Komunikaty PR

Ile kosztuje pasja? – Czy warto w nią inwestować?

2022-08-19  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt

Kinga Woźniakowska
W dobrym tonie. PR



kinga|prwdobrymtonie.pl| |kinga|prwdobrymtonie.pl
+48663416733
prwdobrymtonie.pl
  • Obecnie 65% Polaków podejmuje aktywność fizyczną minimum raz w miesiącu, co oznacza, że powróciliśmy do wartości z czasów przedpandemicznych – po wzroście o 3 p.p. w zeszłym roku.
  • Niemniej jednak 44% rodaków twierdzi, że jest bardziej aktywnych niż przed wybuchem COVID-19. Blisko połowa badanych zauważa, że w perspektywie połowy 2020 i w całym 2021 r. wydała więcej pieniędzy na sprzęt sportowy niż w okresie sprzed pandemii.
  • Ponad 10 000 biegaczy w 2021 r. wystartowało w 43. Maratonie i 15. Półmaratonie Warszawskim. W zeszłym roku ponad 28 tys. biegaczy wzięło udział w Poland Business Run! A jak się okazuje, to nie bieganie jest najchętniej uprawianą dyscypliną sportową w Polsce.
  • Moglibyśmy zaoszczędzić nawet 7 mld rocznie, gdyby Polacy jeszcze chętniej uprawiali sport.

Zgodnie z badaniem MultiSport Index 2022 – 65% Polaków podejmuje aktywność fizyczną co najmniej raz w miesiącu. To spadek o 3 p.p. względem 2021 r., ale również powrót do sytuacji sprzed pandemii COVID-19, gdy wykazywaliśmy zbliżoną aktywność.

Niemniej jednak 44% badanych w Mastercard Sport Economy Index stwierdziło, że jest bardziej aktywnych, niż jeszcze w 2019 r. Ten wniosek mogą potwierdzać ogromne braki na półkach sklepów sportowych, długi czas oczekiwania na specjalistyczny sprzęt (rowery, rolki, akcesoria sportowe) czy wyższe kwoty, które Polacy przeznaczają na taki asortyment.

Bieganie sposobem na życie, rower nowym domem

W 2021 r. na dystansie pięciokrotnego Ironmana – w Ultra Triathlonie – rekordzistą świata został Polak. To genialna motywacja dla tysięcy biegaczy, którzy codziennie decydują się na poranny jogging czy wieczorne wybieganie. Ponad 10 tys. biegaczy w ubiegłym roku wzięło udział w Maratonie i Półmaratonie Warszawskim. Ponad  28 tys. osób zdecydowało się na bieg w ramach zeszłorocznego Poland Business Run. Choć bieganie jest popularnym sportem, a wielu biegaczy żyje „od zawodów do zawodów”, to jak pokazało najnowsze badanie MultiSport Index 2022 – najchętniej podejmowaną aktywnością przez Polaków są spacery (32%).

Na jazdę rowerem decyduje się niewiele mniej, bo aż 31% badanych. Co ważne, 2/3 rowerzystów wybiera tę aktywność jako formę rekreacji/sport, a dla 1/3 rower stanowi wygodny środek transportu. Zresztą – to nic dziwnego, że jazda na dwóch kółkach jest w Polsce tak popularna - z raportu IPSOS Cycling Acriss the World wynika, że Polacy w największym stopniu – w stosunku do innych badanych narodowości – potrafią jeździć rowerem. Tak zadeklarowało ponad 83% badanych, gdzie dla ogółu średnia wynosi 63%!

W jednym z wywiadów Cezary Zamana, zawodowy kolarz, zwycięzca Tour de Pologne z 2003 roku wskazał, że w swoim życiu pokonał na dwóch kółkach około jednego miliona km. Piotr Kuryło, który niegdyś obiegł kulę ziemską, planuje w 2023 r. okrążyć planetę rowerem. Takich pasjonatów i pasjonatek jest wielu – niektóre wyzwania być może są mniej spektakularne czy popularne (np. z Zakopanego do Sopotu rowerem, kajakiem przez Wisłę), ale nieustannie potwierdzają wielką siłę pasji.

Stawianie sobie nowych wyzwań, poszukiwanie ambitnych celów i determinacja – to właśnie wyróżnia aktywnych Polaków. Bieganie staje się sposobem na życie, rower nowym domem, a rolki czy cotygodniowy trening siatkówki ulubioną formą spędzania czasu z przyjaciółmi. W biznesie jest przestrzeń na aktywności fizyczne, na rozmowy o pasjach, celach i osiągnięciach – to bardzo ważne dla zachowania równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. W Cofidis Polska dużą wagę przywiązujemy do aktywności sportowej, mamy wewnętrzne grupy sportowe, wielu pasjonatów sportów indywidualnych i grupowych, a każdej z tych osób bardzo mocno kibicujemy – mówi Nuno de Oliveira, Prezes Cofidis Polska.

Hobby z drogim wkładem

Z analiz publikowanych w 2021 r., przeprowadzonych przez Polski Instytut Ekonomiczny wynikało, że przeciętne polskie gospodarstwo domowe na sport przeznacza 458 zł rocznie. Wydany w lutym raport Mastercard Sport Economy Index wskazuje, że nawet 47% Polaków w ostatnim czasie wydało więcej pieniędzy na sprzęt sportowy, niż przed okresem pandemii. W 2021 r. co piąty ankietowany przeznaczył od 551 do 1380 zł.

