Studenci z polskich uczelni z nagrodą regionalną w International VELUX Award

Ewelina Janczylik-Foryś
VELUX Polska
ul. Krakowiaków 34
02-255 Warszawa
ewelina.janczylik-forys|velux.com| |ewelina.janczylik-forys|velux.com
532566475
https://prasa.velux.pl/
Jury międzynarodowego konkursu architektonicznego International VELUX Award 2024 wybrało dziesięciu regionalnych zwycięzców spośród 468 zgłoszonych projektów z 220 szkół architektury z całego świata. W Regionie Europa Wschodnia i Bliski Wschód w obu nagradzanych kategoriach wyróżniono studentów z polskich uczelni.
W kategorii “Światło naturalne w budynkach”, w regionie Europa, wygrał projekt Lightroof, którego autorem jest Aleksandra Cassino z Politechniki Warszawskiej. Natomiast w kategorii “Badania and światłem naturalnym”, zwyciężył projekt (No) daylight autorstwa czteroosobowego zespołu studentów z Politechniki Wrocławskiej w składzie: Iwona Kin, Alicja Smoczyk, Agata Czugała i Paweł Mordeja.
Projekt "Lightroof", Aleksandry Cassino z Politechniki Warszawskiej, proponuje innowacyjną konstrukcję dachu, która tworzy strukturę przepuszczającą światło. System ten oferuje rozwiązanie dla rolnictwa miejskiego poprzez wykorzystanie naturalnego światła dziennego. Pokrycie dachowe przechwytuje, magazynuje i przekazuje energię słoneczną bezpośrednio do roślin znajdujących się pod nim. Pozwala to na uprawę roślin bezpośrednio pod dachem, działając jak zadaszona szklarnia, która pozostaje niewidoczna z zewnątrz budynku. Dzięki wprowadzonemu usprawnieniu zmniejszona zostanie również emisja CO2 związaną z wytwarzaniem energii elektrycznej.
Drugi zwycięski Projekt "(No) Daylight", stworzony przez studentów z Politechniki Wrocławskiej w składzie: Iwona Kin, Alicja Smoczyk, Agata Czugała i Paweł Mordeja, skupia się na oświetleniu terenów zielonych bez użycia energii elektrycznej i bez przyczyniania się do zanieczyszczenia światłem. Projekt tworzy swego rodzaju lampa, z kloszem pokrytym luminescencyjną farbą, która pozyskuje światło w ciągu dnia i emituje delikatną poświatę wieczorem. Szklana lampa pod kloszem jest wypełniona wodą i ma spiralny kształt, który zatrzymuje światło w swoich konturach. Użytkownicy mogą umieścić telefon z włączoną latarką pod lampą, tworząc bardziej nastrojową, rozproszoną wiązkę światła zamiast bezpośredniego źródła latarki.
Laureaci regionalni zostali wybrani przez jury w składzie prof. Ewa Kuryłowicz (Polska), prof. Jenni Reuter, (Finlandia), prof. Song Yehao (Chiny), Alberto Vega (Hiszpania), Kent Holm (Dania).
Konkurs International VELUX Award jest dla nas wspaniałą okazją do zachęcania kolejnego pokolenia architektów, aby wykorzystywali moc światła dziennego od najwcześniejszych etapów swojej ścieżki zawodowej. Inspirujące jest oglądanie pomysłowych i pięknych propozycji studentów z całego świata, które odpowiadają na współczesne wyzwania w architekturze - powiedziała Tina Christensen, dyrektor International VELUX Award.
Jury było pod wrażeniem ogólnego zakresu projektów, które poruszały tak wiele różnych aspektów światła dziennego oraz kreatywnych sposobów interpretacji myśli przewodniej konkursu czyli "Światła jutra". Ponadto, członkowie jury zwrócili uwagę na zaangażowanie studentów w kluczowe kwestie środowiskowe, społeczne, kulturowe i polityczne naszych czasów oraz poszukiwanie odpowiednich rozwiązań. Projekty studentów wyraźnie pokazują, że to, co jest ważne dla ludzi, jest ważne dla architektów, a tym samym podkreślają konieczność pracy ze światłem dziennym w praktyce architektonicznej, aby zapewniać jak najlepsze przestrzenie pełne światła.
Jury dokonało ostatecznej oceny projektów zgodnie z następującymi kryteriami: 1) praca ze światłem dziennym jako przesłanka dla architektury, 2) sposób, w jaki projekt jest badany i dokumentowany, 3) sposób, w jaki projekt odnosi się do współczesnych i przyszłych wyzwań, 4) poziom eksperymentów i innowacji, a także ogólna prezentacja graficzna projektu lub sposób, w jaki projekt się prezentuje.
Zwycięzcy regionalni zostaną zaproszeni na 3-dniową wycieczkę do Münster w Niemczech na doroczną konferencję Europejskiego Stowarzyszenia Edukacji Architektonicznej (EAAE) pod koniec sierpnia. Podczas tego corocznego wydarzenia architektonicznego studenci osobiście zaprezentują swoje projekty przed jury.
Jakość przesłanych zgłoszeń konkursowych jest doskonała. Cieszę się, że większość z nich odnosi się do przyszłości zrównoważonej pod względem środowiskowym, gospodarczym czy społecznym. Z niecierpliwością czekamy na spotkanie z regionalnymi laureatami w sierpniu i wysłuchanie prezentacji, aby lepiej zrozumieć ich projekty - mówi Song Yehao, przewodniczący jury.
Na konferencji EAAE, jury wybierze dwóch globalnych zwycięzców International VELUX Award 2024.

Nie zgadzasz się z wynikiem maturalnym z biologii lub chemii? Dawid Uczy pomoże Ci się odwołać!

Newline Lyra Pro w Szkole Podstawowej nr 5 w Białymstoku

UX – zawód przyszłości Motorola Solutions stawia na kompetencje 4.0
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.