Stwórz swoje eko-biuro
Inntu
ul. Traugutta 115C
80-226 Gdańsk
alina.geniusz|inntu.pl| |alina.geniusz|inntu.pl
531 150 022
www.inntu.pl
Od dziś firmy, które chcą skutecznie wprowadzić u siebie program ekologicznego biura i funkcjonować w duchu gospodarki obiegu zamkniętego, a nie wiedzą od czego zacząć, mogą wziąć udział w programie “Koliber”. Zakład Utylizacyjny w Gdańsku, pomysłodawca projektu, pomoże przedsiębiorcom w ograniczaniu negatywnego wpływu na środowisko i zasoby naturalne. Jak to zrobi? Proponując gotowe rozwiązania dla ….pracowników i działów HR.
W programie “Koliber” Zakład Utylizacyjny zachęca do skorzystania z praktycznych i łatwo wdrażanych rozwiązań, które kształtują zachowania zarówno na poziomie organizacji, jak i ludzi w firmach.
„Koliber” to odpowiedź na potrzeby gdańskich przedsiębiorców, którzy chcą kształtować postawy ekologiczne wśród pracowników - mówi Michał Dzioba, Prezes Zakładu Utylizacyjnego. – Projekt dostarcza między innymi odpowiedzi na pytania o sposoby segregacji odpadów, organizacji miejsc segregowania czy motywowania pracowników do ekologicznych zachowań. O to najczęściej pytają nas przedstawiciele firm podczas wizyt edukacyjnych w naszym przedsiębiorstwie.
Porady zawarte w projekcie „Koliber” umożliwiają budowanie kultury organizacyjnej firm i kształtowanie takich zachowań pracowników, które mogą zaowocować stworzeniem i wdrożeniem systemu zarządzania środowiskiem w danej organizacji. Pomysły na rozwiązania znajdą tam pracownicy działów zarządzania zasobami ludzkimi, zakupów czy administracji. Projekt obfituje w podpowiedzi, na co zwracać uwagę i jak – krok po kroku – czynić “biuro” bardziej przyjaznym dla środowiska.
- Wprowadzanie do wewnętrznych procedur i zaleceń na rzecz zrównoważonego korzystania z dostępnych zasobów to pierwszy krok do ograniczenia skutków zmian klimatycznych - mówi Michał Dzioba.
Projekt „Koliber” to jednak przede wszystkim inspiracja, w jaki sposób działać na poziomie pracownika, aby ekologiczne nawyki „weszły w krew” i wpisały się w kulturę organizacyjną firmy. Projekt oferuje wiele ciekawych tematów w komunikacji wewnętrznej i pozwala uzyskać zaangażowanie pracowników, a także integrować ich wokół ciekawych celów.
Baza wiedzy projektu „Koliber” dostępna jest pod adresem: www.koliber.zut.com.pl. Przedsiębiorcy znajdą tam instrukcje, jak wdrażać program krok po kroku, prezentacje, materiały szkoleniowe, ebooki, kalendarz możliwych wizyt w Zakładzie Utylizacyjnym, kontakt do mentora pomocnego we wdrażaniu projektu.
Nazwa projektu nawiązuje do opowieści Pierre’a Rabhiniego „Koliber”, która zachęca do tego, by w razie potrzeby, podjąć działania, nie bacząc na ograniczenia czy trudności.
Partnerem wspierającym projekt są: Czyste Miasto Gdańsk, Gdańsk Bez Plastiku, GIWK.
Gdańsk sukcesywnie wprowadza działania mające na celu ograniczenie plastiku w życiu codziennym. W lutym 2019 r. roku zainicjowano kampanię Gdańsk bez plastiku. Jest to inicjatywa polegająca na promowaniu ekologicznych postaw, dbaniu o naturę oraz zmniejszaniu zużycia plastiku. Początkowo akcja skierowana była do mieszkańców, w kolejnym etapie do przedsiębiorców. Dla nich miasto przygotowało pięć podpowiedzi, jak unikać plastiku: płyny i środki do mycia i sprzątania kupuj w opakowaniach zbiorczych; wodę do picia wlewaj z kranu do szklanych butelek; segregatorów i koszulek na dokumenty używaj wielokrotnie; wymieniaj wkłady w długopisach; naczynia jednorazowe zastąp biodegradowalnymi lub wielorazowego użytku. Wprowadzanie zasad miasto zaczęło od siebie. Na początku używając papieru z recyklingu do druku czy zamieniając wodę butelkowaną na szklane butelki z wodą z kranu podczas spotkań służbowych. W ten sposób tylko w 2019 roku pozbyło się 18 tysięcy butelek z plastiku.
2 stycznia 2020 weszło w życie zarządzenie prezydent Gdańska wprowadzające zakaz użycia przedmiotów jednorazowego użytku wykonanych z tworzyw sztucznych w siedzibach Urzędu Miejskiego w Gdańsku i siedzibach jednostek organizacyjnych miasta Gdańska, a także podczas wydarzeń organizowanych lub współorganizowanych przez miasto, jednostkę organizacyjną oraz podczas wydarzeń dofinansowanych ze środków miasta Gdańska. Ma ono na celu wyeliminowanie z użytku butelek talerzy i sztućców kubeczków i pojemników na żywność wykonanych z tworzyw sztucznych. Zgodnie z zarządzeniem wymienione produkty należy zastąpić wielorazowymi odpowiednikami lub jednorazowymi produktami ulegającymi kompostowaniu lub biodegradacji. Zalecane jest także drukowanie na papierze z recyklingu oraz stosowanie „zielonych zamówień publicznych”, czyli takich, która wprowadza klauzulę dla oferentów, by potwierdzali swoje ekologiczne podejście do prowadzonego przez nich biznesu.

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.