Co warto podkreślić, są to uśrednione kwoty, więc mogą wydawać się niezbyt wygórowane. Musimy mieć jednak na uwadze, że niektóre aktywności wymagają większych nakładów finansowych. Czasem jest to jednorazowy wydatek na sprzęt – na przykład ok. 5-7 tys. zł na rower, a innym razem mogą to być cykliczne opłaty związane m.in. z wynajęciem kortu tenisowego lub karnetem na basen czy siłownię. Szczególnie kosztowne mogą być sporty ekstremalne – nurkowanie, skoki ze spadochronem, paralotniarstwo lub zorbing – wyjaśnia Anita Makowska, Dyrektor Marketingu w Cofidis Polska.

Ile to kosztuje?

Rower to niemały wydatek – najtańsze modele zaczynają się od 600-700 zł, jednak ich jakość może pozostawiać wiele do życzenia. Solidniejsze rowery miejskie to koszy od 2 500 zł, a profesjonalne modele mogą osiągać ceny nawet powyżej 20 tys. zł. Niemniej jednak należy doliczyć tutaj również koszt akcesoriów – w tym kask, strój, serwisowanie.

Godzina gry w tenisa to wydatek rzędu 60-80 zł. Indywidualne lekcje z trenerem mogą wynieść ok. 200 zł – za godzinę. Przy częstych lekcjach – wydatek ok. 2-3 tys. na profesjonalną rakietę tenisową, może okazać się najmniejszym wyzwaniem.

Automat do nurkowania dla początkujących to koszt ok. 1600 zł, komputer do nurkowania i skrzydło to wydatek w granicach 3 000 zł. Dodatkowe elementy, w tym pianka, maska i płetwy w najekonomiczniejszym wariancie dobiją całkowity koszty do ok. 6 – 7 tys. zł. Dla profesjonalistów zakup kompletnego wyposażenia to wydatek rzędu nawet 20-30 tys. zł.

Zdecydowanie tańszą opcją mogą okazać się spacery, gdzie największą inwestycją jest zakupy wygodnego obuwia – tutaj ceny nie osiągną raczej wyższej wartości niż 700-800 zł. Z bieganiem sprawa jest zbliżona, jednak warto mieć na uwadze, że biegacze często inwestują także w smartwatche, specjalistyczny strój oraz przy starcie w zawodach/biegach zorganizowanych powinni liczyć się z opłatą startową, która zależna jest przede wszystkim od rangi wydarzenia.

Często kredyty gotówkowe są udzielane właśnie na realizację swoich marzeń i pasji – w tym właśnie na zakup specjalistycznego sprzętu sportowego lub wyjazd zagraniczny. Takie cele są bardzo ważne, wytyczają kierunek stwarzają nowe możliwości – w takich sytuacjach często okazuje się, że cena nie gra roli – komentuje Anita Makowska.

Moc możliwości

Nieocenionymi korzyściami płynącymi ze sportowych pasji są olbrzymia satysfakcja, która towarzyszy sportowym osiągnięciom czy trwałe przyjaźnie, oparte na zdrowej rywalizacji i wsparciu. Co więcej, osoby regularnie podejmujące aktywność fizyczną, są zdrowsze - koszty braku aktywności szacuje się na 7 mld złotych rocznie. To wciąż jednak nie wszystkie zalety takich pasji.

- Wierzymy, że pasje należy rozwijać, pielęgnować i - już całkiem w sportowym ruchu – należy im kibicować. Dlatego od lat – konsekwentnie – wspieramy sport, zachęcamy do uprawiania ulubionych dyscyplin i dbamy o aktywność naszych pracowników, klientów i sympatyków. Rywalizacja, pokonywanie własnych granic, osiąganie celów jest tym, co nas napędza, motywuje i cieszy – dodaje Anita Makowska, Dyrektor Marketingu w Cofidis Polska.

Cofidis Polska już od 1997 ma swoją drużynę, Cofidis Team, która uczestniczy w wyścigach kolarskich. Marka jest oficjalnym sponsorem najważniejszych wydarzeń kolarskich w Europie, m.in. Tour de France, Tour de Pologne – również w tym roku, Vuelta a Espana, Giro d’Italia. 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sport CMA CGM i CEVA Logistics oficjalnym partnerem logistycznym igrzysk Paryż 2024 Biuro prasowe
2024-04-29 | 17:00

CMA CGM i CEVA Logistics oficjalnym partnerem logistycznym igrzysk Paryż 2024

Grupa CMA CGM i CEVA Logistics, jej spółka zależna, zostały oficjalnym partnerem logistycznym Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich Paryż 2024. Współpracując od lutego 2023
Sport Legenda motosportu Rubens Barrichello dołącza do SOFTSWISS
2024-04-24 | 11:00

Legenda motosportu Rubens Barrichello dołącza do SOFTSWISS

SOFTSWISS, światowy ekspert w dziedzinie technologii, posiadający kluczowe centra rozwoju w Polsce, z dumą ogłasza, że legenda wyścigów Rubens Barrichello został mianowany dyrektorem
Sport Biznes jednoczy siły w charytatywnym wyścigu ALL4Kids Charity Race
2024-04-17 | 11:00

Biznes jednoczy siły w charytatywnym wyścigu ALL4Kids Charity Race

ALL4Kids to dobroczynna platforma utworzona z inicjatywy Rothschild & Co, która już od kilku lat jednoczy kilkadziesiąt firm i setki pracowników - we wspólnym pomaganiu.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.