Studenci właśnie wrócili na uczelnie. Potencjał edukacyjny na tereni
W Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii studiuje prawie 89 tys. studentów. 58,4% w Katowicach, 20,8% w Gliwicach, a 9,3% w Dąbrowie Górniczej. Udział studentów studiujących na terenie GZM stanowi prawie 79% na tle województwa śląskiego. Na tle całego kraju 7,4%, co plasuje Metropolię w pierwszej piątce wśród liczby studentów w największych miastach Polski. W samych Katowicach na 1000 mieszkańców przypada 117 studentów, a to daje im 2 miejsce tuż za Poznaniem w rankingu liczby studentów w wybranych miastach w Polsce na 1000 mieszkańców. Szkolnictwo wyższe uznawane jest za jeden z istotnych czynników świadczących o metropolitalności. Przed nami rok akademicki 2021/2022. Wstępne dane rekrutacyjne wskazują na wciąż duże zainteresowanie studentów uczelniami mieszczącymi się na terenie Metropolii. Obrazują to ilości chętnych na jedno miejsce: Uniwersytet Śląski miał ich aż 19 na kierunku realizacja obrazu filmowego, Śląski Uniwersytet Medyczny – 13 na lekarsko – dentystycznym, a katowicki AWF – 7 na fizjoterapii.
Na terenie Metropolii funkcjonują 24 uczelnie wyższe, 8 publicznych i 16 niepublicznych. Najstarszą uczelnią publiczną jest założony w 1936 roku Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach (dawniej Akademia Ekonomiczna). Najmłodszą zaś Akademia Sztuk Pięknych utworzona w roku 2001. Jeśli zaś chodzi o uczelnie niepubliczne to pierwsza była Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego w Katowicach (1994 r.), status najmłodszej zaś przypada utworzonej w 2008 roku Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach.
Akademickość w liczbach
Badania pokazują, że 68,1% studiujących wybierało uczelnie publiczne, większość bo aż 64,2% podejmowała naukę w trybie stacjonarnym (dziennym). Prawie 50% studentów rozpocznie naukę na uczelniach ekonomicznych i uniwersytetach (ok. 25% na każdym z typów). Tuż za nimi znalazły się uczelnie techniczne (22 %), oraz medyczne (11%). W odniesieniu do dziedzin kształcenia pierwszą trójkę otwierają nauki społeczne, wybierało je 40,1 % studentów, na drugiej pozycji znalazły się nauki inżynieryjno-techniczne (25,1%), trzecie miejsce zaś zajęły nauki medyczne i nauki o zdrowiu (18,1%).
Sami studiujący to w głównej mierze mieszkańcy województwa śląskiego (80,8%), z małopolski napływa 9,2% studentów, a odsetek między 1,3% - 1,8% pochodzi z województw: świętokrzyskiego, opolskiego, podkarpackiego i łódzkiego. Metropolitalne uczelnie przyciągają również osoby z zagranicy. Badania pokazały, że przyjeżdzający do GZM studenci pochodzili aż ze 100 krajów. W roku akademickim 2018/2019 oraz 2019/2020 najwięcej studentów pochodziło z Ukrainy. W roku akademickim 2018/2019 w pierwszej dziesiątce znajdowały się kraje europejskie i azjatyckie. Poza Ukrainą znaleźli się także osoby pochodzące z Azerbejdżanu, Uzbekistanu i Białorusi. W roku akademickim 2019/2020 zaś w pierwszej dziesiątce krajów, oprócz państw z Europy i Azji, pojawiły się także USA (Ameryka Północna) oraz Nigeria (Afryka).
Potencjał naukowy siłą napędową Metropolii
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia za jedno z ważniejszych zadań poczytuje sobie promocję potencjału naukowego i edukacyjnego. Bogaty wachlarz oferty edukacyjnej uczelni, rozpoznawalność w kraju i zagranicą, wykwalifikowana kadra naukowa, innowacyjne sposoby nauczania, czy atrakcyjność infrastruktury czynią ją konkurencyjną dla innych miast, a także budują pozytywny wizerunek regionu. Fundusz wspierania nauki, którego celem jest zwiększenie poziomu atrakcyjności oferty naukowej i edukacyjnej uczelni zlokalizowanych na obszarze GZM. Środki finansowe wykorzystywane są w celu zapraszania światowej sławy naukowców do prowadzenia wykładów na uczelniach i dzielenia się swoją wiedzą. Jak pokazują wyniki tegorocznej rekrutacji uczelnie wyższe zlokalizowane na terenie GZM cieszą się popularnością. Świadczy o tym chociażby ilość kandydatów na jedno miejsce na Uniwersytecie Śląskim, Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach czy katowickim AWF-ie. Mieszkańcy województwa śląskiego zaskakująco często wybierają lokalne uczelnie, ale także studenci z innych regionów choć powoli to zdecydowanie coraz częściej je odkrywają, bo Metropolia ma młodym ludziom naprawdę wiele do zaoferowania.
Opracowane na podstawie danych za rok akademicki 2018/2019 oraz 2019/2020, zebranych i opublikowanych przez Metropolitalne Obserwatorium Społeczno-Ekonomiczne Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Raport nr 4, 1/2021

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.