Światowy Dzień Pszczół – jak pszczoły radzą sobie w miastach?

Katarzyna Bagińska
Publicon Sp. z.o.o.
Świdnicka
50-066 Wrocław
k.baginska|publicon.pl| |k.baginska|publicon.pl
693260235
www.publicon.pl
Świat bez pszczół byłby mniej kolorowy – dosłownie i w przenośni. Gdyby nie ich ciężka praca polegająca na zapylaniu roślin, przyroda z pewnością nie onieśmielałaby nas tak szeroką paletą barw. Co więcej, pszczoły mają również wyjątkowe miejsce w popkulturze, a szczególnie tej Polskiej. Kto z nas nie śpiewał wraz ze Zbigniewem Wodeckim tytułowej piosenki jednej z najbardziej rozpoznawalnych wieczorynek? Pszczółka Maja stała się swego rodzaju międzypokoleniowym łącznikiem, który jeszcze bardziej spotęgował sympatię do tych małych, brzęczących istot.
Chociaż na pozór mogłoby się wydawać, że miejsce pasiek jest tylko i wyłącznie na wsi, to warto obalić ten stereotyp. Interesujący może być również fakt, że pszczoły mają się w mieście naprawdę dobrze. Dlatego zadaniem naukowców, aktywistów, obywateli, urzędników państwowych i przedsiębiorstw, jest pomoc w tworzeniu uli dla większej liczby tych pożytecznych owadów.
Pszczoły odwdzięczają się, dbając o miejską florę, co stanowi jeden z największych plusów posiadania ich jako naszych współmieszkańców. Dodatkowo tworzą przepyszny, złocisty miód. Niektórzy wychodzą z przeświadczenia, że ze względu na miejskie zanieczyszczenia miód z miejskich pasiek będzie zdecydowanie gorszej jakości. Nic bardziej mylnego. Pszczoły zatrzymują zanieczyszczenia w sobie, a miejscy pszczelarze dbają o jego najwyższą jakość zlecając specjalistyczne badania.
Pszczoły można porównać do wyśmienitych kucharzy, a różnorodne – hodowane w mieście kwiaty i rośliny do aromatycznych przypraw. Wynikiem takiego połączenia, są miody o niepowtarzalnym i unikalnym smaku Pszczelarstwo miejskie stało się fenomenem XXI wieku. Dla wielu firm pszczelarstwo może być doskonałym sposobem na wzmocnienie ich marki, rzucając światło na ich zaangażowanie w ochronę środowiska. Jednym z przykładów jest gdańskie Centrum Handlowe Osowa, które założyło jedną z pierwszych trójmiejskich pasiek.
„Centrum Handlowe Osowa oprócz własnej pasieki prowadzi wokół łąkę kwietną, która nie tylko wzbogaca ekosystem, ale ma wszechstronne korzystne działanie ekologiczne na środowisko. Różnorodność kwiatów, pozwala zapewnić bogatą i długotrwałą bazę pokarmową dla pszczoły miodnej, a przy tym wspierać także dzikie zapylacze” – mówi Krzysztof Zdebik – lokalny opiekun uli, znajdujących się przy CH Osowa, które powstały w ramach stawiania miejskich pasiek, przy współpracy z Pszczelarium. „Popularność miejskiego ogrodnictwa i miejskiego pszczelarstwa rośnie. Ule doskonale pasują do tego, jak traktujemy priorytetowo życie roślin i zwierząt, aby przynosić korzyści zarówno naturze. Nasi klienci chętnie kupują nasze miody” – dodaje Aleksandra Słowińska, dyrektor Centrum Handlowego Osowa.
Pszczelarstwo miejskie to nie tylko kwestia ekologiczna. To także kwestia sprawiedliwości społecznej. Utrzymywanie pszczół w miastach oznacza, że zapylacze tam pozostają, zwiększając produkcję lokalnych owoców i warzyw. Jednak aby naprawdę promować różnorodność biologiczną i ochronę środowiska w miastach, mieszkańcy muszą chcieć dzielić przestrzeń z tymi stworzeniami, niezależnie od tego, czy rozumiemy ich wartość, czy też nie.
Z okazji Dnia Pszczół CH Osowa zorganiozwała konkurs na Facebooku, w którym do wygrania są słoiczki pysznego miodu od osowskich pszczół.
Jak je zdobyć?
Wymyśl nazwy dla uli CH Osowa, a propozycje umieść w komentarzu pod postem konkursowym, który znajdziesz na naszym profilu: www.facebook.com/CHOsowa. Konkurs potrwa do 16 sierpnia do końca dnia. Komisja konkursowa wybierze pięć najciekawszych odpowiedzi i nagrodzi autorów wspomnianą nagrodą. CH Osowa czeka na Wasze kreatywne nazwy.
Szczegółowy regulamin konkursu dostępne na www.chosowa.pl

Unijny cel klimatyczny do 2040 roku komentują organizacje pozarządowe

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.