Komunikaty PR

Dobre perspektywy dla rynku cementu w Europie Wschodniej

2020-03-18  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marketing
PMR

Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Do pobrania Pakiet-PR ( 0.39 MB )

Jak wskazują wyniki najnowszego raportu PMR, zatytułowanego "Rynek cementu w Rosji, na Ukrainie, Białorusi i Kazachstanie 2020". Prognozy rozwoju na lata 2016-2021", produkcja cementu w tych czterech krajach wzrosła o 5,5% do 81,6 mln ton w 2019 r., po zanotowanym rok wcześniej prawie 1% spadku. Odbicie to zostało zainicjowane głównie przez Rosję, która w ubiegłym roku pokryła 71% produkcji cementu w regionie. 

W Rosji produkcja cementu w latach 2010-2014 stopniowo rosła na poziomie CAGR 9,2%, do czego przyczynił się przede wszystkim znaczny wzrost w budownictwie mieszkaniowym i niemieszkaniowym. W 2015 i 2016 r. produkcja zmniejszyła się o 10% i 11,6%, a następnie w 2017 i 2018 r. nastąpiły kolejne spadki. Szacuje się, że w 2018 r. produkcja cementu wyniosła 53,3 mln ton, z wyłączeniem około 400 tys. ton wyprodukowanych na Krymie, co oznacza 2% spadek w stosunku do poziomu poprzedniego roku. Ponadto szacuje się, że import cementu zmniejszył się o prawie 28% rok do roku do ok. 1,5 mln ton. Mimo to, większość zużywanego cementu jest produkowana lokalnie, a import stanowi mniej niż 7% krajowej konsumpcji. Według szacunków PMR, zużycie cementu w Rosji wyniosło w 2018 r. około 53,8 mln ton, czyli o 2,6% mniej niż rok wcześniej. Niemniej jednak w 2019 r. w rosyjskim przemyśle cementowym ponownie pojawiła się tendencja wzrostowa, a produkcja i konsumpcja odbiła się o 7-8% rok do roku.

<wykres 1>

Na Ukrainie przemysł cementowy również wykazuje w ostatnich latach tendencję spadkową, niezależnie od oficjalnego gwałtownego wzrostu produkcji budowlanej. W 2018 r. produkcja cementu zmniejszyła się o 0,9%, po 3,3% wzroście osiągniętym rok wcześniej i po gwałtownym trendzie wzrostowym odnotowanym w budownictwie. W 2019 r. powróciła jednak tendencja ujemna, choć spadek wynosił zaledwie 0,2%.

W latach 2017-2019 działalność budowlana na Ukrainie nadal odczuwała skutki kryzysu we wschodniej części kraju, choć w mniejszym stopniu. Ponadto wyraźnie niższa dewaluacja waluty krajowej i złagodzenie inflacji pozwoliły na obniżenie kosztów kredytów. Roczna ekspansja PKB o co najmniej 2,5% od 2017 r., stabilizacja waluty krajowej w stosunku do euro (po spadku o 14% w 2016 r. i 35% w 2015 r.) oraz średni wskaźnik cen konsumpcyjnych na poziomie 8 % w 2019 r. (stopniowe rozluźnienie z 48,7 % w 2015 r.), uzupełnione przez gwałtowny wzrost wartości osobistych przekazów pieniężnych, stanowiły solidne wsparcie dla działalności budowlanej w latach 2017-2019. Oficjalne dane wskazują, że produkcja budowlana na Ukrainie odnotowała w latach 2017-2019 łączny wzrost cen o 64%. Wzrost ten nastąpił głównie w podgrupie budownictwa lądowego i wodnego, która odnotowała wzrost o 85% rok do roku. Podgrupa zajmująca się budownictwem niemieszkaniowym również odnotowała solidny wzrost w tym okresie, równy 70%. Produkcja w budownictwie mieszkaniowym wzrosła "tylko" o 21%. Ostatni wzrost nie wywołał jednak znaczącego ożywienia w produkcji cementu, głównie dlatego, że produkcja ta była napędzana przez projekty z zakresu infrastruktury transportowej, bez znaczącego zużycia surowca.

<wykres 2>

W przeciwieństwie do Rosji i Ukrainy, przemysł cementowy jest jednym z tych w Kazachstanie, który w ostatnich latach przeżywa prawdziwy boom. Od 2010 roku uruchamiane są zakrojone na szeroką skalę, wspierane przez państwo programy infrastrukturalne, w szczególności Państwowy Program Przyspieszonego Rozwoju Przemysłu i Innowacji. W 2019 roku produkcja cementu w Kazachstanie osiągnęła rekordowy poziom 9,92 mln ton. Z roku na rok odnotowano wzrost o zaledwie 0,7% i wzrost o 22% w stosunku do poziomu osiągniętego w 2014 roku. Z naszych szacunków wynika, że w 2019 roku konsumpcja cementu w Kazachstanie wzrosła o 2,1% rok do roku, po spadku o prawie 5% rok wcześniej.

Jeśli chodzi o Białoruś, to niedawny rozwój krajowego przemysłu cementowego spowodował wiele trudności finansowych dla krajowych firm cementowych. Modernizacja wymagała inwestycji o łącznej wartości ponad 1 mld dolarów, które w większości zostały pokryte pożyczkami od chińskich inwestorów. Trudności finansowe trzech producentów cementu na Białorusi rosną przede wszystkim z powodu braku wzrostu eksportu, dewaluacji waluty krajowej, a także spadku popytu na rynku krajowym. Słaby wzrost w sektorze budownictwa mieszkaniowego i niemieszkaniowego na Białorusi oraz brak wzrostu eksportu do Rosji i na Ukrainę stanowiły jedynie skromne wsparcie dla ekspansji rynku cementowego w latach 2015-2019. Niemniej jednak produkcja cementu w kraju osiągnęła w 2019 roku poziom 4,73 mln ton, co stanowi najwyższy poziom osiągnięty od 2014 roku.

 

Więcej szczegółowych informacji oraz prognozy rozwoju rynku w poszczególnych regionach są przedstawione w raporcie
PMR „Cement market in Russia, Ukraine, Belarus and Kazakhstan 2020. Market analysis and development forecasts for 2020-2025” -> link

 

AUTOR
Vitalie Iambla
Senior Analyst

KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Surowce Gotowanie na gazie – ani zdrowe, ani eko Biuro prasowe
2024-02-14 | 01:00

Gotowanie na gazie – ani zdrowe, ani eko

Posiadanie w domu kuchenki gazowej może mieć negatywny wpływ zarówno na zdrowie, jak i na samopoczucie – tak wynika z badań przeprowadzanych przez ośrodki naukowe na całym
Surowce Jak impregnować kamień naturalny?
2024-01-03 | 14:00

Jak impregnować kamień naturalny?

Kamień naturalny jest szeroko stosowanym materiałem w budownictwie i dekoracji, który dodaje wnętrzom, bądź elewacji elegancji i trwałości. Jednak, aby utrzymać kamień w
Surowce BRAK ZDJĘCIA
2023-12-05 | 12:02

BRUTALNA PRAWDA O KOSZTACH OGRZEWANIA DOMU – JAK PRZETRWAĆ ZIMĘ?

W ostatnim czasie bardzo dużo słyszymy o wzroście cen energii czy paliw, co rodzi poważne obawy dotyczące kosztów ogrzewania budynków. Eksperci* szacują, że w kolejnym roku ceny mogą być nawet o 70% wyższe, o ile nowy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.