Pandemia COVID-19 wywarła duży wpływ na sprzedaż i zyski w pierwszej połowie roku. Globalne ukierunkowanie na zieloną infrastrukturę i transformację energetyczną sprawia, że technologie Danfoss są obecnie bardziej relewentne niż kiedykolwiek dotychczas.
Globalna sprzedaż firmy Danfoss w pierwszym półroczu wyniosła 2,9 mld euro, czyli o 10% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Zysk operacyjny (EBITA) wyniósł 309 mln euro, czyli o 19% mniej niż w tym samym okresie 2019, a marża EBITA wyniosła 10,8% wobec 12,1% w pierwszym półroczu zeszłego roku.
Pierwsza połowa roku 2020 upłynęła pod znakiem pandemii COVID-19, która wciąż jest istotnym czynnikiem wpływającym na globalny brak stabilności i niepewność. Dotknęła ona wszystkie regiony i większość segmentów rynku, w których działa Danfoss. Największy negatywny wpływ na sprzedaż Danfoss odnotował w kwietniu i maju, po czym pod koniec drugiego kwartału nastąpiła okresowa poprawa. Z pozytywnych wiadomości, widzimy oznaki stabilizacji sprzedaży w Azji, a Chiny odzyskały swoją siłę nabywczą i powróciły z rekordową sprzedażą w drugim kwartale. W całej Europie Danfoss również dostrzega oznaki poprawy w porównaniu z niskim poziomem na początku drugiego kwartału. „Pierwsza miesiące roku to przede wszystkim ogromne wyzwanie sprawnego sprowadzania komponentów do naszych fabryk w funkcjonującym do tej pory globalnym łańcuchu dostaw. Starannie przyglądamy się naszym powiązaniom rynkowym i podejmujemy kroki w celu zwiększenia efektywności dostaw dla naszych klientów. Wpływ na naszą sprzedaż miało silne powiązanie gospodarek naszego regionu Europy Wschodniej z koniunkturą niemiecką, które wpłynęło znacząco na lokalne produkcje przemysłowe, przekładając się bezpośrednio na obniżenie popytu na niektóre nasze. Mimo że dostrzegamy pierwsze sygnały poprawy jesteśmy ostrożni i na bieżąco analizujemy sygnały rynkowe. Przed nami trudna z perspektywy rozwoju epidemii jesień i nie sposób w tej chwili przewidzieć jak bardzo wpłynie to na sytuację ekonomiczną.” Komentuje Adam Jędrzejczak, Prezydent Regionu Europy Wschodniej i Prezes Zarządu Danfoss Poland. Z kolei wpływ pandemii na sprzedaż w Ameryce Północnej, Południowej i w Indiach jest nadal silnie odczuwalny.
"Jestem dumny z tego, jak nasze zespoły na całym świecie poradziły sobie z tą trudną sytuacją. Szybko zareagowaliśmy, skupiając się na bezpieczeństwie pracowników. Zatrzymaliśmy naszych pracowników w firmie, obsługiwaliśmy naszych klientów i dostosowaliśmy nasze koszty do niższego poziomu aktywności. Utrzymaliśmy fabryki na całym świecie i wzmocniliśmy naszą cyfrową obecność wśród klientów i dostawców jednocześnie koncentrując się nadal na naszym strategicznym kierunku", powiedział Kim Fausing, Prezes i Dyrektor Generalny Danfoss.
Widocznym trendem w Europie są zielone inwestycje w infrastrukturę i trandformację energetyczną, które powinny być kluczowymi narzędziami w planach naprawczych mających na celu pobudzenie gospodarek po zakończeniu kryzysu spowodowanego pandemią COVID-19. Produkty i rozwiązania Danfoss istotnie wpisują się w globalne megatrendy, takie jak elektryfikacja, urbanizacja i zmiany klimatu.
"Choć spodziewamy się, że pandemia będzie miała wpływ również na pozostałą część roku 2020 i, że wiele rynków będzie nadal niestabilnych, oczekujemy powolnego ożywienia. Danfoss został wybrany przez kilka wiodących światowych firm jako preferowany partner technologiczny, zwłaszcza w zakresie elektryfikacji, co pozwala nam optymistycznie patrzeć w przyszłość", podsumowuje Kim Fausing.
Najważniejsze dane za 1. połowę 2020 r.
- Sprzedaż spadła o 10% do 2 864 mln euro (I półrocze 2019 r.: 3 166 mln euro), co odpowiada wynikowi w walucie lokalnej.
- Zysk operacyjny przed potrąceniem odsetek, podatków oraz amortyzacji (EBITA) spadł o 19% do 309 mln euro (w I poł. 2019 r.: 383 mln euro). Marża EBITA wyniosła 10,8% (w I poł. 2019 r.: 12,1%).
- Zysk netto spadł o 32% do 164 mln euro (w I poł. 2019 r.: 242 mln euro).
- Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej wzrosły o 44% do 166 mln euro (w I poł. 2019 r.: 115 mln euro).
- Inwestycje w innowacje osiągnęły poziom 130 mln euro (w I poł. 2009 r.: 140 mln euro), co odpowiada 4,6% sprzedaży (w I poł. 2019 r.: 4,4%).
Przywracamy prognozę na 2020 r.
W dniu 27 maja wytyczne finansowe na rok 2020 zostały zawieszone ze względu na niski stopień przewidywalności i zwiększoną niepewność związaną z COVID-19 i jego potencjalnym wpływem na rynki. Wciąż odnotowujemy wysoki stopień niepewności, jednakże w oparciu o wyniki w pierwszej połowie 2020 r. Danfoss zakłada przywrócenie wytycznych na cały rok 2020 do poziomu sprzed pandemii COVID-19.
Pomimo obecnej zmiennej sytuacji na rynku spodziewamy się dalszego wzrostu lub utrzymania naszego udziału w rynku, przy jednoczesnym utrzymaniu rentowności mierzonej jako marża na poziomie z 2019 r. oraz kontynuowaniu inwestycji mających na celu tworzenie trwałej wartości. Perspektywy nie uwzględniają skutków przejęcia działu hydraulicznego Eaton. Oczekuje się, że transakcja zakończy się w pierwszym kwartale 2021 roku.
Ze względu na sytuację związaną COVID-19, podstawowe założenia leżące u podstaw wytycznych są bardziej niepewne niż zwykle.
Więcej informacji: https://www.danfoss.com/en/about-danfoss/company/financials/

