Komunikaty PR

Dobre perspektywy dla rynku cementu w Europie Wschodniej

2020-03-18  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marketing
PMR

Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Do pobrania Pakiet-PR ( 0.39 MB )

Jak wskazują wyniki najnowszego raportu PMR, zatytułowanego "Rynek cementu w Rosji, na Ukrainie, Białorusi i Kazachstanie 2020". Prognozy rozwoju na lata 2016-2021", produkcja cementu w tych czterech krajach wzrosła o 5,5% do 81,6 mln ton w 2019 r., po zanotowanym rok wcześniej prawie 1% spadku. Odbicie to zostało zainicjowane głównie przez Rosję, która w ubiegłym roku pokryła 71% produkcji cementu w regionie. 

W Rosji produkcja cementu w latach 2010-2014 stopniowo rosła na poziomie CAGR 9,2%, do czego przyczynił się przede wszystkim znaczny wzrost w budownictwie mieszkaniowym i niemieszkaniowym. W 2015 i 2016 r. produkcja zmniejszyła się o 10% i 11,6%, a następnie w 2017 i 2018 r. nastąpiły kolejne spadki. Szacuje się, że w 2018 r. produkcja cementu wyniosła 53,3 mln ton, z wyłączeniem około 400 tys. ton wyprodukowanych na Krymie, co oznacza 2% spadek w stosunku do poziomu poprzedniego roku. Ponadto szacuje się, że import cementu zmniejszył się o prawie 28% rok do roku do ok. 1,5 mln ton. Mimo to, większość zużywanego cementu jest produkowana lokalnie, a import stanowi mniej niż 7% krajowej konsumpcji. Według szacunków PMR, zużycie cementu w Rosji wyniosło w 2018 r. około 53,8 mln ton, czyli o 2,6% mniej niż rok wcześniej. Niemniej jednak w 2019 r. w rosyjskim przemyśle cementowym ponownie pojawiła się tendencja wzrostowa, a produkcja i konsumpcja odbiła się o 7-8% rok do roku.

<wykres 1>

Na Ukrainie przemysł cementowy również wykazuje w ostatnich latach tendencję spadkową, niezależnie od oficjalnego gwałtownego wzrostu produkcji budowlanej. W 2018 r. produkcja cementu zmniejszyła się o 0,9%, po 3,3% wzroście osiągniętym rok wcześniej i po gwałtownym trendzie wzrostowym odnotowanym w budownictwie. W 2019 r. powróciła jednak tendencja ujemna, choć spadek wynosił zaledwie 0,2%.

W latach 2017-2019 działalność budowlana na Ukrainie nadal odczuwała skutki kryzysu we wschodniej części kraju, choć w mniejszym stopniu. Ponadto wyraźnie niższa dewaluacja waluty krajowej i złagodzenie inflacji pozwoliły na obniżenie kosztów kredytów. Roczna ekspansja PKB o co najmniej 2,5% od 2017 r., stabilizacja waluty krajowej w stosunku do euro (po spadku o 14% w 2016 r. i 35% w 2015 r.) oraz średni wskaźnik cen konsumpcyjnych na poziomie 8 % w 2019 r. (stopniowe rozluźnienie z 48,7 % w 2015 r.), uzupełnione przez gwałtowny wzrost wartości osobistych przekazów pieniężnych, stanowiły solidne wsparcie dla działalności budowlanej w latach 2017-2019. Oficjalne dane wskazują, że produkcja budowlana na Ukrainie odnotowała w latach 2017-2019 łączny wzrost cen o 64%. Wzrost ten nastąpił głównie w podgrupie budownictwa lądowego i wodnego, która odnotowała wzrost o 85% rok do roku. Podgrupa zajmująca się budownictwem niemieszkaniowym również odnotowała solidny wzrost w tym okresie, równy 70%. Produkcja w budownictwie mieszkaniowym wzrosła "tylko" o 21%. Ostatni wzrost nie wywołał jednak znaczącego ożywienia w produkcji cementu, głównie dlatego, że produkcja ta była napędzana przez projekty z zakresu infrastruktury transportowej, bez znaczącego zużycia surowca.

<wykres 2>

W przeciwieństwie do Rosji i Ukrainy, przemysł cementowy jest jednym z tych w Kazachstanie, który w ostatnich latach przeżywa prawdziwy boom. Od 2010 roku uruchamiane są zakrojone na szeroką skalę, wspierane przez państwo programy infrastrukturalne, w szczególności Państwowy Program Przyspieszonego Rozwoju Przemysłu i Innowacji. W 2019 roku produkcja cementu w Kazachstanie osiągnęła rekordowy poziom 9,92 mln ton. Z roku na rok odnotowano wzrost o zaledwie 0,7% i wzrost o 22% w stosunku do poziomu osiągniętego w 2014 roku. Z naszych szacunków wynika, że w 2019 roku konsumpcja cementu w Kazachstanie wzrosła o 2,1% rok do roku, po spadku o prawie 5% rok wcześniej.

