Makulatura staje się surowcem
Kiedyś każdy uczeń miał obowiązek przynieść do szkoły określoną ilość makulatury, która już wtedy stawała się towarem. Obecnie postrzeganie jej jako surowca staje się coraz bardziej powszechne. Jeśli istnieje towar, to prowadzony jest handel, wobec czego potrzebne stało się narzędzie pozwalające aktywnie dostosowywać się do trendów. Jak tego dokonać? Czy makulatura ma jedną stałą cenę?
Życie makulatury – z niebieskiego pojemnika do sklepu
Wiele osób zastanawia się, co dzieje się z makulaturą po wrzuceniu jej do niebieskiego pojemnika. Narosło wiele mitów dotyczących spalania lub mieszania w śmieciarce wszystkich odpadów. Faktycznie jednak segregacja makulatury to pierwszy krok w cyklu handlu i produkcji. Efektem są opakowania i produkty wykonane powtórnie z tego samego surowca. Rynek makulatury jest systemem wzajemnie oddziałujących na siebie podmiotów – oddających makulaturę do recyklingu, przetwórców i papierni. Proces ma wiele składników kosztowych, do głównych należą: energia, woda, ścieki, transport, surowiec pierwotny (pulpa) oraz wtórny (makulatura). Cena produktu końcowego (opakowań, papieru, produktów higienicznych) oraz poziom konsumpcji wpływają na wartość makulatury. Ona z kolei determinuje decyzje firm odpadowych – sprzedawać surowiec, czy trzymać go w magazynach w oczekiwaniu na lepsze czasy?
– Ceny makulatury, w ciągu zaledwie kilku tygodni, mogą zmienić się o nawet o 500 proc. Każdy sprzedał kiedyś jakiś przedmiot zbyt tanio, nie znając jego ówczesnej wartości. Jak ustrzec się przed podaniem złej ceny? Należy rozeznać rynek. Przy zawieraniu umów przydatny stanie się wskaźnik, który będzie na bieżąco mówił za ile i gdzie możemy sprzedać zebraną makulaturę. Na polskim rynku jest nim bezpłatny Indeks Cen Makulatury ICM ZEME, który pokazuje ceny kartonu 1.04 – mówi Kacper Adamowicz, CEO, ZEME.
Dlaczego lokalny wskaźnik jest potrzebny?
Większość wskaźników makulatury (np. PIX oraz EUWID) opiera się na zagranicznych cenach. Jednak jakie znaczenie mają wartości za granicą, gdy chcący sprzedać makulaturę nie zna cen z papierni oddalonej o kilka kilometrów od jego przedsiębiorstwa? Z tego powodu wskaźnik ICM ZEME opiera się na cenach transakcyjnych na rynku polskim oraz eksporcie makulatury z Polski na rynki zagraniczne. Praca na podstawie tego wskaźnika pomaga w ustaleniu realnej wartości surowca i aktualizowaniu jego ceny zgodnie z ogólnymi zmianami na rynku. Umożliwia również podejmowanie decyzji o sprzedaży surowca lub jego zatrzymaniu.
– Indeks ICM ZEME publikowany jest co tydzień. Korzystamy z przekazywanych nam danych o ostatnich transakcjach. Bierzemy pod uwagę też bieżące koszty logistyki. Tylko przy uwzględnieniu aktualnych parametrów transakcyjnych Klienci mają pewność, że ich faktyczne koszty i przychody będą zgodne z prognozowanymi. Nawet drobne zmiany cen na rynku mają swoje odzwierciedlenie w wartości indeksu. Jest to bezpieczne rozwiązanie dla wszystkich stron – dodaje Kacper Adamowicz, CEO, ZEME.
Segregacja odpadów zyskuje na znaczeniu
Dyrektywa EU o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, do 31 grudnia 2030 r. zakłada poddawanie recyklingowi co najmniej 85 proc. papieru i tektury. Czy wiesz, że ich wykorzystanie może pozwolić zaoszczędzić nawet 70 proc. zasobów? Powtórne przetwarzanie makulatury jest nie tylko korzystne dla środowiska, ale także opłacalne biznesowo. Z tego powodu nastąpiła zmiana spojrzenia na makulaturę – z odpadu na surowiec. Może warto byłoby przywrócić powszechną zbiórkę makulatury w szkołach, by za jakiś czas dzieci znowu przynosiły ją w ramach edukacji ekologicznej?

Wkrótce w Europie powstanie nowoczesna zielona huta. Wybuduje ją Metinvest

Rollercoaster cen ropy naftowej

Gotowanie na gazie – ani zdrowe, ani eko
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.