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
Szybki rozwój gospodarczy ostatnich 20–30 lat Polska zawdzięcza dobrze wykwalifikowanej, ale i taniej sile roboczej, dzięki której produkty i usługi z naszego kraju konkurowały ceną z zachodnimi przy nie gorszej, a czasem i lepszej jakości. Ten etap dobiega końca. Polscy pracownicy zarabiają coraz więcej, muszą więc wnieść większą wartość dodaną, by rozwój mógł postępować, a same firmy podjąć walkę o konsumenta z globalnymi markami.
Polityka
Europa będzie się zbroić. Musi być gotowa na atak Rosji na kraj NATO w ciągu kilku najbliższych lat

Wybuch wojny w Ukrainie i obecna sytuacja geopolityczna oznaczają dla UE konieczność podnoszenia swojego bezpieczeństwa. Zwłaszcza że atak Rosji na kraj unijny nie jest niemożliwy. Oceny NATO, Niemiec, Polski, Danii i państw bałtyckich wskazują, że Rosja jest gotowa do ataku w ciągu od trzech do dziesięciu lat. – Priorytetem Europy powinno być dalsze wspieranie Ukrainy – przekonuje europoseł Dariusz Joński.
Handel
Kaucja na butelki i puszki już od października tego roku. Eksperci ostrzegają: to może podnieść koszty gospodarki odpadami

Polska przygotowuje się do jednej z największych zmian w systemie gospodarowania odpadami – od 1 października br. zacznie obowiązywać system kaucyjny. Wprowadzenie kaucji na butelki PET, puszki aluminiowe i szklane butelki wielorazowe ma na celu zwiększenie poziomu recyklingu i ograniczenie ilości odpadów w środowisku. Jednak, jak wskazują eksperci, nowe przepisy mogą się wiązać z wieloma wyzwaniami, w tym z wysokimi kosztami wdrożenia oraz możliwymi konsekwencjami dla konsumentów i samorządów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.