Święta na drogach: kiedy najczęściej dochodzi do wypadków? – analiza rankomat.pl
W minionym roku na polskich drogach w czasie Wszystkich Świętych doszło do 118 wypadków, w których zginęło 8 osób, a 130 zostało rannych. W tym okresie kierowcom nie sprzyja zwiększony ruch, pogarszające się warunki pogodowe i pośpiech, a policjanci apelują o ostrożność. Jednak jak wynika z policyjnych statystyk z ostatnich 5 lat, czas Wszystkich Świętych nie jest na pierwszym miejscu pod względem liczby wypadków na polskich drogach.
Eksperci rankomat.pl przeanalizowali dane policji z ostatnich 5 lat dotyczące liczby wypadków – w tym zabitych i rannych podczas najważniejszych polskich świąt: Wszystkich Świętych, Bożego Narodzenia i Wielkanocy. Zebrane dane wyraźnie wskazują, że do największej liczby wypadków statystycznie dochodzi w okresie Świąt Wielkanocnych.
Wszystkich Świętych najniebezpieczniejsze w 2018 roku
Liczba wypadków w czasie Wszystkich Świętych utrzymuje się na wysokim poziomie, choć różni się w zależności od roku. Najwięcej zdarzeń odnotowano w 2018 roku, kiedy doszło do 192 wypadków, w których zginęły 23 osoby. Choć pandemia w 2020 roku przyniosła spadek liczby wypadków do 67, od tego czasu liczba zdarzeń rośnie, osiągając 118 wypadków w 2023 roku. Policja co roku apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności w okresie Wszystkich Świętych, kiedy Polacy wyruszają na drogi, aby odwiedzić groby bliskich. W ramach działań prewencyjnych organizowana jest akcja „Znicz”, która w tym roku potrwa od 31 października do 5 listopada.
Wielkanoc najbardziej wypadkowym czasem na polskich drogach
Jeśli spojrzeć na statystyki z ostatnich 5 lat, to właśnie podczas Świąt Wielkanocnych jest najwięcej wypadków, a także zabitych i rannych. Rekordowy pod tym względem był rok 2019, który przyniósł 190 wypadków – zginęło w nich aż 35 osób. Wyłączając lata pandemii (2020 i 2021 rok), liczba wypadków w okresie wielkanocnym nie spada poniżej 100. Dane z tegorocznej Wielkanocy również nie są optymistyczne: odnotowano 163 wypadki, 186 rannych, a 24 osoby poniosły śmierć.
Nieco lepiej w statystykach wypada Boże Narodzenie. Choć zdarzają się wyjątki, jak tragiczny rok 2020, kiedy zginęło 31 osób, Boże Narodzenie zwykle wiąże się z niższą liczbą wypadków – w 2023 roku było ich 86, z czego 14 zakończyło się ofiarami śmiertelnymi. To pokazuje, że rodzinny charakter tego okresu może wpływać na większą ostrożność kierowców.
Apel o bezpieczną jazdę
W okresach świątecznych należy zachować szczególną rozwagę na drodze, kiedy ruch na drogach znacząco się nasila. Dostosowanie prędkości do warunków na drodze, zaplanowanie podróży z wyprzedzeniem oraz unikanie pośpiechu mogą pomóc zminimalizować ryzyko wypadków.
- Bezpieczna podróż zaczyna się od przygotowania – przed wyruszeniem warto sprawdzić stan techniczny samochodu, zadbać o odpowiednie oświetlenie i dostosować trasę do aktualnych warunków drogowych. Równie ważne jest planowanie przerw na odpoczynek, szczególnie przy długich trasach. Pamiętajmy, że odpowiedzialna postawa na drodze, uwzględniająca zmieniające się warunki i czas potrzebny na spokojną podróż, to klucz do bezpiecznego dotarcia do celu, zwłaszcza w okresie świątecznym – komentuje Katarzyna Gaweł, ekspert rankomat.pl.
Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
SAP Story: podróż Mercedes-Benz Polska od planowania aż po rozliczenia wydatków
Goodyear sponsorem tytularnym 4-godzinnego wyścigu Silverstone 2025 ELMS
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
Zgodnie z nową strategią Grupa PZU chce w ciągu kolejnych trzech lat skupić się na swoim głównym biznesie, czyli ubezpieczeniach, i jego cyfrowym ekosystemie, m.in. platformie mojePZU. Wśród priorytetów inwestycyjnych wymienia sektor zdrowotny, na który do 2027 roku przeznaczy 1 mld zł. Grupa zapowiada także większe zaangażowanie w transformację energetyczną kraju. Wszystko to w nowej, uproszczonej strukturze organizacyjnej.
Ochrona środowiska
Do lutego 2025 roku państwa ONZ muszą przedstawić swoje nowe zobowiązania klimatyczne. Na razie emisje gazów cieplarnianych wciąż rosną
Do lutego 2025 roku państwa ONZ powinny przedstawić swoje nowe deklaracje działań klimatycznych na okres po 2030 roku. Eksperci podkreślają, że powinny one zakładać ambitne cele, w tym również w zakresie redukcji emisji, żeby sprostać założeniom porozumienia paryskiego. Problem w tym, że nawet dotychczasowe zobowiązania na kolejnych kilka lat są wdrażane w zbyt wolnym tempie, o czym najlepiej świadczy fakt, że globalne emisje CO2 wciąż rosną.
Transport
W Europie segment elektrycznych małych aut miejskich zapóźniony o trzy–cztery lata. Hyundai chce to zmienić
Niewielki, ale pojemny dwubryłowy samochód z segmentu małych aut miejskich – Hyundai Inster – to najnowsza propozycja koreańskiego producenta. Samochód przedstawiany jest jako najtańszy elektryk w ofercie Hyundaia, który ma przekonać do elektromobilności kolejną grupę kierowców. Tym bardziej że dotąd na rynku brakowało aut elektrycznych z segmentu A. W nowym modelu producent zastosował zaawansowane technologie, m.in. system pompy ciepła, która ogrzewa akumulator, by zminimalizować utratę energii.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.