Komunikaty PR

Studniówki z małpkami w parze? Młodzi Polacy mówią o alkoholu na studniówkach

2025-01-23  |  07:00
Konumpcja alkoholu
Konumpcja alkoholu
Badanie 1
Badanie 2

Spożywanie alkoholu podczas studniówek to problem, z którym mierzymy się od lat i nie możemy się skutecznie uporać. W balach maturalnych biorą udział osoby, które ukończyły 18 lat i niepełnoletni uczniowie szkół średnich. Jak wynika z nowych badań opinii, obecność alkoholu na studniówkach, przed i po imprezie, jest powszechna. Własne doświadczenia i obserwacje uczestników tych uroczystości wskazują na alkohole wysokoprocentowe, w tym wódkę, jako najczęściej spożywane podczas bali przedmaturalnych.

Z badań IQS przeprowadzonych w styczniu 2025 r. wynika, że 90% osób słyszało o kimś, kto pił alkohol w dniu studniówki, 76% widziało takie osoby, a 62% osób przyznało, że spożywało alkohol. Prawie każdy widział mocny alkohol wnoszony na studniówkę, z czego prawie połowę stanowiły tzw. „małpki”. Połowa osób widziała w trakcie balu pijanego uczestnika studniówki.

Konsumpcja alkoholu w dniu studniówki

Konsumpcja alkoholi podczas studniówki przez młodych ludzi

Ponad połowa badanych piła alkohol w trakcie studniówki, a prawie co piąta osoba – przed lub po imprezie. Na samej studniówce spożywa się przede wszystkim mocne alkohole, w tym wódkę. Przyznało się do tego 80% osób pijących alkohol na balu przedmaturalnym. Napoje spirytusowe pije się głównie z dużych butelek, ale ponad połowa badanych konsumowała go z małych butelek, tzw. „małpek”, przed właściwą imprezą. Drugim najpopularniejszym alkoholem pitym na studniówce jest szampan (28%). Zdecydowanie rzadziej wymieniane są kupne gotowe drinki (11%), piwo (9%) oraz wino (8%).

 

Konsumpcja alkoholu w dniu studniówki - podsumowanie

 

„Wyniki badania potwierdzają, że spożywanie mocnych alkoholi podczas studniówki jest zjawiskiem powszechnym, co niezwykle niepokoi. Szkoła i związane z nią wydarzenia to nie jest miejsce na spożywanie napojów alkoholowych, nawet jeśli robią to osoby pełnoletnie. Studniówka poprzedza egzamin dojrzałości. Picie alkoholu nie jest dowodem dorosłości lub dojrzałości. Niestety nadal duża część młodzieży uważa inaczej, a symboliczne wejście w dorosłość utożsamia z piciem mocnego alkoholu.” - komentuje Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie.

“Nasza branża od wielu lat działa na rzecz odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu i ograniczenia dostępu osobom niepełnoletnim do wyrobów alkoholowych. Na wszystkich piwach warzonych przez członków naszego Związku, także tych bezalkoholowych, znajduje się wyraźne oznaczenie 18+ wskazujące, że to produkty dla osób dorosłych. Od wielu lat organizujemy szkolenia dla pracowników handlu i gastronomii, które pomagają asertywnie odmawiać sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim i nietrzeźwym.” – dodaje Morzycki.

Metodologia badań

Badanie na próbie ogólnopolskiej zostało przeprowadzone w styczniu 2025 r. przez firmę badawczą IQS metodą CAWI na panelu internetowym opinie.pl. W ramach badania przeprowadzono 600 wywiadów na reprezentatywnej ze względu na płeć, region oraz wielkość miejsca zamieszkania próbie osób w wieku 18-24 lata, z wykształceniem co najmniej średnim oraz osób zdających maturę w 2025. Badanie zrealizowano na zlecenie Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.

Źródło informacji: Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty Biuro prasowe
2025-06-30 | 15:00

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty

Polskie nastolatki piją zdecydowanie mniej alkoholu niż w latach ubiegłych. Sprzyja temu zmniejszona dostępność napojów alkoholowych dla osób niepełnoletnich, co
Handel MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę
2025-06-18 | 06:00

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

MediaMarkt Polska we współpracy z bp Polska uruchamia wyjątkową akcję promocyjną „Tanie Tankowanie tylko z myMediaMarkt". Od czwartku 19 czerwca do 25 czerwca,
Handel Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie
2025-06-10 | 06:00

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Jako przedsiębiorca zapewne zauważasz, że cyfrowa transformacja to już nie tylko trend, ale konieczność. W dobie mobilności i dynamicznych zmian rynkowych, obsługa sprzedaży

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

Transport

Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.