Jeśli chodzi o Białoruś, to niedawny rozwój krajowego przemysłu cementowego spowodował wiele trudności finansowych dla krajowych firm cementowych. Modernizacja wymagała inwestycji o łącznej wartości ponad 1 mld dolarów, które w większości zostały pokryte pożyczkami od chińskich inwestorów. Trudności finansowe trzech producentów cementu na Białorusi rosną przede wszystkim z powodu braku wzrostu eksportu, dewaluacji waluty krajowej, a także spadku popytu na rynku krajowym. Słaby wzrost w sektorze budownictwa mieszkaniowego i niemieszkaniowego na Białorusi oraz brak wzrostu eksportu do Rosji i na Ukrainę stanowiły jedynie skromne wsparcie dla ekspansji rynku cementowego w latach 2015-2019. Niemniej jednak produkcja cementu w kraju osiągnęła w 2019 roku poziom 4,73 mln ton, co stanowi najwyższy poziom osiągnięty od 2014 roku.

 

Więcej szczegółowych informacji oraz prognozy rozwoju rynku w poszczególnych regionach są przedstawione w raporcie
PMR „Cement market in Russia, Ukraine, Belarus and Kazakhstan 2020. Market analysis and development forecasts for 2020-2025” -> link

 

AUTOR
Vitalie Iambla
Senior Analyst

KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: PMR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Surowce Rollercoaster cen ropy naftowej Biuro prasowe
2024-05-27 | 12:00

Rollercoaster cen ropy naftowej

W skrócie: • Zbliżające się spotkanie OPEC+ w dniu 1 czerwca prawdopodobnie nie przyniesie większych niespodzianek, ponieważ Allianz Trade spodziewa się utrzymania obecnych
Surowce Gotowanie na gazie – ani zdrowe, ani eko
2024-02-14 | 01:00

Gotowanie na gazie – ani zdrowe, ani eko

Posiadanie w domu kuchenki gazowej może mieć negatywny wpływ zarówno na zdrowie, jak i na samopoczucie – tak wynika z badań przeprowadzanych przez ośrodki naukowe na całym
Surowce Jak impregnować kamień naturalny?
2024-01-03 | 14:00

Jak impregnować kamień naturalny?

Kamień naturalny jest szeroko stosowanym materiałem w budownictwie i dekoracji, który dodaje wnętrzom, bądź elewacji elegancji i trwałości. Jednak, aby utrzymać kamień w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów

Ponad 50 gmin korzystających z ePłatności w mObywatelu i 82 tys. zrealizowanych transakcji – to dotychczasowy efekt pilotażu tej usługi prowadzonego od ubiegłego roku. Mieszkańcy uczestniczących w nim gmin mogą przez aplikację i portal płacić m.in. podatek od nieruchomości czy podatek rolny albo uiszczać opłaty za śmieci. Do opcji opłacania zobowiązań administracyjnych wkrótce dojdą także płatności z inicjatywy użytkownika, czyli np. opłaty skarbowe ponoszone przy okazji załatwiania różnych spraw urzędowych. Trwają także prace nad wdrożeniem kolejnych metod płatności – do BLIK-a właśnie dołączyły karty płatnicze, a następne będą cyfrowe portfele, czyli Google Pay i Apple Pay.

Ochrona środowiska

Beton z alg czy szkło fotowoltaiczne. Ekologiczne innowacje zmieniają sektor budowlany

Sektor budynków i budownictwa jest największym emitentem gazów cieplarnianych, odpowiadając za 37 proc. globalnych emisji – wynika z danych ONZ. Tradycyjne materiały budowlane, takie jak beton czy cegły, są stopniowo udoskonalane, aby jak najlepiej odpowiadać na wyzwania środowiskowe. – Większość producentów, szczególnie tych dużych, skupia się na tym, aby obniżać koszty ekologiczne produkcji materiałów, tak żeby konsumenci otrzymywali produkt bardziej zrównoważony – ocenia Tomasz Bojęć, partner zarządzający w ThinkCo. Z drugiej strony na rynek wchodzą innowacje, które stosowane w większej skali będą stopniowo zazieleniać budownictwo.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.