Sztuczna inteligencja, a zaufanie – chcemy AI, jednak nie ufamy jej do końca
Prawie połowa zespołów obsługi klienta, ponad dwie piąte sprzedawców i jedna trzecia marketerów twierdzi, że w pełni wdrożyła sztuczną inteligencję (AI) w celu usprawnienia swojej pracy. Jednak aż 77% liderów biznesowych powołuje się na budzące wątpliwości kwestie związane z zaufanymi danymi i etyką, które mogą doprowadzić do zatrzymania ich wdrożeń – wynika z opublikowanych właśnie badań Salesforce.
W raporcie „Trends in AI for CRM” przeanalizowano statystyki z kilku badań i stwierdzono, że firmy obawiają się sytuacji, w której przegapią możliwości, jakie stwarza generatywna sztuczna inteligencja, jeśli dane leżące u podstaw dużych modeli językowych (LLM) nie będą oparte na ich własnych, zaufanych rejestrach klientów. Jednocześnie respondenci wyrazili ciągłe obawy dotyczące braku jasnej polityki firm w zakresie etycznego wykorzystania tej innowacji, a także złożonego krajobrazu dostawców LLM, który wpłynął na to, że aż 80% przedsiębiorstw korzysta z wielu modeli.
Sztuczna inteligencja jest najbardziej znaczącą technologią naszych czasów, a jedna z prognoz przewiduje zysk netto w wysokości ponad 2 bilionów dolarów w nowych przychodach biznesowych do 2028 roku tylko od Salesforce i jego sieci partnerów. W miarę jak przedsiębiorstwa z różnych branż rozwijają swoje strategie AI, liderzy w działach zorientowanych na klienta, takich jak sprzedaż, obsługa i marketing, chętnie wykorzystują AI do zwiększania wewnętrznej wydajności i rewolucjonizowania doświadczeń klientów.
Inne kluczowe wnioski z raportu Trends in AI for CRM obejmują:
Brak zaufanych danych może hamować ambicje AI. Chociaż raport wykazał, że wskaźniki przyjęcia sztucznej inteligencji mają gwałtownie wzrosnąć, tylko 10% osób w pełni ufa sztucznej inteligencji przy podejmowaniu decyzji. Do tego aż 59% organizacji stwierdziło, że brakuje im ujednoliconych strategii danych, które zwiększają niezawodność i dokładność sztucznej inteligencji.
Entuzjazm pracowników wobec sztucznej inteligencji wyprzedza politykę organizacyjną. 80% osób, które korzystały ze sztucznej inteligencji w pracy, stwierdziło, że zwiększa ona ich produktywność, co jest kluczowym czynnikiem przyspieszającym wdrażanie sztucznej inteligencji wśród pracowników. Jednak tylko 21% ankietowanych zatrudnionych stwierdziło, że ich firma jasno określiła zasady dotyczące zatwierdzonych narzędzi i przypadków użycia. Pracownicy nie czekają na wprowadzenie tych zasad, a wielu z nich korzysta z niezatwierdzonych (55%) lub wyraźnie zakazanych (40%) narzędzi. Co więcej, 69% wskazało, że ich pracodawcy nie zapewnili szkoleń na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w ich miejscu pracy.
Zaufanie, bezpieczeństwo danych i przejrzystość są podstawą udanej sztucznej inteligencji. Według raportu, 74% ogółu populacji jest zaniepokojonych nieetycznym wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Firmy, które koncentrują się na kontroli użytkownika końcowego, mają najsilniejszą pozycję do budowania zaufania klientów podczas tworzenia strategii AI, a 56% respondentów tego samego badania zasygnalizowało swoją otwartość na AI w takich okolicznościach.
Perspektywa eksperta
„To kluczowy moment dla świata, ponieważ liderzy biznesowi z różnych branż szukają sztucznej inteligencji, aby odblokować wzrost i wydajność biznesu oraz lojalność klientów” – powiedziała Clara Shih, CEO Salesforce AI. „Ale sukces wymaga znacznie więcej niż tylko wdrożenia modelu LLM. Implementacje korporacyjne, aby odnieść sukces w działaniu, potrzebują zaufanych danych, kontroli dostępu użytkowników, wyszukiwania wektorowego, ścieżek audytu, maskowania danych, niskokodowych kreatorów i płynnej integracji interfejsu użytkownika. Salesforce łączy wszystkie te elementy dzięki platformie Einstein 1, chmurze danych, oprogramowaniu Slack oraz dziesiątkom konfigurowalnych, gotowych podpowiedzi i działań oferowanych w naszych chmurach” – dodaje ekspertka.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.